Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie door Polen en wie heeft ervaring....??? - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie door Polen en wie heeft ervaring....???

Hallo sportieve mensen,
Wie heeft er nog plannen om naar Polen te gaan in 2005 om daar te fietsen. Niet zo exotisch als vele andere oorden maar groot genoeg (7x groter als Nederland) om je kilometers te fietsen. Het is een land met veel contrasten van bergen in het zuiden tot meren in het noorden of een lekker plat plaveisel als je in Nederland hebt.

En voor mij geen onbelangrijke vraag zijn er ook nog mensen die daar reeds gefietst hebben en wat ervaringen willen uitwisselen.

Allen een heel goed nieuwjaar toegewenst.

Johan Berends

Ik heb afgelopen zomer 3 weken door Polen gefietst. Ik ben niet zo'n klimmer dus ik heb mij beperkt tot het noordelijke deel. Van Berlijn naar Gdansk, vandaar naar Warszaw en weer terug naar Berlijn (Warszaw - Poznan met de trein).

Ik vond Polen een lekker fietsland. Veel stille landweggetjes door golvend landschap met afwisselend landbouwgronden en bossen en veel meren. Gdansk en Warszaw zijn mooie steden.

Soms wel wat problemen met het vinden van campings, omdat er veel op de kaart staan die niet (meer) bestaan.

Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Gerd

GerdC schreef:Ik heb afgelopen zomer 3 weken door Polen gefietst. Ik ben niet zo'n klimmer dus ik heb mij beperkt tot het noordelijke deel. Van Berlijn naar Gdansk, vandaar naar Warszaw en weer terug naar Berlijn (Warszaw - Poznan met de trein).

Ik vond Polen een lekker fietsland. Veel stille landweggetjes door golvend landschap met afwisselend landbouwgronden en bossen en veel meren. Gdansk en Warszaw zijn mooie steden.

Soms wel wat problemen met het vinden van campings, omdat er veel op de kaart staan die niet (meer) bestaan.

Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Gerd
Ben van plan om dezelfde route volgend jaar 2005 te doen.
Niet naar Gdansk maar naar Puck, in de buurt, en terug kan ik via een bevriende Pool meerijden naar Nederland :D

Ik zou willen weten, globaal, waarlangs je getrokken bent en dan vooral de overnachtingsplaatsen.
Langs de Baltische zee zijn er genoeg campings maar dat lijkt mij weer zo 'touristisch'.

Gegroet, Robin.

Robin,

Ik ben niet langs de kust, maar binnendoor naar Gdansk gefietst. Toen ik in Gdansk was heb ik wel overwogen om langs de kust terug te gaan. De weervoorspelling voor het kustgebied was echter dagenlang regen, zodat ik heb besloten naar Warszaw te gaan. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want Warszawa was veel veranderd sinds ik er 30 jaar geleden was.

Mijn uiteindelijke route zag er als volgt uit:

11-7-2004: Berlijn (D) - Kolpin (D) - 87 km
12-7-2004: Kolpin (D) - Lubniewice - 114 km
13-7-2004: Lubniewice - Pszczew - ?
14-7-2004: Pszczew- Drawno - 129 km
15-7-2004: Drawno - Zlocieniec - 80 km
16-7-2004: Zlocieniec - Bialy Bór - 109 km
17-7-2004: Bialy Bór - Bylow - 83 km
18-7-2004: Bylow - Gdansk - 102 km
20-7-2004: Gdansk - Ilawa - 172 km
21-7-2004: Ilawa - Brodnica - 68 km
22-7-2004: Brodnica - Grabina - 142 km
23-7-2004: Grabina - Warszaw - 126 km
26-7-2004: Warszaw - Poznan - trein
26-7-2004: Poznan - Zbaszyn - 98 km
27-7-2004: Zbaszyn - Lossow (D) - 133 km
28-7-2004: Lossow (D) - Berlijn (D) - 151 km


Veel plezier t.z.t.

Gerd
hallo

Wij, mijn vriendin en ik , zijn afgelopen zomer van Dresden naar Krakow gefietst. Daarvandaan hebben we de trein genomen naar Bialystok in het noord-oosten. Daarvandaan heen en weer naar de oerbossen bij de Wit-russische grens. Tot slot terug richting westen tot Olstyn. Toen was onze vakantie om en hebben we de trein naar huis genomen.

Fietsen in polen is prima te doen zolang je op de kleine wegen blijft. Vrachtverkeer is soms verschrikkelijk. Overig verkeer rijdt hard maar heb je niet veel last van.

Campings waren inderdaad niet overal meer aanwezig. we hebben echter maar een keer moeten wildkamperen. 2 keer een hotel

Het aantal dronken poolse mannen is in veel dorpen erg groot. Ze kwamen vaak als we stopten naar ons toe en begonnen dan tegen ons aan te brallen. Was soms wel irritant , maar gewoon weg gaan hielp erg goed.

Landschap was niet overal even boeiend maar meestal de moeite waard

kortom:
polen is een prima fiets land

Wat Joop schrijft over het verkeer, kan ik onderschrijven. De Polen rijden over het algemeen als idioten. Ik was oorspronkelijk van plan de uitgezette R1-fietsroute te volgen. Het bleek echter al gauw dat deze route over wegen met heel mooi asfalt ging, maar ook met te veel - met name - vrachtverkeer. Ik ben daarom zelf maar mijn routes uit gaan zetten over kleinere weggetjes met matig tot slecht craquelé-asfalt en sommige stukken onverhard. Ik vond nog steeds dat de auto's die daar reden, onverantwoord hard reden, maar het waren er zo weinig dat het geen probleem was.

Maar Joop, heb je een hele mooie vriendin? Ik - zo'n rare ouwe vent op een fiets - kan me geen moment heugen dat ik lastig gevallen ben of mij zelfs maar gestoord heb aan dronken Poolse mannen. Volgens mij werd er zelfs minder op straat gedronken dan 30 jaar geleden. Toen had je nog geen café's, maar vond de bier (piwo) consumptie met name plaats bij een soort kiosken op straat. Daarvoor stonden toen vaak lange rijen Polen te wachten op hun pilsje. Dat was overigens ook best leuk. Veelal had je daar als toerist aardige gesprekken met Polen.

Over bier gesproken. Ik heb altijd begrepen dat dé manier om snel dronken te worden is om bier met een rietje te drinken. In Polen drinken vrouwen bier (bijna) altijd met een rietje. Wellicht nog een overblijfsel uit de tijd dat het voor vrouwen niet netjes was om in het openbaar bier te drinken? Met een rietje (en zonder de Nederlandse schuimkop) lijkt het net limonade.

Gerd
In de zomer van 2003 hebben wij in het westelijk deel van Polen gefietst. Prachtig fietsland.
Met de trein zijn wij naar Berlijn en toen naar Frankfurt am Oder gegaan. Vanaf daar Polen ingefietst. Rondom de grote stad was het verkeer geen pretje, daarna viel het ons eigenlijk mee (op het stukje onvermijdelijke snelweg na). En wij zijn best kritisch met twee kleine kids mee...
Nadeel vonden wij het gebrek aan campings. Informatie hierover van internet, campingtekens op de (actuele) kaart bleken volkomen onbetrouwbaar.
Maar verder vond ik het een indrukwekkend gebied. Lees ons reisverslag op

http//home.tiscali.nl/baartmns/fietsvakanties

Succes!
Sandra
Polen is leuk om te fietsen!

Wij (Robin en Heleen) zijn juli 2004 vertrokken op een jaar fietsen. Nu zijn wij in Egypte, daarvoor Jordanie, Syrie, Turkije, Oekraine, Polen en Duitsland.

In Polen zijn we langs de volgende plaatsen gegaan, ik zet per plaats neer waar we kampeerden/sliepen, misschien heb je er wat aan, want zoals je al las bij mijn voorgangers zijn de campings moeizaam tot niet te vinden; (in het algemeen kan je stellen dat de campings meestal aan een meer zijn, dus als je een meer(tje) op je kaart ziet, kan je het proberen!)

* Gorzow Wielkopolski; camping niet in Gorzow, wel 12 km naar het oosten (en 1 stiele klim op) in Nierzym. Camping aan meer, wel wc maar geen douche, wel wasbakken. Rustig.
* Biala; 20 km ten westen van Czarnkow, camping, leek meer een jeugdhonk, in klein dorpje dat dus Biala heet, door het bos fietsen, in dorpje over zandweggetje, camping is aan meer. Douche en wc aanwezig, fiets mag in oud rommelhok achter slot en grendel.
*Margonin; 12 km oostelijk van Chodziez; oude camping met tentenveld en zeer oude huisjes, vervallen vieze zooi. Douche in 1 zo'n huisje, te delen met alle andere campeerders en huisjesbezetters... ook weer een meer naast de camping.
* Bydgoszs; hotel Agala, geen camping te vinden, we hadden noodweer, dus hotel kwam goed uit! Bydgoszs is leuk trouwens!
* Mniszek; net onder Grudziadz, grote camping, aan meer weer, goed geregeld allemaal. Erg veel muggen! Er zijn 3 campings daar, kies er 1!
* Ilawa; meerdere campings aan meer en in stadje. Veel toeristen. Goede campings, schoon! Wel duurder...
*Mansveldy; 7 km ten zuidoosten van Dzialdowo; geen campings te vinden. TIP: vraag in dorpje aan iemand die in zijn tuin staat aardig of je bij gebrek aan camping je tentje in zijn/haar tuin mag zetten. Maak een gezellig praatje en dat je uit NL komt met je fiets, en hoeveel tuinen of erfjes had je gewild? Kopje thee erbij, wil je je wassen, en wat eten? Ze zijn erg erg lief en gatsvrij. Polen zijn niet meteen bovenop je lip maar als je ze iets vraagt zijn het schatten! Wij sliepen hier bij Anja en haar twee zoons in hun tuintje, kregen thee en koek en mochten ons in de badkamer verfrissen en op de foto!
* Ciechanow;100 km ten noorden van Warschau, wij sliepen in agro-hotelletje Gaja, weer en zadelpijn en vermoeidheid hielden ons daar een paar dagen tot we ons beter voelden.
* Warschau;In heel Warschau maar 1 camping gevonden, op de kaart stan er 3 maar men zei steeds "Njiema" wat "is er niet meer" betekent. Camping Rapsodia, ten westen van het centrum, is wat duurder maar erg lekker; groot grasveld en goede sanitaire voorzieningen. Moeilijk te vinden dus hoe vind je het; Het is naast een winkelcentrum dat "Wola" heet, met supermarkt "Jean" (groot!). Vraag taxichauffeurs ernaar, die weten latijd alles in een stad, ze zijn altijd onze helpers in de nood. Warschau is leuk!
* Maciejowice; er is 1 camping, langs de rivier. Toen wij er waren was hij dicht , we mochten naast het erf van een boer onze tent neerzetten en kregen water. Tussen Maciejowice en Pulawy is het prachtig fietsen, lijkt net op stuk langs de Ijssel in Nederland tussen Utrecht en Gouda!
*Pulawy; vlak voor het centrum is er een camping bij een zwembad, ze hebben huisjes en tentenveldjes. Goed geregeld.
*Stara Wies, 40 km ten zuiden van Lublin, geen camping in dit minidorpje. Wel aardige eigenaar van de dorpskruidenier (Sklep Spozywze=kruidenier), waar we ons tentje in de tuin zetten, thee en salade en brood kregen, een douche mochten nemen, de volgende ochtend ontbijt en een lunch meekregen! Wat een engeltjes!
*Zamosc; goede camping, vlakbij groot winkelcentrum met Carrefour-supermarkt. Bij camping hoort Chinees restaurant, kijk uit naar dak waarop staat "Kuchnia Chinska". Verwacht er geen chinees, het is een Poolse kok met een Teleac-cursus chinees koken, vermoeden wij. Zamosc is erg aan te raden, heel mooi dorpje, gebouwd door Italiaanse arcitect, staat op Unesco-lijst.
Daarna reden we de volgende dag naar de Oekraine....

Polen heeft soms goede wegen, soms slecht asfalt, soms onverhard, maar alles is prima te doen. Landweggetjes zijn prachtig, veel boerenkarren, landbouwakkers, soms wat gereserveerde mensen, maar hartelijk en behulpzaam!
Soms kom je dronken Polen tegen, maar die zijn niet storend, gewoon een beetje meebrallen en terugslaan op de schouders en Dzjien Dobre roepen (goeiedag). Ze zijn te dronken om iets te doen, wel zonde.
In het merengebied meer naar het noorden kan je veel muggen verwachten!

Geniet ervan!

Heleen, met Robin fietsend naar de horizon...

Hallo Johan,

Allereerst een voorspoedig en vooral gezond 2005 gewenst en zorg dat het rubber onder blijft!

De afgelopen 13 jaar heb ik Polen minstens 25 keer bezocht en zo ongeveer het hele land verkend, van de Oostzeekust tot de hoge Tatra en van het grensgebied met Wit-Rusland tot de Sudeten. Het enige deel dat ik (nog) niet bezocht heb is de zuid-oostelijke hoek.

Ongeveer een jaar geleden heb ik het plan opgevat om in de zomer van 2004 op de fiets naar Polen te gaan, via de R1.
Wegens familie omstandigheden, en het daardoor ontstane tijdgebrek, moest ik mijn plannen op het laatste moment wijzigen.
Ik heb er toen voor gekozen om de fiets op de auto te zetten en naar Polen (Torun) te rijden en niet naar, maar in Polen te gaan fietsen.

Een van de gebieden die mij in dit land het meest aanspreken is Mazurie, het merengebied in het noord-oosten. Aangezien ik maar 12 dagen ter beschikking had, ben ik de eerste dag met de trein (fietsvervoer met de trein is uitstekend geregeld en goedkoop!) van Torun naar Olsztyn gegaan en daar mijn tocht begonnen.
In de volgende 11 dagen, waarvan 1 rustdag, heb ik ruim 950 km. afgelegd.

Ruwweg was de route:
Olsztyn - Mragowo - Ketrzyn (met de "Wolfschanze", het hoofdkwartier van Hitler waar von Staufenberg een aanslag op hem pleegde.) - Gizycko - door de Puscza Borecka - Olecko - Suwalki - door de Puszca Augustowska - Plaska - Augustow - Elk - Orzysz - Mikolajki - Ruciane-Nida - Pasym - Ostroda - Ilawa - Brodnica - Torun.

Ik heb gebruik gemaakt van een in Polen aangeschafte kaart in boekvorm met een spiraalrug. De uitgever is Copernicus, schaal 1:300.000. Een prima alternatief (in exact dezelfde vorm) is er van Demart. Officeel zijn dit autokaarten, maar beiden zijn zeer gedetailleerd en vermelden b.v. ook hotels, jeugdherbergen en campings. Zeer bruikbaar en goedkoop, rond de 30 zloty (7,50 euro).

Ik heb zoveel als mogelijk gefietst over de in wit aangegeven wegen, maar ook regelmatig flinke stukken onverharde weg. De gele wegen heb ik zoveel mogelijk gemeden. Slechts eenmaal noodgedwongen zo'n 12 km. drukke hoofdweg (rood). Ondanks alle horrorverhalen viel dit heel erg mee: een 2 meter brede vluchtstrook bijna helemaal voor mij alleen.
De gele wegen varieren nogal qua drukte, de witte zijn bijna altijd zeer rustig. De kwaliteit van het wegdek is over het algemeen goed. De witte wegen kunnen af en toe ook erg slecht zijn: kinderkopjes en soms zeer slecht asfalt. De op de kaart aangegeven onverharde wegen varieren van uitstekend (beter dan sommige asfaltwegen) via karrenspoor tot onberijdbaar (mul zand, waar ook nog rally-auto's trainden).

Campings zijn over het algemeen in dit gebied, vooral rond de watersportplaatsen, voldoende voorhanden. Houd wel rekening met het feit dat nogal wat campings een korte openingsperiode hebben, sommige campings zijn slechts van 1 juni tot eind augustus open!

Men treft 3 typen campings aan:
- Pole campingowe : Camping met zomerhuisjes en plaatsen voor tenten.
- Pole namiotowe : Camping alleen voor tenten.
- Pole biwakowe : Zeer eenvoudige bivakplaats.

De kwaliteit van de campings loopt erg uiteen, van uitstekend tot ronduit slecht. Vaak zijn ze wel prachtig gelegen, dit geldt vooral voor de bivakplaatsen.
Nog een tip: Wil je goed slapen vermijd dan grote campings in de toeristencentra zoals b.v. Mragowo, Gizycko of Mikolajki, zeker in het weekend...!!!
Onderweg zijn er ook af en toe mogelijkheden om te kamperen bij een boerderij (Agro camping).
Wild kamperen is officieel verboden, maar de mogelijkheden zijn legio......

Het hele noorden van Polen heet vlak te zijn, maar dat is toch anders vlak dan wat we in Nederland gewend zijn. Delen van mijn route waren niet meer dan licht glooiend, maar hele stukken zijn vergelijkbaar met Zuid Limburg, met soms flinke "kuitenbijters". Landschappelijk is het gebied erg gevarieerd en over het algemeen bijzonder aantrekkelijk. Zeer bosrijk, afgewisseld door meer open landbouwgebieden. Vooral de "puscza's", (niet te verwarren met de Hongaarse poesta) zijn fraaie, oude bosgebieden. En dan natuurlijk de vele meren en meertjes, vrijwel allemaal omzoomd door beboste heuvels.

De bevolking is over het algemeen voorkomend en behulpzaam. Toen in de omgeving van Brodnica een op de kaart vermelde camping niet (meer) bleek te bestaan werd mij aangeboden te overnachten in een vakantieverblijf. Douche, goed bed, ontbijt... en toen ik wilde betalen reageerden deze mensen alsof ik hen beledigde.....
Zeker in de toeristencentra kun je vaak terecht met Engels of Duits. Wanneer dat niet zo is veroorzaakt een uit het hoofd geleerd zinnetje "ik spreek geen Pools" meestal een enigszins chaotische, maar zeer goed bedoelde coversatie met handen, voeten, pen en papier en een stortvloed van niet te volgen Pools. Een taalgidsje kan dan vaak wel uitkomst bieden.

Tot besluit: Ben je de Duitse taal machtig, schaf dan "Polen per Rad", 2 delen, noord en zuid, van Herbert Lindenberg aan. Uitgeverij is Cyklos, ISBN 3-932546-11-3. Hoewel het een uitgave van 2000 is, bevat het, naast route-ideeen, heel veel (nog kloppende) informatie, o.a. over de plaatsen die je onderweg tegenkomt, campings etc. aan.

Ik wens je veel fietsplezier, en mijn fiets zien de Polen zeker ook terug!

De door Dick genoemde atlas van Copernicus is inderdaad heel geschikt om op te fietsen. Van Copernicus zijn er ook kaarten van de afzonderlijke provincies voor fietsers die slechts een beperkt deel van Polen aandoen.

Overigens is Copernicus de merknaam. De uitgever is PPKW. Zie: http://www.ppwk.pl/dokument.aspx?id=32

Ik zou potentiële Polen-gangers (met name degenen die niet in Warszaw beginnen) wel adviseren om te proberen de atlas of kaarten al in Nederland aan te schaffen. Hoewel ik wist dat de atlas bestond en ik er onderweg naar gezocht heb (zonder daar een hoop tijd in te investeren) kwam ik er pas in Warszaw een tegen en toen was het voor mij mosterd na de maaltijd.

Gerd

GerdC schreef:Wat Joop schrijft over het verkeer, kan ik onderschrijven. De Polen rijden over het algemeen als idioten. Ik was oorspronkelijk van plan de uitgezette R1-fietsroute te volgen. Het bleek echter al gauw dat deze route over wegen met heel mooi asfalt ging, maar ook met te veel - met name - vrachtverkeer. Ik ben daarom zelf maar mijn routes uit gaan zetten over kleinere weggetjes met matig tot slecht craquelé-asfalt en sommige stukken onverhard.
Gerd
Hee Gerd,

Wij denken erover om
van naar Nederland naar Leninggrad te fietsen over de R1 óf
in rusland te gaan fietsen. Voor de eerste optie ben ik erg benieuwd naar jouw alternatieve route door Polen, wil je hem geven?

Alvast bedankt!!

Blanche
Hallo fanatieke fietsers,
Afgelopen augustus heb ik een tocht gemaakt door het zuiden van Polen. Voor ik op pad ging heb ik inderdaad het boekje "Polen per Rad" aangeschaft en hebt diverse etappes gereden uit het boekje. Het voordeel niet zelf hoeven zoeken en routes uitzetten en het klopte best aardig. Heb my per bus aflaten zetten in Opole en veelal onderlangs door Polen gereden tot Pzemysl bij de Oekrainse grens. Daar weer op de bus gestapt en een trip van 23 uur en toen was ik AL weer thuis !
Het was een heerlijke vakantie en heb mij prima vermaakt met de ligfiets kwam soms wel wat versnellingen te kort maar ja dan moet je gewoon lopen !

Zijn er onder jullie nog mensen die de Oekraine verkennen per fiets???

Groetjes en bedankt voor alle verhalen,

Johan Berends

Hoi Blanche,

Mijn volledige route door Polen staat hierboven in het vierde bericht van dit lijntje.

Gerd
Ik heb je route doorgelezen nog niet per kaart gecontroleerd maar één ding valt me wel de op de route afstand. Heb jij een hulp motortje op die fiets zitten zeg. Als ik met mijn flevobike 80 kilometer gereden heb dan heb ik de pijp wel leeg. Nu ik een soort sigaar heb aangeschaft zijn de te fietsen afstanden wat groter geworden maar vind 150 km nog steeds een hoop op één dag......neem je dan speciaal eten tot je?

:roll:

My lijkt het dat je wel een echte dy-hard bent!

Ik heb inmiddels geinvesteerd in een Rohloff naaf die ik op beide fietsen gebruik daar ben ik erg over tevreden. Misschien gaan nu de dagafstanden ook wel omhoog.....in ieder geval met woon -en werkverkeer bevalt het mij goed.
Wel een raar idee moest voorheen mijn "fiets" goed aan de ketting leggen nu heeft zich dat verschoven naar alleen "het voorwiel - de Rohloff".

Fijn weekend toegewenst,

Johan Berends