Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquete: onderzoek naar de elektrische fiets - Forum Wereldfietser

Enquete: onderzoek naar de elektrische fiets

Beste Lezers,

Voor de studie Commerciële Economie ben ik bezig met het schrijven van een marketingcommunicatieplan voor de BlueLABEL fietsen van Riese en Müller (alleen de E-bike van BlueLABEL).

De opdracht van school is d.m.v. een onderzoek te bepalen hoe dertig plussers op dit moment tegen de elektrische fiets aankijken(imago). Daarom ben ik op zoek naar dertig plussers(30-55 jaar) die interesse hebben in (elektrische) fietsen en die zin hebben om misschien enkele minuten van hun tijd te besteden met het invullen van mijn enquête.

dit is de link van enquête: http://chkmrkt.com/12p4oc

Alvast bedankt voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Lisa

[moderator]
Let op: er wordt naar erg persoonlijke gegevens gevraagd!
(Maar het is nog geen reden om te verwijderen. Je maakt zelf de keus om mee te doen.)
[\moderator]
Krijgen jullie ook les over hoe een goede enquête op te stellen? Want deze voldoet echt niet.

Vraag 4: Brutto of netto inkomen? Inkomen van individu of gezin? En ik denk dat je de gemiddelde inkomens zwaar overschat als je laagste categorie tot 34.500 euro (of dollar?) gaat.

Vraag 7: Hoe vaak fiets u per week? Schrijffout (fietst) + de mogelijke antwoorden zijn in uren niet in aantal keer. De vraag had dan moeten zijn: Hoeveel uren fietst u per week?

Willekeurig gebruik van hoofdletter en kleine letters aan het begin van de antwoordmogelijkheden.

Vraag 19: Als de elektrische fiets door de werkgever als bedrijfsfiets ter beschikking wordt gesteld, zou u dan overwegen om de bedrijfsfiets te gebruiken?
Een vraag stellen waar het woord 'overwegen' in staat en als antwoordmogelijkheid 'misschien' geven is nogal dubbelop. Ofweg dient de overwegen uit de vraag, ofwel dient de misschien als antwoordmogelijkheid geschrapt te worden.

Ik heb mogelijk nog fouten gemist. Maar ik vind het toch onthutsend wat vaak de kwaliteit is van de enquêtes van studenten.

Renaat
Tja, een wereldfietser op een elektrische fiets? Deze niet in elk geval, het past niet in mijn denkraam. Ik herinner mij een krasse heer op leeftijd die ik op mijn allereerste lange tocht in Noorwegen ontmoette. Hij en zijn evenoude partner (bijna 70) fietsten dagelijks nog ca. 100 km en dat met tent en bagage. De enige concessie die zij deden was een wat dikker matje tegen ochtendstijfheid. Zij zijn en waren voor mij een voorbeeld. Ik hoop dat de goden mij gunstig gezind zijn en dat ik in goede gezondheid op eenzelfde sportieve manier de herfst van mijn leven mag bereiken.
Ik ben niet iemand die op alle slakken zout wil leggen maar deze enquête vind ik echt ook te slordig om in te vullen. Los van de opmerkingen van Revanho begint het al bij al de titel: "Onderzoek naar de behoefte van de elektrische fiets". Fietsen hebben geen behoeftes.

Ander voorbeeld: je kunt bij vraag 16 alles aanvinken, dus zowel helemaal mee eens als helemaal mee oneens.

Wat me echter het meest verbaast is dat je onderzoek doet naar hoe dertigplussers tegen een elektrische fiets aankijken, maar als iemand aangeeft dat ie geen interesse heeft, interesseert het je blijkbaar niet waarom dat is. Les één bij commercie: als iemand afhaakt in je verkoopproces, wil je weten waarom. Je hebt hier de kans het te vragen, grijp die kans dan aan.

Succes!
en je leeftijdsgroep 30-35 ontbreekt, nochtans deel van je doelgroep volgens je openingspost.

De elektrische fiets die mij op dit moment nog het meest interesseert is de eWAW. Maar daar gaat je enquete duidelijk niet over :-).
mir91 schreef:Beste Lezers,

Voor de studie Commerciële Economie ben ik bezig met het schrijven van een marketingcommunicatieplan voor de BlueLABEL fietsen van Riese en Müller (alleen de E-bike van BlueLABEL).

De opdracht van school is d.m.v. een onderzoek te bepalen hoe dertig plussers op dit moment tegen de elektrische fiets aankijken(imago). Daarom ben ik op zoek naar dertig plussers(30-55 jaar) die interesse hebben in (elektrische) fietsen en die zin hebben om misschien enkele minuten van hun tijd te besteden met het invullen van mijn enquête.

dit is de link van enquête: http://chkmrkt.com/12p4oc

Alvast bedankt voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Lisa

[moderator]
Let op: er wordt naar erg persoonlijke gegevens gevraagd!
(Maar het is nog geen reden om te verwijderen. Je maakt zelf de keus om mee te doen.)
[\moderator]
Beste Lisa afgezien van de voorgaande opmerkingen ,denk ik dat je je had moeten afvragen of dit forum de juiste plek is om je enquete te plaatsen.
Verder wel succes met je studie toegewenst

Dirk
Ps. ik heb de enquete niet ingevuld!
Beste Lisa,

Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van anderen.
Zo kan vraag 19 écht niet! Je kunt door middel van een dergelijke enquete nooit toekomstig gedrag meten.
Verder is de vraag ontzettend vaag.
Jouw mentor had dat moeten weten. Ik zou jouw mentor toch maar even aanspreken over het feit dat jij zo het bos wordt ingestuurd.
Tip: vraag eerst op dit forum of ervaren fietsers jou kunnen helpen bij het opstellen van de juiste vragen en de opbouw van de enquete. Ik denk dat er vast wel geschikte mensen bereid zijn jou te helpen.
normaal vul ik alle enquêtes in die op deze site worden geplaatst (hoe stom sommige enquêtes/vragen ook zijn), maar deze vraagt veel te veel persoonlijke informatie.
Dit draadje maakte me wel erg nieuwsgierig, dus toch maar even geprobeerd. Volgens mij is er wel naar alle kritiek geluisterd, want een aantal van de onderwerpen uit de opmerkingen kon ik niet meer terugvinden. Bovendien was ik lekker snel klaar, na vraag 9 mag je stoppen als je geen belangstelling hebt voor een elektrische fiets :)

Roef
heb de vragenlijst met veel plezier ingevuld, en de antwoorden aangepast aan het niveau van de vragen..... :twisted:
Rongyos schreef:Volgens mij is er wel naar alle kritiek geluisterd, want een aantal van de onderwerpen uit de opmerkingen kon ik niet meer terugvinden.
Dat klopt, maar of dat een geruststelling is? Want de aanpassingen zijn niet altijd even wijs gedaan en er zitten dus nog steeds veel haken en ogen aan de bevraging.
Zo blijf ik een probleem hebben met vraag 4, niet enkel omdat die persoonlijk is (van mij mag iedereen mijn inkomen weten, heb ik geen probleem mee), maar omdat men er vanuit gaat dat de grote massa meer dan 34.000 netto/jaar verdient. Het zou mooi zijn, maar dat is echt niet het geval. (Als ik docent was, zou ik opmerkingen hebben bij de vragen 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 19, 21 en 22.)

Ik weet dat het helemaal niet makkelijk is een goede bevraging op te stellen en dat het buiten ervaring ook wat 'feeling' vraagt. En ik weet ook dat er bij studenten vaak veel tijdsdruk achter zit. Maar veel problemen met enquêtes zijn op te lossen door die op voorhand aan wat kritische mensen voor te leggen (dat mogen ook kritische medestudenten zijn). Het is zonde dat dat zo weinig gedaan wordt. Want de waarde van mogelijke conclusies staat en valt o.a. met de kwaliteit van de bevraging. Als de enquête niet goed is, dan is het trekken van conclusies zinloos.

Renaat
Zie ook mijn antwoord in het draadje van Bert, over enquêtes in het algemeen. Het is allemaal nog steeds niet perfect, maar het is in ieder geval goed dat de student (deels) naar de feedback geluisterd heeft. Vergeet niet dat het hier om mensen in opleiding gaat, en naar eigen ervaring leer je nergens zoveel van als van de dingen die je fout doet :)

Wat dat betreft is je opmerking de enquete eerst eens aan een paar proefpersonen voor te leggen en al dan de ergste slordigheden er uit te halen ook een hele mooie tip, 'fail early' noemen ze dat ook wel :D

Roef