door
Leon » za 22 sep, 2018 17:27
Ik heb nu (pas) een filmpje gezien waarin me duidelijk wordt hoe het geconstruuerd is. Er blijkt dus een draaiend setje magneten in te zitten, wat inhoudt dat als je twee van die dingen voorop je fiets hebt, wat gezien de schaduwwerking van de band een absolute must is, je in plaats van twee lagers in je voorwiel nu, naast die lagers in je voorwiel die je toch nog hebt, in elke lamp nog een setje EXTRA lagers hebt. Als je achter ook nog licht wilt hebben komen daar nog twee setjes bij.
Het electrische idee bestaat afaik uit het aangedreven worden van het asje door eddy-current-remwerking en op het electrisch gezien andere deel van het asje een dynamo waarbij de magneten een spoel induceren. Een tweestapsproces dus.
De hoge prijs van die dingen is daardoor bij bij wel verklaard, maar ik vindt het een erg gecompliceerde manier om van de draadjes af te komen waarbij je zeker nog niet de hoeveelheid en kwaliteit van normaal licht hebt. Ergens zullen ze ook wel roemen dat de dingen gemakkelijk te installeren zijn, maar voor een stadsfiets is dat weer niet fijn.