Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn Fietsroute (van Aken naar Luxemburg) - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vennbahn Fietsroute (van Aken naar Luxemburg)

We hebben op 4 juli in Kalterherberg gekampeerd.Het HogeVen is natuurlijk een vochtig gebied, dus je kunt er wel muggen verwachten maar deze muggetjes waren zo klein en zo talrijk dat ze overal zaten, iedereen zat de volgende dag onder de steken. Dit hoop ik nooit meer mee te maken!
Manni
Er zijn klachten dat het begin van de Vennbahn in Aken bij station Rothe Erde moeilijk te vinden.
Daarom heb ik deze route beschreven vanaf de LF6 van Maastricht naar de Duitse grens bij Vaals.
De route gaat door het centrum van Aken, maar ik heb zoveel mogelijk rustige wegen en fietspaden uitgezocht. In het centrum van Aken kom je onder andere langs een paar historische plaatsen: de Markt en de Dom.

Fietsroute van het einde van de Nederlandse LF6 bij Vaals naar de Vennbahn
De LF6 eindigt voorbij Lemiers voor een smal bruggetje achter hekjes. Dit is de grens met Duitsland

00.0 Over het smalle bruggetje achter hekjes naar Duitsland! Bewegwijzering LF6 houdt op. 100 meter verder bij de T-kruising naar rechts de Senserbachweg op.
00.2 Y-kruising voorbij de bushalte. Neem de linkerpoot, het kleine weggetje naar boven, de Schneebergweg.02.8 Kruising met voorrangsweg bij de markante Universitätsklinikum. Rechtdoor.
03.4 Opnieuw kruising. Ga rechtdoor.
04.1 Bij Universitätsklinikum schuinlinks naar boven.
04 4 Viaduct over de ringweg. Rechtdoor de buitenwijken van Aken in. Dit is de Melatener Straße in.
04.7 Voorrangskruising met verkeerlichten. Rechtdoor.
06.1 Na afdaling. T-kruising met voorrangsweg. Rechtsaf. 200 meter verder bij de verkeerslichten linksaf naar beneden de Königstraße in. (LET OP GEVAARLIJK KRUISPUNT)
06.6 Bij de verkeerslichten rechtdoor, Köningstraße (de verkeersstroom buigt naar rechts).
06.8 T-kruising op de Lindenplatz. Linksaf, Annuntiatenbach.
07.0 Rechtsaf de Judengasse in. 100 meter verder bij T-kruising linksaf de Jakobstraße in.
07.1 Net voor de Markt van Aken is een kruispunt van fietsroutes. Voor de doorgaande route rechtsaf de Klostergasse in. (maar eerst Kaffee und Kuchen op de Markt). Je komt langs de Dom. Voorbij de Dom schuinlinks aanhouden, de Schmiedstraße.
07.3 Rechtsaf de Kleinmarschierstraße in. Ca. 150 mtr verder bij de verkeerslichten rechtdoor de Franzstraße in.
07.6 De doorgaande verkeersstroom buigt naar rechts. Ga rechtdoor. Na ca 50 mtr bij een bakker aan de linkerzijde linksaf de Aureliusstraße in.
07.8 Voor de kerk met “watertoren” aan de rechterzijde rechtsaf tussen de paaltjes. Voorbij de kerk bij de T-kruising linksaf en meteen rechtsaf de Leydelstraße in. Je fietst op het station af.
08.0 Hauptbahnhof (Centraal Station). Op het stationsplein meteen links (fietsers toegestaan. Voor Bistro 33 naar rechts. Oversteken bij verkeerslichten en linksaf brede straat in: de Römerstraße. Na 200 meter het fietspad op langs de Römerstraße.
08.3 T-kruising. Rechtsaf op fietspad naar spoorviaduct. Voor spoorwegviaduct bij fietsverkeerslichten 2 x oversteken. Rechtsaf naar spoor. Voor spoorwegviaduct linksaf tussen paaltjes naar beneden.
08.9 T-kruising. Linksaf. Na 100 meter rechtsaf Warmweiherstraße. Na weer 100 meter voor de Lidl (met Mariabeeld) Y-splitsing. Links aanhouden de Bismarckstraße.
09.7. Bij verkeerslichten rechtsaf Drimbornstraße. Meteen linksaf de Beverstraße in. Je komt bij station Rothe Erde.
10.2 Bij station Rothe Erde.T-kruising met drukke weg (B258). Rechtsaf fietspad op naar spoorwegviaduct. Voorbij dit viaduct naar links oversteken bij fietsverkeerslichten. Het fietspad naast de sporen op naar boven.
10.6 Einde fietspad. Asfaltweg langs sporen volgen. Dit is de Eisenbahnweg. Let op: een drukke straat met vrachtverkeer.
11.3 Bij verkeerslichten oversteken en fietspad op langs de linkerzijde van de weg. Hier begint de Vennbahn.
bert sitters schreef:Er zijn klachten dat het begin van de Vennbahn in Aken bij station Rothe Erde moeilijk te vinden.
Daarom heb ik deze route beschreven vanaf de LF6 van Maastricht naar de Duitse grens bij Vaals.
Leuk initiatief, Bert! Ik heb de Vennbahn alleen andersom gereden, maar kwam daarbij ook op een onduidelijk punt uit waar de bewegwijzering me ineens met een kluitje in het riet stuurde. Gelukkig kon iemand me de weg wijzen naar het station, waar ik ineens een markering van het einde van de Vennbahn zag. (Daarvandaan kon ik makkelijk het spoor volgen naar Hbf, waar ik de bewegwijzering naar Vaals maar hoefde te volgen om doodsimpel de stad uit te komen naar Nederland.) Ik kan me dus voorstellen dat het andersom ook moeilijk kan zijn op de route te raken.
07.1 Net voor de Markt van Aken is een kruispunt van fietsroutes. Voor de doorgaande route rechtsaf de Klostergasse in. (maar eerst Kaffee und Kuchen op de Markt).
Let op, belangrijke aanwijzing! :)

Aan de hand van de aanwijzingen is je route volgens mij ook goed op Google Maps te volgen, zodat mensen eenvoudig een track kunnen maken of een klein kaartje om mee te nemen. Maar:
10.6 Einde fietspad. Asfaltweg langs sporen volgen. Dit is de Eisenbahnstraße.
Die vind je niet met de zoekfunctie van Google Maps, althans niet in Aken. Volgens Google Maps heet het dan ook de Eisenbahnweg. Fijn dat je hier moeite voor gedaan hebt, Bert. Zou http://www.vennbahn.eu/en/ er iets mee kunnen?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
bert sitters schreef:Er zijn klachten dat het begin van de Vennbahn in Aken bij station Rothe Erde moeilijk te vinden.
Daarom heb ik deze route beschreven vanaf de LF6 van Maastricht naar de Duitse grens bij Vaals.
Leuk initiatief, Bert! Ik heb de Vennbahn alleen andersom gereden, maar kwam daarbij ook op een onduidelijk punt uit waar de bewegwijzering me ineens met een kluitje in het riet stuurde. Gelukkig kon iemand me de weg wijzen naar het station, waar ik ineens een markering van het einde van de Vennbahn zag. (Daarvandaan kon ik makkelijk het spoor volgen naar Hbf, waar ik de bewegwijzering naar Vaals maar hoefde te volgen om doodsimpel de stad uit te komen naar Nederland.) Ik kan me dus voorstellen dat het andersom ook moeilijk kan zijn op de route te raken.
07.1 Net voor de Markt van Aken is een kruispunt van fietsroutes. Voor de doorgaande route rechtsaf de Klostergasse in. (maar eerst Kaffee und Kuchen op de Markt).
Let op, belangrijke aanwijzing! :)

Aan de hand van de aanwijzingen is je route volgens mij ook goed op Google Maps te volgen, zodat mensen eenvoudig een track kunnen maken of een klein kaartje om mee te nemen. Maar:
10.6 Einde fietspad. Asfaltweg langs sporen volgen. Dit is de Eisenbahnstraße.
Die vind je niet met de zoekfunctie van Google Maps, althans niet in Aken. Volgens Google Maps heet het dan ook de Eisenbahnweg. Fijn dat je hier moeite voor gedaan hebt, Bert. Zou http://www.vennbahn.eu/en/ er iets mee kunnen?

Groetjes,

Carl

Het is inderdaad de Eisenbahnweg!

Ik heb contact met de projectleider van de Vennbahn.

Ging jouw route naar Vaals ook door de binnenstad van Aken en kwam jij bij het begin van de LF6 (bruggetje bij Lemiers) uit?
Op de site staan ook de tracks

Mario
Iemand deze route recent nog gefietst? Hoe zit het nu met de hellingsgraad van deze route, hier lees ik her en der nogal verschillende verhalen over.

Is deze route ook te fietsen met mensen die nog nooit echt gefietst hebben, en een matige conditie hebben? En hoeveel km per dag raden jullie dan aan als max?
Heb dit voorjaar de route gereden. De Vennbahn gaat grotendeels over of naast het oude spoor. Het niveauverschil is daar gering. Later (voor en na Sankt-Vith) zijn er in het Ardennen-offensief bruggen kapot geschoten. Hier verlaat je dan ook even de route en je gaat dan over landweggetjes verder. Hier kan het kort even stijl zijn. Maar voor de rest, geen probleem. Ook is voor en na Sankt-Vith de route niet verhard (geen asfalt) maar is voor de rest prima te doen. Vlak voor de Luxemburgse grens verlaat je de Vennbahn omdat daar een tunnel is afgesloten. De route is dan circa een kilometer lang steiler dan normaal maar nog goed te doen. Het is een leuk tracé.

Je kan goed kamperen in Roetgen (Camping Roetgen - Camping Faulenbruch, Faulenbruchstr.55), 500 meter vanaf de Vennbahn en nabij Sankt-Vith (Camping Wiesenbach, Wiesenbachstraße 58c) meteen aan de route. In Aken begint de route vlakbij station Aachen Rote Erde, op de Trierer Strasse, parallel aan het spoor omhoog richting noordoost.

Onderweg moet je ook even afdalen naar Monschau. Afdalen via de aftakking op Vennbahn en dan bordje Alte Stad aanhouden. Gaat stijl omlaag maar heeft mooi uitzicht op dorp. Terug moet je langs de Rur (Rurtal) fietsen, bordjes Kalterherberg aanhouden. Eerst even langs drukke weg maar dan zeer rustig en geen verkeer. Je komt vanzelf weer op de Vennbahn met weinig stijl klimmen.

Opletten bij Waimes rij je gemakkelijk verkeerd. Je moet niet afdalen maar links aanhouden. Ook bij knooppunt 155 (Lommersweiler) oppassen dat je niet verkeerd gaat, hier maat de route een knik van bijna 360 graden.

Veel plezier!
Ook de stad Aken heeft de werkzaamheden afgerond. De route is nu bewegwijzerd vanaf station Aachen Hbf. De gevaarlijke situatie op de Eisenbahnweg is opgelost. Er is nu een breed fietspad en het voorheen gevaarlijke kruispunt is veiliger gemaakt.
(Sorry, mijn tip was kennelijk ongewenst. Je kunt inderdaad best op en neer fietsen.)
Ave Gone schreef:De camping in Küchelscheid (bij Kalterherberg over de grens) is op dit moment gesloten wegens brand. Wanneer de camping open gaat is niet bekend.
(Ruud van het overzicht weet er inmiddels van)
In Kalterherberg aan de Duitse kant is toch ook een camping?
Ave Gone schreef:(Sorry, mijn tip was kennelijk ongewenst. Je kunt inderdaad best op en neer fietsen.)
Jouw informatie is prima, maar het is wel handig om te weten of er na die brand in Kuechelscheid een alternatief is in de directe omgeving.
Er is een alternatief, 1,5km ten zuiden van Monschau in het gehucht Perlenau is camping Perlenau Dat is 3km van de Venbahn

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Er is een alternatief, 1,5km ten zuiden van Monschau in het gehucht Perlenau is camping Perlenau Dat is 3km van de Venbahn

Ronald van der Perk
Via de autoweg met klim is dat 3 km, maar er is een leuke en eenvoudige fietsroute langs de Roer/Rur. Deze is wel wat langer. Beschreven vanaf camping Perlenau.
Je gaat vanaf camping heel even terug over de B258 richting Monschau naar de brug over de Roer/Rur. Hier is knooppunt 32. Ga voor de brug linksaf langs de Roer naar de knooppunten 30, 39 en 38. Bij Kalterherberg ga je Vennbahn op en de grens over naar Belgie.
Hallo,
Gisteren ben ik met mijn inline skates vanuit Aken vertrokken om het traject te verkennen. SUPER route!!! Helaas net voorbij Lammersdorf was er plots een grindweg :( Niet te doen met de skeelers, wel met de fiets uiteraard.
Een fietser vertelde dat het ettelijke km waren tot konzen waar opnieuw asfalt was. Helaas eindigde mijn rit hier dan....
Zijn er nog grindstukken op deze Vennbahn? Zo ja waar en over welke afstand of tussen welke dorpjes?
Alvast bedankt voor de feedback!