Additionally, paste this code immediately after the opening tag: huren/lenen slaapmatje exped synmat 9lw - Forum Wereldfietser

huren/lenen slaapmatje exped synmat 9lw

Hallo iedereen hier,

Ik wil voor de eerste keer dit jaar op fietsvakantie van 18/28 augustus.
Naar de Loire
Nu weet ik niet of ik het vaker wil gaan doen en wil niet alles in 1 jaar aankopen.

Ik wil wel alvast de fietstassen kopen Ortlieb city. Mocht ik het niet leuk vinden kan ik die altijd nog in dagelijks gebruik gaan gebruiken.

Tentje kan ik lenen van een vriendin. lichte slaapzak heb ik wel.
Ik heb begrepen dat de Loire goed bewegwijzerd is zodat ik het ook wel met kaarten kan doen denk ik.
Dus heb ook nog geen fiets computer nodig dit jaar? Of er moet iemand zijn die er een mij uit wil lenen.

Nu heb ik alleen nog geen slaapmatje.

Is er hier iemand die mij zijn slaapmatje ( ik heb begrepen dat de exped synmat 9lw de beste is ) wil uitlenen/ verhuren.

Wie o wie wil mij helpen??
Hoi Wilma,

Leuk dat je gaat ontdekken hoe het is om met de fiets te trekken!
Een fietscomputertje heb ik wel te leen voor je. Ik heb net twee nieuwe op m'n fietsen gezet, dus heb er nu twee op de plank liggen als reserve. Het is toch best handig als je ziet hoeveel kilometer je gefietst hebt. Ook om schattingen te maken t.o.v. De kaart. Tenzij je dat al met een app op je telefoon doet (maar dat vreet batterij).

Groetjes,
Niki
wilma1968 schreef:ik heb begrepen dat de exped synmat 9lw de beste is
Ik weet niet van wie je dat begrepen hebt (want op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=22722 heb je totaal niet meer gereageerd), maar 'de beste' bestaat niet voor een slaapmatje. Net zoals 'de beste fiets', 'de beste slaapzak', 'de beste fietstas', ... niet bestaat.

Wat er goed/slecht is, is daarvoor veel te afhankelijk van bedoeld gebruik, eigen voorkeuren, budget, ...

Misschien zijn er andere mensen die je een goed slaapmatje kunnen lenen. Maar als je ook aangeeft in welk seizoen je het wil gebruiken, in welke mate gewicht en volume belangrijk voor je zijn, of je een gevoelige rug hebt, ... dan is de kans dat je een zinvol aanbod krijgt veel groter.

Door je - ook in de titel - zo te beperken tot één soort matje - is de kans dat je vindt wat je zoekt wel erg klein.

Renaat
Misschien niet het (winter)comfort van de Exped, maar mag ik een alternatief aandragen? Op Marktplaats (postcode van Nispen, NL) is er een levendige handel in betaalbare gebruikte slaapmatjes. Misschien is er in België een vergelijkbare advertentiesite?

@Revanho

Niet zo fel reageren, het is een nieuweling. Wilma1968 heeft wel gereageerd op het topic, maar deed dat door te reageren in een ander topic, daartoe mogelijk verleid door mij, doordat ik ernaar verwees (nog net geen topickaping :D). En ik reageerde ook daar, in de onjuiste veronderstelling dat zij de openingspost schreef. Tja ...

Het gebruiksseizoen (voor nu) lijkt me duidelijk, dat staat in de OP: "18/28 augustus" en "naar de Loire". Een uitstekend isolerende Exped 9 lijkt mij dan overkill. Maar misschien is de TS de prinses op de erwt? :lol:
Hallo aardvark,

Ik heb gekeken op marktplaats maar o jee waar doe ik goed aan.
Ik zal vertellen over mijzelf : ik ben 1.8 m lang gewicht rond de 65 kg. Dus geen vet op mijn botten. Daarom graag een wat dikkere slaapmat denk ik als groentje :wink: Dus welke heb ik dan nodig????

Jullie ervaren hebben makkelijk praten. Ik ben nog een beginneling!!
Dat de exped synmat 9lw de beste is heb ik van een forum lid hier gehoord.
Ik wil ook nog wel eens in de toekomst in het voor jaar gaan fietsen en slapen in een tent. Misschien is de 9 dan wel ideaal om te kopen?
Andere redenen voor een ander goed matje hoor ik graag.



REVANO
Sorry voor het niet reageren maar inderdaad heb ik al op een ander lijntje met dit onderwerk gereageerd.
Ik zal hierop letten de volgende keer. :)
wilma1968 schreef:[...]Ik zal vertellen over mijzelf : ik ben 1.8 m lang gewicht rond de 65 kg. Dus geen vet op mijn botten dus graag een wat dikker slaapmat dus welke heb ik dan nodig???? [...]
Oei, ik vind het moeilijk daarin een advies te geven. Ik ga toch een poging doen je op weg te helpen. Gebruik ook de tips van 'Revanho' (budget, gevoelige slaper, buik- of rugslaper, ultra lichtgewicht of meer comfort, koukleum, korte of lange mat, enz., enz.) om jouw eisenpakket samen te stellen.

Heb je de info op de wiki al gelezen? Oppad (van de ANWB) vind ik niet de beste raadgever, maar zij hebben wel een verzameling van nog te koop zijnde matten. Kijk daar eens voor een idee van prijzen en wat je aanspreekt. Er zijn matten speciaal voor vrouwen.

Zelf ben ik overgestapt van een 1 cm dikke schuimmat (evazote) op een Therm-a-rest zomermat (nu heb ik de Pro Lite Regular), omdat ik de schuimmat op de luchthaven Atatürk vergat mee te nemen na de bagagescanner. De nieuwe mat kon ik in mijn fietstas steken i.p.v. op de bagagedrager binden.

Als ik maar een beetje isolatie heb, kan ik slapen. Met een goede slaapzak is die dunne mat met isolatiewaarde R=2.2 (hoger getal is betere isolatie) voor mij ook geschikt tot het vriespunt, maar ik (man) heb het snel warm. Voor lagere temperaturen heb ik ook nog een Exped 7 met dons.

Een nadeel van een luchtmatras is dat deze lek kan raken (in de 15 jaar dat ik op Therm-a-rest slaap is me dat 3 weken geleden voor het eerst overkomen) en heb altijd reparatiemateriaal daarvoor bij me. Gesloten-cel schuimmatten hebben dat nadeel niet, ze zijn meestal goedkoper maar ze zijn daarentegen veel voluminieuzer.

Luchtmatrassen met schuim moet je ook niet op zonnige dagen in je tent laten liggen: schroef het ventiel open, want anders kan het schuim in de matras losraken van de buitenstof. En slapen op een bult is erg onprettig kan ik je vertellen (schade en schande). De garantie van Therm-a-rest is wel uitstekend, een matje dat buiten mijn schuld delamineerde werd zonder problemen omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar tijdens je vakantie is dat wel onhandig (2e matje gekocht en later aan familie gegeven).

Als je erg lichtgewicht wilt gaan: de Neoair lijkt hier de kampioen te zijn, alhoewel een enkeling het knisperen van de mat als onprettig ervaart (hier praat ik anderen na; geen eigen ervaring met de mat of medeslapers met zo'n mat).

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om eens te gaan proefliggen bij een goede buitensportzaak (kies een rustige doordeweekse dag). Dan kun je ook een idee van de kosten krijgen (de Exped die jij noemt is zo'n beetje het duurste wat er te krijgen is en komt bij mij alleen in aanmerking voor winterkamperen, met temperaturen dik onder het vriespunt) en of de prijs van een bepaalde 2e-hands mat redelijk is.

Als je budget klein is, kijk dan naar bijv. een Therm-a-rest Z-lite die je voor €45 thuisbezorgd krijgt incl. verzendkosten (ook in België) door de Futurumshop (zo maar een shop gekozen, zelf zoeken voor betere deals). Iets ander model (met 183 cm misschien te kort, tenzij je je hoofd op een kussentje legt): bij bike4travel, €36 incl. verz.kosten naar BE.
Veel voordelen: licht, geschikt voor zomerkamperen, neemt geen water op, makkelijk op te vouwen, betaalbaar, kan niet lek. Grootste nadeel: volume.

Ik vergat nog bijna om Decathlon als leverancier te noemen. Wel ga ik me eens in hun bedrijfsvoering verdiepen, want ik ben erg benieuwd hoe zij scoren op de duurzaamheidsladder.
Als je comfort belangrijk vindt zit je vast aan een geisoleerd luchtbedje zoals de diverse Neoairs en Exped Synmats etc. 9 cm dik is overdreven tenzij je heel koud weer opzoekt of erg zwaar bent. LW is overdreven als je niet heel groot bent. Dan is de gewone maat van 183x52 genoeg. Als je budget beperkt is dan is de Exped Synmat basic binnen deze groep het goedkoopst.
Wim
Hallo iedereen,

Ik heb uiteindelijk maar zelf de exped synmat 9LW gekocht :lol: .

Groetjes,

Wilma.
En wat dachten jullie van een gewoon luchtbedje van +/- 25 euro.
lookpeter schreef:En wat dachten jullie van een gewoon luchtbedje van +/- 25 euro.
Dan vergelijk je toch wel behoorlijk appels met peren ;-)

De ene mens is de andere niet, maar voor velen zal dat onvoldoende comfort bieden.
Een gewoon luchtbedje isoleert zeer slecht en dus enkel geschikt bij warm weer.
Een gewoon luchtbed is een pak zwaarder en groter.
Een gewoon luchtbed vraag een pak meer tijd om op te blazen.
Een gewoon luchtbed is opgeblazen ook hoger waardoor er minder ruimte is tussen het matje en het tentzeil.

Dus het enige voordeel is de lage prijs.

Dat neemt niet weg dat ik zoals Wim van mening ben dat de 9LW voor de meeste mensen en in de meeste omstandigheden zware overkill is. Wilma doet natuurlijk haar zin, maar ik mis wel de argumentatie achter die keuze.

Renaat
Nou hier willen ze mijn argumenten weten waarom ik toch voor de exped symmat LW9 gekozen heb.

Nou daar komen ze.

1/ ben ik1.8 m lang. Ik vind het verschrikkelijk om met mijn voeten ergens overheen te moeten liggen als ik slaap.

2/ Ik wil graag goed liggen.

3/ ik ben een vrouw die hebben het al sneller koud dan mannen.

4/ ik heb nog nooit gekampeerd. Als ik al niet goed slaap ben ik er zeker van dat ik volgend jaar dit niet meer ga doen camperen.

5/ Mocht het uiteindeliijk niets zijn voor mij dan kan ik de mat nog altijd voor een redelijke prijs verkopen maar heb ik wel goed geslapen.

Ik neem aan argumenten die duidelijk zijn. :lol:

Gr. Wilma
Ik ben niet eens met Renaat,

Luchtbedje is hard of zacht op te pompen dus comfort kan je zelf bepalen.
De slaapzak dient goed te zijn om je warm te houden, misschien onder de +5 graden dat zo'n mat beter is.
Luchtbed is niet een pak zwaarder en groter, namelijk 1,1 kg net als een Exped en hij past in een grote toilettas.
En wat is nu 5 minuten pompen als de dag uit 1440 minuten bestaat.
Daarbij is hij lang en breed genoeg 190x65
Zoek maar eens op google Gelert luchtbed.

Ik zie dus echt niet in waarom een beginneling (of niet) niet een luchtbedje neemt.
Een samengedrukte slaapzak, dat deel waarop je ligt, isoleert nauwelijks, doordat er geen stilstaande lucht meer voorhanden is. De warmte die je afstaat (vnl. door geleiding) naar de bodem zal dus door een matras moeten worden tegengehouden. Een luchtmatras zonder vulling (schuim, dons, kunststof) zoals het luchtbed dat jij voorstelt heeft een erg slechte isolatie. In zo'n luchtbed staat de lucht niet stil, waardoor door convectie in de matras meer warmte aan jou kan worden onttrokken.

Heb jij je nooit afgevraagd waarom er geen R-waarde (een maat voor de isolerende werking) bij simpele luchtbedden wordt opgegeven? Temperaturen onder +5 graden Celsius kom je als fietsreiziger in voor- en najaar of op een berg zelfs in de zomer makkelijk tegen. Vergeet niet dat de Exped Synmat 9 LW een specificatie heeft van R=6 en geschikt wordt geacht tot -25 graden Celsius. Dan ben jij allang een ijslollie op je Gelert bedje. Je vergelijkt dus appels met peren.

En waarom sleep je meer dan 1 kilo mee, blaas je je een ongeluk (en/of neemt een extra pomp mee) als het tegen de meerprijs van enkele pinten ook de helft lichter en veel warmer (dus comfortabeler) kan zijn? Een goede nachtrust is belangrijk voor je herstel (& je humeur).

Allemaal redenen om juist niet voor een simpel luchtmatrasje te kiezen, ook niet als beginneling.
Mijn Synmat UL in de maat 183x52x7 weegt 450 gram, is opgevouwen heel klein (en past dus in kleine lichte Arkel Dry Lite achtertassen van 420 gram) en is samen met mijn donzen slaapzak van 600 gram warm tot een paar graden boven nul. Het is kortom wat mij betreft de ideale matras voor snelle zomerse tochten in Europa. Maar de echte kou komt van onderen. Als het kouder wordt heb ik dus een Exped Downmat van 900 gram en een warmere slaapzak. Maar dan moet ik ook mijn veel zwaardere Ortlieb Backrollers gebruiken (voortassen zijn wat mij betreft slechts zinvol in speciale omstandigheden). Samen met wat warmere kleding heb ik het dan over een paar kilo meer bagage.
Wie het goedkoop en goed wil houden doet er goed aan te kijken naar de Exped Synmat Basic. Een niet al te grote maat helpt ook de kosten en het gewicht in toom te houden. Een gewoon luchtbed is een slecht plan voor de fietskampeerder, want te koud, te volumineus en te zwaar.
Wim
lookpeter schreef:De slaapzak dient goed te zijn om je warm te houden, misschien onder de +5 graden dat zo'n mat beter is.
Het is niet erg dat je niet weet waar je het over hebt, maar wat terughoudendheid in het verkondigen van een mening zou dan wel gepast zijn.
Iedereen die al in echt koude omstandigheden heeft gekampeerd weet dat je onderaan iets anders nodig hebt voor isolatie dan een platgedrukte slaapzak.
lookpeter schreef:.
Luchtbed is niet een pak zwaarder en groter, namelijk 1,1 kg net als een Exped en hij past in een grote toilettas.
Kunnen we de vergelijking eerlijk houden? Er zijn verschillende Exped matten, maar degene waarvoor een grote toilettas nodig is en die 1,1 kg wegen bieden ook veel meer isolatie.
Voor minder dan de helft van het gewicht heb je slaapmatjes die even goed isoleren en evenveel comfort bieden dan je luchtmatje.
lookpeter schreef:Daarbij is hij lang en breed genoeg 190x65
Voor de meeste mensen is 190 cm totaal overbodig en zelf onhandig in veel tenten.
lookpeter schreef: Ik zie dus echt niet in waarom een beginneling (of niet) niet een luchtbedje neemt.
Om de eerder genoemde redenen. Er zijn minstens even comfortabelere matjes die veel minder wegen, die veel kleiner in te pakken te zijn, die sneller op te blazen zijn en die veel beter isoleren. Het enige nadeel is de hogere prijs.

Renaat
Was het niet zo dat Wilma1969 niet voor het eerst met fietsvakantie gaat en dus niet alles in een jaar wil kopen. Ze weet nog niet of ze het echt leuk vind en weet niet of ze het vaker gaat doen. Daarbij is ze 1,80 dus dat luchtbedje is goed van formaat en echt koude omstandigheden zoals je zegt zal waarschijnlijk in augustus ook wel meevallen. Terughoudendheid in de aankoop zou ik dus doen met in gedachte wat hierboven staat. Maar als je geld genoeg hebt en op zeker wil spelen zeker doen, en dat geldt voor nog veel meer dingen als je beetje bekent ben met vakantiefietsen. Wie wilt er geen Idworx fiets met Hilleberg tent en Exped matje in je Ortlieb tassen?
Als je de berg op moet fietsen weet je misschien ook waarom je juist niet te groot en te zwaar wilt. Ik snap ook wel dat mensen zonder veel ervaring liever niet teveel geld willenuitgeven, en op safe willen spelen. Maar wat is de juiste maat als je nog niet weet wat voor fietsvakantie jou gaat passen? Teveel geld uitgeven aan iets wat niet echt nodig is? Teveel gewicht meeslepen zodat je uiteindelijk die berg niet of met vervelend veel moeite opkomt? Juist daarom heb ik dit geschreven: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim schreef:Als je de berg op moet fietsen weet je misschien ook waarom je juist niet te groot en te zwaar wilt.
En als het een warme zomer is weet je daarbij ook waarom je dan een matje wilt dat niet te warm is.
En zo heeft iedereen zijn eigen meningen en ervaringen. Wilma1968 heeft een keuze gemaakt en iedereen bedankt voor hun input.
TS helemaal blij; Wilma1968 veel plezier met je trip en goede nachten toegewenst op je nieuwe mat!

@Moderator: Tijd voor een slotje?