Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks zadel - Forum Wereldfietser

brooks zadel

er zijn al vele discussie gevoerd over brooks zadel, maar toch stel ik hier ook maar mijn vraag ..

ik ben ondertussen (na jaren op een Terry zadel gefietst te hebben, maar toch altijd het idee gehad te hebben dat 'het beter moet kunnen') overtuigd geraakt van een leren zadel. ik heb een paar keer een paar uur op een b17 zadel gefietst (wat ik nog mag terugsturen), maar toch is het 'm nog niet helemaal; ik heb namelijk de neiging om achterop het zadel te gaan zitten (wat zou betekenen dat het zadel te dichtbij het stuur staat?) en daarmee dus op de nagels van het zadel zit (en ook het plastic frame onder het zadel, waardoor het 'vormen' van het leer niet op zal gaan).
voordat ik een langere stuurpen ga proberen (want ik wil tenslotte alleen een nieuw zadel, de rest van de fiets & houding was prima) nog even rondgevraagd.
Nu opperde een andere fietsenmaker dat wellicht de b17 te smal was. vandaag dus even gereden op een B68 (bredere brooks). dat zat al een stuk beter, en ik had niet de neiging om naar achter te willen gaan zitten (dus het lijkt of het advies dat de b17 te smal was klopte (mijn zitbotjes staan 13,3 cm uit elkaar). (het zag er alleen niet uit, zo'n breed 'boodschappenzadel' op mn santos travelmaster..).
echter, had ik wel nog steeds (zowel bij b17 als bi b68) last van 'mijn vrouwelijke delen' (of zoals de zadelverkoper mooi verwoordde 'een slaappoes' ;)
even op een Imperial gefietst, waar ik daar geen last meer van had (maar ja, deze was weer te smal, waardoor ik weer achterop het zadel zat).

Dus eigenlijk ben ik opzoek naar een breed brooks zadel mét gleuf. Voorheen was dat de B68 S imperial. Maar helaas, brooks is gestopt met deze te produceren en zover ik nu gezocht heb is die nergens meer te krijgen.
wel vond ik nog ergens de B68 imperial (dus herenuitvoering). deze zou ik kunnen kopen (dan ongezien, want laten opsturen uit belgie en mag m niet terugsturen). bovendien leas ik ergens dat een herenversie van brooks een langere rails heeft, waardoor het zadel verder naar achter zou kunnen. klopt dit?

dus mijn vraag is eigenlijk om advies!
Wat zou het beste zadel voor mij zijn?
Ik had precies hetzelfde probleem als jij maar dan met een slaapzak(dat heb je met een externe plasser). gewoon teveel druk op het perineum. Ik kon al tijden niet meer mijn draai vinden op mijn B17. Nieuwe gekocht type flyer. Ik werd gek van het veren gepiep en weer het zelfde probleem. Ik voel steeds die rand achter met klinknagels. Alles geprobeerd offset verder weg en dichter bij, andere hoek enz. Harder spannen. niets hielp.

Nu heb ik een sqlab 610 gekocht 16cm breed. Ik heb voor het eerst het gevoel echt op mijn zit botjes te zitten. dus wellicht eens dat proberen?

http://www.sq-lab.com/nl/producten/fiet ... 7R2ZY1_t4U

succes!
Ik ben op dit moment ook zadels aan het uitproberen. Ik heb jaren op het originele Kogazadel gefietst, maar bij mij kwam het van voren ook in de verdrukking (ik ben een vrouw). Ik ben nu de SQ lab 602 (maat 15, mijn zitbotjesafstand was 13,5cm) aan het uitproberen. En die zit van voren echt super! Ik moet nog wel aan het zadel wennen, maar waarschijnlijk blijft deze.
Realiseer je wel dat het altijd een combinatie is van zadel en zitpositie. Als het zadel wat smal lijkt kan het ook zijn dat je beter wat meer voorover/gestrekt kunt gaan zitten. Bij rechtop zitten horen bredere zadels dan bij meer voorover. Wat meer voorover (niet te dol natuurlijk) kan gunstiger zijn: je kunt beter kracht zetten, en je luchtweerstand is wat minder. Idem met het zadel iets meer naar achteren. De geometrie van de Brooks zadelrail is nog gebaseerd op klassieke touring fietsen met een wat luie zithoek van een graad of 71. Vroeger hadden zadelpennen ook meer setback. Samen maakt dat dat je minder ver naar achteren zit. Om balans te houden moet je stuur dan ook minder ver naar voren, en dus zit je meer rechtop, bijna oma fiets stijl. Wil je dat wel?
Wim
ik heb jaren op een B17 gefietst. Fietste 173 km op een dag nooit een greintje pijn. Nu ik een ander B17 gekocht heb, is het kommer en kwel. Wat ik ook doe, ik blijf pijn houden. Ik denk dat in de loop van de jaren je achterwerk wat veranderd, want als je ouder wordt is alles aan verandering onderhevig.

Mario
Ik lees een paar keer dat eebn SQlab zadel aangeraden wordt. Wat zijn de verschillen tussen de verscillende versies? (Waarom de ene 610 en de andre 602?)
Hoe hard zijn deze zadels?
Mijn andere optie is een terry zadel, een maatje breder dan de butterfly (weet de naam niet). Opzich zit deze prima (met gleuf), alleen is ie vrij zacht (gel), waardoor ik bang ben dat hij gaat 'broeien'. Zijn de SQzadels harder?
Een leren zadel heeft dit iig niet, dus dat lijkt me wel echt een voordeel
610 is hard maar ook warm tov brooks. 602 van mijn fietsmaat ook maar iets meer comfort. Dus flux naar de winkel voelen en testen! en dat mag ook met SqLab
Als die B68 goed zit die kopen en zelf die zelfde opening erin snijden met n stanly mesje 2 gaatjes erin boren aan de zijkant met tyrip om m op spanning te houden en
klaar. heb er al 25000km op doorgebracht zit nog prima.
ik weet niet hoe ik n foto moet plaatsen anders kon ik t laten zien.

Adriaan
zelf een gat snijden in een duur zadel gaat me toch iets te ver (en ik vertrouw mezelf niet dat ik het mooi doe, ik ben niet zo heel handig). zou er nergens een 'firma' zijn die dit kan doen? incl. het op spanning brengen?
Ik weet niet of ze het doen maar probeer het eens bij, http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ro_swallow
Als je een leren zadel met uitsparing zoekt zou je eens bij de Selle Italia zadels kunnen kijken.
Die zijn iets minder hard dan de Brooks zadels en hoeven niet opgespannen te worden. Ik heb ooit een Brooks geprobeerd en zat op de nagels in de achterkant. Wat een ramp...
Ik fiets nu al jaren op een leren Selle Italia Lady met uitsparing, Heerlijk zadeltje!
Op mijn Surly Straggler (Jaha, drie maanden geleden gekocht, een deftige zwarte!) zit
een simpel zadeltje van Charge, wat verbazingwekkend goed zit :D