Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scandinavië - Forum Wereldfietser

Scandinavië

Onze trip 2015 begint wat vorm te krijgen maar ik houd wat vragen over Scandinavië:

- We willen nu vanaf Helsinki naar Va(a)sa, waarbij de vragen zich voordoen: nemen we de kustroute of de Via Finlandia en heeft iemand daar dan GPS-tracks van (als ik weet welke route we gaan nemen schaf ik vanzelfsprekend de bijpassende gids aan).

- Vanuit Vasa naar Umea en vervolgens naar Bodo. Iemand ervaring met dit stuk?
Vervolgens via de Kystriksveien naar het zuiden; hierover heb ik voldoende informatie.

- Waarbij de voorlopig laatste vraag zich voordoet: wat is dan een niet al te zware fietsroute van Trondheim richting Kopenhagen ...

(Gelukkig hebben we meer tijd dan 4 weken ..)
Bij voorbaat dank voor elk snippertje informatie!
arnob schreef: - Vanuit Vasa naar Umea en vervolgens naar Bodo. Iemand ervaring met dit stuk?
Yep. En als je wilt weten of er hier ook bomen staan: heel veel. :wink:
:lol: Ik was er al bang voor .. 700 km bos ...
Ik dacht de 55 (in Zweden) en vervolgens de 77 (in Noorwegen) te nemen. Is dat ook wat jij aan zou raden (in heb geen fatbike) maar een eenvoudige, redelijk volgeladen tractorfiets.
Bedoel je misschien de 95? want de 55 zit ergens in het zuiden. Hoe hoger het riksvägen of landsvägennr hoe hoger je in het noorden zit.
Waarschijnlijk wil je via de E4 langs de kust omhoog naar Skellefteå en dan de 95 door Arvidsjaur naar de Noorse grens? Zou zelf niet de E4 nemen, veel verkeer.

Je zou de Sverigeleden kunnen pakken (nationale fietsroutes):
route 4: Holmsund- Umeå - Rusksele 200km
5: Rusksele–Lycksele–Åsele 120km
6: Åsele–Vilhelmina–Stalon 140km
7: Stalon–Dikanäs–Skalmodal 130km
600km mooi bos :D

In Norge kun je dan de fietsroute N5 (804, 73 en de E6) nemen: Skalmodal - Sandnessjøen (175km). Bij Mosjøen zijn wel een paar tunnels, belicht, zonder ventilatie (tussen de 100 en 1100m). En dan verder omhoog naar Bodø.

En ik vind zelf Noorwegen helemaal niets meer, te druk en te duur. Wil daar alleen nog maar met de fatbike het gebergte in dus aan mij heb je weer niets. :D

Afbeelding
@Yopie: dank, weer iets om de komende maanden over na te denken; telkens een stapje verder. Ik had een min of meer rechte lijn van Umea naar Bodo gevonden, door rivierdalen en langs meren. Maar eens gaan vergelijken. En misschien is na al dat rustgevende bos wat drukte wel aangenaam :roll: