Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Als vrouw alleen op fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Als vrouw alleen op fietsvakantie

Hallo iedereen,

Ik ben benieuwd wat je als vrouw alleen op fietsvakantie en overnachten op een camping kunt meemaken in positief en negatieve zin?.

Is het verantwoord om als vrouw alleen te gaan fietsen en hoe zijn de reacties van omstanders bij degene die dit al gedaan hebben?

Wat is jullie mening over dit onderwerp?

Gr. Wilma
Er zijn echt wel een heleboel vrouwen die heel alleen op fietsvakantie gaan en daar hele goede herinneringen aan overhouden, ik denk met het nodige gezond verstand dat het geen probleem is....veel vrouwen kunnen echt wel hun "mannetje" staan....het hangt gewoon van vrouw tot vrouw af, en ook een beetje waar je denkt te gaan fietsen, niet alle gebieden zijn even veilig....

zelf zou ik het niet aanraden, zeker niet, maar gezien er toch wel een aantal zijn die het zonder problemen doen is het zeker wel mogelijk.

desondanks ken ik persoonlijk enkele jonge vrouwen die het ook gedaan hebben en dit dan nog enkel binnen Europa en er voor geen geld aan denken dit nogmaals te doen alleen (ze waren dan nog met 2 samen)

hier op dit forum zullen er ook wel zeker aanwezig zijn die je wat tips kunnen geven....
Ik zie slechts zeer zelden vrouwen alleen op fietsvakantie. Ik zie ook zelden mannen alleen op fietsvakantie...
Wat niet wegneemt dat er toch lieden zijn die het doen. Zoals ik zelf. En met plezier.

Als vrouw alleen lijkt het wel anders, maar waar ben je dan bang voor, ik denk overvallen en/of aanrandingen? Het eerste, daar kun je als man alleen ook mee te maken krijgen.
Alles hangt af van de sociale veiligheid van de gebieden waar je doorheen rijdt.
En daar is best rekening mee te houden.
Onlangs reed ik een grote ronde door Duitsland, en ik heb me alleen nog nooit zo veilig gevoeld als daar. Geen enkel probleem.

Dus als je fietsroutes uitzoekt in mooie natuurgebieden, welvarend platteland dan is er heel weinig risico op narigheden. En daar fiets je toch ook het liefst, althans ik wel.
Mijn ervaring is dat je er thuis meer tegenop ziet dan de werkelijkheid op reis rechtvaardigt. Lekker doen dus.
Ik Ga al jaren alleen als vrouw op fietsvakantie. Waarom? Even mijn harde schijf leegmaken op mijn eigen tempo...

Nu naar je vragen...
Overnachten op een camping - nog nooit iets negatief meegemaakt. Integendeel... Soms is het wel zo dat op een camping door andere gasten een beetje raar gekeken wordt, maar dat duurt meestal maar een nanoseconde...Vanaf het moment dat men iets of je zelf iets vraagt is het ijs gauw gebroken en vraag men zelfs de oren van je hoofd. De reactie is praktisch altijd: wat leuk dat je zoiets doet!
Ik kan tal van anekdotes vertellen van positieve dingetjes die ik meegemaakt heb op campings.
Wat ik niet prettig vind, is wanneer ik geen zin heb om te koken, is alleen ergens gaan eten 's avonds, vind er niets aan... ik probeer dit dan ook te voorkomen. In Frankrijk eet ik vaak 's middags warm (plat du jour) en 's avonds lekker glaasje wijn (meestal gaat de rest van de wijn naar de buren...) , broodje en lekkere kaasjes en charcuterie. In andere landen kook ik meestal zelf mijn potje.

Verantwoord? Waarom niet???? OF je nu thuis bent of ergens anders, maakt weinig verschil. Gewoon je gezond verstand gebruiken. Nu is het wel zo dat ik bepaalde streken/landen niet bezoek vanwege vrouwonvriendelijkheid of waarvan ik denk dat ze gewoonweg niet veilig zijn om alleen rond te fietsen, maar dit is een afweging die ieder voor zich moet maken vind ik...

Er zijn een paar voorzorgsmaatregelen die ik zelf neem , omdat ik soms in meer afgelegen delen fiets: een knalgele tent, in geval dat ik teruggevonden moet worden. Steeds een goed fluitje direct bij mij. Een papier in mijn voorvakje van stuurtas met alle ICE-nummers en verzekeringen, bloedgroep in verschillende talen in geval van nood.
Enne een beetje assertiviteit kan ook nooit kwaad...

Mijn omgeving, collega's, vrienden, familie reageren ook steeds positief. Ze roepen wel eens: daar is ze weer met de grote verdwijntruc...maar weten ook dat ik tijdens vakantie zo weinig mogelijk op internet ga dus horen ze intussen niet zoveel van mij. Enkel mijn moeder van 85 hoort op geregeld tijdstip dat ik het goed maak.
Hoi Wilma,

Een paar jaar geleden hebben we op de Wereldfietsbeurs een bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp, erg druk bezocht. Er zijn redelijk wat vrouwen die alleen fietsen, ook door de wat meer afgelegen gebieden. Kijk eens bij Bernadette Speet, Josie Dew of CyclingDutchgirl op Facebook. Algemeen was de tip: begin klein, in de buurt en breid het uit als je je er goed bij voelt naar meer exotische gebieden. Volgens mij hebben we toen ook een checklist opgesteld, ik kan hem helaas niet vinden.

Alleen op vakantie gaan is niet voor iedereen ideaal, of het nu op de fiets is of met een charter naar Griekenland.

Zelf heb ik alleen in Europa gefietst en ik vind het heerlijk om alleen te fietsen. Eigen tempo, stoppen wanneer en hoe lang jij dat wil, urenlang kletsen met mensen onderweg zonder dat er iemand ongeduldig wordt en je ontmoet zoveel meer mensen dan wanneer je met zijn tweeën bent. Dan ben je toch wat meer op elkaar gericht.

Ik kampeer niet in het wild alleen dus tegen de tijd dat ik wil stoppen zoek ik een plek waar ik me goed voel. Inmiddels heb ik in op allerlei plekken geslapen: tuinhuisjes, achtertuinen, bij boerderijen, jachthavens, bij mensen in huis incl. maaltijd etc. Gewoon vragen en niemand zegt nee, ze vinden het bijzonder dat je alleen fietst en zijn vaak heel behulpzaam.

Meestal eet ik voor mijn tentje, maar ook alleen eten in een restaurant vind ik inmiddels geen probleem meer, ik schrijf in mijn fietsdagboek, kijk vast naar de route , kijk rond etc.

Ik heb wel eens wat potloodventers langs de route en 1x een man die me achteraan reed, maar toen ben ik een dorpje ingereden en was hij ook weer weg. Mijn ervaring is dat je intuïtie wat beter werkt, als je je om welke reden niet goed voelt, niet twijfelen maar weg gaan.

Veel plezier!
Wat Suzanne schrijft kan ik helemaal beamen.
Ga je wel eens een dagje alleen op pad? Voel je je dan veilig? Geniet je dan van je vrijheid? Het is echt vergelijkbaar. Het is misschien even wennen maar er gaat een geweldige wereld voor je open.
Oh ja, en vervelende mannetjes kom ik net zo vaak op vakantie in Europa tegen als wanneer ik thuis (in de grote boze stad A'dam) ben; 1 per jaar is veel. Nu kan ik nogal vernietigend uit mijn ogen kijken wanneer ik wil en nee ken ik in verschillende talen. Dat helpt vast.
In India vond ik alleen de straat op gaan wel een onderneming omdat mannen ongegeneerd kijken en om foto's vragen en 'Hey sexy' was niet van de lucht. Pfff, vermoeiend. Zoek dan even een mannelijke toerist/fietser en je hebt nergens last van.
's Avonds vind ik het wel enorm saai en kan ik niet wachten tot het ochtend is. E-reader is een oplossing voor mij. Ben niet zo'n kroegtijger.
Nou, succes hoor. Loes

Hoi,
Wat grappig dat de eerste twee reacties van mannen zijn. "Zelf zou ik het niet aanraden", zegt één van hen.
Nou, met gezond boerenverstand kom je, als man en als vrouw, een heel end. Wat ik in mijn afgelopen fietsvakanties alleen (in Nederland, Frankrijk en Nieuw-Zeeland; dagtochtjes in Sri Lanka en Kenia) bijv. niet gedaan heb: wildkamperen, in een verlaten hoekje op een camping mijn tent neerzetten, 's avonds fietsen. Alleen uit eten vind ik overigens heerlijk, er wordt voor je gekookt en ik heb bijna altijd wel aanspraak, net als op de camping of onderweg, als ik wil. Maar ik vind het ook lekker om in mijn eentje te genieten. Kan het solofietsen dus zéér aanraden.
Groet, Petra.
Doen! Gaan! Ervaar!
Heerlijk, lekker je eigen ding doen, veel leuke aanspraak, ik vond het echt een openbaring. Kan de ervaringen van Loes, Petra en Suzanne helemaal beamen.
Begin zo nodig klein, neem een paar leuke boeken (ebooks) mee en geniet.
En bedenk dat alle mensen die er twijfels over hebben het nog nooit gedaan hebben, de Telegraaf lezen, A'dam al eng vinden, etc. Ik gebruik onderweg m'n gezond verstand en dat zegt ook dat er overal veel hele gewone mensen zijn die echt niet de hele dag loeren op die ene vrouw alleen op de fiets.

Gewoon doen!
Suzanne Vonk schreef:Hoi Wilma,

Een paar jaar geleden hebben we op de Wereldfietsbeurs een bijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp, erg druk bezocht. Er zijn redelijk wat vrouwen die alleen fietsen, ook door de wat meer afgelegen gebieden. Kijk eens bij Bernadette Speet, Josie Dew of CyclingDutchgirl op Facebook.
Veel plezier!
Ik wil geen pijnlijke levensverhalen oprakelen, maar van de bovenstaande vrouwen is er één verkracht tijdens een fietstrip in het midden oosten en een ander bijna.......
Gelukkig hebben ze ondanks dit drama een ongelooflijke positieve kijk op het leven.

Dit is beslist niet bedoeld als bangmakerij.
Ik bedoel alleen te zeggen...probeer mogelijke gevaren niet te bagatelliseren.
Wees voorbereid en bij twijfel, kies voor de veilige weg

( alweer een bezorgde man )
hoe goed bedoeld ook , maar ook ik krijg de indruk dat de andere dames doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is, en dat vind ik niet echt een goed advies....

de jongedames die ik in mijn eerste reactie aanhaalde ken ik persoonlijk heel goed, daarom dat ik ook deze hier aanhaal, bij hun reisje 2 jaar geleden naar het zuiden hebben ze toch wel wat probleempjes gehad , misschien niet leuk om te vertellen dat weet ik en zeker niet bedoeld als bangmakerij , maar heel de reis altijd supervriendelijke mensen ontmoet, overal geslapen heel leuke vakantie periode tot....ze achtervolgd worden door een paar onverlaten en omvergereden worden en in de struiken gesleurd , zijn ze verkracht, nee gelukkig niet , hun gegil en lawaai deed de onverlaten besluiten maar te vluchten temeer daar ook de aandacht getrokken werd van een koppeltje dat in de buurt was en op het lawaai afkwam, geluk bij een ongeluk al was er eentje wel al uitgekleed.....

3 dagen later word van eentje de fiets gestolen die wel op slot stond, op de camping.....ter plaatse een nieuwe moeten kopen....


enfin, eind goed al goed....

dit is natuurlijk en hoogst waarschijnlijk een uitzondering dat weet ik maar doen of er helemaal niks aan het handje is als vrouw vind ik gevaarlijk , heel gevaarlijk.....

gelukkig maakt de overgrote meerderheid niets negatiefs mee en dat is een reden om zeker te gaan fietsen, niks mis mee.....

maar als vrouw en zeer zeker als jonge vrouw moet je toch wat extra voorzichtigheid aan de dag leggen en mogelijke risicos toch zoveel mogelijk uitsluiten ....met andere woorden, gebruik je gezond verstand, voelt het niet goed, maak je uit de voeten.....

een vader met 4 dochters
Pfff... mannen. Gewoon doen hoor; tenzij jezelf twijfelt. Begin dan met bv weekend Nederland ofzo. Gezonde verstand met intuïtie combineren en zoals al geschreven; het dagelijkse leven is net zo spannend. Leef en geniet. ( En ja er kunnen altijd tegenvallers zijn; het is maar hoe je daarmee omgaat)
Beste Johnny e.a.,

Er zijn helaas altijd ook slechte ervaringen en verhalen, dat is vreselijk en verdrietig voor de personen die het betreft en hun omgeving.

Tegelijkertijd zijn er ook goede ervaringen, meer dan de slechte! Gelukkig maar!

Wilma vraagt om ervaringen van anderen en ik deel mijn 15 jaar aan reiservaringen in Europa en die zijn heel positief (inderdaad : geen vuiltje aan de lucht) net zoals van een groot aantal alleen reizende vrouwen die ik ken. Ik weet van de ervaringen van de twee dames uit groep, maar zij zeiden zelf dat ondanks deze ervaring zij toch 'gewoon' weer op pad gaan. Zie bijv. de website van Bernadette: http://www.escapertravels.nl/Fietsreize ... etsen.html

Helaas kan je ook in Nederland slechte ervaringen hebben tijdens een fietstochtje naar je werk of school, aangereden worden etc. en dat kan ook als man, met zijn tweeën of in een groep, overdag en 's avonds. Je kan de eventuele risico's van het reizen wat beperken door je gezonde verstand te gebruiken, te luisteren naar je gevoel en vooral te doen waar je je prettig bij voelt! Voor de een is dat een rondrit door Nederland, voor de ander alleen China doorkruisen. Allebei goed!

Er is op deze site al veel geschreven over dit onderwerp: kijk ook eens op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=13013

Ik ga toch nog eens op zoek naar het vrouwen-alleen-op-de-fiets document... :)
Pfffff....... Je kan natuurlijk ook gewoon binnen blijven.
Sorry heren, vrouwen kunnen heel goed zelfstandig op reis, en natuurlijk lopen ze een ietje pietsje meer risico dan mannen, maar ik kan me best boos maken om de onnodige bangmakerij de ik hier lees en vaak persoonlijk ervaren heb.
Wilma, gebruik je verstand en intuitie en begin met waar je je goed voelt, paar dagen NL of direct buiten Europa, da's aan jou.
Inderdaad jezus heren.... :roll: Meiden blijf vooral niet achter de geraniums. Alles wat je op reis kan overkomen kan je thuis als je net even weg bent achter de geraniums voor een boodschapje ook gebeuren. Inclusief verkrachting. En moet je daarom maar alle leuke dingen laten in het leven en jezelf opsluiten omdat je toevallig geen (mannelijke) reisgenoot hebt? Nee dus!

Zelf vrijwel geen ervaring met alleen op fietsvakantie, op een paar dagen na omdat ik toevallig getrouwd ben dus altijd een man bij me heb. Maar wel met alleen reizen en dat ging ook goed met wat gezond verstand en intuïtie. Ik had als vrouw alleen eigenlijk best wel veel aanspraak en dat was leuk. Je hebt snel genoeg door wat de (bij)bedoelingen zijn van de mensen die contact met je zoeken. Soms waren dat ook heren die naar meer op zoek waren. Maar in alle gevallen kon ik duidelijk mijn wens kenbaar maken en werd dit gerespecteerd. Ik denk dat de tip - begin klein en doe waar je je goed en dus ook zeker bij voelt een goede is.
Natuurlijk kan een vrouw alleen reizen.
Alleen niet met de naieve houding door net te doen of je boodschappen in de stad gaat doen.

De strekking van de boodschap is gelijk . Gebruik je gezond verstand. Ik geef mijn mening alleen maar uit bezorgdheid, niet om solo-reizen door vrouwen af te raden.
Nog enkel tips voor (verre) solo trips door vrouwen.

http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/3 ... lleen.html

http://travels.kilroyworld.nl/nieuws/20 ... ackpackers

http://www.singles-vakantie.nl/vrouw-alleen-op-reis.htm

gr Peter
Vader van 2 dochters
Onlangs verscheen er een nieuwe categorie in de reisverhalen op CrazyGalOnABike: 'solo woman' (link). Put daar inspiratie uit!

Aardvark heeft een Y-chromosoom, maar kromt zijn tenen bij het lezen van de reacties van zijn sexegenoten.
Als vrouw alleen reizen hoeft geen probleem te vormen. De grootste angst is natuurlijk vaak persoonlijke veiligheid. Maar dit is vaak meer een landspecifiek probleem, waarvoor beide geslachten voldoende op te letten is. Grote delen van Europa, Noord-Amerika, Australie en zuidoost Azie zijn eigenlijk relatief veilig en geven voldoende keus en variatie voor meerdere mooie reizen.

Maar bijv. diverse gebieden in India en het midden oosten zou ik links laten liggen als alleen reizende vrouw. Zeker als 1e solo reis.

Een 2e probleem van alleen reizen is diefstal gevoeligheid. In veel gebieden zijn vrouwen vaak een geliefd doelwit, gezien ze meer meegaand zijn in de afleidings toneelspelletjes. Waak hiervoor. Houdt er als solo reiziger ook rekening mee qua waar je geld, paspoort en verzekerings info laat.
O wat leuk al die ervaringen en meningen. :lol:
Bedankt voor de reacties tot nog toe alvast

Ik heb nog nooit aan mijn intuitie getwijfeld dus dat ga ik zeker ook niet op mijn fietsvakantie doen .

Ga niet tot in het donker door fietsen, ga niet wild kamperen maar op een camping.
Ik ben dichtbij begonnen rond om thuis, dag tochten de Linge , Hilvarenbeek. Ik heb de km elke keer verhoogd . Dan ga ik nog een weekend in Valkenburg fietsen en dan in augustus naar Frankrijk Loire streek.
Daar fietsen denk ik veel gezinnen dus de kans dat ik daar lastig gevallen wordt zal kleiner zijn dan in andere gebieden van de wereld.

De redenen dat ik alleen ga fietsen is 1/ dat ik geen zin heb om deze keer met een groepsreis te gaan.
2/Wil de uitdaging aan gaan om voor de eerste keer in mijn leven te gaan kamperen en alleen op vakantie te gaan.
3/Ook heb ik geen partner.

Mochten er nog mensen zijn die het leuk vinden om mee te gaan sta ik daar voor open maar vindt het ook totaal niet erg om alleen te gaan.

Wilma.
Gewoon doen!!

En wie weet, ooit.....

http://www.helenstakeon.com/desert-snow/
Aan de bezorgde vaders/mannen:
Helaas is mijn vader niet in de buurt, de mening van mijn moeder stel ik ook op prijs hoor, om hem te vragen wat hij vindt van dochterlief's solotochtjes. Dat begon al vijfentwintig jaar geleden, ging ik interrailen door Oost-Europa naar Turkije, Griekenland. Dan kan een jonge vrouw ook van alles overkomen; 's avonds op stations, 's nachts in treinen en wolven in schaapskleren (lees leuke jongens in Levi's 501) everywhere. Wellicht heb ik toen al geleerd op intuïtie af te gaan en mijn verstand te gebruiken. Er was ooit eens een arts op een cruiseschip in Griekenland die mij graag wilde rondleiden op een eiland. Nou, daar zat volgens mij wat achter dus vriendelijk afgewimpeld. En dan een reeks uitnodigingen in en buiten Nederland voor een drankje/iets anders. Nou, niet mijn types helaas of verdacht ze van bijbedoelingen. Leren nee, dank je wel te zeggen begint al vroeg hoor. Dat is dan op je solotochtje goed toe te passen.
Ik denk dat mijn vader zal zeggen dat ik niet in 7 sloten te gelijk loop, niet stoer wil doen en voorzichtig ben. Alhoewel ik tamelijk naïef ben heb ik werkelijk nooit echte problemen gehad. Maar als iemand kwaad wil, ben ik waarschijnlijk de klos. En dat kan mij overal overkomen. Ook om de hoek in Amsterdam, Kudelstaart of elders in den landen. Daar ben ik me ter degen bewust van. Dus zie bovenstaande zaken als niet 's avonds alleen fietsen enz. Informatie inwinnen over de cultuur van het land waar ik ga fietsen. En dat betekent dat ik bepaalde dingen niet kan doen, of bepaalde gebieden niet zal bezoeken. OK, prima.
Wordt vervolgd want ik wil mijn vader nog even vragen wat hij werkelijk vindt.
Loes