Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trillingen en gebrom door SON - Forum Wereldfietser

Trillingen en gebrom door SON

Beste Allemaal,
Vanochtend merkte ik iets vreemds en vervelends aan m'n fiets. Tijdens het fietsen was er een vrij harde trilling aan de voorkant van m'n fiets, gecombineerd met een diepe brom.
Het was een beetje moeilijk om de herkomst te lokaliseren, maar als ik mijn SON voorlamp van de auto-setting naar OFF zet houdt de trilling en het gebrom op. Het gebrom en getril is ook aanwezig als de koplamp in de ON stand staat.
Voor de duidelijkheid het gaat hier om een zo goed als nieuwe Son 28 naafdynamo en een Son Edelux II koplamp.
Enig idee wat er aan de hand is? Is het iets in de naafdynamo, ik dacht dat deze altijd aan staat. Of zit er iets los in de koplamp?

Alvast dank voor de antwoorden
Gr
Maurice
Bij hogere snelheden (bij mij vanaf iets van 22 km, bij een 28 inch wiel bij wat hogere snelheden) is de dynamo niet geheel trillingsvrij en niet helemaal stil als de lamp aan staat. Doe de lamp uit en het is weg. Dit is normaal. De Son 28 schijnt overigens al heel wat beter te zijn dan de oude Son Klassik die ik heb. Bij een SON20 merk je dit niet, of pas bij veel hogere snelheden. Als het echt erg is moet je het laten nakijken lijkt me.
Wim
Hoi Wim,
bedankt voor je antwoord. Bij mij begint het al op lagere snelheden al en het is een behoorlijk irritante trilling en brom, niet makkelijk te negeren.
Maar ik begrijp dat een tripje naar de fietsenmaker nodig is.... :(
waarschijnlijk de lagers van de as die ingewerkt is en bij gesteld hadden moeten worden na zo en 2000 km of zo, even terug naar je fietsenmaker en anders terug naar de fabrikant sturen als die het niet kan verhelpen.

Hendrik.
Nee dat is het niet. De SON heeft bovendien industrielagers en daar moet je echt afblijven als je je garantie niet wilt verspelen.
Wim
Meest voorkomende oorzaken:
-snelsluiter staat niet vast genoeg
-spaakspanning is te laag
Wat ik altijd dacht is, dat de de dynamo eigenlijk altijd aan staat en dat de schakelaar in de lamp alleen maar de stroom naar de gloeilamp aan zet. Klopt dat dan niet?
Daarnaast heb ik deze fiets nog geen maand, wel al een paar 100km gefietst, nog geen 2000. Zou het dan de spaken kunnen zijn?
Het probleem komt niet zozeer door het zijn van een SON dynamo. Maar is een breder probleem dan dat. Dit soort dynamo's zijn geen echte dynamo's, maar zijn magneto's. Een magneto is een omgekeerde elektromagneet. Je beweegt een magneet rondom een spoel, en genereert op deze wijze een wisselstroom.

Dit cirkelen van een magneet in de rondte genereert echter resonantie. En bij een ongelukkige combinatie van materialen, versterkt een resonerend effect i.p.v. dat het dempt zoals je zou willen. Waardoor je een trillend en brommend effect krijgt.

Is het een custom bike? Of is het een standaard fiets? Indien het laatste, zou het kunnen dat het of een generiek ontwerp probleem is. Of dat er op jouw specifieke fiets in de afmontage iets niet correct is. Bijv. een rubbertje hier en daar ontbreekt om de eventuele trillingen te beperken.

Bovendien voor wat betreft aan/uit verschil, ligt het hem vermoed ik in de aanwezige stroom op dat moment. Magnetische resonantie trad dacht ik enkel op bij een elektronen stroom. Maar mijn natuurkundige kennis daarin is beperkt. Misschien dat er iemand hier is welk dit verder kan toelichten?
Als de lamp uitstaat doet het ding niets, en is er bijvoorbeeld ook geen extra weerstand. Ik zou even bellen met m-gineering, de Nederlandse importeur.
Beste Maurice.
Ik rij al drie jaar en 38000 KM. met een son28, en heb geen enkel
probleem er mee .Ben zelfs dit voorjaar naar Santiago gereden en heb in de
afdaling zelfs 55km/u gereden,heb geen trillingen ondervonden.
Vraag me wel af hoelang gaat een son dynamo mee?
Als ik van U was, zou ik toch eens terug gaan naar de dealer vanwaar
de fiets komt, normaal is dat zeker niet.

Groeten,
Jan
Gisteren bij de fietsenmaker langs gefietst. Die keek er even naar en toen was het voor 'm duidelijk dat het wiel terug moet.
Dus fiets kwijt voor ong. 2 weken. :(
Ik hoop niet dat ik een soort vrijdagmiddag fiets heb. In deze eerste 4 weken dat ik 'm heb heb ik nu dit en ook al een gebroken ketting gehad. Beetje pech. :(
Fiets terug.
2 weken kwijt.

Had hij geen leenwiel?
Het lijkt wel alsof m'n fiets vervloekt is. Op weg naar m'n werk, voordat ik de fiets naar de fietsenmaker zou brengen, krijg ik een lekke band. Steentje op de weg die ik niet zag. :evil:
En natuurlijk geen plakspullen mee, want ik zou 'm naar de fietsenmaker brengen. Gelukkig heb ik aardige collega's die me straks met de auto naar de fietsenmaker brengen. Kunnen ze daar ook gelijk de band plakken.
Zucht.....
Ik zou inderdaad even kijken of je geen leenwiel kunt krijgen. Hoeft natuurlijk niet per se met een naafdynamo, maar om nou al die tijd je fiets kwijt te zijn, is ook niks.
Maurice schreef:lekke band. Steentje op de weg dat ik niet zag. :evil:
Ik heb gisteren een tocht gemaakt met ca. 10 km vrij grof onverhard erbij. Elke 2 cm een steentje denk ik. Samen dus een half miljoen steentjes.
Ik vind het dus wel apart dat je een lek krijgt van één steenje.
Soms zit het mee, en soms... is één steentje voldoende. Dat kan natuurlijk gewoon gebeuren.
Ave Gone schreef: Ik vind het dus wel apart dat je een lek krijgt van één steenje.
Wel als het meer een steen is, die ten eerste vrij scherp is en ten tweede als je er met een redelijke vaart (>24km/h) tegen aan rijdt.

Inderdaad, kan gebeuren....
bedankt voor de tip! Ik heb namelijk een leenwiel mee gekregen. Ook met een Son dus ik kan m'n licht ook gewoon normaal gebruiken. 8)