Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ok voor fietsreis? - Forum Wereldfietser

Fiets ok voor fietsreis?

Hopelijk is de vraag niet te algemeen, maar ik dacht dat een beeld meer zegt dan woorden :-) Is dit een fiets waarmee ik op reis zou kunnen gaan, bevoorbeeld van België naar Istanbul?

Afbeelding

Er zit standaard materiaal op, 3 * 7 versnellingen.

Alvast bedankt!!
Alles kan - al zou ik er zelf een ander stuur (race/ randonneur) op zetten en daarmee gelinkt andere remgrepen + schakelaars.
Verder weet ik niet hoe sterk je achterdrager is + mis nog een lowrider voor. Misschien zijn of toeclip of clipless pedalen ook wel heel erg fijn voor die grote heuvels die je vast tegen gaat komen.

Zorg er ook voor dat je achtercassette (mtb bereik )voldoende bereik heeft om bepakt goed te kunnen klimmen.
Een vriend van me heeft op en batavus van hier via istanbul naar kaapstad gefietst, die hier op lijkt. Al kunnen we zo niet zien welke onderdelen er opzitten. Deraileurs, banden en cantilevertemmen zijn er in verschillende kwaliteitne. geniet ervan.

Wat Inge al zei een gorte pannekok achter en en kline voor kan helpen . al kan je de alpen omzeilen. Waarschijnlijk ga je ergens heuvels omfietsen ide groter zijn als in de Benelux. (t hofet neit , lage de rijn omhoop rijd donaukanaal , de donau, en dan langs de kust bij Roemenie , zal redelijk vlak zijn .
Qua specificaties is dit een prima fiets. Als enige punt is de vraag of deze drager gedurende lange tijd het gewicht van de bagage kan dragen. Wel is deze fiets zo te zien bepaald niet nieuw meer. (In kilometers, jaren zijn irrelevant)

Kijk op de fietsvakantiewiki of de site van m-gineering.nl eens naar de adviezen voor het kopen van een tweedehands fiets. Daar doe je vast ideeën op om je fiets reisklaar te maken.
Hoofdregel: ga niet op reis met onderdelen waarvan je kunt verwachten dat ze na korte tijd onderweg al versleten zullen zijn.

Als vermoeden: 3x7 is zo goedkoop dat ik vermoed dat je het beste gewoon een nieuwe (trapas+crankstel) + ketting + cassette kunt kopen. Kost 50 + 15 + 20 euro. (Rose.nl)

Heikel punt: de velgen moeten nog goed genoeg zijn. Zijn ze te ver ingesleten door de blokjes dan is de fiets waarschijnlijk economisch ongeschikt voor zo'n reis.
Stuur, remmen, achterdrager, voordrager, velgen... Daarnaast geen mogelijkheid om electrische apparatuur op te laden en heel simpele verlichting. Wat ik al dacht, waarschijnlijk moet ik toch iets degelijkers aanschaffen, als ik ooit een fietsreis wil maken. Mijn oog valt op een Santos, maar die kost zoveel. We zien wel. In ieder geval blijf ik verder dromen over de mogelijkheden :-)

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik zou me niet alleen focussen op Santos - kijk ook eens bij m-gineering, avaghon en Snel
Ik zou er sowieso een andere standaard op zetten
Inge1 schreef:Ik zou me niet alleen focussen op Santos - kijk ook eens bij m-gineering, avaghon en Snel
Om meteen van het ene uiterste* naar het andere uiterste* te gaan lijkt me overdreven, maar oké als dat is wat je wilt...
Wat mij betreft zit er nog een wereld van fietsen tussen.

*: De getoonde fiets is er een zoals je die voor 150 euro tweedehands kunt kopen, en sommigen zijn best goed.
*: m-gineering is de absolute top, met een topprijs.
Finesse: m-gineering behoort tot... Maar zal echt niet uniek zijn.
26", staal, zonder gedoe.
Prijs zou rond de 400 euro zitten voor de Grand Randonneur Frame Set.

http://www.somafab.com/bikes-frames/frames
Travelmaster schreef:Finesse: m-gineering behoort tot...
Accoord, ik was wat overenthousiast.
ja de fiets is oké voor een fietsreis. 't Is trouwens Belgische kwaliteit ( :lol: )
Zoals de meeste antwoorden hierboven moet je wel het één en het ander in acht houden.
De fiets lijkt me ten eerste een doorsnee stadsfiets van een (ten tweede) zekere leeftijd.
Daarom:
1°.a. Bagagedrager: weinig laden. Probeer light (+:- 7 kg?). Probeer een achterdrager van een aftandse fiets te monteren voorraan. en verdeel het gewicht. Waarom niet zonder die zware (mooie en goede) Ortliebs die toch ook al relatief veel wegen. Enkele vuilniszakken houden ook regen tegen en wegen veel minder. Hoe minder gewicht, hoe minder spaakbreuk, hoe gemakkelijker je bergop fietst etc.
b. geen naafdynamo. Is dit een probleem? Powerpack om (eventuele GPS) en GSM op te laden. Alhoewel nu en dan een campingske ook leuk kan zijn (ipv van stealth kamperen). Afneembare verlichting meenemen.
C. remmen: die lijken me van eenvoudige kwaliteit. Dus opletten bij afdalingen waarbij sommigen grote snelheden willen halen. 'k Zou ik niet doen. Remkabels controleren of ze niet rafelen.
2° Zekere leeftijd:
a. aandrijflijn nazien/vernieuwen: cassette-ketting- eventueel voorbladen. Kijken of het verzet klein genoeg is. (ikzelf heb 28 voor en 34 T achter als kleinste en dit is voor de Ardennen meer dan voldoende).
b. nieuw vet in wiellagers en trapas controleren op slijtage.

Ikzelf heb een Villiger Cabonga ( een voorloper van Avaghon) voor het zwaardere werk. Mijn snelle reisfiets is een ouwe tweedehandseGiant expedition (1988) die kostte mij een appel en een ei. Dit jaar reisde ik hiermeemee reeds ongeveer 2700 km (verschillende reisjes= 600/600/800/ 200/500). De kosten om hem reizende te maken waren verwaarloosbaar. Zo leer je dat het ook zonder H-tec kan en leer je iets van fietsonderhoud. Na 9000 km dit jaar is hij toe aan serieus onderhoud maar die vallen mee.
Om direkt over te stappen naar het beste van het beste lijkt me ook geen goed idee. Trouwens niet iedereen rijdt de wereld rond of rijdt in moeilijkere omstandigheden (o.a. bergen) tijdens een reis.

Probeer het dus met de nodige voorbereidingen en met de opgedane ervaring zal je geleidelijk weten wat je noodzakelijk vindt.

De reis is belangrijker dan de bestemming. Zo ook... is het leuker om de voor jou ideale fiets zelf in elkaar knutselen ( al of niet met recup./ of opbouw van een gekocht frame) ipv van die zo maar te kopen.

Gewoon doen en vertrekken!

Piet
Er staat een Villiger Cabonga te koop op Markplaats
( framemaat 56 cm )

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
@ave gone -m-gineering is net zo duur of goedkoop als bijvoorbeeld Avagnon, Snel als je zelf je onderdelen uitkiest.

Kies je voor een standaard configuratie dan ben je bij de andere inderdaad goedkoper uit. Rond de 2000,-- euro heb je dan een mooie fiets.
Als je zin hebt om nu op reis te gaan en geen geld uit te geven, dan check je gewoon of de velgen en aandrijving van die thompson nog goed zijn (wat realistisch is, gezien het feit dat de meeste fietsen in vlaanderen stilstaan). En vertrek je.

Onderweg merk je dan wel of je nog iets nodig hebt. De landen waar je doorkomt hebben net zo goed fietsenmakers, en een welwillende fietsenmaker ontdooit snel als er een fietsreiziger langskomt. Even zoeken in de schroothoop en je krijgt probleemloos mee wat je wil.

Een fiets maakt de reis niet, maar investeer wel in comfort: zadel en stuur moeten je goed zitten, anders ga je beter te voet.
Zou niet kiezen voor bagagedragers a/d fiets maar bagagekar (Bob Yak of dergelijke)
Inge1 schreef:@ave gone -m-gineering is net zo duur of goedkoop als bijvoorbeeld Avagnon, Snel als je zelf je onderdelen uitkiest.
Is dit een zuivere vergelijking? Als het zo is dan zijn zijn prijzen wel concurrerend.

Een los Santosframe (met balhoofdstel) is €799,- (zie hun website)

Bij Avaghon staat de prijs van het frame niet op de website, maar als ik de uitvoeringskosten tussen maat- en confectiefietsen vergelijk komt ik op €600,- voor het frame.

Bij Snel kan ik de prijs van het frame er niet uitdestilleren maar de prijzen zijn vergelijkbaar met die van Avaghon dus de frameprijzen zullen niet veel afwijken.

Marten's maatframes alleen al beginnen bij €915,- en dan mis ik nog een paar nokjes links en rechts. Een beetje frame is €1090,-. Een fiets van Marten zal dus heus wel duurder zijn dan een confectieframe met onderdelen naar keuze van de andere merken.
De maatframes van Avaghon en Snel zijn wel flink aan de prijs, duurder dan die van Marten.
Eens met het antwoord van EnriceV. Er zijn genoeg mensen die op een oud barrel de wereld rondfietsen. Je hebt echt geen Santos of Surly nodig om op reis te kunnen gaan. Naafdynamo is niet nodig. Als je de weg niet weet kun je die vragen, voor noodgevallen kun je altijd ergens aankloppen en batterijen voor verlichting zijn overal te koop. Contact met de lokale bevolking is bovendien leuker dan op je telefoon staren :)

Controleer inderdaad je fundamentele zaken (remmen, wielen, aandrijving), wees er zeker van dat je bagagedrager het gewicht kan houden (ook bij kuilen) en dat je met het verzet een stevige helling op komt. Geld uitgeven kan altijd nog.
In mijn vergelijk kwam ik ongeveer uit op dezelfde prijzen - vergeleken met dezelfde onderdelen.
Inge1 schreef:In mijn vergelijk kwam ik ongeveer uit op dezelfde prijzen - vergeleken met dezelfde onderdelen.
Dan heb je het dus over een maatframe. Avaghon en Snel leveren ook niet-maatframes. Die zijn dus zo'n 600 euro goedkoper. Marten levert zover ik weet geen niet-maatframes van zijn merk. (En zeker geen 600 euro goedkoper, dan wil ik er meteen een :D )