Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jute(canvas) waterzak merk IT Paris - Forum Wereldfietser

Jute(canvas) waterzak merk IT Paris

Hallo allemaal,

Ik kocht altijd jute(canvas) waterzakken van het merk IT Paris, maar die zijn tot mijn grote spijt niet meer te koop.
Deze waterzak had een impregneermiddel aan de binnenzijde en dat middel is uit de handel genomen, daarna kwamen er steeds meer klachten binnen dat de waterzak snel begon te schimmelen en is daarom nu niet meer te koop.
Het voordeel van Jute is dat er aan de buitenkant een laagje water komt te staan, waardoor het water in de waterzak lekker koud blijft.
Weet iemand of er iets soortgelijks op de markt is, want die plastic waterzakken zijn wat mij betreft geen goed alternatief.....de smaak is minder en het water wordt snel lauw.

Groeten, Peter
We leren de dingen die belangrijk zijn pas echt waarderen, zodra ze verdwijnen, nietwaar?

Ben jij dezelfde Peter in deze thread op de hiking-site? Zo ja, dan heb je in elk geval uithoudingsvermogen.

Het lijkt een moeilijk ding om te vinden, maar met wat engelse termen (vlas/flax, canvas/cotton duck) vond ik een blog, met daarin een mogelijke leverancier. Is dit wat je zoekt? Of zoek je meer iets dat op de klassieke geiteleren bota lijkt (eerste plaatje gevonden met google)?

Hopelijk heb ik je hiermee een aanzet gegeven. En als je de oude nog niet hebt afgedankt wat let je dan om de naden los te tornen en de delen als mal te gebruiken voor een zelf in elkaar te zetten exemplaar (MYOG). Met een stuk engelse cotton duck en wat handigheid moet dat toch te realiseren zijn?
Je bouwverslag zal in elk geval op mijn warme belangstelling kunnen rekenen.
Hallo, bedankt voor je reactie.

Ik ben inderdaad dezelfde Peter hahahaha, en ja ik dacht laat ik het hier eens proberen.
Na flink wat speurwerk op internet ben ik helaas niet veel verder gekomen dan de zoekopdrachten die jij onder andere voorstelde.Ook ben ik in Frankrijk op zoek geweest, daar heb ik alleen een waterzak voor paarden gevonden, maar helaas het was niet wat ik zoek.
Het zelf maken is voor mij ook geen optie, het impregneermiddel zorgde er juist voor dat er geen schimmel in de waterzak kwam.
Ik ben bang dat ik moet trappen met de pedalen die ik heb hihihi.... roeien met de riemen gaat hier niet op :lol:
trapperdetrap schreef:Het zelf maken is voor mij ook geen optie, het impregneermiddel zorgde er juist voor dat er geen schimmel in de waterzak kwam.
Dit stukje snap ik niet helemaal. Wat is er dan zo bijzonder aan dat goedje, behalve dat het niet giftig mag zijn. Ben ik abuis, als ik denk dat je met bijenwas een heel eind komt?
Heb je misschien een etiket of fles waar het inzat bewaard? Kun je ons daarvan een plaatje laten zien?
Bovendien trekt goede, dichtgeweven cotton duck vanzelf dicht. De draden zwellen op, zodra het nat wordt. Denk aan de tegenwoordig minder gangbare katoenen tenten. Vochtdoorslag is niet helemaal te voorkomen, maar dat wil je ook niet. Jij wilt juist gebruik maken van het zweeteffect en de verdamping van een beetje water, dat de inhoud van de zak koel houdt.
Het gaat om een waterzak die ik bij buitensportwinkels kocht. De laatste die ik er kocht was er dus 1 zonder dat impregneermiddel en die was binnen de kortste keer beschimmeld.
Wat voor een impregneermiddel het was weet ik niet en op het etiket staat niet meer dan alleen de naam (IT Paris)
En inderdaad wil ik gebruik maken van het zweeteffect en de verdamping van een beetje water, dat de inhoud van de zak koel houdt.
Nu is het me helder, dank!
Het enige waar je nu op kunt hopen is dat je in een uithoek tegen een winkeltje aanfietst dat nog wat NOS (New Old Stock) heeft ... Of toch zelf gaan experimenteren.
Bedankt voor je reactie en ik ga duimen dat ik tegen een winkel aanfiets waar ze hem verkopen hahaha