Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervangen verende voorvork voor vast / welke? - Forum Wereldfietser

vervangen verende voorvork voor vast / welke?

Hoi allemaal.

Ik heb zonet een tweedehands SRM bike gekocht voor een mooi prijsje Ik vermoed dat ik nu ga verder sparen voor een mooi stalen frame met S&S couplings, om dan de stukken op over te plaatsen, maar wil wel eerst wat verder gaan met dit frame. Eén iets stoort er me echter aan; de suntour ncx-d rl firm-tech verende voorvork. Ik weet dat het eentje van tamelijk kwaliteit is en dat ik een lock-out aan het stuur heb, maar toch... ik had graag een surly nice rack op de vork willen plaatsen, maar dat gaat zo natuurlijk moeilijk gaan. ook heb ik die vering helemaal niet nodig...

Nu vraag ik me af waar ik een passende vaste stalen voorvork zou kunnen vinden met magura firm tech nokken en die toch kan passen zonder de stuurgeometrie te veel te veranderen natuurlijk. En zo niet, hoe ik een lowrider bevestigen op deze vork?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... kLoRes.pdf

via deze website:

http://www.thorncycles.co.uk/models.html

Starre vork van Thorn, speciaal (lang) ontworpen om een verende te vervangen. Staal, zwart. Nokken aanwezig voor ten minste voorlamp V brakes spatborden en voordrager. Firmtech lijkt me een lastig verhaal.

Er moet wel een ahead balhoofdstel in je frame kunnen (edit na zien plaatje: kan), en de binnenbalhoofdbuismaat van het frame moet passend zijn voor 1 1/8 inch steerer tube.

Hans
Volgens mij een standaard 1 1/8" voorvork zonder draad voor een 28" fiets kopen.. denk dat je bij Rose.nl wel de goede vindt.

Succes!
Als ze een goede starre vork bij Rose hadden, dan had ik die wel daar gekocht. Valt erg tegen. De grootste inbouwmaat is met 410mm te klein voor vervanging van verende vork.
Zowel bij CNC bike als bij Bike24.de en Bikecomponents.de hebben ze de Kinesis Crosswind vorken, inbouwhoogte 450mm (inmiddels met duizenden kms ervaring), maar voor een vork met Firm Tech nokken zou je even contact moeten zoeken met herr Militzer van Mi:tech (D). Ze maken frames (ook op maat) en vorken voor 622 wielen, naar keuze met Firmtech of welke andere nokken/schroefbussen ook. Volledig naar wensen van de klant incl de juiste poedercoatkleur. Redelijke prijzen. Bedrijf bouwt voor de hele duitstalige fietsindustrie. Voor kleine projecten trekt men niet de neus op!
Misschien gemakkelijk: http://www.mi-tech.de/
Just a thought, heeft het zin om een losse normale HS33/11 cilinder te kopen en daarmee de firmtech te vervangen? Dit om de kosten te drukken. Neem nl aan dat er meer opties zijn om een reguliere vork met nokken te koppen dan een vork geschikt voor firmtech remmen en dus de kosten lager liggen.
kenben schreef:Just a thought, heeft het zin om een losse normale HS33/11 cilinder te kopen en daarmee de firmtech te vervangen? Dit om de kosten te drukken. Neem nl aan dat er meer opties zijn om een reguliere vork met nokken te koppen dan een vork geschikt voor firmtech remmen en dus de kosten lager liggen.
Denk ik ook. Firmtech wordt heel moeilijk, of je zou bij Santos iets moeten kunnen regelen. Met regulieren remnokken zou dit een optie kunnen zijn: http://www.bike-components.de/products/ ... Gabel.html
perik schreef:
kenben schreef:Just a thought, heeft het zin om een losse normale HS33/11 cilinder te kopen en daarmee de firmtech te vervangen? Dit om de kosten te drukken. Neem nl aan dat er meer opties zijn om een reguliere vork met nokken te koppen dan een vork geschikt voor firmtech remmen en dus de kosten lager liggen.
Denk ik ook. Firmtech wordt heel moeilijk, of je zou bij Santos iets moeten kunnen regelen. Met regulieren remnokken zou dit een optie kunnen zijn: http://www.bike-components.de/products/ ... Gabel.html
zou een voorvork van een gewone travelmaster 28 werken? mijn vaste fietsenmaker doet onder andere santos misschien moet ik hem eens vragen...
ottovelo schreef:ik had graag een surly nice rack op de vork willen plaatsen, maar dat gaat zo natuurlijk moeilijk gaan.
Dat lijkt me nog best gaan. Er zitten oogjes aan de onderkant, waar nu de spatborden aan zitten. Dat lijkt me het belangrijkste, montagepunten halverwege de vork zijn wel te fabriceren met bv slangklemen.
De werking van de vering/demping zal 't niet ten goede komen, maar als je die toch in lockout hebt..
Ik ben hier maar even op door gegaan.

Wat ik wil bereiken is het volgende: Ik wil de balans van het gewicht aan mijn fiets wat verschuiven naar voren. (Dit met het oog op alleen op pad ipv. met z'n tweeën). Minder spullen meenemen zie ik op dit moment niet als een gewenste optie.

Mijn Giant Terrago MTB zou ik graag voorzien van een vaste voorvork.

Hieronder de specificaties van de huidige situatie:

26” MTB
Vork merk: Suntour
Balhoofd type Ahead
Buis diameter 1,1/8”
Buislengte 207mm
Inbouwlengte 470mm (Van as tot bovenkant vorkkroon
VBrakes (dus nokjes voor 26”nodig)
Voorloop (hart stuurpen op hart as: ca. 60mm)
Breedte van de banden: 1.9”

Gewenst:
Low rider nokjes op de vork
Stuurkarakteristiek ongeveer gelijk aan wat ik nu heb en had ik al gezegd dat het niet te duur moet worden op m’n ouwe Giant beestje? :roll:

Dit is ‘m denk ik. Inbouwlengte 450 mm voorloop 50mm: (€ 115,--)
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... alu-zwart/

Maar qua prijs zat ik natuurlijk meer aan zoiets te denken: (€ 45,-- er zijn er zelfs voor minder dan twintig euro)
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... nok-zwart/

Aan de andere kant: ’t moet wel veilig zijn…

Bij rose vond ik niks met een inbouwhoogte die in de buurt komt en de modellen van Bike-Components hebben een veel kleinere inbouwmaat. Een vorklengte van 40 ipv 47cm lijkt me een enorme impact op het stuurgedrag hebben.

Ik ben heel benieuwd of jullie nog andere ideeën hebben.

Alternatieven over een heel andere boeg zijn nog:

https://www.athleteshop.nl/steco-voordr ... 18x20x20cm
Ik zou daar mijn tentje van 4 kilo op kunnen leggen

Of deze harnas van Shane uit het bikepacking topic
https://farm4.staticflickr.com/3879/150 ... 64f3_c.jpg
http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 21&t=23363
450 mm is prima. In de verende voorvork zit ook veerruimte. Die heb je niet nodig. : Kinesis Maxlight in 425 of 450mm. Inmiddels al 3 jaar ervaring, ca. 10000 km. Bike24 heeft ze ook. Draadbussen voor lowrider dragers kan iedere goede fietsenmaker je aanbrengen.
sjefke schreef:Draadbussen voor lowrider dragers kan iedere goede fietsenmaker je aanbrengen.
Wat zijn dat eigenlijk? Op dit model zitten toch nokjes voor low riders. Of bedoel jij wat anders?
AndreM schreef:
sjefke schreef:Draadbussen voor lowrider dragers kan iedere goede fietsenmaker je aanbrengen.
Wat zijn dat eigenlijk? Op dit model zitten toch nokjes voor low riders. Of bedoel jij wat anders?
Je hebt gelijk, dat is nieuw. Heeft die van mij niet. Een verandering die een verbetering is!
Het zijn draadbussen, geen nokjes. Wel heb je voor een goede montage twee draadoogjes aan elk vorkeinde nodig. Er is er maar een. Misschien adapters te koop?
Die stalen vork heeft dat wel, maar die is niet geschikt voor AHead montage.
Afbeelding
sjefke schreef:Wel heb je voor een goede montage twee draadoogjes aan elk vorkeinde nodig.
Oef, bedankt voor de waarschuwing. Beetje raar dat ze het bijna helemaal goed doen maar 'm net nog niet afmaken door die extra draadoogjes te missen!
AndreM schreef:Oef, bedankt voor de waarschuwing. Beetje raar dat ze het bijna helemaal goed doen maar 'm net nog niet afmaken door die extra draadoogjes te missen!
Nog een waarschuwing:
Bij mijn Kinesis vork zat er een verschil van 5mm in hoogte bij de ene vorkpoot t.ov. de andere vorkpoot. Mijn lowrider hangt dus een beetje scheef. Garantie kreeg ik niet, de vork had ik al gemonteerd en kwam er te laat achter (gekocht bij bike-components.de). :(
AndreM schreef:Afbeelding
sjefke schreef:Wel heb je voor een goede montage twee draadoogjes aan elk vorkeinde nodig.
Oef, bedankt voor de waarschuwing. Beetje raar dat ze het bijna helemaal goed doen maar 'm net nog niet afmaken door die extra draadoogjes te missen!
Ik moet mijn tip relativeren: dit geldt lang niet voor alle types voordragers. Vaak is één draadoogje toereikend.
De tovenaar schreef:Nog een waarschuwing:
Bij mijn Kinesis vork zat er een verschil van 5mm in hoogte bij de ene vorkpoot t.ov. de andere vorkpoot. Mijn lowrider hangt dus een beetje scheef. Garantie kreeg ik niet, de vork had ik al gemonteerd en kwam er te laat achter (gekocht bij bike-components.de). :(
Die winkel kan ik dus gerust afvoeren van mijn lijstje.
sjefke schreef:Draadbussen voor lowrider dragers kan iedere goede fietsenmaker je aanbrengen.
Ik denk dat een goede fietsenmaker juist huiverig zal zijn om gaten te gaan boren in een vork en het je zal afraden. Er zijn genoeg vorken in de wereld die al van zichzelf draad hebben op de juiste plek en daar garabntie op hebben (minus die ene van tovenaar dus).
sjefke schreef: Ik moet mijn tip relativeren: dit geldt lang niet voor alle types voordragers. Vaak is één draadoogje toereikend.
Ah... ik zie inderdaad dat bijvoorbeeld de Tubus Tara ook met één set oogjes uit de voeten zou moeten kunnen.
De tovenaar schreef: Nog een waarschuwing:
Bij mijn Kinesis vork zat er een verschil van 5mm in hoogte bij de ene vorkpoot t.ov. de andere vorkpoot. Mijn lowrider hangt dus een beetje scheef. Garantie kreeg ik niet, de vork had ik al gemonteerd en kwam er te laat achter (gekocht bij bike-components.de). :(
Dat zou ik wel echt irritant vinden. Geef je meer dan € 100,-- uit voor een stuk aluminium, is het niet goed gemaakt. Lijkt me ook niet fijn voor de vertrouwen in de rest van de voorvork. (Toch wel essentieel bij dit soort zaken). Maar is dit een incident of eerder een symptoom van iets structurelers bij dit merk?
AndreM schreef:Maar is dit een incident of eerder een symptoom van iets structurelers bij dit merk?
Of een winkel die derde soort spullen inkoopt?
Leon schreef:
AndreM schreef:Maar is dit een incident of eerder een symptoom van iets structurelers bij dit merk?
Of een winkel die derde soort spullen inkoopt?
Ben ook zeer teleurgesteld om te horen dat de vork door bikecomponents niet teruggenomen is, terwijl het een productiefout is, waaraan niets wordt afgedaan door de montage. Ik heb bij deze leverancier een omzet van meer dan €8000 gegenereerd. En ook een paar garantiegevallen gehad, ook productie, resp. ontwerpfouten. Geen probleem. Kinesis derde rangs spullen? Jij weet heel veel, maar nu roep je maar wat, niet gehinderd door ervaring terzake!
sjefke schreef:Kinesis derde rangs spullen? Jij weet heel veel, maar nu roep je maar wat, niet gehinderd door ervaring terzake!
Niet meteen beginnen te briesen sjefke.
Ik doel op de vork met het oogje op de verkeerde plaats. Productiefouten gebeuren, maar deze vork had nooit in de handel mogen komen. JUIST de betere fabrikanten zorgen er voor dat productiefoutjes vernietigd worden voordat ze de fabriek verlaten.

Wat sommige fabrieken hanteren:
1e soort = perfect
2e soort = klein schoonheidfoutje maar 100% goed
3e soort = vernietigen