Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsplan omzeilen, tips? - Forum Wereldfietser

Fietsplan omzeilen, tips?

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Fiscaal gezien is het interessant om dit via het fietsplan van werkgever te doen.

Nu was ik bij een fietsenwinkel waar ze aangaven niet zo vrolijk te worden van een fietsenplan via een extra partij. Deze extra partij rekent namelijk meer dan 100 euro aan de fietsenwinkel door, waardoor de marge erg krap wordt en er weinig service/geen korting gegeven kan worden.

Zij gaven aan dat er ook een mogelijkheid bestaat om zonder die extra partij fiscaal voordeel te krijgen, door zelf de fiets te kopen en dan de rekening bij werkgever in te dienen. Werkgever geeft echter aan via fietsplan te werken. Zijn er nog mogelijkheden te omzeilen?
Otis, om een Babylonische spraakverwarring uit te sluiten, het volgende. Populair wordt met 'fietsenplan' de onbelaste vergoeding bedoeld die de werkgever op basis van de werkkostenregeling (http://www.belastingdienst.nl/bibliothe ... #HL-21.7.1) mag verstrekken. Het kan zijn dat jouw werkgever samenwerkt met het Nationale Fietsenplan/NFP en liefst via dat kanaal een factuur wil ontvangen.

Op zich is dat laatste raar, want het beperkt jou enorm in de keuze van een fiets en/of fietsenmaker (en je hebt minder ruimte scherp te onderhandelen). Gezien de wetgeving is het voor de werkgever om het even of het via dat kanaal gaat, of dat jij een factuur van de fietsenmaker van jouw voorkeur indient, waarbij jij dezelfde maximale vergoeding krijgt. Ik kan mij niet voorstellen dat je werkgever niet met je mee wil denken. Ga nog eens praten met de afdeling personeelszaken.
aardvark schreef:Otis, om een Babylonische spraakverwarring uit te sluiten, het volgende. Populair wordt met 'fietsenplan' de onbelaste vergoeding bedoeld die de werkgever op basis van de werkkostenregeling (http://www.belastingdienst.nl/bibliothe ... #HL-21.7.1) mag verstrekken. Het kan zijn dat jouw werkgever samenwerkt met het Nationale Fietsenplan/NFP en liefst via dat kanaal een factuur wil ontvangen.

Op zich is dat laatste raar, want het beperkt jou enorm in de keuze van een fiets en/of fietsenmaker (en je hebt minder ruimte scherp te onderhandelen). Gezien de wetgeving is het voor de werkgever om het even of het via dat kanaal gaat, of dat jij een factuur van de fietsenmaker van jouw voorkeur indient, waarbij jij dezelfde maximale vergoeding krijgt. Ik kan mij niet voorstellen dat je werkgever niet met je mee wil denken. Ga nog eens praten met de afdeling personeelszaken.
Ja, het gaat om het nationale fietsplan inderdaad. Mijn werkgever geeft aan voor fietsplan gekozen te hebben omdat het de werkgever dan minder tijd/geld kost om dingen te regelen. Om die reden werken ze met zo'n commerciële tussenpartij.
Aangezien fietsenmakers een aanzienlijk gedrag moeten afstaan, zoals je al noemt, zullen ze dat bedrag in korting niet meer aan jou willen geven. Alternatief is dus afzien van het fietsplan en scherp onderhandelen met je fietsenmaker. Zoveel duurder ben je dan niet uit.
Deze club het Nationale Fietsenplan/NFP uit Friesland heeft snel geld verdiend met relatief weinig werk.

Helaas voor de fietsforens eindigt op 1 januari a.s. de onbelaste vergoeding bedoeld die de werkgever op basis van de werkkostenregeling mag verstrekken . De jongens van Nationale Fietsenplan/NFP gaan dan ongetwijfeld weer op zoek naar andere mogelijkheden om snel geld te verdienen. Pas op met alles dat "nationale" en "fiets" in de naam heeft staan, of die jongens uit Friesland er niet achter zitten.
Fijn, gedwongen winkelnering. :? :cry: En bepaalt je werkgever ook dat je alleen maar rookworst van de HEMA mag eten? (Als voorbeeld, als voorbeeld!)

Ik zou toch nog eens gaan praten met een collega op de afdeling personeelszaken. Gebruik als argumenten dat jij wat aan je gezondheid wilt doen, dat jij daarvoor een bovengemiddeld sterke fiets (recente framebreuk gerenommeerd merk aanhalen) en voor bovengemiddelde woonwerkafstand nodig hebt, en dat die in het aanbod van NFP ontbreken. Misschien dat ze te vermurwen zijn?

Overigens is de leverancier in Rotterdam die je werd aangeraden om daar een Fahrradmanufaktur te gaan passen deelnemer aan het NFP (postcode 3068JP invullen). Dus met een korte reis ben je ook van je declaratieprobleem af lijkt mij.
Of was je al bij een deelnemer daaraan en gaven ze je aan meer ruimte voor een goede prijs te hebben als je van NFP afziet? Dan heb je nog een reden te gaan praten met PZ (er vloeit onnodig geld naar een administratieve partij, waar jij noch je werkgever echt voordeel aan hebben).
Mijn werkgever heeft evenmin zin in iets anders dan het commerciële Fietsplan. Mopperen helpt niet veel omdat het overgrote deel van de werknemers prima tevreden is met de standaard meuk aan fietsen. Als je fietsen winkel wil kan er overigens van alles geleverd worden. Rijk wordt de winkel er niet van, dat is waar.
Wim
aardvark schreef: Of was je al bij een deelnemer daaraan en gaven ze je aan meer ruimte voor een goede prijs te hebben als je van NFP afziet? Dan heb je nog een reden te gaan praten met PZ (er vloeit onnodig geld naar een administratieve partij, waar jij noch je werkgever echt voordeel aan hebben).
Dat is nou net het probleem, de werkgever heeft er wel voordeel aan. Het fietsplan zorgt voor een groot deel van de administratieve afwikkeling, dat is de reden dat een werkgever kiest voor zo'n constructie.

Er werd ook een beetje vreemd op mijn vraag gereageerd, er waren immers al veel mensen die naar tevredenheid gebruikt gemaakt hadden van het fietsplan, luidde het antwoord.
Mijn werkgever die ging zelfs een stap verder, we hadden maar keuze uit 1 fietswinkel. Twintig kilomter verderop met het standaard assortiment en niet de fiets van mijn keuze.

oja, had ik al verteld dat de eigenaar van de fietswinkel buurman is van mijn werkgever. En ze waarschijnlijk elke vrijdagavond met elkaar aan de kaarttafel zitten .........
Het lijkt me dat het fietsplan moet sneuvelen bij de komende belastingherziening. Waarom mogen alleen werknemers profiteren van zoiets?
Jan Eleveld schreef:. Waarom mogen alleen werknemers profiteren van zoiets?
Vraag dit aan de minister :wink:
aardvark schreef: Overigens is de leverancier in Rotterdam die je werd aangeraden om daar een Fahrradmanufaktur te gaan passen deelnemer aan het NFP (postcode 3068JP invullen). ).
Dit is toch de Vakantiefietsenspecialist Bike4travel van Marco de Wit: www.bike4travel.nl :wink:
Misschien een idee dat organisaties als de Wereldfietser en de Fietsersbond zich hier tegenaan gaan bemoeien. Werkgevers hebben belang bij personeel dat goed in conditie is en een gezonde levensstijl er op na houdt. Daar hoort een goede fiets bij en geen zwaar design geval, dat misschien meer versnellingen heeft, maar zwaarder trapt dan de aloude SA en Sachs 3 V "sportfietsen" van nog niet eens zo gek lang geleden.

Wat is er op tegen om ook de betere (en dus duurdere) derailleur, Rohloff- of Alfine 11-fiets mede te financieren voor werknemers die pittige afstanden rijden van en naar hun werk, vanaf zo'n pakweg 10 km. enkele reis? Nog altijd stukken goedkoper en beter voor het milieu dan een leaseauto.
Beetje vreemde argumentatie: als het doel van een fietsplan zou zijn dat de medewerkers een goede conditie opbouwen, is het natuurlijk geen probleem als een fiets wat zwaarder trapt.

Ik vind het niet oké als belastinggeld wordt gebruikt om Pietje aan een Rohloff-naaf te helpen in plaats van een huis-tuin-en-keukennaaf. Wil je top-of-the-line, dan betaal je er zelf maar voor. Als Pietje gaat mekkeren dat ie dan maar niet op de fiets stapt, is ie mijn belastingcenten al helemáál niet waard.
Jan Eleveld schreef:Het lijkt me dat het fietsplan moet sneuvelen bij de komende belastingherziening. Waarom mogen alleen werknemers profiteren van zoiets?
Jan, dit is afhankelijk van de werkgever. In mijn geval blijft de regeling als vanouds van kracht. Hoe het precies zit zou je aan je werkgever kunnen vragen.

op de volgende pagina is ook eea te lezen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... enregeling
Anders schreef:Beetje vreemde argumentatie: als het doel van een fietsplan zou zijn dat de medewerkers een goede conditie opbouwen, is het natuurlijk geen probleem als een fiets wat zwaarder trapt.

Ik vind het niet oké als belastinggeld wordt gebruikt om Pietje aan een Rohloff-naaf te helpen in plaats van een huis-tuin-en-keukennaaf. Wil je top-of-the-line, dan betaal je er zelf maar voor. Als Pietje gaat mekkeren dat ie dan maar niet op de fiets stapt, is ie mijn belastingcenten al helemáál niet waard.
Het recht dat je had of nog steeds hebt om voor het inleveren van vakantieuren (bruto wordt netto uitgekeerd) eens in de drie jaar een gesubsidieerde fiets aan te schaffen, is wat anders dan wat er hierboven gesuggereerd wordt. Ik denk ook dat om erg scheve gezichten te voorkomen, het hoofd van de afdeling heeft natuurlijk met minder te verkopen uren het bedrag bij elkaar dan de portier. Dat er een maximum is gesteld aan het bedrag wat ingezet kan worden voor een nieuwe fiets. Voor de één is 749,- een mooi bedrag om aan een fiets uit te geven, voor de ander is dat alleen de prijs van het voorwiel.
Je tekent er overigens wel voor om een bepaald minimum aantal dagen op de fiets naar je werk te gaan (al dan niet de gehele afstand)

Deze regeling is aan de andere kant natuurlijk ook om ervoor te zorgen dat de fietsenfabrieken blijven draaien en de hele handel er om heen ook. Ik denk dat de rekenmeesters van het rijk dit echt wel hebben doorgerekend en dat je nog net geen sigaar uit eigen doos krijgt.
Riny Visser schreef:Misschien een idee dat organisaties als de Wereldfietser en de Fietsersbond zich hier tegenaan gaan bemoeien.

Wat is er op tegen om ook de betere (en dus duurdere) derailleur, Rohloff- of Alfine 11-fiets mede te financieren voor werknemers die pittige afstanden rijden van en naar hun werk, vanaf zo'n pakweg 10 km. enkele reis? Nog altijd stukken goedkoper en beter voor het milieu dan een leaseauto.
Ik vind dit wat overdreven. De doelen van de vereniging zijn inspireren, informeren, enthousiasmeren en belangen behartigen voor haar (potentiële) leden.

Vanuit de optiek van inspireren en enthousiasmeren is er geen actie nodig vanuit de vereniging in deze materie. Vanuit informerende hoek is het van belang dat mensen van ieder inkomensniveau informatie krijgen of en zo ja welke geschikte fiets zij kunnen aanschaffen. Dat is momenteel het geval. De één heeft aan een fiets van nog geen € 1.000 genoeg (bijv. Stevens, VSF, Gudereit, etc.), de ander zal een op maat gemaakte titaniumfiets willen voorzien van de nieuwste snufjes. Die zijn er en het informeren van de verschillende inkomensniveaus gebeurt via zowel forum als wiki.

Blijft over het behartigen van belangen. Aangezien je het zelf hebt over het overstappen van een leaseauto, lijkt me dat een mooi uitgangspunt. Dat zijn zonder uitzondering banen met een hoog inkomensniveau. Zij kunnen i.h.a. een goede fiets zelf bekostigen. Er zijn ook vele fietsvakantiegangers met daarnaast een auto. De basis van deze vereniging is fietsreizen, niet fietsforenzen. Daarvoor is toch écht de Fietsersbond. Ik zie dan ook niet in wat De Wereldfietser heeft te zoeken bij deze voorziening welke alleen voor fietsforenzen (m.n. zij die toch al naar het werk fietsen) effectief zal zijn. Het gezegde "schoenmaker blijf bij je leest" lijkt me hier ten zeerste van toepassing.
Anders schreef:Beetje vreemde argumentatie: als het doel van een fietsplan zou zijn dat de medewerkers een goede conditie opbouwen, is het natuurlijk geen probleem als een fiets wat zwaarder trapt.
Hoeveel mensen stappen met plezier *) op een fiets die zwaarder trapt dan nodig? Zeker als daar nog een energie kostende werkdag tussen zit, en men waarschijnlijk wenst zo kort mogelijk over de rit te doen.

*) Wat mensen niet met plezier doen, doen ze vaak al heel gauw gewoon niet.

Carl
Heb zojuist een nieuwe Focus fiets gekocht via het Fiets-privé project van de gemeente Groningen, waar ik werk. Het kabinet wil die wegbezuinigen, maar dit geldt alleen voor de ambtenaren. Ik dus gelukkig niet. Vraag gewoon bij de balie van de afd. perzoneelszaken, geen probleem. Het maximum is € 749,– en de fiets kost € 799,– plus nog wat onderdelen erbij. Die aanvulling betaal je zelf erbij. Momenteel ben ik deze fiets aan het ombouwen, zoals een Brooks zadel opzetten, verlichting aanbrengen, fietsbel, enz. Ik moet hiervoor enkele onderdelen zelf vervaardigen.
Gewoon doen, wie niet waagt die niet wint....
Hoi Martin, er is/was ook een regeling dat je regenkleding, verlichting en andere accessoires etc met belastingvoordeel kon kopen tot een bedrag per 3 jaar. Misschien nog iets om uit te zoeken om zo voordelig je Focus te pimpen.