Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gescheurde buitenband repareren? - Forum Wereldfietser

Gescheurde buitenband repareren?

Is het mogelijk om onderweg een gescheurde buitenband (b.v. een scheur in de wang) te (laten) repareren. Is zo'n scheur b.v. opnieuw te vulcaniseren?
Ik meen dit namelijk ooit eens ergens in een artikel gelezen te hebben.

Hi Peter,
Het ziet er naar uit dat je helaas niet naar de beurs bent geweest het afgelopen weekend en/of de workshop in de Wereldfietsers stand gemist hebt. Jammer, want Maarten Smit heeft uitgebreidt over de mogelijkheden van het repararen van buiten banden verteld.
Wellicht dat hij zelf nog via het forum reageerd!
Groet,
Rena :wink:
Peter Rodenburg schreef:Is het mogelijk om onderweg een gescheurde buitenband (b.v. een scheur in de wang) te (laten) repareren. Is zo'n scheur b.v. opnieuw te vulcaniseren?
Ik meen dit namelijk ooit eens ergens in een artikel gelezen te hebben.
Nieuw wordt zo'n band natuurlijk niet meer, maar met naald en draad (of een schoenmaker) kun je veel bereiken. Bij kleine beschadgingen plak je een lap (canvas, stuk uit een oude wielrentube, Tyvek oid) aan de binnenkant, Bij grote rampen kun je een corset (de Guide Michelin edition 1900 raadt natgemaakt zeemleer aan) om de binnen- en buitenband rijgen en de band dan weer in de velg monteren.

Ben zelf een keer met de ATB midden in de Ardennen weer bij de tent gekomen door tussen buiten- en binnenband platte stukjes leisteen te proppen en de ruimte tussen leisteen en biba op te vullen met gras...de boel omwikkeld met een ijzerdraadje en gaan.

Wij hebben het een keer voor elkaar gekregen om midden in de Outback van Australie(Mc DonnallRanges) met een gescheurde buitenband te staan. We hadden dus ook geen reserve band bij ons. Wat we wel bij ons hadden was een rol stevige tape. Dus een stuk canvas in de buitenband gelegt en vervolgens ombonden met de tape. Gewoon over de velg heen. Remblokjes ver uit elkaar en rijden maar. We reden over een gravelroad maar ik weet niet of dat gunstiger is rijden over een asfaltweg. In ieder geval merkte je op die manier niet dat er een enorme bobbel aan de band zat. Onderweg een paar keer opnieuw gerepareerd maar we konden met deze constructie gelukkig Alice Springs bereiken waar we een nieuwe band konden kopen. Toch een 200-250 km mee gereden.

hallo allemaal,

Bij Vittorio heb ik een stukje reparatie gaas gekocht. Dat is een kunstof
gaas dat leg je tussen je binnen- en buitenband in, zodanig dat het
aan beide zijden uit te band steekt. Je pomp hem op en snijdt, eventueel,
het overtollige weg. Je kan dan nog gewoon blijven remmen.
Het verhaal gaat dat iemand er zo nog 1500 km mee gereden heeft.
Ik heb het zelf nooit hoeven gebruiken maar houd mezelf voor dat het
werkt.

vr.gr. hans stalpers

hans stalpers schreef:hallo allemaal,
Bij Vittorio heb ik een stukje reparatie gaas gekocht. Dat is een kunstof
gaas dat leg je tussen je binnen- en buitenband in,
Zal wel € 15,95 kosten. Dure vervanging voor een lap stof of stuk plastic.
Leon

Dag leon,

Jammer dat je niet eerder met je slimme oplossing kwam.
Nee, het kost geen Euro 15,95
Nee, ik heb geen Vittorio fiets haal alleen de slimme dingen daar vandaan.

vr.gr. hans stalpers

Dat reparatiegaas klinkt goed. Is er iemand die weet of het buiten Vittorio ook ergens verkocht wordt?

lijkt mij dat een stuk uit een oude spijkerbroek ook werkt....

Breed zilverkleurig ducktape. Een soort gaffertape dat vreselijk plakt. Een flinke scheur in de lengterichting van de band. Een paar lagen aan de binnenkant. Niet te ver opgepomt en we waren weer onderweg.
niko

Toen ik in Marokko mijn oude band er af haalde en de nieuwe reserveband erop legde zag ik dat er een scheurtje in de buitenband zat. Ik had een stuk ducktape, wat ik onderweg altijd bij me heb tussen de binnen en buitenband gelegd. Dat hielp niet zo veel want de scheur werd steeds groter en het ducktape moest ik door slijtage bijna dagelijks vervangen. Toen heb ik ergens vantussen de rommel een oude buitenband gehaald, daar een stuk uitgeknipt, staaldraad eraf, en tussen de binnen en buitenband gelegd. Het fietste prima. Ik zat niet eens een bobbel op. Zo ben ik zonder problemen doorgefietst naar Mali.

Samuel

Mijn conclusie uit al deze voorbeelden is toch vooral dat het in veel gevallen slim is een goede reserveband mee te nemen.
Wim

Willem Jongman schreef:Mijn conclusie uit al deze voorbeelden is toch vooral dat het in veel gevallen slim is een goede reserveband mee te nemen.
Wim
Ja en vooral ook binnenband! Want uit deze discussie wordt duidelijk dat er 1001 mogelijkheden om een buitenband tijdelijk op te lappen, maar een binnenband is plakken is vaak lastiger. Als je een hieldraadscheur hebt of je bent in een flink stuk ijzer gereden dan zit er een groot gat in. Je kunt wel gaan goochelen met oude binnenband, maar zover ik weet zijn dat twijfelachtige oplossingen. Hoe ging die methode met een knoop in je binnenband ook alweer?
Leon

Ik ben inderdaad altijd weer verbaasd hoeveel binnenbanden wij verbruiken. Je denkt dat je genoeg reserve bij je hebt, maar dan is toch de voorraad weer ineens op. Zonder reserve buitenband ga ik evenmin nog op een wat langere rit. Met bij ons zes buitenbanden die kapot kunnen (we hebben nu allemaal dezelfde wielmaat) is een reserveband geen luxe, ook al kun je buitenbanden misschien wel oplappen (hoewel het er bij een tandem wel weer wat meer op aan komt). Als compromis kun je altijd nog denken aan een lichte vouwband als de Marathon Racer: 26x1,5 voor 380 gram, of, als je denkt misschien ook lastige off road situaties tegen te komen, aan een lichte noppenband - dan heb je die ook maar bij je.
Wim