Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht met body - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht met body

dag,
Binnenkort pensioneer ik en zal dan ook meer tijd hebben voor echte lange fietstochten. (Spanje, Italië, Slovenië). Ik ben een ervaren fietser (Race, Mtb, Trekking).
Vroeger schroefden wij wat dragertjes op de race en hingen dat vol met behoorlijk wat KG bagage, Nooit problemen gehad.
En wat anderen ook vinden van zware degelijke travellers van Koga en Santos....... zelf woonachtig zijnde in de Limburgse heuvels weet ik donders goed dat zo veel te lichter zo veel ter sneller naar boven. (naar beneden houd ik me veiligheidshalve wel in).
Ik prefeer hotel of B&B maar neem voor nood een superlicht tentje en slaapzak mee. Ik kook niet.
Ik zoek nu dan ook een nieuwe vakantie-fiets; degelijk, compleet en licht van gewicht maar geen slapjanus. Max 16kg incl. dragers, slot, naadynamo, standaard, vaste verlichting etc.
30v derailleurs, geen schijfremmen, geen vering.
Zeker zo belangrijk als ""Santiago"" is dat ik de fiets ook vaak voor dagtochten zal gebruiken zonder bagage maar wel regelmatig met een kleinkind :lol: voor- of achterop.
Ik heb op mijn lijstje staan:
=Koga Lightspeed deluxe;
=VSF 800TX
=Cannondale trekking light.
=Alternatief is om mijn 12 jarige terraliner te moderniseren (mijn andere fietsen zijn carbon, dus niet geschikt)
Van forumleden die echte ervaring hebben met lichte fietsen voor meerweekse fietsvakanties, meestal asfalt en max 20kg bagage, hoor ik heel graag hun adviezen/ervaringen.
alvast bedankt!
Ik rij op n surly crosscheck .en dnke dara prima die dingen mee te kunnne die je beschrijft. tot nu toe zijn mn fiestvakanties iets korter. en wel iets meer onverhard. marrokko. en of je nu een week of 6 weken weg bent ik neem hetzelfde mee. de plek en t klimaat zijn wat dat betrefd weel belangrijker als de tijd dat ik weg ben.

Zoek op audax hier, dan kom je de meeste fietsen die dat kunnen, wel tegen.

Surly heeft leuke frames. Thorn kan het ook. Nog een lid hier heeft audax tochten gereden op ene hele mooie nederlandse fiets waarvan ik de naam even kwijt ben.

cinellli hobo vind ik ook mooi.
salsa heeft ook een paar modellekes die in je rijtje passen.

Alleen achterdrager moet passen dnek ik zo. De combi met je kleinkind maakt het voor mij even lastig.
Hallo ,

Ik kan je van harte de Koga light de luxe aanbevelen.
Heerlijk licht rijdende fiets.Ook met bagage.
Ik heb hem nu 5 maanden en ruim 3000km.op gereden.
Niet alleen op asfalt maar ook de nodige bos/modderpaadjes .
Met en zonder bagage.
Ga er eens een proefrit mee rijden.

Groet.
Lennart bedankt, maar ik ga voor fiets die door een dealer in de buurt kan worden geleverd. Surly en Thorpe vallen daarmee af. Maar ze zien er goed uit

Ando, goed je positieve ervaring te horen. Dat is wat ik zoek. De zit is ook goed.

Zelf gisteren bij de firma Velo in Aken geweest.
Goede adviezen, ik blijft dus ook positief over de Vsf tx800, die is weliswaar zwaarder dan de Koga Lightspeed maar met wat wijzigingen die ze kunnen doorvoeren kom ik wel uit op 15kg.
Overigens zat ik voor mijn gevoel prima op een maatje 52, Ik ben 177 cm lang en vond de zit op de Vsf prima.

Ik ben geinteresseerd in andere reiservaringen met lichtgewichten.
Alvast bedankt voor verdere reakties. :D
eroba,

Ik had het in mijn antwoord over de lightdeluxe.Dat is een andere fiets dan de lightspeed.
Ando, je hebt gelijk.
Ik bedoel inderdaad Koga Lightdeluxe.
Hoeveel kg bagage nam jij mee en bleef de fiets steeds stabiel.?
Eroba,

Bagage is zo tussen de 12-17 kg.
Twee ortlieb achtertassen en daarboven op een ortlieb koffertje.Weet even niet hoe die heet maar is een hele praktische toevoeging.Beter dan een kanozak oid.
Daarnaast nog een stuurtas.

Geen probleem met de stabiliteit van de fiets
Eroba,

Bagage is zo tussen de 12-17 kg.
Twee ortlieb achtertassen en daarboven op een ortlieb koffertje.Weet even niet hoe die heet maar is een hele praktische toevoeging.Beter dan een kanozak oid.
Daarnaast nog een stuurtas.

Geen probleem met de stabiliteit van de fiets
De tekst is al wat ouder (2009) maar misschien heb je er nog iets aan:
http://www.bikeandtrekking.nl/p/36/194/ ... %282009%29
Laatste zomervakantie ben ik van Oslo naar de Noordkaap gefietst met een Terraliner uit 2001. Volgens de Koga brochure weegt het geheel 15.5 kilo, inclusief spatborden, slot, standaard e.d.. Stabiliteit was prima, echter merk ik ook groot verschil met hoe je het gewicht verdeelt. Met enkel het gewicht op de achterdrager, fietst de Terraliner een stuk minder goed. Ik heb het gewicht verdeeld over voor -en achtertassen en over onverharde wegen gefietst, dit ging prima!

Afbeelding

Maar als ik je zo hoor kan je ontzettend licht op pad, mits je minimaal pakt. Misschien is ultralight touring of bikepacking wel wat voor je?