Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondfietsen vanuit Klaipeda - Forum Wereldfietser

Rondfietsen vanuit Klaipeda

Beste mensen,

wij willen begin juni vanuit Klaipeda (Litauen) een fietstocht van zo'n duizend kilometer maken. Klaipeda is begin- en eindpunt van onze vakantie. Het moet dus een 'rondje' worden. We hebben daarvoor ruim twee weken. Wie heeft tips voor een mooie ronde route?

Alvast bedankt voor jullie reacties
vriendelijke groet
Ronald Peters
nvt
Hier begrijp ik niets van
@Ronald: nvt slaat erop dat je een aangemaakt bericht niet kunt verwijderen. Alleen de tekst is aanpasbaar.
Ik heb geen rondje voor je, weet alleen dat het kustgebied erg mooi is. Je zou via de R1 naar het noorden kunnen fietsen en dan een eigen retour kunnen maken. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al verzonnen.
Vergeet overigens niet uit Klaipeda over de haft naar Nida te fietsen. Erg mooi en in Nida is het vroegere huis van Thomas Mann nu een must-see museum (IMHO).
Ronald Peters schreef:Hier begrijp ik niets van
Waarschijnlijk heeft José willen reageren op een ander bericht maar zag haar fout en verving haar bericht door de (internet)afkorting n(iet) v(an) t(oepassing).

Je reactie had wel tot gevolg dat ik je bericht weer zag.

Ooit fietste ik vanaf Berlijn door Polen en de Baltische staten naar de boot naar Helsinki in de havenstad Tallinn. Dat was kort nadat ze zich van Rusland/Sowjet Unie hadden losgemaakt.

Ik heb geen rondrit in de aanbieding. Ik heb wel suggesties.
Ik herinner me de heerlijke sfeer in Riga, met flanerende mensen in de parken, waar ik mijn lunch nuttigde en doelloos rondwandelde. Ik zou zelf een kustroute daarheen samenstellen en dan door het binnenland terug.
Je zou ook naar Polen kunnen gaan en rondtouren over het Mazurisch Merenplateau. Daar zijn veel duitstalige gidsjes voor. En het geeft je reden om door de Russische autonome regio Kaliningrad te reizen via de R1. Zie ook Arno's reactie hierboven.

Zo zou ik het aanpakken. Veel succes, en verras ons met een reisverslag of track van je eigen route.
Ah, zo zit dat dus.

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk inderdaad aan de kust en hoop(te) onder meer op wat binnenlandsuggesties voor de terugweg. Nida zal ik onthouden. Moet ik alleen de Toverberg lezen voor we gaan. Toch wat aan de zware kant.

Een reisverslag is een leuk idee.

vrgr
klopt wat aardvark zegt.
had ik misschien even duidelijker in moeten zijn.
sorry.
Hallo Ronald,

Een waarschuwing: drie jaar geleden zijn op de camping bij Klaipeda, camping Pajurio, onze fietsen gestolen. Bleek dat het lang niet de eerste keer was. Hadden niet echt het idee dat camping er niets mee te maken had.
Verder was het tot dan toe een mooie tocht geweest (kwamen uit Finland, via St Petersburg). Indertijd kon je bij VVV in Estland mooi uitgevoerde brochure ophalen met fietsroutes in Estland en Letland. Als je langs de kust fietst, heb je misschien hier ook wat aan: http://www.bicycle.ee/index.php?leht=73&keel=2

Veel plezier
@Ronald
Misschien hier nog een handige link, die volgens mij nog niet in de FietsVakantieWiki (je meldde ons niet of je daar al keek) staat: de meertalige webstek van het landelijk toerismebureau van Letland en direct een link naar een kaart/folder (pdf) voor meerdaagse tochten.
Op de webstek van de overheid van Litouwen, vond ik deze fietsfolder (pdf), kende je die al (beide ook niet op de FVWiki)? Helpt dat?

(ik ga me maar eens aan aanmelden voor de wiki)

Als naschrift: je kent ook de reisboekhandels als handige bron van informatie (bijv. de webshop FietsvakantieWinkel, ik heb zelf uiterst goede ervaringen - want dichtbij en daardoor op rustige momenten te bezoeken - met de reisboekwinkel Landschap in Eindhoven)? Volgens mij sturen ze allen ook naar het buitenland, mocht je lokaal in Klaipeda niets, of niets in een door jou te lezen taal, weten te vinden.
@aardvark; Dank. Handige informatie voor het deel van onze trip door Zuid-Litauen!
arnob schreef:@aardvark; Dank. Handige informatie voor het deel van onze trip door Zuid-Litauen!
Ik aanvaard je lof! Ik vind het ook niet altijd even eenvoudig om goede informatie te vinden en dan is iedere ingang, bij voorkeur van iemand die er al ooit was en het aangebodene op waarde (in dit geval voor fietstoeristen) weet te schatten, meegenomen.

Ik was in die regio in beginjaren negentig, als ik mij niet vergis. Ik had een storende ervaring in Suwałki, Polen (daar werd mijn reisfiets gestolen; andere tijden, andere normen; maar andere fiets geregeld en vakantie doorgezet), maar na dat wat spannende deel van noordoostelijk Polen ("haves" versus "have-nots"), ervoer ik vrijwel direct na de grensovergang op weg naar Marijampolė en Kaunas een enorme gastvrijheid. De sfeer was meer ontspannen en bijna dorps westeuropees (weet niet hoe het anders te omschrijven).
Ik herinner mij een wildkampeerervaring: ik had net mijn tentje in een bos neergezet, toen daar een verjaardagsgezelschap neerstreek (het leek een paalkampeerplek met een picknicktafel, een vuurplek en wat de Duitsers zo fraai een Plumpsklo {onomatopee} noemen). In eerste instantie, want moe en leeggefietst, had ik geen zin in die verstoring. Maar goed, opbreken en vertrekken was geen echt alternatief. Kortom: ik had een korte nacht, na het nuttigen van veel zelfgebrouwen roze wodka en verkeren in vriendelijk gezelschap. Er was slechts een dame in het gemengde gezelschap die uitstekend Duits en wat rudimentair Engels sprak. Ik sprak geen Russisch, conversatie was dus wat moeizaam, maar wel een leuke ervaring. Man, wat had ik een houten kop - ik had in elk geval te weinig water bij me om dat feest te compenseren ... en wat duurt het dan lang om een winkeltje of uitspanning of boerenhoeve te vinden (had destijds nog geen waterfilter en drinken uit een beekje durfde ik niet) om de dorst te lessen.
Iedereen bedankt voor de tips. De boot is geboekt, ik zal wat laten weten als we terug zijn.

vrgr
Ronald