Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat vraagje - Forum Wereldfietser

Exped Synmat vraagje

Hallo allemaal,

Volgend jaar wil ik mijn eerste echte fietsreis maken, samen met een vriend die al meerdere fietsreizen heeft gemaakt. Ons plan is om rond april/mei richting Letland te gaan fietsen, verder hebben we daarover nog niet echt details uitgewerkt maar we hebben nog tijd zat.

Dit jaar gaan we samen een paar dagen door NL fietsen dus ik ben al mijn uitrusting bij elkaar aan het sprokkelen en als slaapmat zat ik dus te denken aan een Exped Synmat 9 LW, ik weet dat deze met een ingebouwde handpomp komt maar ik vroeg me af of je deze ook gewoon met de mond op kon blazen??

Verder zijn alle ervaringen over de synmat matten welkom, heb al wel het één en ander hier op het forum gelezen.

Alvast bedankt.

Groetjes Miranda
Je kunt 'm zeker met je mond opblazen. Al kost dat wel even wat moeite.
Er zijn ook wel hulpmiddelen zoals de Exped Schnozzel (google die maar eens) of de pillow pump, die werken ook prima.
Weet je zeker dat je zo'n brede lange en dikke mat nodig hebt? De gewone maat in 7 cm is veel lichter en compacter, en comfortabel en warm genoeg in vrijwel alle omstandigheden. Ik heb een hekel aan deze zware en langzame ingebouwde pompen, en zo'n grote mat ermee oppompen is helemaal ellende. De oppompzakken zijn dan veel makkelijker, maar een wat kleinere en dunnere mat is nog weer beter.
Wim
Zelf heb ik de 7. Zelf vind ik de ingebouwde pomp een uitkomst. Werkt met zo'n klein bed erg snel. Er zijn vele handige pompmiddelen aanwezig die de anderen al hebben genoemd. Met de mond ben ik zelf geen fan van. Het is zwaar en het geeft vocht in je bed. Daarom gebruik ik altijd de ingebouwde pomp.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=synmat

Voor heel veel mensen zal die mat onnodig groot, zwaar en/of duur zijn.

Geen ervaring met het pompsysteem, maar als opblazen met de mand vermeden kan worden is dat alleen maar een goede zaak. Uitgeademde lucht bevat immers veel vocht en dat is nergens goed voor.

Veel ervaringen met die systemen zijn ook terug te vinden op: http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php

Renaat
Ik heb gekeken naar de 9LW, maar vond de 7LW fijner (de 9 wiebelde mij te veel).
Handpomp werkt goed, maar ik ben meer tevreden met de schnozzel bag. Echt een super ding en ook goed te gebruiken om de slaapzak vacuum te trekken voor transport.
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met een Pillow Pump i.c.m. een Exped DownMat? (Je hebt een verloopstukje nodig maar het zou moeten kunnen.) De interne pomp werkt weliswaar goed maar is niet heel vriendelijk voor de polsen.
Bedankt voor de antwoorden, idd is misschien met de hand oppompen beter dan met de mond, maar het lijkt me oncomfortabel als je bv last van je polsen hebt dan is het fijn om een ander alternatief te hebben. Ik ga zeker even verder kijken ook voor de pompen, ligt het wel fijn z'n kussen pomp??

De reden dat ik nu kijk voor de 9 is omdat dikker mij lekkerder lijkt te liggen, ook voor de rug en dergelijke.
Ik heb een aantal jaar geleden een hernia gehad dus op dit gebied wil ik het me tijdens de reis zo gemakkelijk mogelijk maken. Maar laat de reacties van de mensen maar komen over de 7 VS de 9 qua maat van de mat lijkt me gewoon lekker als je de ruimte hebt :wink:
Nou ja, hoe lang ben je? Ik ben 1.76 en voor mij is een mat op standaardlengte van 1.83 precies perfect comfortabel (het meest kritische is op je rug een boek lezen, dan moet je kussen er namelijk ook nog echt volop op liggen, slaap je er alleen op dan is een mat van een paar cm meer dan je LL afdoende).

Ook 53 cm is, wel, voor mensen met een gemiddeld brede bouw, behoorlijk comfortabel. Het houdt niet veel over, maar je kunt er fatsoenlijk op slapen.

7 cm is ook echt al behoorlijk luxueus hoor. Ik heb mijn 38mm matje aan een forumgenoot overgedaan en zelf een 5cm genomen, ben ook eigenlijk nog wat aan de zware kant met 82 kg, maar op 70 kg was de 38mm voldoende. Mijn wat meer hardcore kampeervrienden moeten daarom lachen, die beschrijven de 5cm mat als een "matras" (de snobben). Je moet de 9 cm denk ik ook bekijken als een hele warme mat, zonder gebruik te maken van dons.
Je gaat in het voorjaar in een gematigd klimaat, en de door jou uitgezochte mat heeft een R-waarde van zes en de Bever zet er een temperatuur van -25 bij. Nou mag je daar best een korreltje zout bij nemen enzo, maar het is een loeiwarme mat, en TE warm kan ook (die van mij is 4.0 en hij was een koude nacht begin juni nog aan de warme kant).

Ga vooral uitgebreid liggen, Bever heeft ze voor dat doel liggen, Kathmandu ook, vrijwel elke buitensport winkel eigenlijk. Doe het misschien een paar keer. Laat de mat net zover leeglopen dat je met je heup net niet de grond raakt. 5cm is comfortabel kamperen, 6 nog meer, 7 is luxe en 9 hebben weinig mensen nodig. Neem dan een temperatuurrating die niet te gek veel afwijkt :).
Wij hebben de 7. Mijn vrouw doet het (bij goed weer) met de voet, en dat gaat ook prima. Dus een alternatief voor als je last heb van de polsen, is er.
Om het met de voet te doen moet je dus buiten de tent staan. Zou ik afraden vanwege verhoogde kan op lek. Je weet nooi wat er allemaal in het gras ligt en een lekke mat wil je niet weet ik uit ervaring. Ach best leuk hoor, 's avonds laat in het toilitgebouw in op zoek naar een lek.
Misschien kan je bij iemand wel een matje huren/lenen voor die eerste trip. Door eigen ervaring krijg je zoveel beter een idee wat voor jou belangrijk is, wat werk en wat niet werkt, ... Het doet de kans op een miskoop dan ook aanzienlijk verlagen.

Renaat
Mijn lengte is 1,68 en ik ben niet het type smalle vrouw, ben redelijk fors en nog zwaar voor mijn lengte +/- 75 kg. ik verwacht dat daar volgend jaar wel een stuk minder van over is aangezien ik bezig ben gewicht te verliezen.
De lengte lijkt mij gemakkelijk om voor een langere mat te gaan, stel dat mijn jongere broertje hem een keer wilt lenen dan zal die op de 1.83 mat niet passen.

De breedte heb ik getest met een ander matje van ongeveer 53 cm, beetje op gedraaid enzo, dan zie ik het al gebeuren dat ik er zo naast lig.
Dus de grootte ben ik het mee eens, dat deze mat het word ook omdat hij toch verschillende oppomp mogelijkheden heeft, hand, mond, voet, pompkussentje.

Alleen de dikte het word sowieso een 7 of 9 wat meegerekend moet worden is dat ik een enorme koukleum ben, dus dan lig ik liever te warm en kan ik eventueel de slaapzak open gooien (heb ook nog geen slaapzak overigens maar dacht aan de Ayacucho Slaapzak Ignition 1700) of een lakenzak gebruiken??

qua gewicht en pakmaat schelen de matten ook niet veel met elkaar als ik de diverse websites mag geloven
7 LW: 1100gr. 27x15 cm
9 LW: 1170gr. 27x16 cm
Ik heb geen ervaring met de pumpbag, wel met de schnozzle (google). Dat is een grote lichtgewicht zak waar je een hoop lucht mee "vangt" en die in de mat blaast door de zak samen te persen. Met twee keer persen is je mat vol.

Ik vond het heerlijk, vooral na een inspannende dag fietsen in de hitte, om de mat met minimale inspanning op te kunnen blazen. De zak is daarnaast prima te gebruiken als hoofdkussen (lucht erin, dichtmaken, trui eromheen en klaar), en onderweg is ie te gebruiken als stuff sack. Let wel op bij het in je fietstas plaatsen want de stof is flinterdun.

Is alleen wel aan de prijs, 25-33 euro. Volgens reviews op rei.com zou hij ook passen op Thermarest NeoAir matten.
Miranda schreef:Mijn lengte is 1,68 [..] stel dat mijn jongere broertje hem een keer wilt lenen dan zal die op de 1.83 mat niet passen.
Toch nog even mijn kritische insteek :).

Bij (ervaringen met/beoordelingen over) materiaal voor fiets- en wandelvakanties hebben velen veel aandacht voor gewicht en pakvolume. Je zult bij discussies over brandertje X van 100 gram zien dat brandertje Y als beter genoemd wordt, omdat het 30 gram lichter is (door zgn "weight-weenies").
Dat komt omdat, als je alles enige tijd met spierkracht over de wereld moet slepen en het ook moe en met misschien minder weer e.d. in je tassen moet zien te krijgen, wat meer bagage thuis niet belangrijk leek maar dat in de praktijk wel blijkt te zijn. Ineens is een bidon met een liter water iets wat je voelt en die mat wat slordiger opgerold moeilijker in je tas te krijgen. Dan gaan mensen nog eens door hun paklijst heen om afwegingen te maken, en gaan ze ook op een onsje hier of daar letten (en dat is mild uitgedrukt): "Heb ik dat echt nodig? "

Nog even afgezien van het feit dat je bij een kortere mat b.v. ook wat meer spulletjes even onder je voeten in de tent kwijt kunt e.d., heeft de door jou hierboven genoemde overweging m.i. een grote kans om bij die herbeoordeling ruimschoots in de categorie "nee" te vallen :).

edit grammatica
Zelf vind ik 1100 gram veel te veel. 's Zomers gebruik ik een 52x183x7 Synmat UL van iets van 450 gram. Voor de koude tijd heb ik nog een Downmat van 900 gram in diezelfde maat. Zie http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf voor allerlei tips, en een pleidooi voor lichtgewicht. Het kunstje is de slaapspullen zo compact te houden dat je geen voortassen nodig hebt. Dat laatste spaart veel geld dat je kunt investeren in lichte en compacte slaapspullen. Wij gaan deze zomer in de Dolomieten wandelen, en dan fiets ik (solo) terug met iets van 12 kg in Arkel DryLite achtertassen van 420 gram per set (ze zijn wel erg klein: ongeveer zoals een setje voortassjes). Op de Alpenpassen zal ik erg blij zijn met dit geringe gewicht.
Wim
Miranda schreef: (heb ook nog geen slaapzak overigens maar dacht aan de Ayacucho Slaapzak Ignition 1700) of een lakenzak gebruiken??
Ook hier weer, liefst proberen. Persoonlijk wordt ik behoorlijk gefrustreerd van mummies van 75 breed maar als je daar tegen kunt is dat wel het beste. Als je breedtematen wilt, is de Canuteserie van Bever een van de mogelijkheden, die bestaan in 5 maten waarvan de Bever er 3 heeft (ik persoonlijk kan me er niet toe brengen voor dons te gaan), en ze zijn er in links en rechts alhoewel de Bever dan dat weer niet in hun voorraadbeheer heeft staan dus dat moet je extra controleren. Zo te zien heeft Ayacucho bij de 1200 ook twee maten, maar niet bij de 1700. Die is wel wat breder. Kathmandu heeft ook een serie van Snugpack die je wat smaller en breder kunt maken.

Of je voor een warme zak gaat of een combinatie met een lakenzak, dat lijkt me persoonlijk. Maar breedtematen in lakenzakken zijn niet vanzelfsprekend. Geloof niet klakkeloos de opgegeven maten. Probeer het uit en meet het na. Ik was blij dat de Cocoon lakenzakken 90 cm breed waren en dus in mijn Canute zouden passen, maar met mijn wantrouwige inborst nametend bleek de eerste te beste, moest ook de Bever medewerker constateren, 78 cm en dus te smal.

Een echte lakenzak doet maar een paar graden celcius, een fleece binnenslaapzak (of wol en er zijn wat meer varianten) veel meer. Dit moet helemaal goed werken: http://www.bever.nl/macpac-slaapzak-esc ... olour=2374.

Kun je wel tegen dons en kun je dat ook een beetje schoonhouden (ander betaal je je scheel aan professioneel reinigen), dan is dons de beste investering. Gaat veel langer mee, is verreweg het lichtst.
Een fleece (of vergelijkbare) lakenzak zou ik nooit aan beginnen. Het gewicht is ongeveer gelijk aan een zomerslaapzak, met het verschil dat een zomerslaapzak ook makkelijker los te gebruiken is en compacter te comprimeren is.
Mijn advies zou zijn een lichter (kleiner, dunner en goedkoper) matje en een duurdere warmere donzen slaapzak. De slaapzak die je noemt is niet warm en toch zwaar en vast heel volumineus. Een goede donzen slaapzak (Cumulus?) met bereik tot rond het vriespunt heb je voor 800 gram.
djveer schreef: Kun je wel tegen dons en kun je dat ook een beetje schoonhouden (ander betaal je je scheel aan professioneel reinigen),
En heb je geen probleem met mishandelde beesten :| http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... hilit=dons

Renaat