Gefeliciteerd Martin! Het begin is er.
Nu heb je een pasje, waar een reisproduct of saldo op gezet kan worden. Vandaar ook die indeling op de website van ov-chipkaart.nl:
https://www.ov-chipkaart.nl/opladen/.
Heb je
een abonnement? Dan heb je waarschijnlijk kortingen (of vrij reizen) op (on)bepaalde trajecten. Handig is het dan om automatisch opladen in te stellen, zoals "Slaapt" ook heeft gedaan. Mocht je dan buiten een eventuele vrij-reizenperiode op pad gaan, dan wordt je chipkaart automatisch opgeladen vanaf je bankrekening (bij toereikend saldo). Zelf heb ik momenteel niet veel te besteden en vind ik € 20 voldoende. Zou ik meer te besteden hebben en vaker op pad gaan, dan zou ik waarschijnlijk per € 50 opladen.
Als je een abonnement hebt besteld maar nog niet op de kaart hebt gezet, kun je in de middelste kolom van bovengenoemde link terecht. Daar staat uitgelegd hoe en waar je een bestelling ophaalt. Er is zelfs een instructievideo.
Heb je
geen abonnement? Dan werk je met saldo. Die moet je óf iedere keer opladen, of laat je automatisch opladen. Aangezien je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, weet men (TransLink Systems, AIVD, NSA) tóch al waar je uithangt. Dan zou ik gewoon lekker automatisch opladen aanzetten.
Bij
'automatisch opladen' houdt je alleen de OV Chipkaart voor zo'n poortje op het perron. In het scherm bij het inchecken zie je niet veel, alleen een bevestiging. (Nu ik erover denk: wellicht ook het saldo.) Bij het uitchecken zie je even kort het saldo en de prijs staan.
Check je uit in de spitsuren, dan is er achter je waarschijnlijk een lange rij met allemaal mensen die willen uitchecken. Dan heb je best kans dat er een student binnen een seconde al zijn/haar kaart voor de lezer houdt of wil houden. Dan moet je dus snel zijn met het resterende bedrag af te lezen.
Automatisch opladen moet je wel aanzetten cq. activeren. Het is een automatische incasso, dus je moet er ook als zodanig toestemming voor geven. Het kan zijn dat het regelen hiervan een aantal dagen in beslag neemt...
Voor mij is het alweer enkele jaren geleden dat ik dat aangezet heb. Hoe de huidige procedure daarvoor is, weet ik dus niet.
Als je met de
fiets in de trein op pad wilt, moet je aan de volgende dingen denken:
- Je moet een fietskaartje hebben, ik zet die altijd op m'n OV Chipkaart.
- De automaat kan alleen met een pin-pas of muntgeld overweg. Zoals je in andere reacties hierboven leest, kan een fietskaartje betalen met je OV Chipkaart nog niet.
- Na het laden van het fietskaartje op je OV Chipkaart, moet je niet vergeten om ook jezelf nog in te checken op (weg naar) het perron! Dat is me al eens (of vaker?) overkomen... Inmiddels zó gewend om éénmaal die kaart voor zo'n lezer te houden, dat ik die tweede keer bij een poortje vergeet.
Wat je wellicht zal opvallen bij het reizen... Voorheen had je 2 rijen op het station: 1 om de trein uit te komen, 1 bij de roltrappen. Tegenwoordig is daar een rij bij gekomen: de rij voor de in-/uitcheckpalen op de perrons (op stations als Utrecht natuurlijk niet). Vooruitgang heet dat.
De OV Chipkaart maakt sommige dingen ook wat lastig. Zo heb jij waarschijnlijk geen 'last' van de Fyra, maar Tussen Amsterdam en Breda rijdt er nog zo'n sneltrein. Tegenwoordig heet 'ie Intercity Direct. Daarvoor heb je een toeslag nodig (tegenwoordig alleen tussen Schiphol en Rotterdam). Dat kan eenvoudig met je OV Chipkaart, maar daarvoor zijn speciale paaltjes op de betreffende stations (Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda). Pak je het verkeerde paaltje, dan ben je opeens uitgecheckt! Of ben je ingecheckt bij de GVB of RET. (Op stations met metro's, zoals Amstel...)
Een ander gehannes is als je bent vergeten uit te checken en je dat op je terugweg alsnog doet: je kan dan niet binnen 3 minuten bij hetzelfde in-/uitcheckpaaltje weer inchecken. Dat is dus niet handig als de trein eraan komt. Gelukkig lijkt het erop dat je dan bij een ander in-/uitcheckpaaltje wél gewoon weer kunt inchecken.
Tenslotte is er nog een gehannes met verschillende soorten abonnementen. Maar als je daar geen last van hebt, zal ik je daar niet mee vermoeien. De bovenstaande opmerkingen zijn degenen waar je wellicht mee te maken kunt krijgen.
Wanneer je naar Schiphol reist met de Intercity Direct vanaf Amsterdam, hoef je dus
geen toeslag te betalen.
Belangrijk:
Bij
overstappen van trein naar hetzelfde OV-bedrijf hoef je niet uit- en weer in te checken. Als je verandert van aanbieder moet je dat wel! (Op die treinstations staan dan 2 palen naast elkaar op de perrons: van beide aanbieders 1.)
Nog een weetje: voor metro's en treinen check je in op op de stations, voor trams en bussen check je in in het voertuig!