Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e fietsvakantie (vrouw) alleen, waar naartoe in september? - Forum Wereldfietser

1e fietsvakantie (vrouw) alleen, waar naartoe in september?

Eind september wil ik gedurende een dag of 10 (incl heen- en terugreis) op fietsvakantie gaan. Een jaar of 8 geleden heb ik in Toscane gefietst, maar dat was georganiseerd en niet alleen. Nu wil ik het anders aanpakken: helemaal solo.

Ook wil ik low budget gaan, dus ik denk aan kamperen. Ik heb alleen nog geen lichtgewicht tentje, wel kan ik een pop-up tentje lenen van een vriendin. Een matje en slaapzak heb ik ook nog niet. Ortlieb achtertassen wel. Heeft iemand tips?

Qua bestemming denk ik gezien het weer in eind september aan Duitsland of Frankrijk. Een paar jaar geleden heb ik wat fietstochtjes gemaakt langs de Moezel bij Cochem. Dat was mooi, maar ruim een week alleen langs de rivier fietsen lijkt me wat saai. Ik houd wel van een paar lichte klimmetjes, maar voor het echte klimwerk ben ik niet getraind. In Nederland fiets ik zo'n 80 km op een dag. Kan iemand een mooie route aanbevelen? Hoe vind je slaapplaatsen onderweg? In Duitsland heb ik ook wel vaak 'zimmer frei' gezien in het naseizoen. Hoe betaalbaar is dat? Gezien het feit dat ik alleen reis, zou ik daar wel de voorkeur aan geven boven kamperen. Maar misschien kan ik het ook afwisselen: af en toe een B&B en af en toe een camping.

Verder denk ik aan de reisafstand en reiskosten: met de trein, dus helemaal naar de Provence bijvoorbeeld vind ik voor de relatief korte duur van mijn vakantie te ver en bovendien zouden de reiskosten dan wel oplopen?

Heel graag zou ik tips krijgen voor de route, slaapplaatsen en de uitrusting!
Eén kort antwoord: indien je wil kamperen en je gebruikt een gps, installeer dan Archies voor het land van bestemming. Daar staan ze zo ongeveer allemaal in. Werkte in Frankrijk prima.
Ik reis ook altijd alleen en ga dan het liefst kamperen. Op d camping heb je nl altijd aanspraak van andere fietsers en 'gewone' campinggasten, terwijl je in een hotel of b&b echt op je eentje zit. Bovendien is hotel of b&b in verhouding erg duur voor 1 persoon (uitzondering: Duitsland). Jeugdherberg is trouwens wel een prima alternatief voor kamperen!

Ik ga de laatste week van september een rondje België doen: van Breda naar het zuiden, dan onder Antwerpen langs richting Gent en Brugge en dan terug via Zeeland, om te eindigen bij het najaarsweekend in Bosschenhoofd. Wil grotendeels kamperen, jeugdherberg in Brugge. Mocht je interesse hebben om (een stukje) mee te fietsen stuur dan even een pb!
Fietsen naar Parijs is leuk en goed te doen. Deed ik 2 jaar geleden met mijn zoon. Prachtige route, boekje van Paul Benjaminse. Wij deden hotel en b&b maar moet kamperend ook te doen zijn. Njoy.
Marloes78 schreef:....Ook wil ik low budget gaan, dus ik denk aan kamperen. Ik heb alleen nog geen lichtgewicht tentje, wel kan ik een pop-up tentje lenen van een vriendin. Een matje en slaapzak heb ik ook nog niet. Ortlieb achtertassen wel. Heeft iemand
Kamperen is idd low budget maar als je nog alles moet aanschaffen dan kan dat low budget er wel weer vanaf. Een lichtgewicht kampeer uitrusting (tent, matje en slaapzak) kost al snel een paar honderd euro. En denk dan eerder aan richting 500 dan aan 200
Ik heb een ander idee voor je: de FRONTLINIEroute. In een dag of acht kun je het stuk van Nieuwpoort naar Verdun goed rijden, misschien zelfs tot Basel. Er zitten in het stuk tot Verdun wat lichte klimmetjes, van Verdun tot Basel kun je het wat zwaarder maken. De route volgt het front van de Eerste wereldoorlog die dit jaar 100 jaar geleden begon. Er zijn veel keuzemogelijkheden. Voor een verslag: zie mijn site.
Gezien de tijd die je hebt is Basel zeker een mooi einddoel. Dit kan echter ook met het eerste deel van de Rome route van Paul Benjaminse die daar ook eindigt.
Berlijn via de R1 route is ook een mooi alternatief.


Ben
Er worden nogal wat tips gegeven voor routes waarvan een routeboekje beschikbaar is. Het grote voordeel van deze boekjes is dat hierin naast de route, veel adressen staan van campings, hotels, B&B, Jeugdherbergen, etc, dus doe er je voordeel mee.
Verder maakt zo'n boekje je het een beetje makkelijker onderweg en als je voor het eerst alleen op stap gaat kan dat heel prettig zijn.
Inderdaad, via Benjaminse van Maastricht of Aken naar Basel is ook prachtig, dat heb ik deze zomer gedaan. Ook van de frontlinieroute is een boekje met adressen e.d.
Geweldige ideeën! De tips van een bestaande route te volgen, ga ik zeker opvolgen. Inderdaad een prettig (en veilig) idee dat er een goede bewegwijzering is en, in geval van slacht weer, voldoende overnachtingsmogelijkheden onderweg. Naar aanleiding van jullie tips voor routes ben ik wat gaan 'rondlezen' en denk dat ik mijn keuze ga laten vallen op ofwel een deel van de Donauradweg (vooral het stuk Donaueschingen tot aan Wenen spreekt me aan) of langs de Loire (La loire a Vélo). Ik hoop hier eind september / begin oktober namelijk nog mooi weer te vinden .
Ik reis ook altijd alleen en ga dan het liefst kamperen. Op d camping heb je nl altijd aanspraak van andere fietsers en 'gewone' campinggasten, terwijl je in een hotel of b&b echt op je eentje zit. [/i]
Dank je Rinske, met jouw advies kies ik definitief voor de optie om te kamperen. Ik zie me inderdaad niet zo zitten iedere avond in mijn eentje op een hotelkamer.
Marloes78 schreef: Ik hoop hier eind september / begin oktober namelijk nog mooi weer te vinden .
Hou er rekening mee dat de dagen tegen die tijd al vrij kort zijn. Dat vereist wat meer planning qua dagtrajecten dan wanneer je in juni gaat. Tenzij je het niet vervelend vind om in het donker te fietsen, je tent op te zetten etc. Als je onderweg nog wat wilt bezichtigen kan het lastig zijn om ook nog eens 80 km per dag te fietsen, afhankelijk van het terrein. Zelf verkeek ik me daar wat op afgelopen jaar in Slovenië. Bovendien waren daar veel campings al gesloten, maar daar zul jij minder last van hebben op de genoemde routes.

Groet, Dirk
Tenzij je het niet vervelend vind om in het donker te fietsen, je tent op te zetten etc. Als je onderweg nog wat wilt bezichtigen kan het lastig zijn om ook nog eens 80 km per dag te fietsen, afhankelijk van het terrein.
Tenzij je het niet vervelend vind om in het donker te fietsen, je tent op te zetten etc. Als je onderweg nog wat wilt bezichtigen kan het lastig zijn om ook nog eens 80 km per dag te fietsen, afhankelijk van het terrein.
Klopt Dirk, ik had me voorgenomen zo'n 100 km per dag te fietsen (op vlak terrein), maar na wat verhalen op het forum te hebben gelezen heb ik dat al teruggeschroefd naar 70 km per dag. In het donker fietsen lijkt me niet zo prettig alleen....