Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achter Derailleur vervangen - Forum Wereldfietser

Achter Derailleur vervangen

Wie kan mij van advies dienen.
Ik moet mijn achter derailleur vervangen, en heb op internet eerst gekeken waar ik op moet letten.
Nu wordt er in verschillende forums gesproken over het plaatsen van de ketting voordat ik de oude derailleur ga demonteren.
Ze spreken over het lichtste verzet, dus zou ik zeggen op stand 1 (het grootste tandwiel) en de voor derailleur ook op het lichtste verzet, dus ook op 1 (het kleinste tandwiel)
Maar dan staat de kabel van de achter derailleur gespannen???
Moet ik de ketting nu op het kleinste (grootste verzet) tandwiel leggen of op het grootste (kleinste verzet) tandwiel leggen, voordat ik de oude derailleur demonteer.
Het gaat hier om een oude Shimano Allivio 8 speed, en de nieuwe is geworden een Shimano Ultegra Di2 RD 6870 SS 8 speed (11 compatibel)
Ik zoudt de instelling kiezen waarbij de ketting het slapst staat. Ketting over de kleinste tandwieltjes, dus. Dan is de spanning ook van de kabel.
Past je derailleur wel op je shifter? Als je een 8 speed shifter met een 11 speed derailleur combineert is volgens mij de kans groot dat je dit niet meer goed af kunt stellen.
Een achterderailleur heeft 2 posities die instelbaar zijn. Dit zijn min en max (met de 2 schroefjes). Afhankelijk van het type stel je eerst min (grootste tandwiel) vast zonder kabel spanning en vervolgens de max bij het kleinste tandwiel. Na deze uitlijning kan je gewoon de kabel vastzetten.

Het maakt niet uit welke derailleur gebruikt wordt als de range maar over de hele breedte kan, de positie wordt door de shifter bepaald niet de derailleur.
9 speed shifter kan met en 9, 10 en vaak 11 speed derailleurs gebruikt worden, andersom niet. Let wel op dat een ketting van een 10 en 11 speed vaak smaller is dan van 7-8-9 speed systemen.

Maar een Di2 is een electrische derailleur, en heeft dus een electrische shifter nodig!
Ik begrijp niet zo goed waar de twee reacties boven mij een antwoord op zijn, maar
Com4Navajo schreef:Moet ik de ketting nu op het kleinste (grootste verzet) tandwiel leggen of op het grootste (kleinste verzet) tandwiel leggen, voordat ik de oude derailleur demonteer.
op het buitenste kransje, dus het kleinste, heb je de meeste ruimte in de ketting (zoals Marko al schreef) en bovendien staat de derailleur dus aan de buitenkant ipv. naar binnen, dat is handiger werken.

Carl
Mij leek het ook logischer om de ketting op het kleinste tandwiel te leggen. waardoor de kabel van de derailleur enigszins los ligt.
Waardoor ik bij montage van de nieuwe derailleur de kabel enigszins ook weer kan spannen.
Voor mij was het verwarrend, wat er bedoeld werd met lichter zetten.
Ik ge aan de slag met het demonteren en monteren.
Ik heb nu een Rose NPL 3 trekking met veel upgrades.
Maar mijn fijnste fiets was toch de Batavus Com4 Navajo, waarmee ik in totaal 81000 km heb gemaakt, ook met veel upgrades, waaronder b.v. het elektronisch uitschakelen van het veersysteem.
Deze soort fietsen worden helaas niet meer gemaakt, omdat ze veel onderhoud nodig hebben.
Het lijkt me zoveel logischer/makkelijker om de ketting los te maken bij het vervangen van een derailleur.

Renaat
Je zal er vast goed over nagedacht hebben maar weet je zeker dat je deze elektronische achterderailleur moet hebben? Je zal alle kabels en de shifter moeten vervangen door elektronische en overstappen op 11 speed.
Revanho schreef:Het lijkt me zoveel logischer/makkelijker om de ketting los te maken bij het vervangen van een derailleur.
En dat gaat makkelijker op het kleinste kransje.

Com4Navajo, ik begrijp niet waarom je de positie van de kabel bij het demonteren belangrijk vindt voor het installeren van je nieuwe derailleur.

Carl