door
stef.l » vr 26 sep, 2014 11:15
captain_fabulous schreef:Ik vind deze kamelen verkeerstechnisch nogal gevaarlijk klinken. Nu al sturen veel mensen spontaan een sloot in als ik ze inhaal op mijn racefiets. Want het concept dat iemand ze zonder geluid kan inhalen, terwijl ze met 15 km max uitest links en uiterst rechts het hele pad bezetten...Nee, daar heeft men moeite mee.
En dat naar mijn persoonlijke mening is echter een probleem op zich. De diversiteit aan snelheden op fietspaden is al langer een probleem. Zeker voor wat betreft relatief smalle fietspaden waar sowieso al nauwelijks met 2 naast elkaar gefietst kan worden.
Sommige mensen denken daar toch met ca. 30 in te kunnen halen. Een enkeling heb ik daarbij vrij lelijk ten val zien komen.
En met snelle e-bikes wordt dat probleem natuurlijk enkel maar groter. Met als enige verschil dat een bestuurder van zo'n e-bike het zichzelf juridisch lastiger maakt dan een wielrenner welk de fout in gaat.
Voor wat betreft het design van sommige van dit soort fietsen moet ik zeggen dat het mij altijd verbaast hoe klein de interesse hiervoor is onder het bredere publiek. Kijk je naar de aanschaf van auto's dan is design al jarenlang één van de meest invloedrijke drijfveren. Bij de fiets echter lijkt men al snel totaal geen persoonlijke smaak meer te hebben, en wordt de eerste de beste willekeurige opoefiets aangeschaft.
En dat terwijl in veel van de gevallen functionaliteit en onderhoudsgemak in die keuze toch niet meewegen. De eventuele argumentatie dat dit bij designer bikes een probleem zou vormen zal dan ook niet de hoofdzaak zijn. Prijs zal uiteraard meespelen, maar toch zie je dat voor bijv. de auto men ook niet snel zal gaan voor een goedkopere, maar minder fraai ogende variant.