Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitlijning Gates Belt - Forum Wereldfietser

Uitlijning Gates Belt

Dames en heren,

We zijn onderweg naar Santiago de Compostella. Onderweg gaat de Rien van een van onze fietsen net aanlopen, achter tegen de ring aan de binnenkant.

Gevolg is een licht schuring tegen een flens, licht "knisperend" geluid. Na wat zoeken moet t volgens mij aan de uitlijning van de Rien liggen.

We hebben twee vragen:
- kan het kwaad? De kracht overbrenging is volledig. Kanttekening is slijtage aan de binnenzijde van de band en mogelijk de flens;
- kan ik het zelf herstellen? Ben zelf een beetje huiverig om aan de padden de gaan rommelen....

Hoor graag...

Groet,

Henny & Marieke
Geen ervaring met een riem, maar is het niet het wiel dat niet helamaal vast en dan scheef kan komen te zitten, als dit scheef zit heb je hetzelfde effect. Hetzelfde gaat op voor het "ketting"-blad en trapas, als daar speling op zit kan eea gaan verschuiven.
Om welk merk fiets gaat `t ?
Misschien kort geleden achterwiel eruit gehad ?

Zoja snelspanner een keer lossen/vastzetten, zorgen dat de naaf goed in de achterpadden valt.
....die vragen zat ik vandaag onderweg aan te denken....Koga's Signature, Mixed frame, bouwjaar 2013.

Het wiel is er recent uit geweest voor het verwisselen van remblokjes. Uitvoerder: fietsenmaker.

Op zich valt t allemaal wel mee hoor, als t kan wachten totdat we terug zijn geen probleem. Vroeg me alleen af of het een probleem is als die belt langs de flens loopt en geluid geeft.....

Groet,


Henny
Even je riem met siliconenspray spuiten, heb je dat niet dan help een druppeltje Dreft afwasmiddel en een beetje water uit je bidon ook!
Peter
Je kunt waarschijnlijk met een imbussleutel het excentrisch bottombracket (ding waar je trapas in zit) losmaken.
Draai de boutjes onderin je frame een paar slagen los. Je kunt nu de bus in je frame verdraaien maar ook heen en weer schuiven.
In jou geval moet je de bus met daarin de trapas een stukje naar de linkerzijde van de fiets werken, net zover totdat de riem voor en achter niet meer aanloopt maar nog wel volledig op de tandwielen ligt.
door te draaien verander je de spanning op de riem, zorg voordat je de bus weer vastzet dat de riem op de juiste spanning staat. Als je gevoelsmatig niet weet hoeveel dat moet zijn probeer hem dan op dezelfde spanning te krijgen als waar ie nu op staat.
Wanneer je een Iphone hebt kun je een app downloaden van Gates die je daar bij helpt.

Succes!
HansB schreef:Je kunt waarschijnlijk met een imbussleutel het excentrisch bottombracket (ding waar je trapas in zit) losmaken. [...]
Maar aangezien je zegt dat het wiel er recent uit geweest is, zou ik eerst de suggestie van jumbo een paar berichten hierboven even proberen voor je gaat rommelen aan dingen waarin niks veranderd is sinds alles nog goed liep...

Carl
@HansB....het gaat hier om een Koga

Afbeelding
Allen tot zover,

Dank. Ik ga vanmorgen beginnen met de makkelijkste: zeep en water! Keep you informed....

En de foto klopt, met dien verstande dat het opgenomen is zit in t frame....

Groet,


Henny
Een fietsenmaker is ook niet onfeilbaar. Als je wiel uit je frame is geweest zou je eens kunnen proberen om de snelspanner een beetje los te draaien en die weer vast te draaien terwijl je op je bagagedrager zit. Soms kun je dan door je gewicht het wiel net een klein stukje verder in je pad duwen. Ik betwijfel of het verstandig is zonder gereedschap en kennis zelf de instelling van je padden te wijzigen.
Ik heb geen Koga maar een Rose met riem, maar beide gebruiken verstelbare achterpadden voor het uitlijnen. (Ja de Santos methode is mooier in dit geval maar dat is een andere discussie).

Ik heb gemerkt dat als ik het wiel verwijder uit de padden ik het haast onmogelijk weer recht terug kan zetten. Dit komt door de spanning die op de riem moet staan en het glijden van de as in de padden.
Wat ik dus in vervolg doe als het wiel er af is geweest, spanning van de padden en riem, en opnieuw uitlijnen. Dus zonder spanning op de riem het wiel terug zetten. Ik heb met verf de stelbouten gekleurd/gemarkeerd waardoor ik de uitlijning bijna altijd goed terug krijg. Dan kan ook met een krasje van een diamant pen.

De les die ik hieruit heb gehaald is: Het wiel er alleen uit als er geen andere optie is!
Dus bij gescheurde band, en kapotte riem (nog niet gehad).

Voor de remblokjes haal ik een helft eraf, de andere (vaste) kan ik dan induwen en zo kan ik met een beetje priegelen het blokje eraf halen. Maar zelfs met veel klimmen en dalen gingen de magura blokjes meer dan 6000 km mee.

Succes!
Dank allen....

Zeep hielp niet echt. Het is ook niet zo een groot probleem. We trappen vrolijk verder en gaan na de vakantie ff naar de fietsenmaker die hem zo heeft afgeleverd....

De tip van de pen is een fijne.....maar ook niet iets voor onderweg :-)

Dank allen en als jullie nog gaan of ook onderweg zin: een goede reis,

Groet,


Henny
Als je verstelbare padden hebt zou je het volgende kunnen proberen:
De pad fixering los draaien (grote inbussen zijkant).
Snelspanner los maken.
Rechter stel schroef halve slag los draaien
Linker stel schroef halve slag vast draaien.
Alles weer vast draaien.
Snelspanner vast zetten.
Theoretisch zou het al wat verminderd moeten zijn.
evt nog een keer of 2 herhalen.

Maar pas na dat je zeker weet dat alles schoon is rond de as. Dus los maken en borstelen en as en asopname delen brandschoon maken. Ook je rohloff plaatje die tegen het palletje zit ook goed schoonmaken.
Dan je wiel terug stoppen met de snel spanlos houden.
Al je gewicht op het achterrek zetten en dan pas de snelspanner vast zetten!

succes.