Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er hier op een l'avenir? :?: - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er hier op een l'avenir? :?:

Hallo,

Reeds een paar avonden schuim ik dit forum af en vind zeer interessante posts van ervaren fietsers.

Mijn L'avenir "Alu 21" hybride fiets uit 2003 brengt me dagelijks snel naar mijn werk in de binnenstad van het Antwerpse en leent voor zich fietstochtjes in het weekend.

Ik rij elke dag met lichte bepakking van 7-8 kg (lunch, water, regenpak een 2,5 kg sloten) en moet ook elke dag over een paar honderd meter kasseien dokkeren. Zelf weeg ik een 77kg.

Tot hiertoe houdt de fiets zich goed, maar ik zou ook wel eens wat verder willen rijden met meer bepakking. Daarover een paar vragen

1)Heeft iemand ervaring met L'avenir (Belgisch merk = tevens invoerder van Gazelle in België). Men zegt dat de frames minder stevig zouden zijn dan Gazelle. Kan iemand dat beamen? Hoe kan ik dit zelf testen? Ik zoek hierover wat feedback voor ik de fiets ga uitrusten met dure tassendragers.

2)Eventueel zou ik van een collega een tweedehands Gazelle Medeo kunnen overkopen uit 2002. Loont dit de moeite? Mijn fietsenmaker waarschuwt me dat verende vorken voor klassieke balhoofden nog moeilijk te vinden zijn voor deze fietsen. Klopt dat?

Alle reacties zijn welkom.

Luca


In theory theory and practice are the same, in practice they're not. :oops:
Luca schreef:Mijn L'avenir "Alu 21" hybride fiets uit 2003
...
verder willen rijden met meer bepakking. Daarover een paar vragen
...
Men zegt dat de frames minder stevig zouden zijn dan Gazelle.
Hoe kan ik dit zelf testen? Ik zoek hierover wat feedback voor ik de fiets ga uitrusten met dure tassendragers.

2)Eventueel zou ik van een collega een tweedehands Gazelle Medeo kunnen overkopen uit 2002.
Loont dit de moeite?
Hallo Luca,
Als ik de site van l'Avenir (.be) eens bekijk dan zie ik meer overeenkomsten dan verschillen met Gazelle. Met de frames van l'Avenir heb ik geen ervaring, maar Het lijkt me op het eerste gezicht niet de moeite om een Medeo te kopen in plaats van je huidige fiets, zeker niet als die Medeo een geveerde voorvork heeft, want dat geeft in die prijsklasse meer nadelen dan voordelen, zeker met bepakking.
Heb je misschien een duidelijke foto van je fiets?
Wat is de framemaat die je nodig hebt? Als je een grote maat nodig hebt dan is stevigheid in het algemeen kritischer.
Wat ook voor je huidige fiets spreekt is dat je evt. dure dragers mee kunt nemen naar een volgende fiets. De oude dragers zet je dan weer op de fiets die je inruilt.
Leon
Hoi Leon en anderen,

Het gaat om de Hybride met 21 versnellingen (wel maar Acera achter en Alivio voor, maar dat kan nog veranderen :wink: ) Dat is trouwens dezelfde uitrusting als een Gazelle in die tijd had.

Maakt het voor de duurzaamheid en het rijden met bepakking veel uit dat het een freewheel systeem is en geen cassettenaaf?

Een eigen foto posten lukt even niet maar dit is een link naar een foto van het merk zelf: http://www.lavenir.be/images/lav2005-25.jpg


Het model dat ik heb heeft wel de eenvoudige geveerde voorvork. Maar ik had blijkbaar beter een vaste gehad om er tassen aan te kunnen hangen?

De maat die ik heb is de 57cm versie. De afgebeelde is 51 of 54. Bij de grotere zit er wat meer ruimte tussen de bovenste en onderste buis aan het balhoofd. Maakt dit het minder stevig of juist steviger.

Welke upgrade is volgens jou het belangrijkste om het geheel wat reiswaardiger / duurzamer te maken? Behalve verkopen en een custom made fiets aanschaffen :lol:

Bedankt

Luca