Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kinderfietskar? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke kinderfietskar?

Ruim zes maanden.
Merci! Zal bij ons wel wat ouder zijn, vermoedelijk. Eerder 9.
Ah, dat is alweer een hele andere wereld :wink:
Voor iedereen die de keuze nog niet gemaakt heeft: weet je zeker dat je een fietskar wilt? Ons is zo'n ding slecht bevallen. Nu ben ik ook al geen fan van karren op lange tourtochten (je kunt het veel beter aan je fiets hangen of helemaal niet meenemen), dus misschien wat bevooroordeeld.

Maar afgelopen zomer zijn wij met onze dochter van 1 jaar en 3 maanden wezen fietsen van Berlijn naar Enschede. Ik heb haar in een stoeltje gehad, een Romer Jockey Comfort. Op m'n Tubus Logo dragers konden dan nog net 2 achtertassen (maar niet heel vol) en een rol met rommel kon op de drager, onder het zitje. Je bent daarmee veel lichter en wendbaarder en onze dochter vond het prima zitten. Ik vond het vooral ook lichter trappen. :)
Maar waarom is die kar je eigenlijk slecht bevallen? Welke heb je gebruikt?
Wij vinden een kar juist heel fijn. Onze zoon heeft er altijd graag in gezeten. Groot voordeel is dat hij dat ook wat speelruimte had en speelgoed naast zich neer kon leggen zonder dat het kwijt raakte.
Wij hadden een 2 pers. Croozer. Fijne solide kar maar erg breed en zwaar. Nu hij er te groot voor is, maar inmiddels wel een broertje heeft, hebben wij nu een Burley Solo. Die is pas fijn zeg! Erg licht en wendbaar. Het zal idd wat zwaarder trappen met kar, maar nu heb je meer mogelijkheden om spullen mee te nemen en het kindje heeft 'speelruimte' wat ik ook erg belangrijk vind.
Maar goed, dat vinden wij/ik. :-)
we hebben afgelopen jaren een chariot cougar 2 gehad.
De aanschaf is wat hoger maar je kan de kar na enkele jaren weer goed verkopen.

we hadden gekozen voor een 2 persoons versie, deze is net iets breder waardoor onze zoon onderweg wat meer ruimte had.

Eerst hebben we een hangmat gebruikt, daarna een stoeltje met extra hoofdsteun.
hij heeft er tot 4 jaar in gezeten, nu hebben we een weehooaanhangfiets.
Wij hebben recent een fietskar en een dochter gekocht/gekregen. De eerste ritjes waren op 2,5 week, maar het heeft toch geduurd tot de leeftijd van 6 weken tot we durfden door te fietsen. Inmiddels is ze 3 maanden en houden we ons niet meer in (al vermijden we uiteraard grote schokken).

Na lang zoeken een Chariot Cougar 2 gekocht. Sommige blogs beweren dat de afstelbare vering niets doet: dikke onzin. Als je er achteraan rijd, zie je de vering duidelijk werken de kar gaat uiteraard nog op en neer, maar de klappen worden omgezet in gewieg en dat wordt daar binnenin geappreciëerd. Grootste nadeel vind ik dat de breedte toch te breed blijkt voor veel winkels (maar ze is nu eenmaal nodig voor de stabiliteit).

Voorlopig dik tevreden over de kar, als de wereld perfect was, dan zou:
-de bagage ruimte nog wat groter zijn.
-de trekhaak een doorgeef stekker hebben om achterlichtjes op naafdynamo mogelijk te maken en automatisch het fietsachterlicht uit te schakelen.
-de regenhoes snelsluitingen hebben.
-Chariot toegeven dat fietsen met de hangmat helemaal niet gevaarlijk is en zelfs erg goed werkt.

Voor fietsvakanties hebben we ze nog niet gebruikt, maar stukken van 1 uur gaan voorlopig probleemloos. Reken er wel op dat door de hoge windweerstand je snelheid wordt beperkt. Ik probeer wel eens aan te pikken bij wielertoeristen, maar eens boven de 25 vreet de kar energie en boven de 30 begin ik in anaëroob gebied te komen en is het dus snel gedaan. Bij het afdalen reserveer je dan weer best wat extra remvermogen.
Wow, best veel reacties zeg, top! En zelfs baby's van een paar weken die erin gaan... dat vind ik bij onze kleine wat vroeg, maar top dat het voor sommigen werkt! Ik blijf nog twijfelen tussen Burley en Thule/Chariot. Dat vereist nog meer uitzoekwerk.

Niemand een tip over een fysieke winkel in de randstad, waar meerdere modellen te bekijken zijn?
Om mezelf maar even te antwoorden: na veel gegoogle, wel een winkel gevonden in Nijkerk: www.fietskarshop.com. Prijzen zien er goed uit. Niet echt de Randstad maar ik wil er best een stukje voor rijden om verschillende modellen naast elkaar te zien.
Travelmaster schreef:Maar waarom is die kar je eigenlijk slecht bevallen? Welke heb je gebruikt?
Dat was een Burley Solo. Het trapt zwaar, is lomp (kom maar eens een trein in) en je kunt niet met fatsoen over een bospad. Die punten zijn voor bijna alle karren een nadeel. Voor ons zijn die nadelen zo groot dat ik heel blij ben dat we een goed stoeltje hebben gekocht, maar dat hoeft voor anderen natuurlijk allemaal niet zo bezwaarlijk te zijn.
Ik meld het omdat ook wij eerst dachten dat we een kar wilden. Maar na onze rit Berlijn - Enschede, met veel Duitse fietspaden ben ik wel overtuigd.
Aan alle jonge ouders, er staat al héél lang een trailer van ToutTerrain te koop op Dirtypages. Als mijn zoon geen 33 was zou ik er een belletje aan wagen.

Frank
GertjanT schreef:
Travelmaster schreef:Maar waarom is die kar je eigenlijk slecht bevallen? Welke heb je gebruikt?
Dat was een Burley Solo. Het trapt zwaar, is lomp (kom maar eens een trein in) en je kunt niet met fatsoen over een bospad. Die punten zijn voor bijna alle karren een nadeel. Voor ons zijn die nadelen zo groot dat ik heel blij ben dat we een goed stoeltje hebben gekocht, maar dat hoeft voor anderen natuurlijk allemaal niet zo bezwaarlijk te zijn.
Ik meld het omdat ook wij eerst dachten dat we een kar wilden. Maar na onze rit Berlijn - Enschede, met veel Duitse fietspaden ben ik wel overtuigd.
Welk model Burley Solo was dat dan? Een ouder model of juist niet? Jij hebt namelijk exact de tegenoverliggende ervaringen dan die ik heb. De kar is juist niet lomp, maar smal en licht, maar wij zijn dan natuurlijk ook een 2pers Croozer gewent, 2x zo breed en 2x zo zwaar! :lol:
De oude solo's waren wel heel anders kwa constructie, vandaar mijn vraag.
Bij die ToutTerrain hebben wij ook wel eens staan kwijlen. Als het binnen je budget past, je wil het er aan uitgeven en je wil vaak van het asfalt af, absoluut heel mooi.

Ik vond de Burley Solo juist erg licht en heel soepel lopen en het fietsen viel mij alleszins mee. Maar ik ben dan ook geen snelheidsrakker, sowieso is fietsvakantie met zo'n kleine een heel andere manier van reizen, vind ik. De kar was trouwens ook niet de nieuwste.
Mijn broer heeft een burley gloof ik.
En fietst daar vrolijk mee rond. Ze hebben zelfs 8 maanden er mee gefietst door europa, en dat is goed bevallen, en daarna verder nog thuis voor 'normaal' gebruik ook gebruikt daarna, maar nu was hij wel op. Ze hebben overigens nu net weer een nieuwe burley, en zijn daar nu net mee op pad in nieuw zeeland. Kind ging overigens mee pas vanaf 1 jaar oud. Foto's www.nepal2holland.nl

Wellicht heb je er wat aan.
Een Burley Solo is juist een heel lichte kar. Maar ja, als je bij voorkeur onverhard wil rijden, dan is een fietskar überhaupt geen goed idee.

Een stoeltje op de fiets kind is zeker fijn. Maar - wat ons betreft - niet in plaats van een kar, maar als aanvulling op een fietskar. Onze kinderen hebben veel geslapen in de fietskar, en dat is een kinderzitje een heel stuk minder comfortabel. En spelen en boekjes lezen gaat ook niet goed in een stoeltje.

Onze kinderen zijn inmiddels pubers, maar als we nu voor de keuze zouden staan zou dus ik zeggen: kar + kinderzitje voorop de fiets, dat is ideaal. En als ik er slechts een zou mogen kiezen, dan absoluut een kar. Als een kind te groot is voor het voorzitje, vind ik een stoeltje niet meer echt van toegevoegde waarde. Zo leuk is het voor een kind ook niet om pal achter je rug te zitten.

Groet, Sandra
Wij gebruiken hier al sinds 2009 de Croozer voor 2 voor het gewone woon-opvang verkeer, dagjes fietsen, wandelwagen en van de zomer drie weken tijdens de fietsvakantie. Het is misschien niet de Rolls onder de fietskarren, maar het is een prima fietskar. Prijs-kwaliteit vindt ik okay. De wandelset die erbij zit, vind ik ideaal.
Ik begin mij nu wel wat zorgen te maken over de stoffen bodem van de kar. Want, ondanks 1000x zeggen 'niet in de kar staan' wordt er toch veel ingestaan en begint de onderkant wel erg naar beneden te hangen. Verder nooit pech of zo meegehad.

Van de de zomer gingen we onze drie kinders (1,2 en 4 jaar) op fietsvakantie in NL en heb ik een week van tevoren een Burley via Marktplaats aangeschaft. Deze heeft een harde plastic bodem. Ik vind alleen dat de kinderen minder fijn zitten en meer last van hobbels hebben. Maar verder ook prima kar, zat alleen geen wandel set bij. (was in ons geval ook niet nodig).
Naast de kar hadden we een voorzitje voor de jongste twee en een achterzitje voor de oudste. De afwisseling beviel goed. Het is net wat gezelliger fietsen met een kind op je fiets ipv in de kar. Maar zonder kar lijkt mij lastig met slapen enzo. Al blijft dat in de kar ook altijd wat geklooi met koppies die alle kanten opgaan, ondanks handdoeken enzo. De jongste twee vielen wel snel in slaap in de kar, trouwens. (oudste ook nogal es, ging vervolgens 's avonds niet snel slapen maar da's logisch). Ze zaten erg graag in de kar met boekjes en stiften etc. Dat viel mij mee. Met natuurlijk de nodige stops, we kwamen vaak niet verder dan km of 40. Hetgeen ik ook wel genoeg vond gezien alle hectiek met tent opzetten, kinderverzorging en drie kids die elkaar wakker houden.. :lol:

Dit jaar de follow maar aanschaffen voor de oudste (nu 5). (Follow me was tot op heden echter niet leverbaar) Het zal wel weer een hele caravan worden, maar gezien het succes van vorig jaar, kijken we er erg naar uit.

Ik heb trouwens nog niet eerder zoveel gezinnen (of opa's en oma's met kleinkinderen!) op fietsvakantie gezien als afgelopen zomer. Met kinderen achterop, aanhangfietsen met daarachter nog een kar, bakfietsen, alleen zitjes, zelf fietsende kinderen van 4 of 5 jaar jong, karren, Hase-varianten. Dus alles kan! Leuke trend in ieder geval. Succes met je keuze.

Heeft iemand nog tips hoe we met deze caravan in het buitenland kunnen komen (eigen auto past niet, geen trekhaak)? Trein zie ik niet zitten met bagage, kinderen, kar etc. Fietsbus?

Groet Marieke
Of tóch eenmalig investeren in een trekhaak, en daar een bagagewagen aan vast maken (waar een kar ín kan, en de fietsen bovenop). Zo gaan wij het ook doen. Haast heb je toch niet, en de bagageruimte is onovertroffen!
@Travelmaster. Ja dat overweeg ik ook. Geeft een hoop vrijheid met betrekking tot bestemmingen. Ach alleen in de buurt van België eens fietsen zou wel weer es leuk zijn. Dus misschien ff 2x met de auto rijden om alles en iedereen te vervoeren. (komen uit midden van het land)
Ok, de knoop is doorgehakt. Het is de Thule Chariot Chinook geworden. Waarom? Onze vergelijking deden we met de Chariot Cougar. Die is goedkoper, maar als je de zaken nog moet bijbestellen die standaard al bij de Chinook zitten, ben je ongeveer evenveel geld kwijt. Daarnaast is de Chinook opnieuw ontworpen en zijn er een aantal zaken die volgens ons voor dat kleintje van belang zijn:
- goed te ventileren zijramen
- (veel) betere ophanging van het stoeltje en daarmee betere ondersteuning van het kindje

Daarnaast speelde ook het gevoel mee: de Chinook voelt nog degelijker aan dan de Cougar. Ook zéér eenvoudig op te vouwen!

Deze dus:
http://www.thule.com/nl-nl/nl/products/ ... _-10101609