Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom gooien islamieten stenen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waarom gooien islamieten stenen?

Als ik bovenstaande even samenvat en wat toevoeg komt er een leuk rijtje:

Waarom gooit men stenen?
- Manier van aandacht vragen.
- Experimenteer gedrag. Wat voor een reactie lok ik uit als ik een steen naar die "opvallende" westerling gooi. De stenengooier loopt hiermee weinig risico voor zijn eigen veiligheid. Als hij een steen naar een locale taxi zou gooien, kan hij goed inschatten dat hij in zijn kraag gegrepen wordt. En het geeft wat spanning in het saaie geitenhoeders leven.
- Meedoen. Als er eenmaal iemand begint, doet de rest mee. Wanneer het een leuk spelletje blijkt, is de volgende fietser ook de klos. En als het een gewoonte is geworden, kan het schijnbaar een paar duizend jaar blijven hangen.
- Gebrek aan respect voor de tourist. Dit heeft denk ik wel met de cultuur te maken.

De beste oplossing zou dan negeren zijn. De steen lokt geen reactie uit en de lol is er af.
De stenengooier in zijn kraag grijpen is alleen goed als je hem ook daadwerkelijk te pakken krijgt. Anders is de lol voor de gooier alleen maar groter.

Ben ik blij dat andere dieren geen stenen gooien. :D Op een enkele aap uitgezonderd.

Marco
(Die in risico landen niet meer tijdens de plaatselijke schoolvakantie gaat fietsen)

Marc,

je bent geweldig :lol: . Dank voor de link

Eric
Hmm, klinkt aannemelijk, die samenvatting van dat artikel.
Zou dit ook gelden voor jongetjes die honden op fietsers afsturen?
Zoals in de Andes bijvoorbeeld. Mij overkwam het tussen Casma en Huaraz :?. Een behoorlijke steen bedoeld voor het jochie, was gevaarlijker voor z'n mama en z'n zusje, maar dat had 'ie zelf vantevoren ook wel kunnen bedenken... :wink:.
Hoe dan ook, levenslooppsychologie lijkt toch wel wereldwijd toepasbaar :wink:.

Je zou maar als Deense wereldfietser onderweg zijn en nietsvermoedend van het wereldnieuws met je vlaggetje op je fiets door het Midden-Oosten karren... :?

Groetjes,

De Tovenaar, zonder puntmuts en vlaggetje

De Vakantiefietser schreef:Marc,

je bent geweldig :lol: . Dank voor de link

Eric
Gaat het verhaal achter deze link niet toevallig over het stenen gooien vanaf Nederlandse viaducten???

Het lijkt mij sterk dat in het hoofd van zo'n jongen het zelfde omgaat als in het hoofd van een opgefokte geitenhoeder in Jordanië.

Een plausibele verklaring zou het Palestijntje spelen kunnen zijn. Veel moslims voelen zich de laatste jaren voorgelogen en in de zeik gezet, kijk maar naar het journaal. In vele Islamitische landen kijkt men ook tv. Men weet dus hoe de gemiddelde westerling over hun denkt.

Ik was in Marokko toen de tweede golfoorlog starte, ik liep door het cafe van het hotel, het zat bomvol met mannen. Toen ik door het cafe liep viel iedereen stil en kon je spelt horen vallen.
Niemand wilde me recht in de ogen kijken, en de sfeer was 180 graden omgekeerd met een paar uur eerder.

Morgen ga ik op mijn werk een aantal jonge mannen die afkomstig zijn uit dit soort landen "ondervragen".
Hopelijk levert het resultaat op, een Marokaan die ik de vraag voorlegde zei er zich niets bij te kunnen voorstellen.

Groet, John.

Ook ik wil mijn steentje nog bijdragen.

Wij werden duchtig met stenen bekogeld door kinderen en jongeren in Turks Koerdistan (Zuid-Oost Turkije), het was inderdaad schoolvakantie, iets waar ook ik in 't vervolg zal op letten, Marco, al zijn er gelukkig al bij al weinig gebieden in de wereld waar men met stenen bekogeld wordt. En bovendien waren de honden in ZO Turkije een groter probleem.

Ik sluit me ook volledig aan bij John Telleman dat het slechts kwajongensstreken betreft (wat de mogelijke gevolgen er daarom niet minder om maakt). Zodra er een volwassene in de buurt is, wordt alle gooien dadelijk gestaakt, of de volwassene gebiedt de kinderen te stoppen. Dat hebben wij meermaals meegemaakt.

In Tatvan vroegen we aan de jongen van de receptie van ons guesthouse die een beetje Engels sprak (een rariteit in ZO Turkije) waarom ze dat deden, en hij zei dat zij de gewoonte hadden ook elke trein die passeert, met stenen te bekogelen, al wist hij niet waarom. Zelfs de volwassenen deden volgens hem aan dit "naar trein gooien" mee. Al weet ik niet hoe betrouwbaar de bron was, want hij kon ons ook vertellen dat in de stad Van, 200 km verder en dicht bij de Iraanse grens, de Iraanse vrouwen, die er in 't week-end kwamen shoppen, niet konden wachten om hun chador af te gooien en in mini-rok rond te lopen. We zijn nadien in Van geweest en weten inmiddels wel beter.

Tenslotte kan ook ik getuigen dat in de moslinlanden Turkije en Iran iedereen heel behulpzaam is en je overal heel gastvrij en met open armen wordt ontvangen. Het is heel geruststellend om in een land te fietsen waarvan je weet dat de mensen je zullen helpen moest je een of ander probleem hebben.

Christine

Marco de Wit schreef:- Meedoen. Als er eenmaal iemand begint, doet de rest mee. Wanneer het een leuk spelletje blijkt, is de volgende fietser ook de klos. En als het een gewoonte is geworden, kan het schijnbaar een paar duizend jaar blijven hangen.
- Gebrek aan respect voor de tourist. Dit heeft denk ik wel met de cultuur te maken.
Uitgaande van het idee dat een jong kind nooit uit zichzelf op het idee zalkomen om stenen naar anderen te gaan gooien moet er ergens wel een voorbeeld zijn gegeven. Zo ben ik in mijn jeugd nooit op het flauwste idee gekomen om stenen te gaan gooien, omdat niemand dat deed, niet omdat mijn vader me een stevig pak rammel gegeven zou hebben.
Wellicht heeft het er ook mee te maken dat er een groot verschil bestaat in de felle retoriek van machthebbenden en invloedrijken in de betreffende landen en dat wat er bij nadere beschouwing echt bedoeld wordt.
Voorbeeld: als ik op TV een imam hoor preken naar aanleiding van de spotprenten dan krijg ik daar toch een ander gevoel bij dan bij de genuanceerde uitleg die hij er naderhand aan geeft. Misschien pikken kinderen in hun onwetendheid iets uit de retoriek op wat hen tot actie drijft.
Leon

De tovenaar schreef:Je zou maar als Deense wereldfietser onderweg zijn en nietsvermoedend van het wereldnieuws met je vlaggetje op je fiets door het Midden-Oosten karren... :?
Tsja, misschien kun je een handel in Deense vlaggen beginnen, lijkt me erg lucratief! :lol:

Een spotprent... pff... nee, mensen voor de tv hun strot doorsnijden, dat is pas een goed voorbeeld geven! :roll:

nahja, das een andere discussie... :twisted:

Wij hebben (nog) nooit in dat soort landen gefietst en we kunnen ons voorstellen dat we het stenen gooien niet echt prettig zouden vinden...
Vroeger hebben we ook wel eens sneeuwballen gegooid, das wel waar... maar op de een of andere manier klinkt stenen gooien veel erger!

Leon schreef: Voorbeeld: als ik op TV een imam hoor preken naar aanleiding van de spotprenten dan krijg ik daar toch een ander gevoel bij dan bij de genuanceerde uitleg die hij er naderhand aan geeft. Misschien pikken kinderen in hun onwetendheid iets uit de retoriek op wat hen tot actie drijft.
Leon
Onderhand heb ik in aardig wat Islamitische landen gefietst/gereist.
Ik heb een groot verschil ervaren in wat Jan modaal van b.v. politiek vind, en de boodschap die de media/politiek/imams brengen.

Ik denk dat op dit moment 95% van de bevolking in dit soort landen denkt aan hoe het brood op de plank moet komen, of welke voetbal teams er vanavond spelen.
Een kleine minderheid laat zich ophitsen door de media/politiek/imams.
In Iran heb ik verhalen gehoord dat daar mensen gecharterd worden om te demonstreren en vlaggen te verbranden. Cameramensen nemen een dusdanige positie in dat 100 demonstranten er met gemak 100.000 lijken.
De Iraanse Jan modaal heeft met deze praktijken niets van doen.

Groet, John.

johntelleman schreef:
Leon schreef: Voorbeeld: als ik op TV een imam hoor preken ...
Onderhand heb ik in aardig wat Islamitische landen gefietst/gereist.
Ik heb een groot verschil ervaren in wat Jan modaal van b.v. politiek vind, en de boodschap die de media/politiek/imams brengen.
Ik denk dat op dit moment 95% van de bevolking in dit soort landen denkt aan hoe het brood op de plank moet komen, of welke voetbal teams er vanavond spelen.
Bedankt voor dit antwoord John,
Het herinnert me aan die keer dat ik in Marrakech ben geweest. Daar kreeg ik inderdaad de indruk dat het hoogst haalbare ideaal van de jongemannen aldaar bestond uit een donkerblauwe BMW, niet bepaald verschillend van wat je hier ziet dus.
Leon

een stukje uit De wind door je haar (over een tocht van alweer 15 jaar geleden, toen de islam nog niet zo beladen was.) Some things never change...

We begeven ons naar het museum van het Topkapi Paleis. Er is ook een zaal die een aparte kijk geeft op de islam. Veel heilige voorwerpen zijn tentoongesteld, zoals een haar, een voetafdruk en een brief van de profeet Mohammed. Vooral de laatste is een openbaring. Ernaast ligt namelijk een vertaling in het Engels, waaruit blijkt dat Mohammed - die de wil van Allah verkondigde - niet bepaald een vredelievend persoon was. Hij dreigde een volk met een gewapend conflict indien het zich niet tot de islam bekeerde. :twisted: Hij had nog iets van Jezus kunnen leren.

De Vakantiefietser schreef: Hij dreigde een volk met een gewapend conflict indien het zich niet tot de islam bekeerde. :twisted: Hij had nog iets van Jezus kunnen leren.
Hoe er over Mohammed geschreven wordt is niet belangrijk.
Onze cultuur boven die van een ander stellen levert altijd problemen op.

Kijk maar naar de landen die wij in onze gouden eeuw onze wil en cultuur hebben opgelegd. Dat bijna alle ontwikkelingslanden ex kolloniën zijn is misschien niet zo vreemd.

Onze cultuur met zijn democratie en welvaart is voor hun misschien helemaal niet de beste. Veel volkeren zijn trots op hun cultuur, zelfs als daar geen democratie in zit. Het lijkt er op dat er flink wat mensen in deze wereld niet zitten de wachten op 'onze' superieure westerse cultuur, De woede van decenia lange vernedering komt nu naar buiten, kijk vanavond maar naar het journaal.

Het resultaat is dat je waarschijnlijk steeds meer moet gaan uitleggen, als je reist in dit soort landen.

Groeten, John.