Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spannen riem - Forum Wereldfietser

spannen riem

Ik ben aan het kijken voor een redelijk "onderhoudsvrije" fiets. Ik heb nu een Jan Janssen met volledig LX. Wat mij tegenstaat is in de wintermaanden (met sneeuw) elke week of 2 weken mijn aandrijflijn te moeten schoonmaken.

Ik ben al een keer wezen kijken voor een Santos met riemaandrijving, deze is echt helemaal top :P Maar de prijs is mij te hoog. Nu heeft Jan Janssen ook een fiets met Rohloff en riemaandrijving. Ik ben op de hoogte van de nadelen van de toegepaste riem (centertrack). Deze neem ik graag voor lief, als deze aan vervanging toe is, kan ik deze altijd nog vervangen voor een CDC.

Het enige waar ik mee zit is het (na)spannen van de riem. Na het spannen van de riem moeten de remblokken worden gecontroleerd (en afgesteld).

Mijn vraag is hoe vaak een riem moet worden gespannen? niet de cijfers volgens de leverancier, maar in praktijk.

(Een collega van mij heeft een Rose met riem en spant deze elke 10.000 km, dit wijkt wel erg veel af van wat je vaker leest op internet).
Ik heb een Rose met een riem en heb nu 2 jaar probleemloos gefietst (6k km). Nu gebruik ik deze fiets ook voor woon/werk verkeer en maak eindelijk wat kilometers. Ik span de riem eigenlijk iedere keer dat het wiel er uit is geweest. Sinds kort beschik ik over een gates riemspanningmeter (uit de VS) en kwam er achter dat ik de riem overspande met een factor 2. (55 kg ipv 25 kg). Er is een kans dat ik mijn riem hierdoor al beschadigd heb maar merk er niets van op dit moment. Nu de riem veel losser staat denk ik dat het terug plaatsen van het wiel eenvoudiger is. Ik heb nooit het rekken van de riem waargenomen (volgens gates ook niet aan de orde).
Nadelen van de Rose fiets:
Verstelbare naafuitval, daarom is uitlijnen noodzakelijk. Santos heeft een excentrische trapas en daar zou het wiel altijd op dezelfde plek moeten komen. Nadeel hiervan is dan wel weer dat je zadel-trapper positie veranderd.
Ik had liever een schijfrem gehad ipv HS33 dan hoefde ik nooit mijn remmen uit te lijnen maar ach ik moet dan de Rohloff laten ombouwen voor 300 euro en daar heb ik geen zin in.
Eenmaal ingesteld moet een riem niet 'nagespannen' worden. Er zit geen 'rek' in de riem. We fietsen met verschillende fietsen met riem vele duizenden km en ik heb nog nooit iets aangespannen.
Eridanos schreef:Ik heb een Rose met een riem en heb nu 2 jaar probleemloos gefietst (6k km). Nu gebruik ik deze fiets ook voor woon/werk verkeer en maak eindelijk wat kilometers. Ik span de riem eigenlijk iedere keer dat het wiel er uit is geweest. Sinds kort beschik ik over een gates riemspanningmeter (uit de VS) en kwam er achter dat ik de riem overspande met een factor 2. (55 kg ipv 25 kg). Er is een kans dat ik mijn riem hierdoor al beschadigd heb maar merk er niets van op dit moment. Nu de riem veel losser staat denk ik dat het terug plaatsen van het wiel eenvoudiger is. Ik heb nooit het rekken van de riem waargenomen (volgens gates ook niet aan de orde).
Nadelen van de Rose fiets:
Verstelbare naafuitval, daarom is uitlijnen noodzakelijk. Santos heeft een excentrische trapas en daar zou het wiel altijd op dezelfde plek moeten komen. Nadeel hiervan is dan wel weer dat je zadel-trapper positie veranderd.
Ik had liever een schijfrem gehad ipv HS33 dan hoefde ik nooit mijn remmen uit te lijnen maar ach ik moet dan de Rohloff laten ombouwen voor 300 euro en daar heb ik geen zin in.
de excentrische trapas is idd een ander (naast de hoge prijs) nadeel van de Santos (ik weet dat vele hier daar anders over denken). In de loop der jaren staat alles aan mijn fiets helemaal naar wens afgesteld en een excentrische trapas zou ik iedere keer mijn zadel moeten verstellen.
Marco Meijerink schreef:Eenmaal ingesteld moet een riem niet 'nagespannen' worden. Er zit geen 'rek' in de riem. We fietsen met verschillende fietsen met riem vele duizenden km en ik heb nog nooit iets aangespannen.
dat geeft de burger moed :D Ik heb dit vaker gehoord, maar kon het mij bijna niet voorstellen. Als een riem zelden hoeft te worden nagespannen, vindt ik de Jan Janssen een mooi betaalbaar alternatief voor de Santos.
[quote="peter1980" :?: ]de excentrische trapas is idd een ander (naast de hoge prijs) nadeel van de Santos (ik weet dat vele hier daar anders over denken). In de loop der jaren staat alles aan mijn fiets helemaal naar wens afgesteld en een excentrische trapas zou ik iedere keer mijn zadel moeten verstellen.[/quote]

Dit is echt complete onzin. Aangezien je as nog geen halve cm verplaats(dit is wat anders dan verdraaien, verplaatsing is resultaat van de verdraaiing) dit kan je haast niet merken aan je zadel. Doe je meer dan breken de kevlar draden in de riem en kan het naar de prullenbak. Daarnaast een riem hoeft niet na gespannen worden bij Santos ook niet als je wie er uit is geweest. Wiel komt altijd op dezelfde plak terug namelijk anders zit je wiel verkeerd gemonteerd.

Mijn ervaring is dat na +8000km op Santos met riem.
Eridanos schreef: Ik had liever een schijfrem gehad ipv HS33 dan hoefde ik nooit mijn remmen uit te lijnen maar ach ik moet dan de Rohloff laten ombouwen voor 300 euro en daar heb ik geen zin in.
Als je achterwiel voor of achteruit in de padden schuift schuift je remklauw niet mee, het veronderstelde voordeel is er dus niet. Ik weet niet wat omslachtiger is, je velgremmen of je schijfremmen bijstellen.
Het scheelt in ieder geval een boel geld, je hebt ook nog de kosten voor de schijfremmen. (Of zit dat in die 300 euro?)
peter1980 schreef: In de loop der jaren staat alles aan mijn fiets helemaal naar wens afgesteld en een excentrische trapas zou ik iedere keer mijn zadel moeten verstellen.
De kans dat je dat minieme verschil werkelijk kan waarnemen acht ik heel klein. De kans dat dit voor meer dan een zeer kleine minderheid waarneembaar is, acht ik nul. (Het verschil in iemands lichaamslengte tussen 's ochtends en 's avonds zal groter zijn want loopt op tot twee centimeter. Verzet jij je zadelhoogte om die reden?)

Renaat
Slaapt schreef:[quote="peter1980" :?: ]de excentrische trapas is idd een ander (naast de hoge prijs) nadeel van de Santos (ik weet dat vele hier daar anders over denken). In de loop der jaren staat alles aan mijn fiets helemaal naar wens afgesteld en een excentrische trapas zou ik iedere keer mijn zadel moeten verstellen.
Dit is echt complete onzin. Aangezien je as nog geen halve cm verplaats(dit is wat anders dan verdraaien, verplaatsing is resultaat van de verdraaiing) dit kan je haast niet merken aan je zadel. Doe je meer dan breken de kevlar draden in de riem en kan het naar de prullenbak. Daarnaast een riem hoeft niet na gespannen worden bij Santos ook niet als je wie er uit is geweest. Wiel komt altijd op dezelfde plak terug namelijk anders zit je wiel verkeerd gemonteerd.

Mijn ervaring is dat na +8000km op Santos met riem.[/quote][/quote][/quote]

niet helemaal complete onzin. Ik heb mijn knieproblemen verholpen door mijn zadel 1cm in hoogte en 5mm in horizontale zin te verstellen. Dus al is de verandering met een excentrische trapas minimaal, ik ben er wel huiverig voor.

Goed om te horen dat een riem bijna niet hoeft te worden nagespannen. Dan is de stelmogelijk minder belangrijk :)
Revanho schreef:
peter1980 schreef: In de loop der jaren staat alles aan mijn fiets helemaal naar wens afgesteld en een excentrische trapas zou ik iedere keer mijn zadel moeten verstellen.
De kans dat je dat minieme verschil werkelijk kan waarnemen acht ik heel klein. De kans dat dit voor meer dan een zeer kleine minderheid waarneembaar is, acht ik nul. (Het verschil in iemands lichaamslengte tussen 's ochtends en 's avonds zal groter zijn want loopt op tot twee centimeter. Verzet jij je zadelhoogte om die reden?)

Renaat
tsja, lengte verschil wordt veroorzaakt door de ruimte tussen de rugwervels en niet in beenlengte.

Ik voel wel verschil met een kleine verandering in zadelhoogte, dus zal hier zeker rekening mee houden bij de aanschaf van een nieuwe fiets.
Maar als ik het zo hoor hoeft een riem niet zo vaak te worden nagespannen, dus als het iets meer aandacht vraagt is dit geen ramp (hetzij zadel verstellen, hetzij wiel afstellen)
peter1980 schreef: tsja, lengte verschil wordt veroorzaakt door de ruimte tussen de rugwervels en niet in beenlengte.
Daar heb je gelijk in, maar vind je dan niet dat na een lange dag je perfect afgesteld stuur opeens te ver staat?

Je overtuigt me in ieder geval niet van het gegeven dat jij dit zeer minieme verschil werkelijk zou voelen als je niet zou weten dat het verschil er is.

Renaat
Revanho schreef:
peter1980 schreef: tsja, lengte verschil wordt veroorzaakt door de ruimte tussen de rugwervels en niet in beenlengte.
Daar heb je gelijk in, maar vind je dan niet dat na een lange dag je perfect afgesteld stuur opeens te ver staat?

Je overtuigt me in ieder geval niet van het gegeven dat jij dit zeer minieme verschil werkelijk zou voelen als je niet zou weten dat het verschil er is.

Renaat
Prima dat ik jou niet heb overtuigd, we zijn niet allemaal hetzelfde. Ik moet me lekker voelen op mijn fiets :wink: