Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bestaan er fietstassen met afneembare rugzak ? - Forum Wereldfietser

bestaan er fietstassen met afneembare rugzak ?

Hoi iedereen,
aangezien wij onze allereerste fietsreis in december'14 gaan doen (in Cuba), en dus totaal geen ervaring hebben met fietsuitrusting, vroegen wij ons af of er fietstassen bestaan die men ook als rugzak kan gebruiken. Het kan best zijn dat wij tijdens onze vakantie eens een dagje niet willen fietsen maar een dagtocht te voet willen doen. Dan lijkt het me zeer handig dat we één vd fietstassen kunnen gebruiken als rugzak.
Ik hoor het graag van jullie
groetjes
Niet al te lang geleden was er een topic 'Fietstassen op de rug'. Kende je dat topic al? Misschien dat de berichten daarin aan je vragen voldoen? Voor lichte spullen en een enkele wandeldag gebruik ik zelf een Sea-to-Summit silnylon rugzakje, maar vind de niet-waterdichtheid en de dunne draagbanden wel nadelig (naast de voordelen: extra [boodschappen]tas, licht in gewicht en kleine pakmaat [vuistgroot]).
Als je ortliebs hebt kun je het draagsysteem van hun gebruiken, zie http://www.fietsenwinkel.nl/ortlieb-dra ... ietstassen.
Van de mensen die er een hebben hoor ik wisselende verhalen en hun opvattingen samengevat: eenvoudig systeem maar haalt het niet bij een echte rugzak
Ik gebruik zo'n Ortlieb draagsysteem en ben er best wel tevreden mee. Als we bijvoorbeeld een dag door een stad slenteren kunnen in ieder geval fototas, stuurtas, jas, water en boterhammen in 1verpakking mee. En eventueel plaats maken voor boodschappen. Het draagcomfort is vanzelfsprekend minder dan van mijn echte rugzak, maar bij gebruik van de borstband hoor je mij niet klagen.
Fantastisch jullie reacties te lezen ! Bedankt !!! Dus als ik het goed begrijp, is Ortlieb eigenlijk het beste merk wat betreft fietstassen die ook als rugzak kunnen gebruikt worden. Wij moeten onze volledige fietsuitrusting nog aankopen dus als jullie nog andere opmerkingen/reacties hebben, laat maar komen !
Danny & Ilse schreef:Dus als ik het goed begrijp, is Ortlieb eigenlijk het beste merk wat betreft fietstassen die ook als rugzak kunnen gebruikt worden.
Het kan ook zijn dat het het enige merk is datr zo'n adapter maakt.
Hou er rekening mee dat de adapter wel volumineus is en dat je de fietstas niet tegelijk als fietstas én ruchtzak kunt gebruiken. Er zijn daarom meer fietsers met een extra rugzak die dwars achterop gaat, of met een heel licht rugzakje dan met een ortliebadapter.
Er zijn ook waterdichte dagrugzakjes die vrijwel niets wegen (300g) en waar je voor een dagtocht genoeg spullen in kunt stoppen, zoals van Exped. Ik heb er eentje en die draagt behoorlijk comfortabel. Je kunt zo'n rugzakje eventueel ook bovenop je bagagedrager tussen je fietstassen binden om er wat spulletjes voor onderweg in te stoppen zodat je niet steeds in je fietstassen hoeft te graaien.
Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties !
Ik denk dat we er nu uit zijn... het zal waarschijnlijk zo'n lichtgewicht rugzak worden die je ook bovenop je bagagedrager tussen je fietstassen kunt binden. Hopelijk blijft dat dan ook nog goed zitten!
Groetjes
Is dit anders wat? Kan je je tent, matje, etc in doen, achterop de fiets en ook als rugzak te gebruiken.
http://www.bever.nl/ortlieb-waterdichte ... olour=1438
Er is ook dit nog de Vaude Karakorum. Wellicht is dat wat voor jullie? En de Arkel GT-18 is in een uitvoering met draagbanden verkrijgbaar.
Kijk anders ook eens naar de spulletjes van Sea To Summit. Ze hebben een 'day pack', 68gr en 'opgerold zo groot als een sleutelhanger', geen trekking spul natuurlijk maar heel geschikt voor in het vliegtuig en een dagje 'de stad in' en al met al een veel lichtere en compactere oplossing dan een draagframe voor je fietstas. Als ik het zou moeten omschrijven zou ik zeggen dat het van een soort parachutestof is gemaakt, maar de draagbanden dus ook. Ik zie nu ook dat er een waterdichte versie van is (90gr), weliswaar niet geschikt om mee te duiken, tsja.
Vaude heeft ook enkele modellen waarin de draagriemen ingewerkt zijn (zitten achter een flap op de rugzijde). Verder heb ik er geen ervaring mee.
Het nadeel van het Ortlieb systeem vind ik dat je het draaggedeelte ook (opgerold) moet meenemen. Dat neemt plaats in. Anderzijds is het compatibel met heel wat van hun tassen.
Ik heb vorige week deze gekocht:
http://www.asadventure.com/benl/index.c ... e+cycle+22

Doel: dagritjes, makkelijk meenemen van een fles of twee water, wat snelle snacks, eventueel trui en regenjasje.

Ik heb hem nog niet gebruikt, maar "klikken" op de fiets gaat heel goed. Het oprollen van het fietskliksysteem vind ik wel niet zo heel goed, maar we zien wel wat het geeft.

Best eens in de winkel gaan bezien, voor de aankoop, maar zeker leuk om hebben.