Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e fietsvakantie alleen: Donauradweg of La loire a Velo? - Forum Wereldfietser

1e fietsvakantie alleen: Donauradweg of La loire a Velo?

Beste fietsers,

Eind september/begin oktober wil ik mijn eerste solo fietsvakantie gaan doen. Het is niet al te spectaculair: een dag of 10.

Een jaar of 8 geleden heb ik een fietsvakantie door Toscane gedaan. Dat was mooi, maar wel anders want: niet alleen en met reisorganisatie (dus bagagevervoer ed). Omdat ik geen mega getrainde fietser ben, houd ik deze eerste vakantie alleen qua bestemming en terrein graag redelijk eenvoudig. Gezien het jaargetijde wil ik wel enigszins zuidelijk gaan, om kans op mooi weer te hebben. Ook met het oog op prettig fietsen en veiligheid (ben een vrouw alleen) denk ik aan de route Donauradweg of La loire a vélo.

Ik wil het low-budget houden en ga daarom kamperen.

Wie heeft er ervaringen met deze routes? Zijn de campings goed en schoon? Ik heb gelezen dat er fietsvriendelijke campings zijn, zijn die goed te vinden?

Dan is natuurlijk nog de reis er naartoe. Ik denk dat het meest logische zou zijn met de trein te gaan. Is dat goed te doen qua overstappen? Ik denk dan ook aan fiets met bepakking in en uit de trein tillen e.d.

Ik hoop met jullie tips en ervaringen een keuze te maken tussen 1 van deze beide routes! Alvast bedankt :)
De meeste campings langs de Loire hebben het label "accueil vélo" (fietsers welkom) en zijn ingesteld op fietsers met tentjes achterop. Je betaalt dus géén tarif forfait voor een automobiel, een caravan en stroom. Sanitair ziet er goed uit. Je hebt eind september/begin oktober wel kans dat sommige campings al gesloten zijn . Ze staan allemaal op een handige kaart die in ieder VVV-kantoor ligt.
Met de fiets in de trein valt de Loire goed te bereiken.
Vanaf Rijsel gaan directe TGV's waarin fietsen meekunnen na reserveren naar Nantes, of TGV-station even buiten Tours. Anders kun je ook via Parijs. Je moet in Parijs naar en ander station, maar Parijs heeft fietsroutes en er is een Michelin-fietskaart van Parijs. Terug kun je met TER(regionale)-treinen terug van Orléans naar Parijs, of met Intercités-treinen van Gien of Nevers terug naar Parijs. Voor TER-treinen kun je niet reserveren voor de fiets, maar de fiets mag gratis mee.
In Parijs met de TGV naar Rijsel (reserveren voor de fiets) en van Rijsel met een Belgische Intercity terug naar Antwerpen.

De treinreiswinkel kan een reisroute voor je uitzoeken en ook kaartjes en reserveringen verkopen: óók voor de fiets.
http://www.treinreiswinkel.nl

Zie ook bij de zoekfunctie van dit forumnaar eerdere postings over de Loire
Hallo Marloes,

Ik heb een paar jaar geleden een rondje door Oostenrijk gefietst waarvan de laatste dagen langs de Donau.
Eerlijk gezegd vond ik het saai, komt waarschijnlijk ook door het mooie afwisselende landschap wat ik twee weken had in de bergen.
Oke, je fietst over mooie fietspaden en je hoeft iet te klimmen. Als je van bezoeken van stadjes etc. houdt is het zeker de moeite waard.

Met de trein kun je er prima komen, http://www.treinreiswinkel.nl helpt je opweg.

Campings zijn er volop en netjes.

Ik heb ook de Ruhrtalroute ooit gefietst, vanuit Venlo naar Winterberg. Dan via de Lahntalroute naar Koblenz van waaruit de Rijnroute je weer naar Nederland wijst.
Vond dit leuker en mooier dan de Donau. Niet al te zwaar en goede overnachtingen. Past misschien ook binnen jou wensen.

Veel mooie fietskilometers gewenst,

Wim
Ik ken zelf de Loire niet maar de Donau wel en dat is in het Oostenrijkse deel op een paar stukjes na eigenlijk best wel saai, met uitzondering van de dorpen en steden. Daarnaast zul je te maken hebben met georganiseerde fietsvakanties van veelal gepensioneerden die al dan niet op een e-bike een beetje van plaatsje naar plaatsje zwalken (sorry fietsen kan ik het niet noemen). Het wegdek is over het algemeen goed al wil het als je door een natuurgebied fietst waar het niet is geasfalteerd na een regenbui er nog wel eens voor zorgen dat je fiets dezelfde kleur heeft als het fietspad.
Ik reed in juli het eind Loire à Vélo vanaf Saint-Nazaire tot Tours. De meeste stukken zijn prima qua ondergrond en schitterend van uitzicht. De bewegwijzering is ook zo dat je onmogelijk fout kunt rijden. Campings zijn er ook meer dan voldoende en, zoals al gezegd, ze zijn ingesteld op fietsers. In Montjean bijvoorbeeld staat op elke fietsersplaats een tafel met banken.
Indien je met een gps werkt, is Archies voor de kampeerplaatsen zeker aan te raden.
[quoteIk heb een paar jaar geleden een rondje door Oostenrijk gefietst waarvan de laatste dagen langs de Donau.
Eerlijk gezegd vond ik het saai, komt waarschijnlijk ook door het mooie afwisselende landschap wat ik twee weken had in de bergen.
Oke, je fietst over mooie fietspaden en je hoeft iet te klimmen. Als je van bezoeken van stadjes etc. houdt is het zeker de moeite waard. [quote]

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. Heb je ook het stuk in Duitsland langs de Donau gefietst? Ik heb ergens gelezen dat dit wat minder toeristisch is en iets uitdagender qua fietsen. Weet je of dat inderdaad klopt? Ik heb namelijk geen zin in een saai tochtje en enige uitdaging qua klimmetjes vind ik wel leuk...
_Peter_ schreef:Ik ken zelf de Loire niet maar de Donau wel en dat is in het Oostenrijkse deel op een paar stukjes na eigenlijk best wel saai, met uitzondering van de dorpen en steden. Daarnaast zul je te maken hebben met georganiseerde fietsvakanties van veelal gepensioneerden die al dan niet op een e-bike een beetje van plaatsje naar plaatsje zwalken (sorry fietsen kan ik het niet noemen). Het wegdek is over het algemeen goed al wil het als je door een natuurgebied fietst waar het niet is geasfalteerd na een regenbui er nog wel eens voor zorgen dat je fiets dezelfde kleur heeft als het fietspad.
Hoi Peter,

Nee ik zie mijzelf inderdaad niet echter de groepjes bejaarden aanzwalken... Dat is ook niet het sort fietstocht dat ik zoek. Iets meer uitdaging mag wel, ook wat betreft klimmetjes. Heb je het Duitse deel van de Donau ook gefietst? En hoe vond je dat? Was dat ook zo saai, of toch wat leuker?
Fietsliefhebber schreef: Als je van bezoeken van stadjes etc. houdt is het zeker de moeite waard.
Af en toe een stadje bekijken of er even wat eten vind ik wel leuk, maar ik ga toch echt voor het fietsen... De route op zich is voor mij dus wel het belangrijkst.
CapoJan schreef:Ik reed in juli het eind Loire à Vélo vanaf Saint-Nazaire tot Tours. De meeste stukken zijn prima qua ondergrond en schitterend van uitzicht. De bewegwijzering is ook zo dat je onmogelijk fout kunt rijden. Campings zijn er ook meer dan voldoende en, zoals al gezegd, ze zijn ingesteld op fietsers. In Montjean bijvoorbeeld staat op elke fietsersplaats een tafel met banken.
Indien je met een gps werkt, is Archies voor de kampeerplaatsen zeker aan te raden.
Bedankt voor je reactie. Is er ook nog enige uitdaging in de route? Of is het vooral vlak? Ik zoek geen enorme klimtocht, maar een kinder- of bejaardenroute is ook niet de bedoeling...

Als het erg koud is of regent, wil ik graag de mogelijkheid hebben in een B&B o.i.d. te gaan. Heb je daar ook ervaring mee langs deze route? En weet je ook of dit nog een beetje betaalbaar is?
Er zin plenty goedkope overnachtingen langs de Donauroute
Zoek dan allereerst in kleine dorpjes waar het het goedkoopste is
Ik heb verleden jaar voor 15 euro een prima overnachting met ontbijt gehad in een klein dorpje
Helaas ben ik de naam vergeten
Paramount schreef:Er zin plenty goedkope overnachtingen langs de Donauroute
Inderdaad: Bett & Bike, voor het geld hoef je het niet te laten...
Aangezien ik kampeerde, heb ik geen ervaring met BenB, maar Loire à Vélo is erg populair, dus dat kan geen probleem zijn.
Hiervind je info over de route en alles wat erbij hoort, ook overnachtingsmogelijkheden.
Hier en daar nam ik wat zijsprongen, die ook aangeduid zijn, waar mooie klimmetjes in zaten. Op andere plaatsen liep de route niet over het veel voorkomende perfecte asfalt, maar was het eerder een karrespoor en da's ook een uitdaging. Maar de route volgt nu eenmaal een brede, prachtige rivier en langs de oevers is het vlak...
Marloes78 schreef:[quoteIk heb een paar jaar geleden een rondje door Oostenrijk gefietst waarvan de laatste dagen langs de Donau.
Eerlijk gezegd vond ik het saai, komt waarschijnlijk ook door het mooie afwisselende landschap wat ik twee weken had in de bergen.
Oke, je fietst over mooie fietspaden en je hoeft iet te klimmen. Als je van bezoeken van stadjes etc. houdt is het zeker de moeite waard.

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. Heb je ook het stuk in Duitsland langs de Donau gefietst? Ik heb ergens gelezen dat dit wat minder toeristisch is en iets uitdagender qua fietsen. Weet je of dat inderdaad klopt? Ik heb namelijk geen zin in een saai tochtje en enige uitdaging qua klimmetjes vind ik wel leuk...

Nee, ben in Passau de trein opgestapt naar huis terug.
En een dag extra in Passau gebleven, is een leuk stadje.

Kijk anders ook eens naar de Murradweg en de Ennstalradweg. Deze heb ik destijds "aan elkaar geknoopt". Zijn ergv goed bewegwijzerd. Ben toen vanuit Passau vertrokken, Murradweg stroomopwaarts (is best te doen).
Zo kom je dan via de Ennstalroute bij de Donau vanwaar het nog een dag of 2 fietsen is naar Passau. 10 Dagen is dan wel wat krap hoor.

Gr. Wim
Marloes78 schreef:
_Peter_ schreef:Ik ken zelf de Loire niet maar de Donau wel en dat is in het Oostenrijkse deel op een paar stukjes na eigenlijk best wel saai, met uitzondering van de dorpen en steden. Daarnaast zul je te maken hebben met georganiseerde fietsvakanties van veelal gepensioneerden die al dan niet op een e-bike een beetje van plaatsje naar plaatsje zwalken (sorry fietsen kan ik het niet noemen). Het wegdek is over het algemeen goed al wil het als je door een natuurgebied fietst waar het niet is geasfalteerd na een regenbui er nog wel eens voor zorgen dat je fiets dezelfde kleur heeft als het fietspad.
Hoi Peter,

Nee ik zie mijzelf inderdaad niet echter de groepjes bejaarden aanzwalken... Dat is ook niet het sort fietstocht dat ik zoek. Iets meer uitdaging mag wel, ook wat betreft klimmetjes. Heb je het Duitse deel van de Donau ook gefietst? En hoe vond je dat? Was dat ook zo saai, of toch wat leuker?
Als je wat meer afwisseling wilt dan kan ik je het begin van de Donau van harte aanbevelen, het is al weer een tijdje geleden dat ik daar was, maar het is niet zo als in Oostenrijk en Hongarije waar het op een bepaald moment toch wel saai wordt. Veel klimmetjes zul je trouwens niet hebben, de rivier zit vrij snel (Na een paar dagen fietsen) in een breed dal. Als je wat meer wilt klimmen is het misschien leuk om in Freiburg te beginnen en naar Donaueschingen te fietsen en om van daaruit de Donau te volgen.
Hoi,

Ik heb zowel de Loire als de Donau gefietst en mijn ervaringen komen overeen met de meeste anderen hier: goed te doen, maar soms (vrij vaak vonden wij) ook wat saai.
Als je de Donau wilt doen dan is misschien het Duitse deel interessanter.
Hier is mijn verslag:

http://marcz1.home.xs4all.nl/REIZEN/rei ... k2007.html

Daar vind je ook links naar de overige tochten langs de Donau en de Loire.
Nee, ben in Passau de trein opgestapt naar huis terug.
En een dag extra in Passau gebleven, is een leuk stadje.

Kijk anders ook eens naar de Murradweg en de Ennstalradweg. Deze heb ik destijds "aan elkaar geknoopt". Zijn ergv goed bewegwijzerd. Ben toen vanuit Passau vertrokken, Murradweg stroomopwaarts (is best te doen).
Zo kom je dan via de Ennstalroute bij de Donau vanwaar het nog een dag of 2 fietsen is naar Passau. 10 Dagen is dan wel wat krap hoor.

Gr. Wim[/quote]

Als de tijd krap is, is een trein terug vanuit Muenchen wellicht een manier om met én een kortere route én met een goede verbinding thuis te komen. Er zijn ook nachttreinen (City Night Line). Te boeken via http://www.treinreiswinkel.nl. Die kan ik van harte aanbevelen.
Zelf een fietsplek in Duitse trein online reserveren kan niet, meen ik.