Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen alleen achter; hoe fietst dat? - Forum Wereldfietser

fietstassen alleen achter; hoe fietst dat?

hoi
ik wil graag fietstassen op mijn fiets (santos travelmaster 2.6 alu) maar ben voorlopig nog niet van plan om grote tochten te maken. dus ik zit te overwegen om alleen achtertassen te kopen en ooit, later als ik groot ben, :wink: voortassen erbij te kopen.
weet iemand of dat wel lekker fietst met alleen achtertassen? of zou het dan toch beter zijn om met achter en voortassen te fietsen die niet helemaal gevuld zijn om een betere verdeling te hebben?

Zelf rijd ik ook met alleen tassen achter en ondervind geen enkele hinder. Ik kan mij voorstellen dat als je heel zwaar bepakt bent dat je wat begint te steigeren, maar bij normale bepakking heb ik nooit ergens last van. Feit blijft natuurlijk dat je met alleen tassen achter wat minder mee kan nemen, maar als dat geen probleem vormt vind ik het een stuk fijner dan voor- en achtertassen. Alleen achter scheelt natuurlijk ook behoorlijk in de aanschafkosten, al vind ik het zelf altijd wel prettig om ook een stuurtasje mee te nemen.
Hoi Hannah

Vorige zomer heb ik 3 weken lang met enkel achtertassen gefietst en dat is goed te doen, maar ik denk dat het met voortassen er bij veel leuker fietsen is (wat ik binnen anderhalve maand ga uittesten :) )
Ik had het gevoel dat mijn fiets zich onrustig begon te gedragen van zodra ik sneller begon te rijden dan pakweg 25 km/h of wanneer het bergop ging. Dan was het echt lastig om het voorwiel op de grond te houden.

Maar kijk niet alleen naar het fietscomfort, zorg dat je ook voldoende plaats hebt om etenswaren e.d. op te bergen. Het is niet leuk om telkens als je een winkel uitstapt nog eerst een half uur moet puzzelen om al je spullen te kunnen wegbergen.

Fietsrijke groeten Nick
Als je niet meer dan ruwweg 20 kilo aan spullen bij je hebt is het ontbreken van voortassen goed te doen, en je hebt een aardig voordeel. Voortassen vangen namelijk veel wind. Achtertassen veel minder, want die zitten al achter je benen.
Leon

Ik rijd altijd met uitsluitend 2 achtertassen en dat bevalt prima. We hebben het dan over over kampeervakanties, dus al je hebben en houwen (zeg je dat zo?) gaat mee, incl. eten.
Het fietsen zelf: daarover heb ik geen klachten, integendeel, ik vind het juist niet fijn als er fietstassen aan het voorwiel hangen. Dit maakt het sturen en manoevreren veel zwaarder en minder precies, vind ik.
Verder heb ik nog nooit gemerkt dat mijn voorwiel omhoog komt of dat de fiets gaat steigeren.
Tenslotte fiets je veel makkelijker omhoog als je lichter bepakt bent, en buiten NL gaat het al gauw omhoog.
jim

Ook ik fiets alleen met achtertassen en daar heb ik alles inzitten; tent, slaapzak, matje, kookspullen, eten, kleren, fotocamera, etc. En of ik nou een weekend ga of een maand, het lukt me met die twee tassen. Mochten je toch meer ruimte nodig hebben, dan kan je altijd je tent en/of slaapzak nog in een roltas achterop binden.
Ik heb wel voortassen, aangeschaft vanwege een langere reis, maar ook toen bleken de voortassen altijd halfvol te zitten. Het is maar net wat je nodig hebt... en of je een beetje compacte, lichte spullen hebt.

Op de Fiets- en Wandelbeurs, aankomend weekend, geeft 'onze' JIM (zie bovenstaand bericht) een workshop "Fietstassen inpakken" en als er iemand een ster is in lichtgewicht inpakken en toch alles mee hebben wat je nodig hebt, dan is hij het wel. Zeker een aanrader dus voor een ieder die hierin geinteresseerd is!

Groet,
Rena :wink:

Ik heb jarenlang zonder problemen alleen met achtertassen en een stuurtas gefietst, maar dan waren we wel altijd met zijn tweeen. Tent had ik achterop liggen, de rest in mijn tassen. Ondanks dat ik toch meestal aardig wat rotzooi meesleep kreeg ik dat zonder al te veel problemen in mijn tassen.Je voorwiel komt inderdaad wat makkelijker los, maar dat merkte ik alleen als het echt steil begon te worden. Alleen onderweg boodschappen doen ging soms lastig, dat was vaak verdelen over stuurtassen en achtertassen. Tomaten enzo hield ik maar buiten m'n tassen, want soms moest 't wel goed aangestampt worden :D. Pas toen ik in mijn eentje ging fietsen heb ik ook voortassen aangeschaft, maar die waren bij mij inderdaad ook hooguit halfvol.

groet
Ronald
Hoi,

ik fiets op langere vakanties 't liefst met achter én voortassen. Niet voor de ruimte, die heb je dan teveel (wat soms ook wel fijn is). Ook maak ik me niet druk om dat luchtweerstandsverhaal (ik ben wel erg benieuwd naar een CFD analyse hiervan trouwens :D ). Ik vind het gewoon wat fijner fietsen, maar het is zeker niet noodzakelijk om voortassen erbij te hebben!

Het verandert je stuur gedrag zeker, maar daar wen je wel aan -- volgens mij. En ach, achtertassen veranderen je stuurgedrag ook. Bagage verandert het gedrag van je fiets.

Ik zou dus toch zeggen: enkel achtertassen volstaat!
:shock:
wat een snelle en bruikbare reacties, super!
ik ben er geloof ik al uit. voorlopig gaan het voor mij achtertassen en een stuurtas worden. die voortassen komen dus toch, later, als ik groot ben...
bedankt voor de tips!

Afgelopen zomer een paar weken gefietst en gekampeerd. Ook ik gebruik alleen achtertassen en dat bevalt prima. Bijna alles gaat daarin; kleding, tent, kookspullen enz. Weegt alles bij elkaar ongeveer 14kg.
Mijn fototoestel en toebehoren stop ik in mijn dag-rugzakje die ik zet ik met de spin op de bagagedrager vast.
Eten voor onderweg laat ik in de plastic boodschappen-tasjes van de winkel zitten en stop die onder de spin; groente en fruit, het blijft allemaal heel. :D
Voor mij geen steigerend voorwiel, maar een fiets die lekker rijdt en makkelijk te manouvreren is.

Kunno

Handig he, dat je in het buitenland nog vaak van die plastic zakken met twee "oren/handvaten" krijgt, waarmee je heel goed die tassen aan fiets kan vastknopen :D

Inderdaad handig, eerst om je dagelijkse kost in te stoppen en als dat op is gebruik je 'm om het afval in te doen.

renaw schreef:Op de Fiets- en Wandelbeurs, aankomend weekend, geeft 'onze' JIM (zie bovenstaand bericht) een workshop "Fietstassen inpakken" en als er iemand een ster is in lichtgewicht inpakken en toch alles mee hebben wat je nodig hebt, dan is hij het wel.
Ik zal zeker zijn workshop bezoeken, want ik heb geen idee hoe hij dat flikt - heb het gevoel dat mijn tassen alleen al meer wegen dan zijn hele uitrusting :shock: :roll:
Leon

Alleen achtertassen gaat goed als je ook een stuurtas hebt. Zelfs een kanotas boven op de achtertassen met bv. slaapzak e.d. gaat prima. Geen balansproblemen op steile onverharde paden.[/img]

Ook ik heb nooit problemen met alleen tassen achter.
Zelfs een roltas met slaapzak geeft geen achterover val gebeurens.

Het voordeel voor mij is dat op onverharde wegen snelle stuurmaneuvres geen problemen geeft.

John.

Oké, wat een éénstemmigheid, dan moet ik hier toch tegen in.... :D Als je niet meer ruimte nodig hebt is het natuurlijk een beetje vreemd om extra tassen mee te nemen, laten we dat voorop stellen. Maar ik fiets altijd met lowriders voor, en ik vind dat ook een prettig gevoel. Heerlijk, dat lome stuurgevoel, die lage balans. Ik ben wel eens met slechts voortassen weggegaan (was geen lange vakantie), omdat ik dat prettiger vind sturen dan alleen met achtertassen. Die lowriders compenseren voor mij juist dat onrustige stuurgedrag dat je krijgt met alleen maar een stuurtas voor (en achtertassen). En voor de luchtweerstand hoef je het volgens mij ook niet te laten. Weerstand is een product van stroomlijn maal frontale oppervlakte. De stroomlijn van een fietser is überhaupt beroerd, en ik geloof niet dat de frontale oppervlakte erg veel wordt vergroot als er nu tassen voor je benen zitten, die weer voor je achtertassen zitten.
Maar zoals onderhand wel duidelijk is: neem niet meer mee dan je nodig hebt, en als je geen geld (over) hebt voor voortassen en ze niet nodig hebt, koop ze dan niet.

johntelleman schreef:Ook ik heb nooit problemen met alleen tassen achter. Zelfs een roltas met slaapzak geeft geen achterover val gebeurens.
Haha,
Met jouw torso zit er voorop inderdaad genoeg gewicht :lol: :lol:
Leon
(sorry, kon 't niet laten)

ALs je de fiets achteruit rijdt kan die gaan steigeren (Ho braaf, etc) Maar het maakt het wel veel eenvoudiger om met de fiets te klunen op trappen etc. Als ik mijn fiets bij de bovenste dragerbevestiging oppak hangt hij in balans.
Het stuurgedrag is uiteraard wel anders dan zonder tassen of met extra voortassen. Gewoon proberen, want dat hangt van zoveel zaken af dat daar geen lijn in te trekken valt.
Geen tassen en drager scheelt al een kilo, en door de extra discipline vast nog meer ;)

@JohnTelleman: wat een onwijs lekker ding ben jij zeg! :) Super die avatar!

ontopic: wij hebben ook wel eens met alleen achtertassen gefietst (rondje nederland-belgie-duitsland). Het is goed te doen hoor, ze zijn ruim zat.

Toch fietsen we nu met ook voortassen, ze zitten dan niet altijd helemaal vol, maar als we wel eens voor meerdere dagen eten mee willen nemen, is het toch handig die voortassen.

Op de koga vind ik het ook ietwat beter sturen met tassen, maar dat is gewenning wellicht.

Geen idee hoe het straks is met de Santos!

:lol:

El & El

Fiets al jaren met achtertassen, een kleine stuurtas en een roltas die tevens dagtoerrugzak is:

http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl ... t=x-plorer

Voortassen storen me gekmakend bij tegenwind.

Minder tassen is makkelijker en sneller in OV en hotels.
Voordeel is ook dat je minder meeneemt.
groet, niko