Additionally, paste this code immediately after the opening tag: veiligheid ecuador - Forum Wereldfietser

veiligheid ecuador

hallo hallo,

Op dit moment grote twijfel; fietsen in Indonesie of Equador??
Beide natuurlijk leuk en erg verschillend denk ik. Wat ik me af vraag; Is het voldoende veilig om te fietsen in Equador?
Ik verwacht dat het fietsen relatief zwaar is gezien het landschap, maar dat komt wel goed ik (altijd positief :) )
Als je hier ervaring mee hebt (of andere redenen waarom we ABSOLUUT moeten fietsen in Equador....), hoor ik het graag!

Mark en Renske

Wij gaan komende zomer naar Zuid-Amerika en mijden bewust Equador i.v.m. negatieve verhalen hierover. Via een wereldfietser vernamen we dat hij in Peru hoorde (toen hij zelf al door Equador was gegaan) dat er meerdere malen fietsers in Equador zijn beroofd van hun fiets/spullen.

Succes met jullie keuze.
groet Astrid
Het ergste wat me in Ecuador overkwam afgelopen jaar (maand of 15 geleden) was een briefje onder m'n neus krijgen in de bus van de persoon naast me met de tekst "I am gay". Daar houd ik niet zo van.
Verder gewoon goed opletten (in welk land nou niet?).
En ik lees op de site van het MinBuZa dat de criminaliteit lichtelijk toeneemt. Mijn politieke ervaringen met Ecuador zijn goed.

Wat betreft de omgeving:
Er lopen 3 noord-zuid "snel"wegen. De oostelijke is onverhard, en soms dien je dan ook vals plat bergaf af te stappen om vallen te voorkomen. Ik ben zelf gevallen tussen Puyo en Macas bij een enorme vaart van 4 km/u... De stenen lagen op dat moment los op het zandpad/de snelweg. Overigens vond ik deze weg wel erg mooi.
Verder is ook het stuk tussen Ambato en Loja ERRUG mooi! Ten zuiden van Loja ligt Vilcabamba (halve dag fietsen) wat ook erg mooi vertoeven is. Je kunt er paardrijden in het Nationaal Park, wat met die Franse aanbieder mij wel erg goed bevallen is (zie mijn Avatar, en fotootje in de jungle aldaar genomen :wink:).
Ik ben zelf daarna weer via Loja naar de Peruaanse grens gefietst bij Macará. Lekker temperatuurtje 8)!

Verder schijnt het stuk ten noorden van Quito ook mooi te zijn, volgens Frank van Rijn in zijn boek "Revanche in de Andes".

Mijn fietservaringen op asfalt in Ecuador zijn overigens prettiger geweest dan op asfalt in Perú.

We zijn net uitgefietst in Zuid Amerika (Amazone naar Ushuaia) en hebben nergens problemen gehad. Brazilie vonden we met minst plezierig maar met name door de vele spook verhalen. Wij hadden trouwens wel de grootste manchete die we maar konden vinden, prominent op onze bagagedrager gebonden, voor het "kamperen".

Equador vonden we prima te fietsen, asfalt is uitstekend. Wegen zijn volgens ons wel het stijlst in heel Zuid Amerika.

2 routes die zeer de moeite zijn:

Van Cuenca naar de kust door het NP caracas (geloof ik). Hier ga je over een 4.000 meter pas, we sliepen in het park met ijs op de tent en smiddags waren we alweer aan het zweten tussen de bananen.

Vanuit Loja kun je helemaal doorrijden tot de grens met Peru, deze weg is zeer spectaculair en rustig. Wel geheel onverhard en erg pittig. In Peru (San Ignacio) wordt het beter te rijden en kun je door naar Jaen en vervolgens Cajamarca.

Veel plezier! Jurgen.
Hallo,

hier mijn antwoord dat ook bij het andere veiligheidsonderwerp over Ecuador (check dat stuk ook even) staat. Daarna een route-suggestie voor dit schitterende land.

Hallo,

in juni/ juli 2006 hebben wij een fietshuwelijksreis van 1000 km (2,5 week fietsen + nog een trektoch in de jungle) in Ecuador gemaakt: zowel diep in de Andes, als in Oriente/ randje regenwoud, op de vulkaanhellingen op de Andes uitlopers en het barre achterland in de Andes-dalen.

Wij hebben GEEN ENKELE veiligheidsproblemen ondervonden, anders dan veel agressieve honden. De oplossing daarvoor was overigens stoppen, ze met kijken tot afdruipen dwingen, langzaam voorbij wandelen (met oogcontact!) en evt bij heel agressief gedrag steentjes gooien die we altijd bij ons hadden. De meeste eigenaren reageren ook wel op het geblaf en houden hun honden dan kort. Onderschat dit gevaar niet: hondsdolheid is een veel voorkomende aandoening en die kan voor mensen (bij onvoldoende snelle behandeling) dodelijk zijn. De meeste honden rennen sneller dan jij kunt fietsen (zeker bergop) en aangezien ze vaak in groepen van 2-4 honden zijn, kunnen ze je snel insluiten als je probeert weg te vluchten. Naar ons idee waren ze niet altijd agressief, maar worden ze van het geluid van rollende fietswielen erg onrustig en dus waaks; zodra we afstapten, was in 95% van de gevallen het gevaar geweken.

Mensen waren stugger en in eerste instantie minder behulpzaam dan we uit Azie gewend zijn, maar we hadden bij nood vast op hen kunnen rekenen. Ik zou vermijden in het donker de weg op te gaan; verder hebben wij ons nooit onveilig gevoeld

Routesuggestie: wat wij fantastisch vonden aan Ecuador was de varieteit in landschap: van echt enorm kaal hooggebergte tot echt tropisch regenwoud. Het toppunt op dat vlak was de route van de 4000m hoge pas (ijl!) tussen Quito en Papallacta naar Baeza, aan de rand van het regenwoud. Je zag alle ecosystemen tussen hooggebergte en regenwoud over een afstand van 70 km aan je voorbij trekken. Als je alleen naar Ecuador gaat, zou ik me juist niet houden aan de Panamericana. Wij hebben daar ook stukken van gereden, maar dit waren niet de mooiste stukken. Onze route: van Quito dagtrip naar Mitad del Mundo (goede test over 70 km, incl. 400 hoogtemeters, om te testen of je geacclimatiseerd bent aan 3000 m hoogte), dan naar Otavalo, via andere route langs oostkant Quito af naar El Quinche, van daaruit oost naar de pas, Papallacta (goddelijke warme bronnen na die pas!!), naar Baeza, dan langs het regenwoud naar Tena (mooie route, slechte weg), een jungletrip vanuit Tena (niet fietsen, maar wandelen/ varen etc.), door naar Puyo en Banos, via de vulkaar (een maand na onze reis uitgebarsten, dus check wegconditie!) naar Riobamba, vandaar naar Ambato naar Latacunga (heel mooie route langs kloof, maar zorg dat je tunnels niet neemt, maar paadje eromheen, want tunnels zijn onverlicht en eenrichtingsverkeer, bekend als mountainbike downhill de andere kant op), via Saquisili de verlaten, maar prachtige Quilotoa loop in (zie Lonely Planet) en dan weer terug naar Quito. Prachtige variatie en overal in onze ervaring helemaal veilig!!!

Heel veel fietsplezier!
Carlijn