Additionally, paste this code immediately after the opening tag: multibrander nodig in de Iran, de stans en China? - Forum Wereldfietser

multibrander nodig in de Iran, de stans en China?

Hallo allemaal,

Mn eerste post!

Ben momenteel aan het fietsen van Sarajevo naar China. Erg leuk :)

In bosnie heb ik een gasbrandertje van 5€ gekocht. Tot nu toe is deze compatible met buthaanbusjes tot Turkije. Heeft iemand ervaring of dergelijke systemen te verkrijgen zijn in bovengenoemde landen? In dat geval is het interessanter dan een multibrander aan te schaffen. Krijg binnenkort bezoek in Turkije die dat kunnen meenemen maar heb vanwege de prijs voorkeur voor lokale systemen.

Grtz Benjamin
Ik weet niet waar je heen gaat in China en Iran maar een benzinebrander was daar op sommige afgelegen plekken handig. In China zijn er genoeg goedkope restaurantjes, behalve in de Himalaya. In de Himalaya is het vinden van goede basis ingrediënten erg moeilijk we hebben er continue die vreselijke instant noodles moeten eten. Elk winkeltje dat ze verkoopt kan je ook heet water geven. In Iran zijn de restaurantjes niet erg goed. Goed en gezond eten doe je daar bij de mensen thuis of als je zelf kookt. Eigenlijk geen gas gezien in de door jou genoemde gebieden of je moet zo'n grote blauwe fles achterop willen. :wink: In de schaars bewoonde Stans lijkt me een benzine brander ook wel handig - maar daar hebben we pas over een aantal weken ervaring. Wellicht tot ziens!
Hoi Benjamin, welkom op het forum!

Ik moet bij jouw vraag meteen denken aan de pompbediende in Iran die om z'n handen enigszins vrij van benzine te houden het tankpistool vast hield met Riaal biljetten. Toen hij zag dat wij daar naar keken haalde hij enkel z'n schouders op. :D

Maar om wat concreter te zijn: Wij hebben in Iran geen gastankjes gezien. Zoals Frans en Dieuwertje al aangeven zijn er niet heel veel restaurantjes in Iran. Van een brander heb je daar dus zeker plezier! Datzelfde geldt eigenlijk voor Centraal-Azië. We zijn daar wel wat andere reizigers tegen gekomen die met gastankjes kookten maar die hadden vaak heel veel extra blikjes bij zich omdat ze erg slecht te krijgen zijn. Ook hebben zijn we fietsers tegengekomen die daar andere branders kochten omdat ze geen gasflesjes meer konden vinden. (Kochten geloof ik een Russische gasbrander maar namen ook veel extra tankjes mee omdat ze niet wisten wanneer ze die tankjes weer zouden tegenkomen.)

In China geldt; als er mensen zijn is er volop eten te koop! Ik denk dat wij in drie maanden China misschien vijf keer de brander gebruikt hebben voor avondeten. De overige keren ging het enkel om een noodlesoepje voor de lunch.. En dat was ook niet vaak want het eten is super in China!
In de Chinese outdoorwinkels (bijv. 360 graden) kan je wel branders krijgen. Ik weet niet meer of dit gasbranders waren of multifuelbranders. Of de bij de gasbranders horende blikjes op Europese systemen passen kan ik je ook niet vertellen.

Maarten
Hey Maarten & line en Frans & Dieuwertje ( hoe zat het nou met de en en koppeltekens :P )

Dank jullie voor het snelle antwoord. Ik weet genoeg. Pamir road zit ook nog op de planning dus denk dat het een nuttige investering wordt :).

Grtz Ben