Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe almotion - Forum Wereldfietser

Schwalbe almotion

Weet iemand wanneer deze banden beschikbaar komen?
volgens mijn fietsenmaker februari, dus reken op maart 2014.

Ik kan er wel op wachten, hopelijk jij ook.

grt Peter
Waarschijnlijk niet dan, fiets wordt geleverd begin februari...
Volgend jaar is hij leverbaar. Maar euh, met alle respect, maar als Schwalbe zegt dat het februari wordt, dan kan het soms wel iets later worden.

Mijn collega's Lieven en Johan rijden al een tijdje op de Almotion en zijn er zeer content mee. Ze lopen zeer licht.
Johan vertrekt over een week voor een reis door India en zal ze dan verder testen. Dan kan ik iets meer zeggen over de duurzaamheid :lol:
De Almotions zijn met een levertijd van 5 dagen te bestellen bij bikecomponents.de. De gewone kosten €29,95. Verzendkosten voor Nederland €6. De mijne zijn onderweg!
sjefke schreef:De Almotions zijn met een levertijd van 5 dagen te bestellen bij bikecomponents.de. De gewone kosten €29,95. Verzendkosten voor Nederland €6. De mijne zijn onderweg!
Dat is niet zo voor de 28x2,15. Zie antwoord van Bike Components:

we expect the tires to arrive here in our stock beginning/middle of April.

Would that be okay for you?

Best regards

Felix
Service
Ik werd enthousiast door het bericht van Sjefke, echter inderdaad als ik op de site kijk staat bij alle formaten, behalve de 28x2.00: delivery period approx. 20 days or more.
De prijs is daarentegen wel weer een meevaller, in de Schwalbe-folder wordt een adviesprijs van € 50,90 genoemd voor alle Almotion banden.
Op de fietsenwandelbeurs heb ik nog geïnformeerd bij de Schwalbe-verkoper: "de Almotion productie is beperkt en gaat voornamelijk (als OEM) naar de fietsfabrikanten. De overgebleven banden (20 per maand ?) gaan naar geselecteerde dealers. Wanneer de band wat breder beschikbaar komt voor de consument is onduidelijk". Sluit aan bij een levertijd van gem. 20 dagen of langer zoals op de site van bike-components.
Op de beurs nog met Marco van bike4travel gesproken over deze band: had verschillende in pre-bestelling, maar kon ook niet aangeven wanneer ze leverbaar zijn.
Dat staat er al maanden. Ik heb de 50-622 besteld op 5 maart en vanmorgen zijn ze verstuurd. Ik fantaseer niet, het gaat om eigen ervaring. Beter kan het toch niet?
Prima, maar de kreet "De Almotions zijn met een levertijd van 5 dagen .." riep een ander verwachtingspatroon op.
Suc6 met je nieuwe banden en we horen graag gebruikservaringen.
keesm54 schreef:Prima, maar de kreet "De Almotions zijn met een levertijd van 5 dagen .." riep een ander verwachtingspatroon op.
Suc6 met je nieuwe banden en we horen graag gebruikservaringen.
Een domper: de prijs is ineens met €5,- per stuk verhoogd.
Hallo Sjefke,

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Almotion's. De Big Apple's op mijn Easy Rohler zijn aan vervanging toe, maar twijfel tussen Supreme (gegarandeerd goed) en Almotion (voelbaar sneller???, minder grip, minder lekbestendig, minder ervaringsgarantie), even los van de huidige (on)beschikbaarheid.

Dus zodra je je eerste rit hebt gemaakt, verneem ik graag je ervaringen!

Mvg,
Leonard
Eric Schuijt schreef:Volgend jaar is hij leverbaar. Maar euh, met alle respect, maar als Schwalbe zegt dat het februari wordt, dan kan het soms wel iets later worden.

Mijn collega's Lieven en Johan rijden al een tijdje op de Almotion en zijn er zeer content mee. Ze lopen zeer licht.
Johan vertrekt over een week voor een reis door India en zal ze dan verder testen. Dan kan ik iets meer zeggen over de duurzaamheid :lol:
Hallo Eric,

Drie maanden geleden vertrok Johan naar India. Valt er inmiddels al iets naders te melden over zijn ervaringen met de Almotion's?

Groet, Leonard
Alvast de eerste data over de Almotions.
Maat 50-622, gewicht volgens Schwalbe 780gr, werkelijk: 802 en 827gr.
Gemonteerd op Notubes ZTR 29'er 355 (voor velgremmen, worden niet meer gemaakt) 622x19mm. Gemonteerde breedte 46mm. (Big Apple HS338 vouwband in zelfde maat is dan 47mm breed.) Binnenband Schwalbe SV19A. Ik rij ze met 2,7 bar. Ze zijn rond en recht, geen bobbels.
Het monteren van de banden was een crime. Niet dat ze te krap zijn, maar erg stijf, ook vanwege het redelijk dikke rubber van het loopvlak. Van te voren de hele band nalopen en wringen om de constructie "soepel" te krijgen, heeft zeker geholpen. Naarmate er meer te melden is, zal ik dit bericht aanvullen.
Vandaag eerste ritje over 62 km, grotendeels goed asfalt. Band loopt licht, voelt soepel aan, maakt heel weinig geluid. Onmogelijk voor mij om vast te stellen of de band lichter loopt, minder rolweerstand heeft, dan de bovengenoemde Big Apple vouwband. Grip lijkt wel in orde. In de Big Apple heb ik op dat punt weinig vertrouwen. Mijn linker sleutelbeen weet er meer van. Ten opzichte van de Supreme (ervaring wel enige jaren geleden) is de Almotion zeker wel sneller en soepeler.
Johan is inmiddels terug uit India. Hij reed op een idworx All Rohler met AlMotionbanden.
Hij vond ze bijzonder licht lopen en reed er zelfs mee met een bandendruk van 1.5 bar! (Let wel, de All Rohler heeft brede velgen waardoor dit mogelijk is, do try this at home :lol: )

Hoe het echter met de slijtvastheid staat dat kan ik -nog- niet zeggen. Wat dat betreft vertrouw ik nog steeds op de Supreme en BigBen. Tot ik weet hoe lang de AlMotions meegaan.

Overigens zijn er leveringsproblemen bij Schwalbe. De bandenfabriek in Jakarta heeft onder water gestaan (zoals het grootse deel van Jakarta, dat aan het verzakken is).
Hierdoor heeft de fabriek een tijd stilgestaan en konden ze niet de productieniveau van de banden halen (dat scheelt dus duizenden banden per dag). Toen de fabriek weer droog kwam te staan, kwam niet al het personeel opdraven omdat ze hun huis aan het repareren waren.
Grootdank voor jullie reacties.

Neig sterk tot Almotion, maar blijf heel benieuwd naar praktijkervaringen met deze band, al zal de uitslag van het aspect 'levensduur' nog wel even op zich laten wachten ;-)
Volgens Schwalbe zijn Supremes en Almotions qua levensduur aan elkaar gelijk, maar ja, volgens Schwalbe zijn de Almotions ook lichter dan in werkelijkheid, zie: http://www.sintchristophorus.nl/almotio ... /#comments

Zie daar een mooie kruisbestuiving in het vroege voorjaar.
@Sjefke
Zoals je bij de buren (http://www.sintchristophorus.nl/almotio ... ment-15829) kunt lezen, ervaren twee Supreme-rijders nauwelijks verschil in snelheid met de Almotions.
Daarom ben ik heel benieuwd naar jouw rij-ervaringen met de Almotions.
Echt kwispelstaarten doet dit forum niet, althans niet over de Almotion, tot mijn verbazing. Want momenteel - zeker met dit mooie weer - moeten toch heel veel toerfietsters nadenken over aard en staat van hun BANDEN met moeder Aarde?
Ik heb net nieuwe Marathon Racers erop gezet, maar als ik nieuwe banden nodig had zou ik ze gewoon proberen, dat is de enige en snelste manier om erachter te komen of ze bevallen. Hoe slecht kunnen ze zijn?
1. Simpelweg uitproberen is een tamelijk dure grap: 60 à 100 euro voor twee banden die eventueel bij de eerste rit al tegenvallen, en wat kun je er dan nog mee? Nee, dan ga ik liever voor hetzelfde geld kostelijk uit eten.

2. Mijn ervaring is dat je veel kunt opsteken op dit soort fora, waardoor je in de praktijk beter beslagen ten ijs komt. Voorbeeld: op de Schwalbe-website wordt de Supreme als sneller dan de Big Apple gepresenteerd, terwijl op dit forum de ervaringen zo niet omgekeerd, dan toch in ieder geval anders/genuanceerder zijn.

Intussen blijf ik heel benieuwd naar ervaringen met de Almotion.
Leonard schreef:1. Simpelweg uitproberen is een tamelijk dure grap: 60 à 100 euro voor twee banden die eventueel bij de eerste rit al tegenvallen, en wat kun je er dan nog mee? Nee, dan ga ik liever voor hetzelfde geld kostelijk uit eten.
wat dacht je van gewoon doorfietsen?? uiteraard blijft het een hoop geld, maar mocht het niet precies zijn wat je zocht, kan je ze gewoon oprijden.
De band blijft rond, draait gewoon, kan lucht in en uit, zit profiel op.