Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding allereerste fietsvakantie in Nederland - Forum Wereldfietser

Voorbereiding allereerste fietsvakantie in Nederland

Hoi Hoi allemaal! :D


Ik zal mij maar eerst even voorstellen..
Mijn naam is Ivo Glasius, 22 jaren oud en ik droom er al een paar jaar van om eens zelfstandig (of met een vriend (ben nog niet zeker of die wel meedoet)) een fietstocht van meerdere dagen te maken. :)

Nu heb ik alleen het enige probleem dat ik dit nog nooit gedaan heb.
Ik rij wel iedere dag 25km heen/terug op mijn trouwe ros (Een trek 4300) berg op en af naar mijn werk en ik heb al eens in een tentje op een camping gezeten maar ik neem aan dat dit eigenlijk niks is vergeleken met een echte fietstrip. ;)

Daarom heb ik ook voor te kijken of het echt zo leuk is als ik denk mijn eigen thuislandje gekozen als eerste trip. ^^"
We vertrekken vanuit Stein/Elsloo en via via zal de tocht eindigen in Texel (altijd al eens heen willen gaan ;) )
En mocht het ons echt tegenvallen kunnen we tenminste de trein terug naar huis pakken..

Nou heb ik het een en ander al in de forums gelezen (en het begint nu echt te kriebelen :D ) maar ik vroeg me af of jullie misschien wat tips hebben ivm met uitrusting, overnachten en eten.

Dankjewel!!
Beste Foxy/Ivo
Je vragen zijn wel erg algemeen, c.q. weinig concreet. Misschien is het verstandig om allerlei nuttige basisinfo binnen te halen via de knop FietsVakantieWiki, rechtsboven op deze website. Als je daar eens flink hebt rondgekeken, weet je al heel veel meer en kun je gericht vragen naar bepaalde zaken.
Veel plezier bij de voorbereiding en natuurlijk tijdens je vakantie...
Welkom!

Je vragen zijn die van een typische beginner. Daarom wijs ik je op het volgende.

Had je de Fietsvakantiewiki al ontdekt (zoals wimmo17 ook al aangeeft)? Lees ook het document "De eerste keer op fietsvakantie".

Een rondje Nederland via LF-routes is een leuke kennismaking en maak het plannen van een route eenvoudig. Gebruik bijvoorbeeld de routeplanner van de Fietsersbond.
Ivo! Trek je niets aan van de reacties van de zelfbenoemde gelouterden hierboven. Ik denk dat je ze er makkelijk uitfietst.

Wat jij gaat doen heb ik vorig jaar gedaan met een Trek 4100. Hoewel ik toen op Terschelling, ben geweest en niet op Texel. Men moet over de Afsluitdijk, immers, ooit.
Ik heb er toen wel twee bagagedragers opgezet en toen moesten er nog van die rooje tassen bij en toen was ik net zo duur uit als m'n hele fiets had gekost. Na dat rondje Nederland middels Goegelmaps op me mobiel, heb ik er diezelfde zomer nog 4000 km achteraan gefietst door Europa op diezelfde mountainbike.

Het meeste wat ze je hier nog gaan aanraden (of in de links hierboven) is bedoeld om je nodeloos op kosten te jagen. Zeker als je in Nederland blijft dan gaat dat helemaal goed komen met een Trek MTB. Wel 2 tips: gooi die noppenbanden er af die er standaard opzitten en zoek iets met een gladder profiel en zorg voor ergonomische handgrepen. Als je (veel) verder gaat, zorg dan voor een ietwat gebogen stuur want je kunt je polsen behoorlijk verkloten met zo'n recht standaard MTB stuurtje met die standaard handvatten.

En nog een waarschuwing tot slot: als je eenmaal begint met trekking, dan kom je er niet meer vanaf. :wink:
Hoi Marko (en de rest!!! :P )

Super bedankt voor alle reacties. :D
Ze zijn allemaal super handig.

Ik denk dat ik voor de reis me op z'n minst de paar nodige dingen wel ga aanschaffen;
- Achtertas
kan daarna altijd nog voor de boodschappen gebruikt worden ;)
- Een nieuw zadel (Charge spoon) aangezien dat de huidige zelfs bijna geen foam er meer op heeft zitten.
Hij zit wel nog heerlijk voor de kortere ritten maar doet naar een anderhalf uurtje toch best wel pijn.. :P
- Fatsoenlijke verlichting (Reelight sl150)
Misschien pas ik dit nog wel zo aan dat ik mijn gsm ermee kan opladen.. ;)

Slapen en eten zal in een jeugdherberg of in een tentje gebeuren .
daar zijn we nog niet over uit..

Voor de rest lijkt het me wel zo slim (met dat warme weer van hier) om bijna altijd wel een six-pack water en broodjes bij te houden..
Dit kan je toch lekker goedkoop in bijna iedere winkel krijgen.

Maar over die nieuwe banden weet ik het niet zo zeker..
Ik heb er net nieuwe opgelegd (zet er morgen wel een foto bij ^^" ) en die zijn breed maar ik vind ze prima rijden..
@marko Welke zou jij eigenlijk aanraden/heb je op je fiets??? ;)
Hoi gewoon doen,onderweg kan je alles kopen wat je eventueel niet mee hebt genomen, je blijft alleen in Nederland dus wat kan je gebeuren. Een tip over Texel boek van te voren een plekje het kan er in de grote vakantie helemaal vol zitten.
Onlangs kwam ik ook beginnende fietsers tegen hun fietsen waren huizenhoog opgestapeld :shock: ze fietsen langs het ijselmeer en kwamen niet vooruit, vroeg waar gaan ze heen, Limburg :shock:
lampen wil (ik ) niet op de vakantie fiets, ik fiets om te genieten van de omgeving. het is in nl nu 17 uur per dag licht of zo. Als het donker is, wil ik lekker slapen, een geod zadel wordt je wel blij van.

voor je woon werk verkeer is een goede lamp wel weer erg fijn in de winter past een werkdag bijna niet in het licht..


veel plezier texel is ene mooi doel.
Ik heb http://www.internet-bikes.com/index.php?p=1747&id=34313 op me fiets, maar dan 50 mm breed en voor 26" (= 559 mm). In die maat 50-559 zijn ze volgens mij nergens meer te krijgen, maar je begrijpt het idee. Misstaat niet op een MTB en je kan er op elk terrein mee uit de voeten.
Hallo allemaal!!

Sorry voor de super late reactie maar vandaag zat het werk en het weer een beetje tegen (kwam zo gebakken thuis dat ik de eerste paar uurtjes niks meer kon doen :shock: )

Voor de rest ben ik vandaag spulletjes (tas + nieuw zadel ;) ) besteld en bezig geweest met de planning (route plannen was snel gedaan met de fietsrouteplanner)
Ik wilde dit eerst met mijn telefoon doen maar zelfs die verklaart me voor gek :oops:

Het enigste probleem is nog het uitzoeken van (betaalbare) slaapplekken met eventuele eetplekken in de buurt.

Weet iemand hier nog iets op?

Voor de rest laat ik de banden die ik heb er gewoon opzitten.
Ze doen het goed en dat ben ik al blij mee :)

Edit: Ik heb ondertussen iets gelezen over natuurkampeerterreinen.
Heeft iemand hier al ervaring mee en hoe beviel dat?
Hieiseen linkje naar de pagina :
http://www.rugzaktrips.nl/europa/campin ... mperen.htm
Er is een prima zoekfunctie hier.

Deze terreinen komen hier vaak voorbij en hebben meestal goede ervaringen. Een goede andere optie is vrienden op de fiets. Iets duurder, maar met een dak boven je hoofd.
Genier ervan.
Uitrusting: al doende leert men. Probeer vooral spullen mee te nemen die meerdere functies aannemen. Wellicht kan 1 persoon uit de pan eten, bespaart weer een bord. En zo verder.
Wat wel erg prettig is, is om je evt. slaapzak (en evt. ook je slaapmatje of luchtbed) regendicht te verpakken. Bijvoorbeeld in een vuilniszak. In de bergen droogt het slaapmatje ook al als je erop ligt, dus dan vind ik het waterdicht verpakken ervan niet zo belangrijk. (De slaapzak wel, altijd.)
In nood kan een afvalzak met 3 extra gaten erin dienen als bescherming tegen de ergste regen, mocht je geen regenjack bij hebben.

Overnachten: kamperen bestaat in vele vormen. Van caravan, jeugdherberg of trekkershutten tot ('illegaal') wildkamperen met een bivakzak of een stuk plastic. Veel fietsers vinden na een lange dag fietsen een rustige camping het leukste, als men wil kamperen per tent. Dan is een tentje waar je ook de eigen spullen in kwijt kunt erg prettig. Ook Perry Sport maakt leuke tentjes om het kamperen mee te ontdekken. Zelfs goedkopere exemplaren kunnen een leuk begin zijn. (Bijv. lekke V&D-tenten, zoals door de Consumentenbond ooit getest.) Wellicht is er iets te lenen?
Qua overnachtingsplekken zijn er paalkampeerplaatsen, Natuurkampeerterreinen, terreinen van de NTKC, etc. (Ik meen dat ook de ANWB een gidsje uitgeeft, al weet ik niet of die op trekkers of op caravans is gericht...)

Eten & drinken: in de jungle van verre oorden drink je soms 1,5-2 liter vocht per uur. Zo warm is het hier nog niet, ondanks de bijna 35°C. Wel kun je beter wat water over hebben dan dat je uitgedroogd langs de kant van de weg ligt. Voldoende drinken dus, en vóórdat je dorst hebt. De gratis watertappunten die door de overheid aangelegd worden, helpen je daar vaak niet bij: zo is er een tappunt in een park in hartje Breda, maar niet op hét kruispunt van fiets- en wandelroutes langs de Mark ten zuiden van deze stad. Idem rond andere steden. (Wie dat bedacht heeft, wandelt of fietst waarschijnlijk nooit...) In Nederland zie ik meren, rivieren en kanalen als vuil water. Als ik er al water uit haal, filter ik dat dan eerst met mijn professionele filter (o.a. door special forces van verschillende legers in gebruik). Handiger is het dan om bij een café een drankje te bestellen en gelijk in het toilet je water bij te vullen.
Houd er qua eten rekening mee dat op zondag in kleinere plaatsen de supermarkten, bakkers, slagers en groentenwinkels gesloten zijn. Wellicht dat een boer dan wel wat langs de kant van de weg heeft staan (wellicht nog gezonder ook dan uit de supermarkt, en goedkoper). Wat je ook kunt doen is op zaterdag al de boodschappen voor de zondag inslaan.
In het linkje worden enkele afzonderlijke kampeerlocaties benoemd.

Ten eerste paalkamperen. Dit is geheel gratis, maar de voorzieningen welk je hierbij aantreft zijn uiterst minimaal. Lees: er staat een waterpomp, werkend indien je geluk hebt. Ook is het toegestane aantal kampeerders op deze locaties beperkt. Veelal geen probleem, maar soms stat het al vol, dan zul je een plan B moeten hebben.

Natuurkampeerterreinen zijn niet zozeer over één kam te scheren. Er zit redelijk wat variatie tussen het ene terrein en het andere terrein. Qua voorzieningen e.d. is het over het algemeen matig van kwaliteit, maar de rust en omgeving is een stuk fraaier dan op reguliere campings. Het is dan ook een afweging welk je voor jezelf moet maken wat je belangrijker vind.

Qua kosten liggen veel natuurkamperterreinen soortgelijk aan een sloot aan meer reguliere campings zoals je deze in menig camping gidsje aan zult treffen, dus daarvoor hoef je het in ieder geval niet te doen.

Eten kun je in Nederland eigenlijk overal wel betaalbaar vinden. Daar zou ik me niet druk om maken. Zelf koken, is ook een optie. Indien je kookspullen wenst aan te schaffen en mee te nemen.

Ook qua drinken en eventuele fietsproblemen zou ik me op de dagen dan ook niet zoveel zorgen maken. Je kunt snel vrij goed ergens terecht in Nederland.

Zorg er wel voor dat je voor gedurende de nacht een slaapzak met genoeg warmte hebt. Dit is iets wat nog wel eens onderschat kan worden, maar het is over het algemeen niet bepaald warm gedurende de nacht in een tentje in Nederland. Deze huidige dagen uiteraard uitgezonderd. En zorg voor een lekker liggend slaapmatje. Test uit in de winkel indien je er nog geen hebt. Een prettige nachtrust maakt het allemaal toch net wat aangenamer :).
hallo Ivo,
Alleen het plannen maken is al leuk, en zolang je in Nederland blijft kan er niets gebeuren volgens mij. Dan kan je zelfs nog op een oma fiets naar Texel, dat deden onze overgrootouders ook. Van banden etc heb ik geen verstand maar dat moet in Nederland toch ook geen probleem zijn?
Ik ben mij aan het oriënteren op een langere trip naar Santiago volgend voorjaar maar geniet nu al erg van alle voorbereidingen.
Ik heb wel het hele internet afgestruind op zoek naar bruikbare info maar deze tocht vergt iets meer voorbereidingen. Tijdens mijn tochtjes die ik nu maak schiet ik gewoon mensen aan met een trekkingfiets en bagage. Wat is handig en wat niet. En inderdaad, de een heeft de fiets helemaal vol een ander alleen twee achtertassen. De aanschaf van allerlei lichtgewicht kampeerartikelen is niet iets wat ik zo even doe, daar is het me te kostbaar voor.
12 jaar geleden met 3 jonge kinderen gefietst in Nederland en toen gewoon met de grootste fietstassen (die Niet waterdichte) en tentjes van Perry ons goed gered. Alleen die regen....... dus vuilniszakken mee. Nu bezit ik prachtige ortliebs en als het goed is zijn die vuilniszakken niet meer nodig.
Al doende leer je volgens mij, gezond verstand gebruiken en zoals je zelf al schrijft, je kan altijd de trein terug nemen.

Veel vakantieplezier en laat weten hoe het bevallen is. Dan kan je volgend jaar een stukje met me mee fietsen :lol:
Wauw wat een hoop reacties! :D
(Super gewoon!! :wink: )
Natuurkampeerterreinen zijn niet zozeer over één kam te scheren. Er zit redelijk wat variatie tussen het ene terrein en het andere terrein. Qua voorzieningen e.d. is het over het algemeen matig van kwaliteit, maar de rust en omgeving is een stuk fraaier dan op reguliere campings. Het is dan ook een afweging welk je voor jezelf moet maken wat je belangrijker vind.

Qua kosten liggen veel natuurkamperterreinen soortgelijk aan een sloot aan meer reguliere campings zoals je deze in menig camping gidsje aan zult treffen, dus daarvoor hoef je het in ieder geval niet te doen.
Dankjewel voor de tip. ;)
Op zich is de locatie en fraaiheid niet zo superbelangrijk (maar natuurlijk wel mooi meegenomen :wink: ).
En als je op een camping eet bespaard dat wel weer aanschaf en gesleep van kookvuurtje + pannen
(Dit is misschien wel iets voor de volgende keer)

Maar morgen zal ik even naar de ANWB gaan om daar de basiskaart met de LF-routes te halen.
Dit lijkt wel zo gemakkelijk + volgens mij staan er ook heel veel campings en andere slaapplekken en handigheden erin :wink:
En mocht er geen plaats zijn, kunnen we altijd nog op de kaart kijken naar een andere camping in de buurt.
Voor de rest kunnen we altijd nog andere fietsers nog vragen voor tips en advies :)
Watwel erg prettig is, is om je evt. slaapzak (en evt. ook je slaapmatje of luchtbed) regendicht te verpakken. Bijvoorbeeld in een vuilniszak.
In nood kan een afvalzak met 3 extra gaten erin dienen als bescherming tegen de ergste regen.[/qoute]
Hihi, een rol vuilniszakken meenemen is echt een supergoed idee. ^^"
Laten we alleen maar hopen dat dat laatste niet nodig is. :P
Zorg er wel voor dat je voor gedurende de nacht een slaapzak met genoeg warmte hebt. Dit is iets wat nog wel eens onderschat kan worden, maar het is over het algemeen niet bepaald warm gedurende de nacht in een tentje in Nederland. Deze huidige dagen uiteraard uitgezonderd. En zorg voor een lekker liggend slaapmatje. Test uit in de winkel indien je er nog geen hebt. Een prettige nachtrust maakt het allemaal toch net wat aangenamer
Ik zat al te twijfelen of dat nou echt nodig zou zijn maar het lijkt toch wel een slim idee ^^"
Straks maar eens kijken waar je een goed matje op de kop kan tikken :)
Gelukkig kan het tentje geleend worden.
Veel vakantieplezier en laat weten hoe het bevallen is. Dan kan je volgend jaar een stukje met me mee fietsen
Dankjewel! en daar houd ik je aan!! :D
Recentelijk was er een topic 'Fietsvriendelijke campings in Nederland' met nog meer suggesties.
Marko schreef:
En nog een waarschuwing tot slot: als je eenmaal begint met trekking, dan kom je er niet meer vanaf. :wink:
Dit is ook mijn eigen ervaring. Mijn eerste fietsvakantie was met 3 vrienden naar Engeland. Op een degelijke Fongers met terugtraprem en een kilootje of 30 bagage in grote canvastassen. Direct vanaf de veerboot in Harwich was het duwen, maar we hadden veel lol en het fietsvirus heeft mij nooit verlaten!
Bij de ANWB (en waarschijnlijk ook wel bij diverse boekhandels) is de Fietsatlas te koop met alle knooppunten. Een stevig uitgevoerd boekje wat tegen een stootje kan. Met behulp van een overzichtskaart kan je daarmee je route van te voren uitstippelen. Dat zijn dan niet de meest korte routes, maar wel langs de leukste kleine weggetjes. Bij het maken van grotere dagtochten en meerdaagse tochten heb ik daar veel plezier van. Ik maak een briefje met alle knooppunten met vermelding van plaatsnamen of markante gebouwen etc. waardoor ik onderweg maar een paar keer de kaart moet raadplegen. Briefje onder de klep van mijn stuurtasje en karren maar!
Bij de ANWB (en waarschijnlijk ook wel bij diverse boekhandels) is de Fietsatlas te koop met alle knooppunten. Een stevig uitgevoerd boekje wat tegen een stootje kan
Grappig dat je het zegt maar ik stond net op het punt on die te gaan halen. ;)
Het lijkt me echt het ideale boekje om bij je te hebben als je gaat fietsen in Nederland.

Voor de rest heb ik heel toevallig via via een slaapmatje met opblaaskussen gekregen (hadden ze nog op zolder liggen) van iemand die het leuk vond wat ik ging doen :D
Ik moet we toegeven het is een beetje groot en dun maar ik mag helemaal niet klagen. :)
Hoi allemaal!

Ik heb helaas superslecht nieuws.. :cry:
Vanavond heb ik te horen gekregen dat mijn vriend (waar ik de reis mee zou maken) niet meegaat.. :(
Ik respecteer zijn keuze maar dit brengt me nu in een nogal superlastige situatie.
Ter voorbereiding had ik al 2 dagkaartjes (voor de terugweg) en een basiskaart netwerk lf-routes gekocht.

Ik zou dolgraag de trip willen maken maar ik wil dit (omdat het nog de eerste keer is) graag met een ander doen.

Dit is echt super jammer en nu zal ik eens goed moeten nadenken over wat er nu moet gebeuren. :cry:
Ha Ivo,

Wat balen man, vervelend om in zo'n laat stadium dit bericht te krijgen. Hoewel je het misschien niet ideaal vindt zou ik toch overwegen om dan maar alleen te gaan. Er zijn zat mensen die alleen fietsen en het feit dat je alleen onderweg bent zorgt er juist voor dat je eerder contact maakt met andere mensen.
Maar goed, misschien kun jij heel slecht tegen alleen zijn en is dit een heel slecht advies. Ik zou het alleen jammer vinden als je iets waar je zo enthousiast over was nu door zo'n 'detail' laat vallen. :-)

Peter (fietst ook alleen)