Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarschijnlijk nogmaals GPS vragen. - Forum Wereldfietser

Waarschijnlijk nogmaals GPS vragen.

Ik heb een Garmin Edge 800, daar kocht ik een city map street navigator bij. Inmiddels drie jaar geleden. Daar heb ik niks aan want deze navigator denkt dat ik in de auto zit. Twee jaar geleden fietste ik heen en weer naar Rome en vanwege de gedownloade routes moest ik een SD-kaartje gebruiken om alles op te slaan. Je fietst dan alleen met een paars lijntje gaat wel maar moet toch beter kunnen.
Wat zijn mijn vragen;
1. Hoe kan ik mijn Garmin in Nederland gebruiken om een fietsroute vinden?
2. Hoe kan ik bij een volgende grote vakantie, Santiago en dan door Spanje via Barcelona weer terug, alle routes meenemen op een manier dat ik ook nog omgevingskaarten heb?
groeten
Jos
1 Download (en evt. installeer) bestand van Openfietsmap Benelux en plaats betreffende bestand op je (nieuwe) microSD kaart van je GPS
2 Download (en evt. installeer) bestand(en) van Openfietsmap Europe kaart(en) en plaats betreffende bestand(en) op je (nieuwe) microSD kaart van je GPS

In beide gevallen de instructies op die site goed lezen. Het is niet echt moeilijk maar een fout is zo gemaakt.

Success
Hartelijk dank dat van die Benelux kaart ga ik proberen, is vraag 1 opgelost.
Blijft voor mij de vraag wanneer ik op die lange fietsvakantie ga en heb op mijn microSD Europa gezet waar laat ik dan de gedownloade routes van mijn retourtje Spanje. Bij het retourtje Rome was het interne geheugen van de Garmin namelijk niet toereikend.
Jos
Ik ken de 800 niet maar de meeste apparaten kunnen ook overweg met een groter kaartje, als het goed is staat dit in de handleiding anders even zoeken met je favoriete vindmachine.

Een track is per dag ongeveer 300Kb, dus voor 6 weken heb je 12 Mb nodig, de track die je volgt zal dat zelf niet zijn omdat die is aangepast.

Als je het wilt zoals je het in de auto ook hebt, zul je moeten gaan autorijden. Als je je GPS instelt op fiets zul je elke dag dat je een route door je GPS uit laat rekenen een andere route voorgeschotelt krijgen en niet de route die in de boekjes staat. Het kan wel alleen moet je dan per afslag de route programmeren en zelfs dan is succes niet verzekerd.
Je zult dus het kruimelspoor (de track) moeten volgen.
josvanhulten schreef:Bij het retourtje Rome was het interne geheugen van de Garmin namelijk niet toereikend.
Dat zal niet met de opslagcapaciteit van het kaartje te maken hebben gehad, maar veeleer met het 'rekengeheugen' van het toestel. Ofwel: je route is te lang. Knip de route op in deel-etappes en je probleem is opgelost.
Hoe knip ik een route die ik keurig van een site download in kleinere deeletappes, jazeker echte digibeet hier.
Welk programma gebruik je? Mapsource of Basecamp?
Uitgaand van basecamp: kies voor de knop met het schaartje en beweeg over de route; een deel wordt donkerder. Zodra je op de linkermuisknop klikt wordt het lichte en donkere deel gesplitst.
Inderdaad basecamp. dus wanneer ik de routes gedownload heb ze in kleinere stukjes knippen. Ik begrijp dat dit voorkomt dat de Garmin anders telkens de gehele route moet gaan berekenen wat dan extra capaciteit gaat kosten, op deze manier moet je dus de hele route in het geheugen van de Garmin mee kunnen nemen. Immers op sd slot zit het kaartje van Europa.
In algemene zin geldt voor de Garmin dat het aan te bevelen is je routes niet langer te maken dan 300 a 400 km. Doordat je verhoudingsgewijs veel op kleine wegen rijdt kun je anders tegen geheugengrenzen van je toestel aanlopen. Dat betreft echter het 'rekengeheugen' van het toestel en niet zozeer de beschikbare vrije ruimte in toestel ca sd-kaart. Het staat dus los van in welk geheugen je kaart staat.
Even voor de duidelijkheid:we hebben het hier daadwerkelijk over routes met "intelligentie", dwz herberekenen, routeaanwijzingen etc?

Een track kan toch veel langer zijn (waarbij je rekening moet houden met maximum aantal trackpunten)?
Correct.
Voor trajecten naar Santiago is het heel veel werk om de bestaande verkrijgbare tracks om te zetten naar routes, waarbij het regelmatig nog kan voorkomen dat wegen/paden niet in de kaart staan en dan gaat het met routes niet echt lekker, ook niet met tracks die als koers in de Edge worden gereden

De tracks zijn goed om te zetten naar koersen voor de Edge 800, ja, dan volg je de paarse lijn zonder verder instructies (koers zonder aanwijzingen, maar hoef je heel wat uren minder door te brengen achter de computer om goede routes te maken.

De koersen kunnen prima op de microSD kaart worden gezet, als ook de activiteit geschiedenis door de Edge op de microSD kaart (dit laatste is een instelling).