Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtset commentaar gewenst - Forum Wereldfietser

Lichtset commentaar gewenst

Omdat het mijn eerste keer is dat ik een fiets voorzie van lichten welke werken via dynamo had ik graag wat feedback omtrent mijn keus. Duurzaamheid met afdoende werking staan hoog in het vaandel. Ik begrijp dat dit niet altijd samen gaat met de laagste prijs maar ik ben bereid mijn strategie en budget te herzien mocht ik echt een slechte keus maken.

Om rijden in het donker aantrekkelijk te maken zoek ik een setje lichten met de volgende vereisten:
- Veel licht om onverhard rijden ook mogelijk te maken.
- USB aansluiting om de Garmin en telefoon van stroom te voorzien.
- Liefst ook een ipad van stroom voorzien maar daarvoor is de naafdynamo te zwak?
- Een achterlicht dat op mijn zadelpen kan worden gemonteerd omdat ik soms ook zonder bagagedrager/spatborden fiets.
- Voor en achterlicht met stand-functie.
- Duurzame voornaaf geschikt voor schijfrem waar ik weinig van merk wanneer niet in gebruik.
- Kosten wat drukken want de hobby kost al genoeg.
- Lichtgewicht geheel.
- Zwart liever dan zilver.

Ik dacht aan de volgende verlichtingset voor op de fiets:

Naafdynamo: Shutter Precision PD-8 (89€). Ik heb een schijfrem bevestiging nodig en gebruik het liefst 6 gaats aansluiting omdat de achternaaf dit ook heeft.
De website van SP geeft een duidelijk uitleg en het internet leert met dat de weerstand zeker niet hoger is dan bij een SON (239€) en dat het binnenwerk hetzelfde is als Supernova (199€, centerlock)?
Hier is de goedkoopste ook de lichtste optie (want bij de Supernova moet nog een adapter voor 6-gaats gerekend worden).

Koplamp:
Hier heb ik twee opties:
1. Busch & Muller Luxos U (=113€).
2. SON Edelux II + Tout Terrain The Plug III (=297€)
Koplampen zijn vergelijkbaar qua prestaties (op basis van Peter White
De SON met Plug combinatie is wat duurder en lijkt ook duurzamer te zijn. De B&M koplamp had voornamelijk in het begin wat problemen met water maar die lijken te zijn opgelost de laatste jaren. De garantie service lijkt goed te zijn en met minder dan de helft van de prijs mag hij meer dan twee keer buiten de garantie kapot gaan.
Ik weet ook van het bestaan van de Axa 70 luxx koplamp met USB aansluiting. Deze is nog eens 40€ goedkoper maar uit reviews kwam naar voren dat het nogal een gammel geheel is? En daarbij krijg je niet de zee van licht zoals met een SON of B&M.

Achterlamp:
Hier ben ik geen idee. Op basis van hetadvies van Peter White lijkt een B&M Secula een goede keus voor zadelpen bevestiging. Als iemand me hier van een beter alternatief (duurzamer, mooier, beter materiaal?) kan voorzien, dan hoor ik het graag.

De ipad opladen.
Heeft iemand hiervoor een mooi lichtgewicht en duurzaam idee?
Het lijkt me een batterijpack te worden, maar welke?
Zelfbouw?

De lage prijzen voor het geheel (+-220€) had ik gevonden bij http://www.tomsbikecorner.de/. Hier heb ik in het verleden vaker bestellingen gedaan en goede ervaring mee. Daarom bestel ik het geheel graag daar, ook al is het mogelijk elders een euro goedkoper.
Hier de naaf. Hier de koplamp. Het achterlicht kunnen ze me leveren maar staat niet op de site.
De B&M IQ premium is de wat goedkoper behuisde B&M versie van de Edelux II. Ik denk dat die twee de lampen zijn met op dit moment het meeste en breedste licht. De Edelux een heel klein beetje meer licht maar vooral een degelijker behuizing.
De naaf met de minste weerstand is ongetwijfeld de SON 20. Wel is daarbij de output bij lage snelheden iets minder, al zul je dat nauwelijks kunnen zien. Opladen van gadgets gaat ook wat minder.
Ik heb zelf deze zomer met een Garmin Etrex 30 gereden, en deed bij simpel gebruik (volgen van een track) precies vijf dagen met een set heel goede oplaadbare batterijen. Wat mij betreft is daarmee (behalve voor lange tochten) het hele gedoe met laders overbodig. Normaal zou je zeker twee setjes bij je hebben en nu vier voor een tocht van drie weken. Dat zijn vier extra oplaadbare batterijen, en dat weegt minder dan een laadsysteem, en is veel goedkoper. Andere Garmins gebruiken wel meer stroom (een extra reden voor mij om een Etrex te kopen).
Wim
Als je echt offroad wil rijden, dan moet je een offroad lamp hebben: de lampen die je noemt zijn allemaal bedoeld voor de openbare weg en schermen het licht af zodat tegenliggers niet worden verblind. Erg goed op de weg, minder als je op en neer gaande mtb paden volgt want als je naar beneden rijdt zit de daarop volgende helling naar boven volledig in de duisternis.

Supernova heeft een lamp (of gehad?) waar je de lens kon wisselen om beide mogelijk te maken, maar over het algemeel lees ik weinig positiefs over de lampen van supernova (behalve dat ze vooral overprijsd zijn).

Die Luxos U zal wel een bak licht geven, ik vind het een lelijk ding. Een Cyo IQ2 premium in combinatie met the plug lijkt me dan een betere optie. http://www.kurbelix.de/products/Fahrrad ... t-24.html?. Misschien bestaat het ding ook zonder senso, want nog nooit een sensor gehad die deed wat ik wou.

Achterlicht: supernova heeft een achterlampje dat aan het zadelpast, maar is wel erg klein. Philips heeft een saferide voor aan de zadelpen. Ik heb er zo één gekocht en nooit gebruikt, dus als je daar interesse zou in hebben... Ik moet eerlijk eraan toevoegen dat ik het nogal een groot ding vind en dat de constructie kwaliteit maar matig lijkt.

Ik vraag me wel af of je met de eisen die je hebt niet moet overwegen een bufferaccu te voorzien, want bij wisselende snelheden is dat een pak gezonder voor de accu's die je aan het opladen bent.

De keuze voor shutter precision lijkt me een goede, hoewel er op dit moment nog maar weinig mensen ervaring mee hebben op dit forum.
Bedankt voor de feedback!

@Wim:
Ik heb de SON delux in overweging genomen maar het de door jou aangehaalde nadelen houden mij een beetje tegen. Zeker wanneer ik een tijdje rustiger fiets zal ik daarmee eerder vermogen verliezen. Nu rij ik normaal 30-33km/h gemiddeld met deze fiets over 100-150km en dat zal wat minder zijn met belading. Ik kan het wel wat optrekken met een ligstuurtje maar dat helpt enkel op verharde weg. Ook zal ik onverhard een aanzienlijk lagere snelheid rijden en met 29" rubber maakt je naaf weinig omwentelingen.
Mijn Garmin heeft wel op regelmatige basis voeding nodig, oplaadbare batterijen gaan er niet in (Edge 500 of 800). Daarbij staat deze constant aan met achtergrond verlichting en ook hartslag en vermogensdata worden weergegeven en opgeslagen (niet het vermogen van de dynamo maar van de beentjes). Daardoor doe ik een 10u met een volle accu denk ik.

@EnriceV:
Offroad lampen heb ik serieus naar gekeken. Echter blijken de meeste niet geschikt te zijn voor de Duitse wegen (omwille van een wet daar).
De B&M IQ2 en SON Edelux II gaven het meeste licht voor lampen met die toelating (gebruiken dezelfde spiegels).

Ik heb de andere combinaties van B&M met de IQ2 spiegels zouden ongeveer hetzelfde licht geven als de Luxos U. Met als enige verschil dat de Luxos een groot licht functie zou hebben op basis van zijn interne accu wat hem beter geschikt maakt voor off-road gebruik.
Door die interne accu zou hij ook enkele minuten wachten voor een open brug of stoplicht prima moeten doorstaan. Enkel op lange en trage klimmen zou het onvoldoende zijn en schakelt hij de oplaadfunctie uit om de lichtbundel te behouden.

Op de site van Peter White had ik gelezen dat de B&M koplamp niet werkt met Supernova achterlichtjes. Die vond ik ook mooi klein en compact maar de standfunctie zou ontbreken wanneer gebruikt met een ander merk lampen dan Supernova (B&M of SON).

Zijn er nog aansluit technische problemen waar ik tegenaan ga lopen? Of zijn deze setjes Plug&play te combineren vanuit de verpakking?
Misschien overdreven, maar als 1 Luxos te weinig licht geeft en je toch aan de StVO wilt voldoen: de Finse rijder 'mkpaa' in de Transcontinental van dit jaar monteerde er twee (foto's: "I am a bit afraid of the dark so I have 2x luxos (U/B) dynamo lights and MyTinySun Folkslight battery light.").
De Luxos U geeft 70 lux en 90 lux als je de knop indrukt (ik meende begrepen te hebben dat dit een drukknop is en dat het groot licht dus dooft van zodra je de knop lost, lijkt me niet zo handig om mee rond te rijden voor lange tijd). De cyo premium geeft 80 lux.
Voorzie de bevestiging dan zo dat je voor offroad werk de lamp omhoog kan draaien. Het is zooooo handig om takken te zien hangen. (en met de lamp naar boven heb je eigenlijk fantastisch veel licht alleen worden tegenliggers compleet verblind) (ik heb een "oude" cyo N en zelfs die is al voldoende om 's nachts 25 à 30 te rijden)

De b&m lampen zijn onderling compatibel, maar tegenwoordig zit in de verpakkingen geen draad meer naar het achterlicht (corrigeer me als ik het mis heb). Dus heb je een voorlamp, achterlamp, verbindingsdraad en eventueel stekkertjes nodig.
@Wim, bedankt voor die test. Opvallend hoe klein de verschillen zijn tussen de systemen. Slechts enkele watt verschil tussen de grote namen. Een te los zittend shirt of regenjasje kost je al vlot 20 watt bij 30km/h. Een rechte zit vs sportieve zit maakt nog meer verschil. Ik had de diagrammen op de site van SP wel gezien maar het is fijn om nog eens de bevestiging te krijgen dat de toegevoegde weerstand zo minimaal is.

@ aardvark Het lijkt me niet nodig maar al goed om te weten dat ik daarin nog opties heb. Wel weer verschrikkelijk om te zien hoe lelijk die B&M lampen zijn. :lol:

@ EnriceV Als ik er echt snachts mee ga mountainbiken zal ik zeker overwegen een extra helmlamp op accu te monteren (Brumlicht). Voornamelijk korte bochtjes zijn dan stukken beter in te schatten.
EnriceV schreef:Dus heb je een voorlamp, achterlamp, verbindingsdraad en eventueel stekkertjes nodig.
Als je met stekkertjes de vlakstekers bedoelt, dan lijken me wat stukken krimpkous om de stekers te isoleren en om de overgang van soepele draad naar steker tegen breuk te beschermen ook wel handig. Zeker als je gebruik maakt van coaxiale kabel (zoals deze aan de Edelux zit) is krimpkous nodig om de buitenste kopermantel te isoleren (splitsen van de draad).

Mocht je een adresje daarvoor nodig hebben, een reparatieset (met verschillende diameters) zoals Conrad (http://www.conrad.nl/nl/search.html?search=krimpkous) die aanbiedt, heeft me al vaak goede diensten bewezen.

En uiteraard veel ty-raps of (isolatie)tape om de draad vast te zetten.
Tom-s schreef:Wel weer verschrikkelijk om te zien hoe lelijk die B&M lampen zijn. :lol:
Tja, fraai is anders, dat ben ik wel met je eens. Ik heb zelf een Edelux, mede vanwege het eleganter ontwerp.
Ik ben gelukkig goed bevriend met een doe-het-zelf elektriciteit bedrijfje. Dit maakt dat het zelf aanleggen van de bekabeling en het evt zelf ineen steken van een batterij geen problemen zal opleveren.

Weet iemand aan te bevelen accu packs waarmee ik ook een ipad zou kunnen opladen?

Edit: Vereiste is wel dat hij de mogelijkheid heeft om in een klein bovenbuis tasje te passen zodat een opzet ligstuur tot de mogelijkheden blijft behoren (en ik geen grote stuurtas nodig heb).
Tom-s schreef:Weet iemand aan te bevelen accu packs waarmee ik ook een ipad zou kunnen opladen?
Op mijn eigen shortlist staan producten van http://www.xtorm.eu en http://www.mophie.com (sla ik beide iets lager aan) en de door mij iets hoger gewaardeerde fabrikaten https://www.powertraveller.com & http://www.goalzero.eu. Geen ervaring, want ik heb nog onvoldoende rationele argumenten om een dergelijke uitgave te verantwoorden (dan lees ik maar enkele dagen geen boek, totdat ik weer een oplaadpunt tegenkom; het is ook weer extra gewicht).

Edit: shortlist gecompleteerd.
Tom-s schreef:Ik ben gelukkig goed bevriend met een doe-het-zelf elektriciteit bedrijfje. Dit maakt dat het zelf aanleggen van de bekabeling en het evt zelf ineen steken van een batterij geen problemen zal opleveren.
Er zijn op internet veel schema's te vinden voor diy laders die overschakelen tussen batterij en naafdynamo, gaande van simpel tot volledig automatisch met allerlei snufjes. Kan voordelig uitdraaien, en bovendien kan je rekening houden met de vorm van je bovenbuistasje. Je hebt dan ook volledige vrijheid om de accu's te kiezen die het best doen wat je wil (lees afgestemd zijn op het aantal uren laden en ontladen dat je verwacht).
EnriceV schreef:De Luxos U geeft 70 lux en 90 lux als je de knop indrukt (ik meende begrepen te hebben dat dit een drukknop is en dat het groot licht dus dooft van zodra je de knop lost, lijkt me niet zo handig om mee rond te rijden voor lange tijd). De cyo premium geeft 80 lux.
http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/zakl ... -lumen.htm

Ik citeer:
Lux is geen eenheid die gebruikt kan worden om de lichtsterkte van een lichtbron zoals een een zaklamp uit te drukken. Het is echter wel een eenheid die ten grondslag licht aan de eenheden candela en lumen die wel gebruikt worden in de specificaties van zaklampen.
Ik weet dat lux graag gebruikt wordt door fabrikanten van bepaalde lampen, maar lux als enige maat om 'lichtsterkte' aan te geven is onvoldoende om lampen te vergelijken of een goed oordeel te kunnen vellen over de 'felheid'.
Revanho schreef:Ik weet dat lux graag gebruikt wordt door fabrikanten van bepaalde lampen, maar lux als enige maat om 'lichtsterkte' aan te geven is onvoldoende om lampen te vergelijken of een goed oordeel te kunnen vellen over de 'felheid'.
Nou, dit maal ben ik het niet met je eens. Candela is de lichtsterkte van een lichtbron en meteen een SI basis eenheid, het is de basis voor alle uitdrukkingen waar licht in voorkomt. De man van je citaat slaat dus alvast de bal mis: lumen en lux zijn functie van de candela en niet omgekeerd.
Lumen is een maat voor de hoeveelheid lichtstroom die uit een lichtbron komt. (uitgedrukt in candela per sterradiaal).
De candela zegt dus iets over hoeveel licht er uit bv. de LED komt, lumen zegt iets over hoeveel licht er effectief de lamp verlaat. Beide zeggen dus niets over hoeveel je er aan hebt op de fiets.
De lux is het aantal lumen dat invalt op een oppervlak van 1m2. Nu zou dat nog steeds niet veel zeggen, ware het niet dat de Duitsers er voor iets tussen zaten en dat die in de STVZO keuring de lux-regel hebben waarbij een fietslamp minimum 10 lux moet geven op 10 meter afstand in het centrum van het verlichtingsgebied.

Ik kan je dus wel gelijk geven dat ook lux uiteindelijk dan niets zegt over de praktische vorm van de lichtbundel, maar het is wel de best beschikbare maat om de sterkte van fietslampen te vergelijken. Candela zegt immers alleen iets over de led/lamp, en lumens kunnen heel hoog maar erg verstrooid. Bovendien is er voorzover ik weet bij lumens geen standaard of je de maximale waarde neemt of het gemiddelde over de totale lichtbundel.

(alles nog even nagelezen op wikipedia ;-) - kijk ook even bij "10-lux-regelung" voor meer info over de STVZO-test)
Kleine update van mijn kant.
Bestelling bij Tombikecorner gedaan en is vandaag verzonden. Het duurde in eerste instantie wat langer omdat ze zelf het juiste Secula achterlicht (voor de zadelpen) moesten bestellen.
Dynamo met koplamp en achterlicht komt op 220€ incl verzending.
Je krijgt dus nog 5% extra korting bovenop de al lage prijzen.
Velgen zijn ook besteld, bij het chinese light-bicycle (29er hookless), daarop zal ik nog wat langer mogen wachten.