Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff naaf en z'n "versnellingen". - Forum Wereldfietser

Rohloff naaf en z'n "versnellingen".

:D Hallo allemaal,
In principe vind ik de Rohloff naaf een prima uitvinding, heeft veel voordelen, maar waar jullie allemaal aan voorbijgaan, zijn, de "nadelen" van z'n "beperkte" versnellings vermogen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. In het "Rohloff forum" wordt regelmatig gesteld, dat je "effectief" toch maar 14 versnellingen gebruikt. Daar zit nu net het probleem. Als je met een 8. 9 of 10 pion, en twee (of zelf drie) voorbladen fietst, dan heb je veel meer keuze. Die keuze heb je echt nodig, als je prettig wilt fietsen.Denk aan wind/bergen/heuvels/ en terrein omstandigheden. Bij een R-naaf heb veel meer "gaten" in je keus. Ik weet als wielrenner (en beginnend afstand fietser) dat het vrij belangrijk is, dat je de "juiste" (effectiefste) trapfreqentie trapt tijdens het "veel" kilometers rijden. Als wielrenner trap ik (en velen met mij) met een freqentie van 96 tot 102 p/min. (dan blijven de benen "fris"). Met de tandem, met mijn vrouw,dan is 85 p/min al veel. Maar zelfs op de tandem hebben soms nog het probleem, dat we niet de "juiste" versnelling kunnen vinden. Ik begrijp dat jullie als echten "globetrotters" daar het probleem niet van inzien. Op onze nieuwe tandem, zal, vanwegen z'n beperkingen, geen R-naaf zitten, ondanks de vele voordelen. Als wielrenners naar de "Marmot" gaan, hebben geen "polderpion" erop zitten. Ik begrijp dat jullie hier niets mee "kunnen". Maar ik gooi mijn xtr & record derialleur niet weg.
Misschien kan een R-naaf in combinatie met (toch) een twee (of drie) voorbladen een uitkomst geven. Heeft dit al iemand geprobeerd? Ik ben benieuwd. Groetjes Hans van Bavel. :roll:
Beste Hans,
Je zult vast wel weten, dat een fiets met 3*9 versnellingen zeker geen 27 (nuttige) verschillende overbrengingsverhoudingen heeft, meestal zijn het er ergens tussen de 12 en 14, maar bij wielrenners waarschijnlijk soms ook minder.
Wat veel erger is, is dat de pions met groot bereik die meestal in de winkel liggen, bijna altijd een verre van optimale keus zijn. Heel vaak zit er een sprong van 3 tandjes ergens tussen 15 en 20, wat een te groot gat oplevert* in de verhoudingen die je rond de 20 km/u gebruikt. En Rohloffnaaf heeft dit probleem niet, maar heeft gewoon 14 versnellingen in een fraai oplopende reeks.
Voor wielrenners is een Rohloffnaff echter niet gemaakt; die gebruiken de 3x9 niet in de eerste plaats om een groot bereik te krijgen, want dat hebben ze toch niet nodig omdat ze met een forse snelheid de berg op gaan (al dan niet geblufd :lol: ). Wielrenners gebruiken de 3x9 versnellingen om veel keuze te hebben en een - inderdaad - nog nauwer oplopende reeks overbrengingsverhoudingen.
Door een Rohloffnaaf te combineren met een meervoudig voorblad ga je denk ik de nadelen van beide systemen combineren in een extra zware fiets :cry: Dat wil je toch niet?
Leon

* en het hoeft niet: (12)-13-15-17-19-21-24-28-(34)

Inderdaad. Bij een derailleur heb je geen 27 verschillende versnellingen, maar veel minder. Dat komt omdat je een zekere overlapping wilt tussen het bereik van de de verschillende voortandwielen, en omdat je de extreme combinaties van heel groot voor en heel groot achter of heel klein voor en heel klein achter niet wilt/mag gebruiken. In de praktijk heb je daarom ook bij een derailleur niet veel meer dan 14 of 15 verschillende overbrengingsverhoudingen.
Bij de Rohloff gaat het in 14 proportioneel gelijke stappen van elk ruim 13 %. Dat zijn grotere stappen dan je op je racefiets gewend bent, maar het is ideaal voor mtb, tandem (dan heb je een veel groter bereik nodig dan op een racefiets, omdat het klimmen moelijker gaat, en het afdalen veel sneller is) of vakantiefiets, omdat je daar een veel groter bereik wilt hebben dan op je racefiets nodig is. Kijk ook eens op de site van Marten Gerritsen over het noodzakelijke bereik bij een vakantiefiets: www.m-gineering.nl Bij een vakantiefiets of tandem begin je eigenlijk vanuit het lichtste verzet dat je denkt nodig te hebben (heel licht dus, en vandaaruit ga je kijken hoe zwaar je kunt komen. In de praktijk is het slim gewoon het lichste verzet te monteren dat bestaat (20 of 22 voor en 34 achter). Ga vervolgens vandaaruit rekenen met de capaciteit van de derailleurs, en je hebt je zwaartste verzet. Dat zal genoeg zijn voor gewoon snel fietsen, maar niet om te racen.

Voor een vergelijking tussen de Rohloffnaaf en enkele veel gebruikte derailleur combinaties, zie:

http://www.sjscycles.com/thornwebsite/t ... ohloff.pdf

lekker fietsen maar,
Wim

Omdat ik ook een Rohloff naaf wil (hij is besteld!) heb ik de voor en nadelen op een rijtje gezet. Ook heb ik een keer gekeken hoeveel versnellingen ik effectief gebruik op mijn mountainbike (=vakantiefiets) dat zijn er dus echt maar 14 van de 27. Dus bij een verzet van 44-32-22 voor en 32-11 achter heb je in de praktijk echt niet meer mogelijkheden die je gebruikt dan bij een Rohloff naaf.
Wil je kleinere stappen dan moet je achter naar 12-25 of zelfs 12-23, maar voor vakantie gebruik met bepakking is dit veel te beperkt.

Overigens wil ik de Rohloff naaf (nog) niet heilig verklaren. Over een paar weken zijn mijn wielen klaar en dan zal ik het geheel eens aan een kritische test onderwerpen :wink:

Marc.

:) Leon, Willen en Marc vriendelijke dank voor jullie uitleg cq aanvulling. Helaas blijf ik van mening, dat een R-naaf erg grote "stappen" maakt in verhouding tot een 13/23 pion (met triple). Het voordeel van "tijdelijk" pionaanpassen ontbreekt, maar jullie hebben ervaring met genoemde naaf. Dus ik ga binnenkort een flinke proefrit maken, om overtuigt te raken. Nogmaals dank en veelfietsplezier gewenst door Hans en Mientje van Bavel. Kijk evt. op http://hans-van-bavel-nl.jouwpagina.nl/ dan weten jullie wie we zijn. :wink:

http://hans-van-bavel-nl.jouwpagina.nl/
hvbavel schreef: Misschien kan een R-naaf in combinatie met (toch) een twee (of drie) voorbladen een uitkomst geven. Heeft dit al iemand geprobeerd? .
Met twee voorbladen met een klein verschil (4 tanden) kun je een splitter realiseren. Voor een vakantiefiets zie ik het voordeel echter niet. Ten eerste zakt (bij mij althans) op vakantie de cadans een heel stuk en dan worden de gaten in de Rohloff naaf al een stuk makkelijker te overbruggen door iets sneller te trappen. En anders ga je maar even wat minder hard of juist wat harder, net zoals de pet staat. Een vakantiefiets is nu eenmaal geen racefiets, door de belading en veel grotere luchtweerstand kom je veel gauwer in het gebied terecht waar je 'eigen tempo' moet rijden, en dan is een tandje meer of minder een stuk minder belangrijk dan wanneer je met 40 in' t uur aan een wiel hangt

Hallo,
Helaas blijf ik van mening, dat een R-naaf erg grote "stappen" maakt in verhouding tot een 13/23 pion (met triple).
Als je zonder bagage er ook mee wil touren in Nederland heb je gelijk, maar 13-23 vind ik (correctie, mijn knieën) niet echt een versnelling voor een vakantiefiets,wat heb je dan voor? Bij mijn 28 t/m 12 8 vits pionwiel zijn de verhoudingen tussen de versnellingen onderling bijna allemaal veel ongunstiger dan bij de Rohloff.

Ben benieuwd naar je ervaringen,

Groetjes, Frank

Frank schreef:Hallo,
Als je zonder bagage er ook mee wil touren in Nederland heb je gelijk, maar 13-23 vind ik (correctie, mijn knieën) niet echt een versnelling voor een vakantiefiets,wat heb je dan voor? Bij mijn 28 t/m 12 8 vits pionwiel zijn de verhoudingen tussen de versnellingen onderling bijna allemaal veel ongunstiger dan bij de Rohloff.

Ben benieuwd naar je ervaringen,

Groetjes, Frank
Aanvulling van een andere tandemrijder: een van de redenen waarom wij (nog) geen Rohloff hebben is dat we de tandem gebruiken om te mountainbiken en voor fietsvakanties. Dan zou ik voor de tandwielkeuze ook uitgaan van de huidige lichtste combinatie (22/32), waarna er vanzelf een hoogste versnelling uitrolt. En wat blijkt dan uit het handige document van Thorn? Dat bij een 'bottom gear' van 17.7 inches (ruwweg gelijk aan 22/32) een 'top gear' van 93 inches hoort. Terwijl wij de huidige 48/12 combinatie ook regelmatig gebruiken, en die komt neer op 104 inches. Oftewel: het totale gebruik lijkt mij net even te beperkt. Misschien wen je eraan, maar voorlopig blijft de SRAM combinatie er nog even op zitten. Overigens ben ik wel volstrekt overtuigd van de technische kwaliteit en de voordelen van een Rohloff, laat dat duidelijk zijn!

De stappen tussen de versnelling zijn voor ons geen probleem, we zijn allang gewend aan 11/32 blokken, ook toen we 8-speed reden.