Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg preventief vervangen of doorrijden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velg preventief vervangen of doorrijden?

Jan Joris schreef:Ik heb het vermoeden dat voor het finaal doorbreken van een velg, hij eerst zodanig vervormt dat hij automatisch de remblokken raakt en je dus afremt en hopelijk op een pijnloze manier attent wordt gemaakt op dreigend onheil.
Veilgheidsadviezen baseer je niet op vermoedens. Dat is onverstandig, om geen krachttermen te gebruiken die iemand anders hier wel gebruikt.
Jan Eleveld schreef: Als je de reacties van deze draad doorneemt, vraag je je af waarom niet meer mensen een fiets met schijfremmen op vakantie meenemen.
Omdat slijtage-indicatoren meestal prima hun werk doen. (Je moet er wel naar kijken natuurlijk.) En omdat ook schijfremmen nadelen hebben.

Renaat
ik geef toch de voorkeur hydraulische schijfremmen. zie er meer voor dan nadelen in.
fud0 schreef:
als je kant en klaar wiel onderweg koopt, loopt je wellicht het risico dat het nog niet goed op spanning is, omdat het misschien een fabrieksmatig gemaakt wiel is, of omdat de spaken na een paar honderd km los trillen en je zo weer een slag in je wiel hebt, dan moet de fietsenmaker hem misschien goed op spanning brengen, dan afhankelijk van de fietsenmaker, kun je zeker wel een goed wiel kopen denk ik.

veel succes!
Het wiel dat ik onderweg gekocht heb kostte me 35€. Dat wiel gaat aan de haak en ik ga net zoals jij twee door de fietsenmaker handgemaakte wielen kopen.
nobbiomatic schreef:ik geef toch de voorkeur hydraulische schijfremmen. zie er meer voor dan nadelen in.

Dan heb jij nog nooit een gebogen schijfrem gehad en moeten zoeken voor een vervanging er voor of andere benodigde Hydraulische onderdelen die stuk zijn laat staan de pads ergens in de bergen van Chili of elders in zuid Amerika en in Noord Amerika is het al niet een makkie om te vinden, of in sommige Oost Europees landen of op andere lange fiets ritjes, de reden dat wij aan de standaard V remmen houden is dat waar dan ook op reis zijn wij er een vervangende onderdeel voor kunnen vinden om verder te fietsen, ook al zal het soms van minder goed materiaal zijn :wink: wij nemen ook extra rem blokjes en remkabels mee in geval van benodigde vervanging maar dat neemt minder ruimte en gewicht in beslag dan een schijfrem.
Dat is voor mij de reden dat ik van remsysteem wil kunnen wisselen - daar waar het kan disc brake en anders v-brake
Silverfox schreef:
nobbiomatic schreef:ik geef toch de voorkeur hydraulische schijfremmen. zie er meer voor dan nadelen in.

dan heb jij nog nooit een gebogen schijfrem of andere onderdelen in de bergen van Chili of elders in zuid Amerika laat staan in Noord Amerika geprobeerd te vinden laat staan in sommige oost Europees landen of op andere lange fiets ritjes, de reden dat wij aan de standaard remmen houden is dat waar dan ook op reis wij een vervangende onderdeel kunnen vinden om verder te fietsen ook al zal het soms van minder goed materiaal zijn :wink: wij nemen ook extra rem blokjes mee van goede qualitijd in geval van maar dat neemt minder ruimte en gewicht in beslag.
een gebogen schijfrem kun je gewoon richten, voor de rest gaat er niets kapot aan een hydraulisch systeem. maar als je het niet aandurft, blijf je gewoon bij velgremmen.
Silverfox schreef: dan heb jij nog nooit een gebogen schijfrem of andere onderdelen in de bergen van Chili of elders in zuid Amerika laat staan in Noord Amerika geprobeerd te vinden
Waarom zou je een gebogen schijfrem willen vinden? Oh wacht, dat bedoel je vast niet.

De schijven en blokken lijken mij de minste van de problemen. Lastiger is wanneer je leidingen lek gaan. Dat is ons één keer overkomen bij huur-MTB's tijdens een vakantie in de Ardennen. Weg remdruk (HS11). Spannend ritje met alleen een voorrem. Een gebroken kabel van een V-brake zou je nog kunnen repareren met een kroonsteentje ofzo.
Spannend met schijfremmen is uiteraard wel of ze schijven of blokjes hebben wanneer je ze nodig hebt: in het buitenland of hier over een jaar of wat. Ik heb de afdeling schijvenspul bij Rose eens bekeken en er zijn meer dan een paar uitvoeringen :shock:
Mijn inschatting is dat remblokken nog leverbaar zijn als de fiets al is afgeschreven. Desnoods zet je er nieuwe remmen op.
Het onderwerp was of je velgen preventief moet vervangen als het een velgremsysteem betreft. Na de recentelijke crash van een velg, die overigens nog een duidelijke slijtindicator had, ben ik over dit onderwerp behoorlijk argwanend geworden: Zie dit topic.