Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel doormidden gebroken… normaal? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Brooks zadel doormidden gebroken… normaal?

Las net op de site van brooksshop.nl dat de gilles zadel ipv 159 nu 143 euro kost


http://www.brooksshop.nl/products/gille ... pin-black/


Mario
Even terug naar het begin van de topic.

Mijn vraag was: “Kan hij gelijk hebben met zijn stelling of is het onzin?”.

Conclusie die ik trek uit alle reacties is:

Wellicht heeft Hollandbikeshop gelijk, maar gezien de fabrikant en de winkelier in gebreke zijn gebleken wat betreft het verstrekken van “essentiële informatie” m.b.t. de montage van het Brooks zadel, zou het Hollandbikeshop niet misstaan hebben om klantvriendelijker om te gaan met haar verantwoording.
Natuurlijk maakt Brooks goede zadels, daar gaat deze topic ook niet over. Misschien zouden we in navolging van een lijst met ‘fiets-onvriendelijke vliegmaatschappijen’ en een lijst met ‘te kleine scanners op vliegvelden’ ook een lijst met ‘klantvriendelijke en klantonvriendelijke webwinkels’ kunnen maken.

Bedankt voor jullie feedback,
Raimundo
Raimundo schreef:Natuurlijk maakt Brooks goede zadels
Ik denk niet dat we het daar allemaal over eens zijn ...
Raimundo schreef:Conclusie die ik trek uit alle reacties is:

Natuurlijk maakt Brooks goede zadels
dan heb je mijn reacties niet gelezen
Raimundo schreef:Even terug naar het begin van de topic.
Mijn vraag was: “Kan hij gelijk hebben met zijn stelling of is het onzin?”.

Conclusie die ik trek uit alle reacties is:
Natuurlijk maakt Brooks goede zadels, daar gaat deze topic ook niet over.
Ik deel deze conclusie niet. Brooks maakt kwalitatief redelijke zadels, maar je betaald meer voor de naam dan voor de kwaliteit. En deze topic gaat wel over: Breken Brooks zadel doormidden bij normaal gebruik.

Maar de echte Engelse Brooks zadels worden al lang niet meer gemaakt. Overgenomen door Raleigh Bicycles in de jaren '60 en bijna ter ziele eind jaren '90 van de vorige eeuw, is de merknaam opgekocht door Selle Royal. Het zijn Italiaanse cult zadels geworden met een Engelse uitstraling.

Piet.
Hele andere vraag: wie heeft er ervaring met een Gilles Berthoud Mente zadel een stuk goedkoper dan de Aspin. Ik las dat het enige verschil is dat de nagels in de Mente machinaal worden ingeslagen en dat het leer het zelfde is.

Mario
Mario,

Ik ben zeer tevreden over het GB Mente zadel. Degelijk en keurig afgewerkt. RVS frame, waarbij het neusstuk volledig door het RVS frame wordt gedragen. De stelbout om het lederen dek eventueel te spannen heeft geen dragende functie. Maar na 8 maanden fietsen heb ik het zadeldek niet hoeven te spannen. Het beste leren zadel waar ik ooit op heb gefietst.

Het zadel is 18 cm breed en geschikt voor fietsers die het stuur net zo hoog hebben als het zadel of het stuur wat hoger.

De breedte van je "zitbotjes" zijn namelijk variabel, omdat die botjes vóór smaller zijn dan achter. Als je dieper zit, met racestuur, kun je op een smaller zadel rijden.

Piet.
Jeroen + piet en de rest die het met jullie eens is:

Mijn conclusie is niet dat “jullie” vinden dat Brooks goede zadels maakt, dat is een onderdeel van mijn conclusie.

Dat er iets fout is gegaan met mijn zadel dat kan gebeuren. Ik begrijp dat als Brooks heel veel zadels maakt dat het wel eens een keer mis kan gaan. Wat ik alleen jammer vind is dat de winkelier (Hollandbikshop) dan net doet of het mijn schuld is en zijn verantwoording niet neemt t.o.v. zijn klant

Raimundo
PietV

leuk om te horen. Wel jammer dat voor die prijs geen vetje pot bij zit maar dat je die apart moet kopen

mario
Mario,

Ik ken een zadelmerk waarbij ook nog een potje ledervet gekocht moet worden, met het risico van framebreuk of breuk van de stelbout en garantie tot aan de drempel van de winkel. :)

Ik had al zadelvet. Kun je vele zadels mee onderhouden.

Piet.
Ik snap het niet helemaal:
als de zadels blijkbaar maar op 1 wijze mogen worden gemonteerd omdat een andere montage gevaar voor de gebruiker oplevert moet of de fabrikant hiervan melding maken op de verpakking of dat op een andere manier onmogelijk maken en moet de verkoper hier uitdrukkelijk melding van maken.
Als dat niet is gebeurd gelden minimaal de Europese garantievoorwaarden en kan Hollandbikeshop met deze particularistische/opportunistische redenering gewoon de boom in.
Maar ik besef ook dat je voor de prijs van zo'n zadel geen rechtszaak kunt beginnen zodat naming en blaming in feite de enige optie is. Laat dat tevoren de verkoper en fabrikant weten. Dat is geen chantage maar gewoon voor je rechten opkomen.
Vanmiddag nog contact met Hollandbikeshop over het zadel en ons meningsverschil blijft van kracht. De eigenaar blijft op zijn standpunt staan dat het mijn schuld is en dat hij zich niet verplicht voelt om de schade voor zijn rekening te nemen. Ik moet volgens hem het zadel naar Brooks opsturen om hun mening te vragen.

Zoals Arno ook al opmerkt zijn de kosten voor een zadel te laag om er echt een halszaak van te maken, dus zal ik het hier maar bij laten.

Het laatste wat ik dan ook kan doen is:
Mensen, bedenk je voordat je iets bij Hollandbikeshop.com gaat kopen, omdat je garantie wellicht maar tot aan je eigen brievenbus reikt.

Raimundo
Kan een consumentenvereniging/consumentenprogramma (Tros Radar?) niets voor je betekenen? Want de leverancier gaat echt wel in de fout en dient je te vergoeden.

Renaat
wie kent de zadels Gyes ?
't schijnt een namaak brooks te zijn maar goedkoper.

http://www.lecyclo.com/velo/confort/sel ... gs-17.html

http://shop.goldsprint.de/product_info. ... attel.html&
jeroen_ schreef:
LHTJoost schreef:Staaltje Brooks-bashing dat wat mij betreft ook nogal over de top is.
Waarom zou ik vriendelijk en positief blijven over een fabrikant die producten maakt waarvan de eigen ervaring leert dat deze onbetrouwbaar zijn? Ik kan je wel vertellen dat het behoorlijk frustrerend is als je zoveelste duur betaalde fietszadel kapot gaat ergens ver weg van huis.. En ik heb het niet over 1 exemplaar, maar over meerdere exemplaren. En ook bij andere mensen heb ik dit probleem gezien, zowel frame stangen breuk als torderende neus.

Hier een voorbeeldje van wat ik te vaak heb gezien:

http://archive.beusker.de/brooks-b-67-a ... er-9000-km

Of hier een persoon die al twee keer een gebroken frame stang heeft gehad:

http://www.washingtonimaging.co.uk/cycl ... _rails.jpg
Check de nieuwe Cambium zadels van Brooks: http://www.brooksengland.com/cambium/ . Ik geloof, deze niet alleen geschikt zijn voor mensen die om dieren geven, geen break-in periode nodig hebben, ook beter zijn gebouwd (incl. de rails).
Dat zijn geen echte Brooks zadels maar plastic rubber spul dat onder de naam van Brooks wordt vermarkt. Suxs ermee.
StFrancesco schreef: Check de nieuwe Cambium zadels van Brooks: http://www.brooksengland.com/cambium/ . Ik geloof, deze niet alleen geschikt zijn voor mensen die om dieren geven, geen break-in periode nodig hebben, ook beter zijn gebouwd (incl. de rails).
Over de kwaliteit spreek ik me niet uit, maar het is waarschijnlijk één kunststofzadel zoals er dertien in een dozijn zijn. En hoewel innovatie/vooruitgang een goede zaak kan zijn wijst het er in dit geval eerder op dat Brooks haar 'ziel' heeft verkocht.

Renaat
@StFrancesco: bedankt voor de link. Ik vraag mij af of dit zadel wel het voordeel van een lederen zadel heeft, namelijk dat de vorm van het zadeldek zich aan de vorm van de berijder aanpast?

Verder lijkt het mij handiger dat Brooks eerst zijn bestaande producten verbetert voordat het met nieuwe producten komt.
Raimundo.

ik kreeg net van Hollandbikeshop mijn B17 binnen. In een folder stond in verschillende talen het volgende:

Garantie: Brooks zadels worden met de hand gemaakt in Engeland en krijgen een garantie van 2 jaar van af de aankoop datum op productiefouten of materiaaldefecten. Indien u denkt in aanmerking te komen voor garantie, dan dient u het zadel met het aankoop bewijs terug te brengen naar de winkel waar u het product heeft aangeschaft.

Brooks accepteert geen claims die veroorzaakt zijn door ongevallen, verwaarloosd onderhoud of beschadiging door molest.

Op de site van Brooks staan reserve onderdelen die te koop zijn.

je hebt dus gewoon recht op een ander zadel

Mario
Raimundo schreef: Het laatste wat ik dan ook kan doen is:
Mensen, bedenk je voordat je iets bij Hollandbikeshop.com gaat kopen, omdat je garantie wellicht maar tot aan je eigen brievenbus reikt.

Raimundo
Ik blijf het bijzonder vinden dat je het gebrek aan coulance maakt dat dit bedrijf zo negatief bejegend. Want daar hebben we het over, coulance omdat je het zadel verkeerd gemonteerd hebt. Het feit dat Brooks niet vermeld hoe het zadel gemonteerd moet worden(inmiddels is dit verbeterd in tegen stelling tot wat anderen roepen) maakt nog niet dat iemands ondeskundigheid vrijpleit. Want met de lage prijzen(met brooks zelfs erg laag) van hen wat kan je anders verwachten? Was dan naar een fietsenmaker gegaan. Betaal je meer maar dan kan je ook zeggen dat hij het verkeerd gemonteerd heeft terwijl je mag verwachten dat hij weet hoe het moet.

Het spijt mij maar ik vind dit hele topic schaamteloze Brooks bashing(ik las al zwarte lijsten enz). Zoals die scheve neus van dat zadel. Wie zegt mij niet dat de zadelklem 1 rail beter klemt dan de andere? verhalen over gebroken rails? Klem niet in het midden? wordt niet gemeld.