Additionally, paste this code immediately after the opening tag: complete waterdichte fietstassenset (te leen) gezocht - Forum Wereldfietser

complete waterdichte fietstassenset (te leen) gezocht

Over een maandje vertrek ik naar Spanje.. en hoop ik een mooi waterdicht pakket aan fietstassen mee te kunnen nemen. Ik zoek een betaalbare set, evt. wil ik ook wel huren. Maximaal kan ik er 100 - 120 euro aan uitgeven als ik het koop.. voor huur wil ik maximaal 50 euro betalen. Hoor graag en groet! Inge
vietnamfiets schreef: voor huur wil ik maximaal 50 euro betalen. Hoor graag en groet! Inge
Voor huren of lenen is het ook handig om een woonplaats op te geven. Ik vermoed dat je niet bereid bent 200 km te rijden voor die tassen?

Renaat
Zit er echt geen rek in je budget? Toevallig keek ik op de website van bike4travel en zag dat de Ortlieb Backroller City nu voor €75 wordt aangeboden. Schaf je ook nog de bijpassende voortassen aan voor €71,95 en dan ben je voor €147 klaar. Heb je nieuwe tassen, de lichtste uit de Ortlieb reeks (v.z.i.w.) én waterdicht.

Maar goed, ik kan niet in je portemonnee kijken. Woon je in mijn regio? Dan kun je niet-waterdichte (maar wel met regenhoes) Agu voortassen van me lenen (kosteloos, stuur een PB). Het zijn oudjes, veelgebruikt maar nog functioneel. Met een (stevige) plastic zak of niet-vochtgevoelige items erin, zeker heel bruikbaar. Als je dan zelf de achtertassen regelt/koopt, kun je ruim binnen budget blijven.

Nog één vraag: je hebt het over een set tassen, hoort daar ook een stuurtas bij?
Of deze: http://ortlieb-tassen.nl/set-van-2-back ... assen.html

Naar mijn weten de goedkoopste set op internet.
Ik zat er ook net naar te kijken.
Inderdaad goedkoper kun je ze nergens krijgen.

Is de classic niet handiger?

Weten jullie of de witte tassen zullen verkleuren door de jaren heen?
wilma1968 schreef:...Is de classic niet handiger?
In de praktijk heb ik van mijn classic voortassen de schouderriemen verwijderd en sluit de rolsluiting bovenop. Ik moet daarmee wel oppassen dat ik ze strak oprol en minstens 2 maar liever 3 maal omsla. Er kan nl. water op blijven staan als ik dat niet zorgvuldig doe (maak een soort kommetje).
De schouderriemen bleven naar mijn zin te vaak haken achter hoog gras en andere gewassen op ruiger terrein (singletrack; tassen aan lowrider voordrager). Bij vervanging kies ik dus voor de city variant.

Aan mijn achtertassen zitten de schouderriemen nog wel. Ze zijn vooral praktisch bij het dragen van de tassen (aan elke schouder een achtertas en in elke hand een voortas) als je een trap op moet in een hotel bijvoorbeeld (of net als ik niet op de begane grond woont). Maar ik denk dat ik prima zonder zou kunnen. Voor mij is ook de zak in de classic tas overbodig (in mijn ervaring zijn die zak en de rits ervan niet robuust genoeg), ik heb dat extra vak niet nodig. Uit ervaring merk ik dat ik er teveel instop. De zak ligt dan niet meer vlak met de achterzijde van de tas en die bult belemmert het van bovenaf insteken en aandrukken van overige bagagedelen.
Dat twee city achtertassen samen 380 gram lichter zijn dan een set classic achtertassen vind ik veel prettiger!

Mijn voortassen zijn donkergroen (met zwart, 10+ jaren oud) en mijn achtertassen geel (met zwart, één is 6 jaar oud, de andere is 2 jaar geleden onder garantie vervangen vanwege scheur op lasnaad). Over verkleuren kan ik niet veel zeggen. Wel heb ik door fietsen langs struikgewas en door het verliezen van een tas (eigen stommiteit, niet goed vastgehaakt) wat schade aan een gele achtertas. Die schrammen trekken wat vuil aan, hoe goed je ook schrobt.

@Santiago2011: dat is echt een uitstekende deal; goede vondst!
Santiago2011 schreef:Of deze: http://ortlieb-tassen.nl/set-van-2-back ... assen.html

Naar mijn weten de goedkoopste set op internet.
bij Obelink nog goedkoper (0,05 euro! :) ), incl. gratis verzending én als losse goedkope voor- of achterset verkrijgbaar:
http://www.obelink.nl/sport-outdoor/fie ... tAodjjMAMw
De goedkoopste oplossing is alleen achtertassen. Moet je wel compact slaapspul hebben.
Wim
Wim schreef:Moet je wel compact slaapspul hebben.
Wim
Wat dan weer behoorlijk aan de prijs is :D
Wim heeft wel een punt. Voor een zomertocht naar Santiago zijn twee achtertassen en misschien een stuurtas toereikend.

Als beginnend fietskampeerder met een enorme kunststof Nomad dekenslaapzak en een volumineuze opgerolde evazote schuimmat (ik wist niet beter en had een klein budget) dacht ik 5 tassen nodig te hebben. Nu doe ik het steeds vaker met 2 (ook geen stuurtas), waarbij ook de tent nog in een achtertas past. Heerlijk licht onderweg en het kampeercomfort (incl. kookgerei) is niet minder.

Ik wacht eigenlijk op een reactie van 'vietnamfiets' hoeveel en welke tassen (voor-/achter-/stuur-) zij zoekt.
Zit er ook over na te denken de city set te bestellen. Maar eerst nog even kijken op marktplaats..

Bij het uitkiezen van tassen, kiezen jullie simpelweg voor de kleur die je mooi vindt, of zijn er ook praktische overwegingen die de kleurkeuze beïnvloeden?

Weet niet hoeveel dit uitmaakt in de praktijk, maar ik kan me namelijk voorstellen dat al je spullen veel warmer worden in zwarte tassen ten opzichte van witte tassen bijvoorbeeld. Voor de meeste kampeerspullen zal dit niet zoveel uitmaken, maar als je bijvoorbeeld een fototoestel of etenswaar in je tassen hebt misschien wel. Ook val je natuurlijk meer op met rode tassen, en fietsen hiermee is daardoor misschien veiliger.
Het lijkt wel of dit topic van 'vietnamfiets' zich ervoor leent om te worden wordt gekaapt :D

@Stella90
Op dit forum is met de zoekfunctie heel veel te vinden over fietstassen. Kijk ook in de Fietsvakantiewiki naar andere merken dan de bijna standaard O(rtlieb) en V(aude), bijv. Crosso.
Er is een topic over 'fietstas ergernissen', doe daar je voordeel mee.

Mijn groene voortassen zijn groen omdat ik ze combineerde met mijn zwarte eerste set fietstassen van Agu. En ik geloof dat het de goedkoopste kleur was.
In de zon worden die donkergroene wel erg warm, dat schat je goed in. Ik doe daar geen etenswaren in. Wel mijn camera, omdat warmte een probleem was voor film, maar ik meen dat moderne elektronica best wat warmte verdraagt (mijn digitale camera doet 't nog, ook na 18+ maanden daarin verpakt te zijn geweest in zeven jaar tijd).
Wildkamperen en een gedekte kleur was ook een overweging, maar de reflectiedriehoek op de tas is zo goed, dat elk beetje licht dat erop valt meteen de aandacht erop vestigt.

Toen mijn zwarte achtertassen versleten waren koos ik voor een signaalkleur (geel/zwart) om in het verkeer beter op te vallen. Uit ervaring merk ik dat ook oranje tassen (Globetrotter.de) opvallen. Zeker in een groene, bosrijke omgeving vallen naar mijn idee oranje tassen nog iets beter op dan signaalgele.
Met de oranje tassen uit de link heb ik persoonlijk een probleem. De prijs is iets lager dan de adviesprijs, maar ik rijd niet graag als reclamebord rond. Voor mij vallen tassen met grote reclameteksten af (tenzij ik het om niet kan verkrijgen èn ik achter het product èn achter de firma die reclame maakt kan staan).

Zelf vind ik rood niet zo'n opvallende kleur, ja zelfs lelijk. Uit de beschikbare 3 kleuren (zwart/rood, zwart/zwart, zwart/wit) van de cityline zou ik de witte kiezen om zichtbaarheid en om esthetische reden (geheel zwart is een no-no in het verkeer). Liever zou ik deze in geel of in het materiaal van de nieuwe high visability lijn zien. Zichtbaarheid in het verkeer gaat bij mij boven esthetiek (de tassen in hazelnoot vind ik wel sjiek, maar vallen om die reden bij mij af).

Waar ik tegenwoordig ook op let: is het gebruikte materiaal PVC-vrij (link voor Ortlieb materiaal)? De city-lijn heeft stoffen met PVC.
Ik zelf heb de keus gemaakt.

Ik heb de rode van Orlieb de city uitvoering gekocht.
Ben benieuwd wanneer ik ze binnen krijg. :lol:
Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken wilma1968. Misschien dat we je in je eigen topic (fastrider fietstas) ook verder kunnen helpen met je tentkeuze? Of beter: open daarvoor een nieuw topic met een goede titel en probeer antwoord te geven op de vragen van Revanho. Dan krijg je vast goede suggesties.

@Stella90 & wilma1968
Ofschoon ik er aan meedoe door op jullie vragen te antwoorden, wordt het als niet netjes gezien om in een topic je eigen vragen te plaatsen omdat ze afleiden van het oorspronkelijke onderwerp (het lenen of huren van fietstassen door vietnamfiets). Dat heet topic kaping en is ongewenst. Door een link naar dit topic op te nemen in je eigen bericht, had je kunnen laten zien dat je kennis had genomen van een goede aanbieding voor fietstassen.

@vietnamfiets
Mijn welgemeende excuses. Hopelijk volgt er spoedig een passend aanbod voor je.
Halo Vietnam fiets,

Sorry voor mijn verkeerde manier van handelen of je topic

Gr. Wilma
Ik mis de reacties van de vragenstelster? Is ze al onderweg naar Spanje?
Bijna alles is hier al gezegd:
1 voortassen zijn niet nodig zolang je je slaapspul een beetje compact houdt. Met het budget van de uitgespaarde voortassen en voordrager moet dat lukken. Moderne matjes zoals de Neoairs en de Exped Synmat UL zijn heel compact, net als donzen slaapzakken.
2 de city line van ortlieb is wel zowat de goedkoopste optie. Neem een stel achtertassen en doe je tent bovenop (gewoon in de hoes van de tent). Klaar is Kees.
3 Nog niet gezegd: heel licht (420 gram per set) zijn de Dry Lites van Arkel. Niet de opgegeven 32 liter, maar eerder 25. Dus alleen voor hard core ultralight kampeerders.
Wim
Niet waterdicht en ook niet te huur dus strikt genomen offtopic, maar wel goedkoop:

http://www.rose.nl/artikel/xtreme-easyb ... aid:635693

plaatje in actie:
http://img23.imageshack.us/img23/4696/9v0s.jpg

Waarom zet ik hem er toch even bij? Het is een tas met toch wat mogelijkheden, als je zonder voortassen wegggaat, komt alles achterop en dat komt de wegligging niet ten goede. Kan wel, als het niet te zwaar is en je frame goed stijf, maar toch. Met een dergelijke tas kun je verschillende dingen doen, maar een waar ik het eerst aan zou denken is zware kleine dingen, zoals gereedschap.

een roundup frametassen:
http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicyc ... omparison/

Vienamfiets is vrijdag oor het laatst online geweest forumgenootjes, die is gewoon iets sociaals gaan doen in het weekend, zul je zien. Heel gewoon hoor :P!

uit dit topic http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... s&start=80