door
Hilver » do 04 sep, 2014 19:46
@ Otis
Je vraag was: Hoe lang gaat een velg gemiddeld mee? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de omstandigheden, maar globaal gezien in Nederlandse omstandigheden? Ik heb V-brakes,met koolstop omdat ik begreep dat je velgen hierdoor minder slijten dan standaard blokjes.
Zelf rij ik op een Stevens Gran Tourismo uit 2008 met Mavic A319 velgen. Na 49.000 km waren de velgen echt aan vervanging toe. De remblokjes hadden hun werk wel gedaan
Er waren behoorlijke slijtagesporen op het remvlak. Het remvlak van de velgen maakte ik regelmatig schoon. Ik heb redelijk wat hoogtemeters gemaakt en aangezien ik niet alleen klim als een strijkijzer maar met name daal als een slak, hebben de velgen wel wat te verduren gehad. Ik weeg 90 kg en heb redelijk wat met bepakking gefietst, zij het alleen met achtertassen.
Ik gebruik standaard remblokjes en heb V-brakes.
Enfin, de fietsenmaker gevraagd er een nieuwe set wielen met Mavic A319 velgen in te zetten. Weer Mavic A319 want de oude hadden zich immers prima gehouden. O ja, nooit een spaakbreuk gehad.
Wat schetst mijn verbazing en die van de fietsenmaker toen ik de fiets kwam ophalen, hij de fiets tevoorschijn haalt, de nieuwe velg van het achterwiel was gebroken op de las...... Volgens de fietsenmaker een constructiefout. Hij heeft het wiel zelf gespaakt.
Goed, er is nu weer een nieuwe velg ingezet. De eerste 50 km verliepen probleemloos. Nu de volgende 48.950 km nog.
Mijn vraag is, kan deze breuk ook het gevolg zijn van te strak spaken?
Jan