Additionally, paste this code immediately after the opening tag: familietent - Forum Wereldfietser

familietent

Dag iedereen!

Afgelopen januari hebben wij een tweeling gekregen, en nu willen we natuurlijk deze kleintjes meenemen op onze fietsreizen. Wij willen een tent waarmee we iig 5 jaar vooruit kunnen. Ik zag dat er eerder de vraag voor een geschikte familietent is langsgekomen vorig jaar. Daaruit bleek dat een tipi super is, maar véél te duur (voor ons). Zijn er mensen die ervaring hebben met jonge kinderen en tenten op de fiets? De Vaude Division Dome leek me geschikt, maar deze is erg zwaar (10 kilo). Wat te doen?
Ow ja,.. we willen er over twee jaar ook mee naar Azië fietsen,... Dus het moet wel een degelijk sterk iets zijn. Moet ik doorsparen voor een tipi of kan een familietent goed genoeg zijn?
Deze hou ik even in de gaten. Wij hebben er sinds januari maar één, maar we hebben nog geen tent waarin we met z'n 3tjes passen.
Wij kamperen met de supernova van lowland. Maar onze kinderen slapen in een apart tentje. We kunnen wel met zijn vieren in de voortent eten. Voor echt jonge kinderen zou je kunnen kijken naar de multi nova. Lowland levert kwaliteits tenten zonder meteen de hoofdprijs te vragen. Volgens mij kan je bij de multi nova ook en stuk thuis laten als je kinderen thuis blijven of in een eigen tentje willen.

Succes ermee
Te denken valt aan bijv. een Eureka Bighorn 3XDi. Een hele mond vol, maar niet al te duur, relatief goede kwaliteit (PU gecoat dus behoudt wat beter zijn sterkte dan met siliconencoating), meerdere deuren, relatief licht (1,3kg p.p.) en niet al te duur (advies verkoopprijs ~€ 450, dus iets meer dan een topkwaliteit 1-persoons).
Mochten de kinderen wat te groot worden voor de binnentent, dan is er een 'kids room' beschikbaar waar er ongeveer 1 in kan.
Kijk ook eens naar de Vango Omega 350 . Een ruime tent met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Er is ook nog een 450 voor als je nog iets groter wil.
Wild Country, van Terra Nova, heeft ook verschillende 4-persoons modellen in diverse prijsklassen. Zou ook interessant kunnen zijn. Zie daarvoor hier: http://www.terra-nova.co.uk/search/inde ... rch=search
(Ze hebben alleen een vreselijke website om naar te linken... :roll: )
Robertjan schreef:Te denken valt aan bijv. een Eureka Bighorn 3XDi. Een hele mond vol, maar niet al te duur, relatief goede kwaliteit (PU gecoat dus behoudt wat beter zijn sterkte dan met siliconencoating), meerdere deuren, relatief licht (1,3kg p.p.) en niet al te duur (advies verkoopprijs ~€ 450, dus iets meer dan een topkwaliteit 1-persoons).
Mochten de kinderen wat te groot worden voor de binnentent, dan is er een 'kids room' beschikbaar waar er ongeveer 1 in kan.
Wij hebben Eureka Bighorn 3 SUL. Dit is de lichtgewicht-variant van de tent. Weegt slechts 3.95 kg! En erg ruim moet ik zeggen. Mooie ruime voortent. De binnentent is ruim genoeg voor 3 volwassenen of 2 volwassenen + 2 kinderen. Wij hebber er ook een kidsroom bij. Onze oudste is nu 6 en past er nog makkelijk in.

Wat mij betreft een echte aanrader. Zeker nu die ook nog es in de aanbieding is! Wel wat duurder dan de 3XDi, maar ook een stuk lichter!
(ik zie hem alleen niet meer op de site van Eureka staan?)
Hoewel ik de tent niet heb, ben ik ook wel gecharmeerd van de Carl Denig Mizar. Gaat door voor een vierpersoonstent met twee slaapcabines.
  • Standaard met vaste kuip onder de gehele tent
  • Standaard met 2 ruime cabines voor 2x 2 volwassenen
  • 2 zijdeuren met volledige gaasdeur
  • Doek: Ripstop Polyester 3x3
  • Stokken: Aluminium
  • Afmetingen: 450 x 220 x 135 cm
  • Min. Gewicht: 6,92 kg
  • Pakgewicht: 7,15 kg -
Prima tips allemaal zeg! Ben vooral gecharmeerd van de Eureka!

Als gewicht echt een grote rol speelt:

"Helsport Fjellheimen Superlight 4 Camp blue"
http://www.outdoorfair.de/p-en-3829-hel ... antID=6912

Slechts 2,4kg en het zou een vier persoonstent zijn.
En als geld echt geen rol speelt :lol: :lol:
Dan verhoog ik mijn bod.

"Helsport Romsdalshorn 4 Camp"
http://www.outdoorfair.de/p-en-338-hels ... iantID=902

Ook niet zo zwaar 4,2kg (3,8kg) maar voor 446,95 EUR. :wink:
(De garantieperiode van Helsport zou 5 jaar bedragen)
Esmeralda schreef:Ow ja,.. we willen er over twee jaar ook mee naar Azië fietsen,... Dus het moet wel een degelijk sterk iets zijn. Moet ik doorsparen voor een tipi of kan een familietent goed genoeg zijn?
Ik zou hier geen rekening mee houden bij het maken van je keuze. In veel toegankelijke delen van Azie zul je overnachten in guesthouses ipv kamperen.
Wat een hoop tenten! Ze zijn allemaal tunneltenten, blijkbaar zijn die het meest praktisch? Ik ga proberen er een paar "in het echt" te bekijken om de verschillen te zien Blijft lastig via internet een inschatting te maken over omvang en ruimtes.

Heel veel dank voor de vele tips! Zodra we er een hebben zal ik onze ervaring met de tent ook vermelden.