Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleur afstellen: stelnippels zitten vast - Forum Wereldfietser

Derailleur afstellen: stelnippels zitten vast

Gisteren de cursus "Fietsreparatie" bij de Vakantiefietser gevolgd; vandaag enthousiast aan het werk gegaan met het achterderailleur afstellen. Het derailleur ratelt en schakelt niet goed. Soms doet hij niets als ik schakel, soms slaat hij een kransje over. Van Eric geleerd dat dit met het afstellen prima te verhelpen zou moeten zijn.
Nu het probleem: beide stelschroeven (stelnippels, wat dan ook) zitten muurvast. Zowel aan het derailleur als op de shifters. Zelfs met tang geen beweging in kunnen krijgen. Ben dus niet erg ver gekomen met afstellen. :roll: De derailleurkabel moet nog vervangen worden, maar ik wilde alvast even iets proberen (ook om te checken of het derailleur überhaupt nog te redden valt).

De fiets is tweedehands en ik heb al gemerkt dat de vorige eigenaar van het type 'alles vooral zo strak mogelijk vastzetten' is. Het derailleur is een Shimano Deore XT "Integrated 8SIS" in behoorlijk gehavende toestand. Is dit een kruipoliekwestie of kan het iets anders zijn? Iemand ideeën en tips?

Noor
altijd eerst kruipolie proberen. Even n nachtje laten inwerken en morgen weer proberen. Maar aangezien de ketting niet van de kransjees afvalt maar overslaat is de kans klein dat dit aan de afstelling van de AD ligt die je met de schroefjes stelt. Eventueel zou je dat kunnen stellen met de draaischroef bij de kabelingang van de AD.. maar denk dat er een paar kansjes zijn en of ketting versleten is. Zou zowel buiten als binnenkabels vervangen denk dat je dan al een stuk verder bent en de boel een stuk beter draait.

succes!
Hoe bedoel je precies, "vast"? Zijn ze niet verder in te draaien of willen ze sowieso geen kant meer op? En welke stelschroeven op de shifter bedoel je, die om je kabel heen zitten? Heb je die al geprobeerd de andere kant op te draaien?

Overigens hoeft een nieuw derailleur je de kop niet te kosten, als deze echt zwaar gehavend is.

Of het een kruipoliekwestie is kun jij het beste beantwoorden, nadat je dat hebt geprobeerd:).
Het zijn inderdaad de schroeven die de spanning van de buitenkabels regelen, en ze draaien geen enkele kant meer op. Ik ga kruipolie proberen, maar heb eigenlijk niet het idee dat het daaraan ligt. De schroeven aan de shifters bewegen wel een kwart milimeter beide kanten op maar dan stoppen ze en lopen ze vast. Beetje lastig uitleggen.

Een heel nieuw derailleur zou uiteindelijk inderdaad ook nog kunnen. Dit is een roestbak waar voor zover ik het kan beoordelen wel speling in zit. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en zou niet weten welk derailleur ik dan moet nemen.
Voor wat betreft die stellers aan de shifters: probeer de buitenkabel eens vast te houden als je eraan draait. Die gaan sowieso nooit erg soepel in mijn ervaring, het is meer "plastic-over-plastic" dan een soepel schroefdraad in metaal.
Santiago2011 schreef:Nu het probleem: beide stelschroeven (stelnippels, wat dan ook) zitten muurvast.
Zijn het misschien schroeven met een borgmoer of van het model die je iets uit moet trekken en dan pas kunt draaien? Een fotootje doet vaak wonderen...

Succes,

Carl
Goeie tip Carl. Morgen proberen. En anders maak ik inderdaad even een fotootje!
Kruipolie maakte geen verschil. Even doorzetten met een goeie tang wel. Hij draait nog steeds enorm stroef, maar hij draait, beide kanten op. De stelschroeven op de shifters doen nog steeds niets...