Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Roller Classics springen los - Forum Wereldfietser

Ortlieb Roller Classics springen los

Hallo allemaal,

Al veel op dit forum gelezen en dan nu mijn eerste bericht.
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een fietsreis naar St. Petersburg. Ik heb een Santos Travelmaster 2.6 met Tubus voor- en achterdragers en een set Ortlieb Roller Classics (voor en achter).
Nu het probleem: de haak aan de onderkant van de tassen komt los als ik bijvoorbeeld over een stoep rijd. Ik heb naar mijn idee alle instellingen geprobeerd, maar steeds gebeurd het weer.
Iemand met hetzelfde probleem? En met een oplossing?

Alvast bedankt.

Groeten,

Jasper
Doet is een foto.... Kan mij er namelijk niets bij voorstellen....

Groet,


Henny
Een simpele doch doeltreffende oplossing is een spanbandje om je tassen en drager heen trekken.

Zelf heb ik ooit een extra haak aan mijn voortassen gemaakt (tussen beide normale haken in.) Daardoor stuiteren de tassen in elk geval niet meer van de dragers af.

Maarten
lowermountain schreef:Nu het probleem: de haak aan de onderkant van de tassen komt los als ik bijvoorbeeld over een stoep rijd.
Bedoel je dat de haak loskomt van de tas, of dat hij niet netjes achter je drager blijft haken? Welk systeem is het?
De knop waarmee je de haak van een QL2 vastzet, wil zich nog weleens lostrillen als hij niet vast genoeg zit, waarna je haak gaat schuiven langs zijn rails. Dat kan bv. gebeuren als er vuil tussenzit, dan is de oplossing dus even grondig schoonmaken en de knop goed aandraaien. Als de haak gewoon niet achter het betreffende stangetje van je drager blijft zitten maar wel vast zit aan de tas, haakt hij gewoon toch niet ver genoeg in; evt. een ander stangetje proberen.

Een spanbandje is vast handig voor ruige off-roadtochten, maar zou normaliter op de weg - ook een niet zo beste - niet nodig moeten zijn.

Groeten,

Carl
Een fotootje wil inderdaad wel helpen. Hoe heb je de haak zitten Haakt-ie net met het uiterste puntje achter een stangetje van je drager Dan kan het wel eens lostrillen, zeker als je de bovenste haken zó gemonteerd hebt dat ze nog naar voren en naar achteren kunnen schuiven.
Bekend probleem bij de classics, wat werkt is een paar andere haken erop te zetten als bijvoorbeeld deze: http://www.bike4travel.nl/advanced_sear ... re03k3qf97

Een spanbandje is inderdaad wat overkill. Ik neem aan dat je niet alles off road oostwaarts rijdt..
Yvon, die onderste is dan zeker een hele oude ofzo? Kan me wel voorstellen dat die losschiet.
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat er zoveel activiteit is op dit forum.
Hier even een foto:
Afbeelding

Het gaat dus om de onderste haak, die bovenin blijven goed zitten. Door de opwaartse kracht wordt de tas een beetje vervormd waardoor de onderste haak los springt. Deze is er vrij gemakkelijk weer op te zetten, maar het is wel erg irritant en zou niet moeten gebeuren.
Ook als ik de onderste haak de andere kant op plaats springt deze los.
Ik zal zeker niet alleen maar off-road fietsen, maar wil wel een stoep op of af kunnen zonder een tas (of alle vier) terug te moeten plaatsen.
Ik heb ook deze rails met haken aan mijn tassen en ook bij mij springen bij enig gehobbel los. Volgens mij komt dit doordat de combinatie van rails met haak niet voldoende stijf is. Ik los dat op met een spanbandje, maar vind dat niet ideaal. Ik heb overwogen om de haak door de rails rechtstreeks aan de tas te schroeven, zodat het geheel wat stijver wordt. Omdat ik niet weet of dat afdoende is, heb ik het nog gedaan.
Och, dat heb ik ook weleens. Vooral vervelend onverhard, met wat hoogteverschillen langs de rotsen, dan kunnen ze gaan klapperen. Op asfalt en zeker op gravel en snelle bospaden voel je dan weleens dat een tas gaat dansen. Weliswaar niet zo elegant als Epke Zonderland aan de rekstok (vermoed ik, het gebeurt immers achter mij), maar wel hinderlijk.

Een bandje kan dan inderdaad uitkomst bieden, al heb ik zelf nog nooit die moeite genomen. Maar ik fiets dan ook niet zo extreem offroad als Bert en Yvon.
Ben het eens met wat Maarten & Line ook voorstellen: een extra haak bijplaatsen op de andere staande buis, volgens mij is dan het probleem opgelost.


Ben
@travelmaster, -&all-, een ortlieb grendelhaak dus ipv de oorspronkelijke horizontale. (Bij de oudere classic serie met name, deze foto laat toch weer een ander soort haak zien zie ik nu) Bij hevig stuiterwerk is het niet afdoende, maar voor af en toe slechter wegdek minder kans op losschieten.
Het plaatje is duidelijk: een extra haak de andere kant op en bij gebrek aan haak zolang even een spanbandje gebruiken.

Ik had hetzelfde euvel, maar dan bij mijn Ortlieb voortassen. Sinds ik extra haken en bovendien tuinslang om de dragers (want die Ortlieb vulstukjes zijn bagger) heb, is er nooit meer een tas afgeschoten - ook niet op de meest onverharde stuiterwegen van IJsland. Onderschat overigens niet het gevaar van een losschietende tas: had me de kop kunnen kosten bij een afdaling van een alpenpas toen ik met 50 km/uur in een gat reed.
(verwijderd - dubbel geplaatst)
Mijn tas zit precies hetzelfde met 1 groot verschil: aquariumslang om de drager. Die zorgt ervoor dat de haak muurvast zit (de slang veert een beetje in) en de tas er bij mij nog nooit is afgesprongen.
Ik kan de haak ook zeker niet zo ver erover schuiven als op de foto (slang is te dik daarvoor), heb er wel voor gezorgd dat de haak zo vast mogelijk zit (hij buigt duidelijk uit over de slang, ik merk wel een keer of hij afbreekt maar het gaat al 10 jaar goed). Het eraf halen van de tas kost dus een beetje kracht omdat de haak los moet worden getrokken van de slang.

Ik denk dat als de onderste haak niet kan bewegen en goed vastzit (geklemd rond de slang), net zoals de bovenste 2 bevestigingspunten, hij bijna niet kan losschieten omdat er geen speling meer op de bevestiging van de tas zit en er dus geen 'snelheid' kan worden opgebouwd door de tas om zich los te werken/los te schieten.

Edit in reactie op Aardvak: bij nadere beschouwing zit mijn haak meer in het midden. Ik sluit me aan bij je tip tav het verzetten van de haak naar achteren. Zoals gezegd zit de truc er denk ik in de tas zo vast mogelijk te zetten zodat hij geen 'momentum' kan ontwikkelen om zich los te werken.
De tips om rammelen van de tas te voorkomen (aquariumslang, vulcaniserende tape) werken ook in mijn ervaring goed. Bij de ophanghaken beter dan de opvulstukjes van Ortlieb zelf IMHO.

Als ik naar je foto kijk, geeft het naar voren plaatsen op de voorste van de drie vertikale stangen (meest linkse, richting trapas) de tas een mogelijkheid tot zwabberen (vnl. aan de achterkant). Mij dunkt dat als je de lip om de middelste stang (lip horizontaal, net als nu, met de opening ook als in de foto richting trapas) plaatst, dat dat je probleem grotendeels oplost. Heb je dat al eens geprobeerd? Of past dat net niet?
Kijk...dat is verhelderend.... Het "loslopen" van de tas is bij mij absoluut geen bekend probleem overigens.

Ik heb de haak precies aan de andere kant zitten: met de punt dus naar achteren. De verticale staander loopt dan ook schuin, wat helpt bij het klemmen. Enige duizenden kilometers zit de tas bij mij dus muurvast.....ik hoor hem zelfs niet rammelen of slaan. Bij mijn vriendin die naast mij fietst ook niet. Ik heb classics, zij van die andere waar ik de naam ff niet van weet.

Ergo: de mijne haakt niet aan de verticale staander bij het zadel, maar die bij het achterlicht, zonder fratsen met slangen enzo. Wel goed vastdraaien :-)

Goede reis!!!!

Groet,


Henny
Alle bovenstaande opties geprobeerd, maar allen zonder succes.
Ik heb nu een tweede haak van een andere tas gehaald en aan de andere kant gezet. Zit als een huis! Nu wel even vier andere haken regelen...
Zie foto:
Afbeelding
whatever workshop for you... :-)

Zolang je maar lekker ontspannen op vakantie kan gaan!

Geniet!


Groet,


Henny