Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Normandie/ Frankrijk - Forum Wereldfietser

Normandie/ Frankrijk

Wij( 2 volwassenen.2 kinderen) willen graag vanuit Amsterdam via de kust naar Le Havre fietsen en vandaar naar Fougeres( fietsbus). Iemand tips voor (beschreven) fietsroutes en/of gps tracks vanaf omgeving Dieppe ?

De Normandie-Bretagne Fietsroute duikt al vrij snel het binnenland in. Het liefst willen we tot omgeving le Havre aan de kust fietsen om zo te genieten van alle kliffen en stranden.
bvdank voor reactie,
groet Iwan
Ik ben van plan om, vanuit Vlaanderen, ook een heel eind langs de kust te fietsen. Er is een "veloroute" te vinden op kaart (veloroute 4) die dat doet, maar helaas is die nog steeds niet af. GPX bestanden hiervoor vond ik ook (nog) niet.

Ik zal dit dus ook volgen.
Wij hebben een keer een stuk langs de kust in Bretagne gefietst. Informatie en tracks van dat stuk kun je hier vinden.

Je zou een verder stuk via de Velodysee kunnen fietsen. Volgens mij zijn hier wel tracks van te vinden.
HansvanderVeeke schreef:Wij hebben een keer een stuk langs de kust in Bretagne gefietst. Informatie en tracks van dat stuk kun je hier vinden.

Je zou een verder stuk via de Velodysee kunnen fietsen. Volgens mij zijn hier wel tracks van te vinden.
Tja, daar heb je niet veel aan als je van Dieppe naar Le Havre wil fietsen langs de kust 8)

Afbeelding

Ik heb wel een track door dat gebied, maar hij is niet 100% nog,
is van een route in voorbereiding. Stuur maar een pm als hem wil hebben.
Michael W schreef:
HansvanderVeeke schreef:Wij hebben een keer een stuk langs de kust in Bretagne gefietst. Informatie en tracks van dat stuk kun je hier vinden.

Je zou een verder stuk via de Velodysee kunnen fietsen. Volgens mij zijn hier wel tracks van te vinden.
Tja, daar heb je niet veel aan als je van Dieppe naar Le Havre wil fietsen langs de kust 8)
Excuus
:oops: -1 voor mijn topologische kennis :oops:
Wij hebben zonder fancy route dit stuk gefietst, gewoon rustige wegen gekozen op een michelinkaart. Maar het viel ons op dat we erg veel fietsers kruisten in de andere richting, na enige tijd tot de niet erg verrassende conclusie gekomen dat de dominante windrichting er voor iets tussen zat.

Met andere woorden: de wind komt meestal vanuit het zuidwesten in die regio, en de kustweg ligt, erg mooi, bovenop de kliffen, wat niet bevorderlijk is voor de snelheid en afgelegde dagafstand. :-)
HansvanderVeeke schreef:
Michael W schreef:
HansvanderVeeke schreef:Wij hebben een keer een stuk langs de kust in Bretagne gefietst. Informatie en tracks van dat stuk kun je hier vinden.

Je zou een verder stuk via de Velodysee kunnen fietsen. Volgens mij zijn hier wel tracks van te vinden.
Tja, daar heb je niet veel aan als je van Dieppe naar Le Havre wil fietsen langs de kust 8)
Excuus
:oops: -1 voor mijn topologische kennis :oops:
Ach Hans,

Dat valt ook wel weer mee! Fougeres ligt namelijk in Bretagne. :wink:
Ik heb vorig jaar in Normandie en Bretagne gefietst. Nadeel is dat het vanaf Cherbourg moeilijk langs de Normandische kust fietsen is. De Tour de Manche gaat van de kust af en is niet overal in Normandie spectaculair en bovendien op diverse stukken zelfs saai. Het Bretonse deel van Tour de Manche is echter schitterend. Steeds zie de zee, de baaien de kliffen en de kapen vanuit een andere invalshoek weer voor je op duiken. De dorpen zijn echt modelplaatjes.
Wel, niet om het topic te kapen, maar mijn bedoeling is om ongeveer vanaf Abbeville (baai van de Somme) de kust te volgen tot Saint-Malo (Mont Saint-Michel ongeveer). Van daaruit wil ik dwars door Bretagne naar de Golfe de Morbihan. Voor dat stuk kan ik grotendeels een "voie verte" volgen, maar voor het kustdeel is het blijkbaar minder evident om een route/track te vinden. De Eurovélo 4 is nog niet beschikbaar.

Die tegenwind speelt geen zo'n rol: ik maak de tocht met de velomobiel (Flevobike Orca) en die heeft daar minder last van. Het weerkeren gaat binnendoor: vanaf Nantes via "Loire à vélo" tot Orléans en van daaruit moet ik nog even zoeken hoe ik weer in Gent zal raken. Wie tips heeft...
Een jaar of twee geleden gaf Janneke van Dijke-Jansen (die samen met haar man de Normandie route beheert) een presentatiie op de wereldfietser beurs. 1 van de vragen daar was ook, waarom de route de kust niet volgde.
Haar antwoord kwam er toen op neer dat je dan elke klif op en af moest fietsen, dus dan zou de route qua klimmen veel zwaarder worden. Dus vandaar is indertijd gekozen voor de binnenlandse variant, die een stuk 'platter' is.
captain_fabulous schreef:Haar antwoord kwam er toen op neer dat je dan elke klif op en af moest fietsen, dus dan zou de route qua klimmen veel zwaarder worden. Dus vandaar is indertijd gekozen voor de binnenlandse variant, die een stuk 'platter' is.
De GR 21 volgt wel mooi de kust, maar dat is een wandelroute 8)

Afbeelding