Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermosfles - Forum Wereldfietser

Thermosfles

Ik ben aan het zoeken naar een goede thermosfles voor tijdens dagtochten en vakantie. Maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Eigenlijk makkelijk gezegd ben ik op zoek naar een 1 liter thermosfles waarin het warme water iig voor 6 uur gewoon goed warm blijft zodat je er soep en koffie mee kan zetten.

Ik heb een aantal verschillende geprobeerd maar geen beviel me echt. Ik kan me de preciese merken ed niet meer herinneren.

Wat zijn jullie ervaringen met jullie thermosflessen en welke zouden jullie adviseren/afraden?
groppe schreef:Ik ben aan het zoeken naar een goede thermosfles voor tijdens dagtochten en vakantie. Maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Eigenlijk makkelijk gezegd ben ik op zoek naar een 1 liter thermosfles waarin het warme water iig voor 6 uur gewoon goed warm blijft zodat je er soep en koffie mee kan zetten.

Ik heb een aantal verschillende geprobeerd maar geen beviel me echt. Ik kan me de preciese merken ed niet meer herinneren.

Wat zijn jullie ervaringen met jullie thermosflessen en welke zouden jullie adviseren/afraden?
ik had goede ervaringen met de flessen van Primus, totdat ik hem ergens onbedoeld heb achter gelaten
Kijk even op de site van de ANWB. Zij hebben laatst thermosflessen getest.
Wij gebruiken ook de Primus fles, de grootste (ik geloof 1 liter). Past mooi in de santos bidonhouder.
We gebruiken hem voor warme dranken, maar in de zomer ook om water koel te houden. We maken dan steeds een mengsel van het koude water uit de thermos en het (lauwe/warme) water uit de bidon. Heerlijk.
Ook in de winter gebruiken we de thermos wel voor koud water. Dan wordt het water niet zo koud als in een gewone bidon en is het goed om te drinken.
Karin
Ik sluit me aan bij de primusfans. Zeker als je de fles even voorverwarmd (scheutje kokend water en 5 minuten met dop laten staan) voldoet dat wel aan je eisen.

Wat beviel er niet aan de eerdere flessen? Dan kunnen mensen misschien wat gerichter tips geven.
+1 voor de Primus. Wel maatje kleiner.
SanneB schreef:Wat beviel er niet aan de eerdere flessen? Dan kunnen mensen misschien wat gerichter tips geven.
Mijn vorige flessen hielden het water gewoon niet lang genoeg warm. Bij eentje was het water binnen 4 uur gewoon lauw of zelfs koud te noemen. Dus de prioriteit is het lang genoeg warm houden.
Hoe lang houden de primussen het vol?
Ik zie 2 versies bij primus; zwart en RVS. Klopt het dat er geen verschil in kwaliteit is of zie ik dat verkeerd?

Ik wil graag ook op de kosten letten, maar liever een goede voor wat meer dan een mindere voor weinig.

Tot slot heb ik ook geen zin in een lekkende (dit was bij een goedkope die ik had gekocht) maar dat lijkt me logisch ;)
De ANWB testte thermosflessen van 1 liter. In het kort:
Die van de Hema kost 17 euro en blijft 4 uur warm.
Outwell Agita kost 20 euro en blijft 8 uur warm (beste koop).
Thermos Thermax Light & Compacy kost 50 euro en blijft 11 uur warm.
Primus is niet getest.
Ik ben eigenlijk best wel er tevreden met mijn Stanley (878 gram inclusief bikebuddy). De dop bestaat uit 2 mokken. Ik heb een hele dag warme koffie (of koud water).
Afbeelding
Stanley is natuurlijk al vele jaren een gerenommeerd merk. Daarnaast is Shira ook een topper. De laatste jaren maakt Primus ook thermosflessen en niet-goed-werkende materialen hebben zij zelden tot nooit geproduceerd (of laten produceren).

Onbekendere merken (goedkoper dan Stanley, Shira en Primus) is altijd even afwachten, en daarvoor kun je het beste testen nalezen.
Houd er wel rekening mee dat de literflessen altijd langer warm blijven dan kleinere varianten. Je zou gewicht kunnen besparen met kleinere flessen, maar dan blijft het minder lang warm (/heet).
Nog iets is het type dop. De klik-doppen neigen sneller warmte te verliezen dan de draai-doppen. Het hoeft geen probleem te zijn voor je gebruik, want het hangt per persoon af natuurlijk. Draaidoppen kunnen bovendien lastiger open als je de fles meeneemt in een tas, dan klik-doppen.
Primus levert zijn flessen met zowel klik- als draaidop. Met de draaidop claimen ze dat mits je de fles voorverwarmd (5 minuten) en er dan kokend water in giet het na 16 uur nog 60 graden is. Ik weet niet hoe dat verhoudt tot de ANWB-test, weet niet wat hun definitie van warm is.

Ik heb soms met de klikdop dat na gebruik er nog een beetje vocht uit komt. Ik denk dat het niet echt lekkage is, maar vocht dat in het kliksysteem blijft hangen. Even op zijn kop houden na het dichtklikken helpt. Maar het is maar heel weinig, niet relevant als je de fles aan je fiets hangt. Bij boeken in je tas een stukje vervelender.
Hopi Groppe,

Ik he been Shira van 0,75 en even Thermos van 1 liter. Beside bevallen perfect! Ok gebruik de Thermos voor thee thuis. En als ik de fles rond de middag vul kan ik er de volgende ochtend nog water uithalen van ongeveer 50 graden.

Verder hebben beide merken een schenksluiter die met een hand te bedienen is. Waarvan ik de Shira net iets handiger vind, omdat die een schenktuit rondom heeft, waarbij het dus niet uitmaakt hoe je fles houdt, om te schenken.

Maar beide zijn perfect! Ietsje duurder Thermos was via internet 35 euro, maar zeker het extra geld waard.

Groetjes,
Zonne
SanneB schreef:Primus levert zijn flessen met zowel klik- als draaidop. Met de draaidop claimen ze dat mits je de fles voorverwarmd (5 minuten) en er dan kokend water in giet het na 16 uur nog 60 graden is. Ik weet niet hoe dat verhoudt tot de ANWB-test, weet niet wat hun definitie van warm is.
Ze maten de afkoelingstijd van 100 naar 78 graden, bij een omgevingstemperatuur van 0 graden.