Additionally, paste this code immediately after the opening tag: foto's opslaan onderweg - Forum Wereldfietser

foto's opslaan onderweg

Voor onze reis naar Argentinie ben ik aan het zoeken naar een goede manier om foto's op te slaan.
We nemen mee een Nikon J1, Nikon V1 en een GoPro. De Nikons voor de foto's (12 mb) en ze worden ook allemaal gebruikt om HD-films te maken. Kortom flink wat GB als resultaat. Ik heb behoorlijk wat SD-kaarten, ca 200 gb in totaal. Maar om ze alleen op de kaarten te laten staan, vind ik iets teveel risico. Ik heb thuis een NAS maar om ze daar naar toe te sturen heb ik Internetverbinding nodig en dat is er zeker niet altijd daar of mogelijk veel te langzaam. Er gaat ook nog een Ipad mee. Ik denk er over om een lichte netbook mee te nemen en dan mogelijk een 500 GB externe harddisk. Maar dan moet de netbook wel 2 USB-poorten hebben, een voor de kaartlezer en de ander voor de externe disk.
Zijn er nog andere slimme dingen te bedenken, die gemakkelijk zijn, niet te zwaar en niet te duur?
Wij maken videos en hebben (geen goedkope oplossing) - een macbook pro ssd bij ons en drie LaCie rugged 1 tb schijven. Daarop zitten twee usb poorten en een sd kaarten sleuf. We maken van alles twee kopieën en bewaren de harde schijven op afzonderlijke plaatsen. Indien je een goede internet verbinding hebt kan je je materiaal via dropbox naar een vriend thuis sluizen. Maar met videos ben je dan erg lang bezig. Ook kan je er bij een langere reis voor kiezen om schijven op te sturen, hou wel altijd nog een kopie achter en wis die pas als je zeker weet dat je schijf is aangekomen.
Een image-tank? Let dan wel op dat deze alle formaten afbeeldingen en video's ondersteunt.
Aan dat laatste dacht ik ook gelijk. Een imagetank is een 2,5" harde schijf (laptop-/notebookformaat) en een kaartlezer in één behuizing en speciaal gemaakt om geheugenkaarten te kopiëren naar de harde schijf. Voorbeelden.
Zelf heb ik er ooit eentje kunnen scoren in de aanbieding, toen nog van Conceptronic (geen wonderlijk apparaat dus). De link gaat echter naar een webshop voor fotografen en je kunt er dus gevoeglijk vanuit gaan dat daar snellere en betrouwbaardere modellen op staan.
Sommigen werken met een al voorziene harde schijf, bij andere modellen moet je zelf een harde schijf plaatsen (maar dat hoeft tegenwoordig niet lastig te zijn). Handig als je nog een harde schijf hebt liggen.

Als je sowieso een laptop meeneemt om bijv. een blog bij te houden, dan is het wellicht handiger om het daarbij te houden. Mocht je de optie hebben om een laptop mee te nemen, dan kan het fotoprobleem je over de streep trekken. Mocht je geen laptop nodig hebben, dan is een imagetank een compacte en lichte oplossing voor een stuk minder geld dan een laptop. Bovendien kan vaak de harde schijf vervangen worden (bijv. bij defecten), waardoor die wel even meegaat. Stop er een SSD in en je hebt ook geen bewegende delen meer.
ad1952 schreef:Voor onze reis naar Argentinie ben ik aan het zoeken naar een goede manier om foto's op te slaan.
We nemen mee een Nikon J1, Nikon V1 en een GoPro. De Nikons voor de foto's (12 mb) en ze worden ook allemaal gebruikt om HD-films te maken. Kortom flink wat GB als resultaat. Ik heb behoorlijk wat SD-kaarten, ca 200 gb in totaal. Maar om ze alleen op de kaarten te laten staan, vind ik iets teveel risico. Ik heb thuis een NAS maar om ze daar naar toe te sturen heb ik Internetverbinding nodig en dat is er zeker niet altijd daar of mogelijk veel te langzaam. Er gaat ook nog een Ipad mee. Ik denk er over om een lichte netbook mee te nemen en dan mogelijk een 500 GB externe harddisk. Maar dan moet de netbook wel 2 USB-poorten hebben, een voor de kaartlezer en de ander voor de externe disk.
Zijn er nog andere slimme dingen te bedenken, die gemakkelijk zijn, niet te zwaar en niet te duur?
Koop wat je wilt, maar vermijd de junk van HyperMac / HyperDrive / Sanho (het is dezelfde firma). Ze staan niet achter hun junk - geen support, niks. De junk stopt al gauw met werken. Je mag hun support afdeling zo vaak je wilt bellen, tweeten & whatnot - je wordt vermeden als pest. Dezelfde geldt voor de HyperMac externe accu's: leuke kleurtjes, dure prijskaartje - en belachelijk korte levensduur… en, nogmaals, klachten worden beantwoord met:
"We're sorry! We can offer you a deal of a lifetime: you can purchase a new […] at a phenomenal price: 10% discount to compensate for your trouble"… als je niet mee eens bent, wordt je resoluut genegeerd. Jeukt je knokkels gewoon, dat soort "support".
Ik zou inderdaad gaan voor een Imagetank.
Makkelijkste oplossing. Let inderdaad wel op de ondersteunde formaten!
Internet? Uploaden naar 'the cloud'? Er zijn fotositediensten die 1TB aan ruimte (gratis!) geven (Flickr).
Het hangt wat af van over welke termijn je dergelijke grote hoeveelheden data verzameld, maar wij vonden zelf alle opslag bij ons hebben onverstandig: de kans dat alles weg is als je berooft wordt is groot: je reist immers samen en weinig kans dat ze je vriendelijk gaan vragen of je nog een backup wenst te maken.
Dus hadden we alle data steeds dubbel op een kaart en op een stick. Als deze vol waren, dan brandden we één of meerdere dvd's en stuurden die op naar huis.

In België werden de DVD's dan op twee computers gekopiëerd waarna wij de sticks en kaart terug leegmaakten. Nu ging het bij ons wel om beperkte hoeveelheden data: mijn toestel had toen 4 mb per foto nodig, en ik trok er een 300-400 per maand die ik wilde bijhouden. Dus om de 2-3 maanden DVD'tje branden. De beste foto's zetten we regelmatig online via picasa of google drive.

Het enige wat wij verder hadden was een usb stick met portable apps en een bootable linux op, maar die hebben eigenlijk nooit gebruikt.
en wat met dropbox en andere online opslagplatforms?
dropbox installeren op laptop. foto's opslaan. Aan de andere kant van de wereld een familielid foto's opslaan op thuiscomputer. Zou dit lukken?
Het nadeel aan CD's en DVD's is echter dat deze een houdbaarheidsdatum hebben. Veel mensen weten dit niet maar beide verliezen data/ beschadigen na verloop van tijd. In geen enkel geval dus een opslagvorm in archiefvorm.

De vorm en formaat van opslag is trouwens wel handig om te weten. Ikzelf schiet in RAW en maak dus bestanden van minimaal 18mb per stuk. Als je JPEG schiet van minder dan de helft maakt dat allemaal natuurlijk een groot verschil.
Ik neem reserve SD'tjes mee, en kopieer de bestanden van SD naar tablet (of telefoon) naar SD. Relatief goedkope oplossing, extra gewicht en extra ruimte zijn verwaarloosbaar, makkelijk stof- en waterdicht te verpakken en bovendien kun je ze makkelijk wegstoppen zodat je ook diefstal/berovingsrisico verkleint.
ad1952 schreef:Voor onze reis naar Argentinie ben ik aan het zoeken naar een goede manier om foto's op te slaan.
We nemen mee een Nikon J1, Nikon V1 en een GoPro. De Nikons voor de foto's (12 mb) en ze worden ook allemaal gebruikt om HD-films te maken. Kortom flink wat GB als resultaat. Ik heb behoorlijk wat SD-kaarten, ca 200 gb in totaal. Maar om ze alleen op de kaarten te laten staan, vind ik iets teveel risico. Ik heb thuis een NAS maar om ze daar naar toe te sturen heb ik Internetverbinding nodig en dat is er zeker niet altijd daar of mogelijk veel te langzaam. Er gaat ook nog een Ipad mee. Ik denk er over om een lichte netbook mee te nemen en dan mogelijk een 500 GB externe harddisk. Maar dan moet de netbook wel 2 USB-poorten hebben, een voor de kaartlezer en de ander voor de externe disk.
Zijn er nog andere slimme dingen te bedenken, die gemakkelijk zijn, niet te zwaar en niet te duur?
Een hele simpele, wat ga je doen in Argentinië fietsen of filmen? Als ik het zo lees is fietsen ondergeschikt.
Nu weet ik niet hoe goed je kan fotograferen en hoelang je wegblijft maar vindt je niet nu al dat je veel te veel wilt?
Vroeger toen je het resultaat pas kon zien nadat het rolletje ontwikkelt en afgedrukt was wisten mensen hoe ze een foto moesten maken, nu denkt iedereen dat hij of zij een fotograaf is en schiet maar raak voor een knaak.

Gemakkelijk weet ik niet want dat antwoord kan je alleen zelf geven, weet wat je meeneemt en als je het thuis laat weegt het niets en kost het je niets.

Peter
_Peter_ schreef:vindt je niet nu al dat je veel te veel wilt?
Veel willen is het kenmerk van mensen met passies. Ik vind dat juist inspirerend. Bovendien, zonder passie geen kwaliteit. Dat gold vroeger met fotorolletjes ook al.
Lennart-Tampico schreef:Het nadeel aan CD's en DVD's is echter dat deze een houdbaarheidsdatum hebben. Veel mensen weten dit niet maar beide verliezen data/ beschadigen na verloop van tijd. In geen enkel geval dus een opslagvorm in archiefvorm.

De vorm en formaat van opslag is trouwens wel handig om te weten. Ikzelf schiet in RAW en maak dus bestanden van minimaal 18mb per stuk. Als je JPEG schiet van minder dan de helft maakt dat allemaal natuurlijk een groot verschil.
De houdbaarheid van CD-R, DVD-R en DVD+R is echter een kwestie van meerdere jaren. Er wordt ca. 5 - 10 jaar veelal aangehaald. Echter ook langer is zeker niet ongewoon. Zelf heb ik nog CD-R'tjes liggen van zo'n 15 jaar geleden welk nog steeds leesbaar zijn.

Met name UV blootstelling, warmte en een hoge luchtvochtigheid versnellen het verlies van de dye layer.

Ten behoeve van het opslaan van foto's onderweg echter is de houdbaarheid geen issue. Van grotere zorg is echter de beperkte data. Bij foto's van al snel minimaal 10 MB tegenwoordig schiet je snel een DVD-R vol.

Vooralsnog zijn er eigenlijk 2 reële keuzes om te maken indien je graag foto's schiet, RAW images hiervan wilt bewaren, en eventueel ook nog HD videos maakt. Beide zijn reeds beschreven binnen het topic: 1. laptop + externe HDD mee of 2. imagetank mee.

Er is een derde minder mainstream optie mogelijk, en dat is een seagate wireless external hdd (de satellite of wireless plus drives) met firmware hack in combinatie met een lightning sd card reader (voor bij gebruik van apple producten) of een micro USB sd card reader (in gebruik met de meeste andere smartphones). Dit stelt je in staat om middels je smartphone of tablet de foto's van je SD card wireless te verzenden naar deze WiFi HDD in RAW formaat als backup. Zonder de firmware hack kun je helaas geen RAW files verzenden.

Er zijn ook enkele andere WiFi HDD's op de markt, echter zonder firmware hacks of native support voor RAW format bij mijn weet.