Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met "Retroshifters" gezocht - Forum Wereldfietser

Ervaring met "Retroshifters" gezocht

beste medefietsers,
afgelopen jaar naar Rome gefietst met een vlinderstuur. Een heerlijke tocht gehad, maar ik miste toch wel een racestuur, dus ik zit er aan te denken om een "race" bocht op mijn Koga te zetten. De keuze is gevallen op een Salsa Woodchipper, maar mijn probleem is: remhandels en de shifters.
Ik heb V-brakes op de fiets zitten en Shimano Deore derailleurs.
Nu heb ik al vrij veel oplossingen gezien, maar ik zag op internet ook deze "Retroshifters" en vind dit ook een mooie oplossing.
Heeft er iemand ervaring met deze rem-shifter units? Of zijn er misschien nog meer van deze alternatieven op de markt?
Ik hoop dat het gelukt is om de foto te plaatsen, het is nl de 1e keer dat ik een bericht op dit forum plaats.

Alvast bedankt voor de reacties
Geerhard
Afbeelding
Naar mijn gevoel moet dat redelijk goed werken, alleen vind ik ze nogal duur. De enige review die ik er ooit heb van gelezen was deze:
http://thelazyrando.wordpress.com/2012/ ... al-review/
Ook prijzig, maar je zou naar Paul's Thumbies kunnen kijken, dan kun je bar-end shifters op een locatie naar keuze aan je racebocht schroeven. Ik heb bar-end shifters op de plaats waar ze 'horen', en goedkope Tektro V-brake remgrepen, en ben er content mee. (Maar ik moet toegeven dat ik niet onwijs veel schakel)
Voor het remmen van V-brakes met raceremgrepen, gebruik je adapters, die de kabeltrek verlengen.
sjefke schreef:Voor het remmen van V-brakes met raceremgrepen, gebruik je adapters, die de kabeltrek verlengen.
Travel Agents bedoel je denk ik.
http://www.bike-components.de/products/ ... llschraube

Dat is een mooie oplossing als je bijvoorbeeld met sti-shifters wilt rijden. M-Gineering verkoopt goedkope shifters/remgrepen die wel goed schijnen te werken. Icm Travel Agents ben je dan klaar. Als je enkel remgrepen gebruikt icm bar end shifters koop je natuurlijk raceremgrepen voor v-brakes van bijvoorbeeld Tektro.

Maar ik vind die dingen van Retroshift ook cool. Geen ervaring mee helaas. Het lijkt me dat ze vanuit onderin de beugels niet zo lekker schakelen, omdat je dan gewoon niet bij de shifter kunt komen met duim of vinger.
Als alternatief, als je toch de travel agent overweegt, zou je ook kunnen kijken naar de Shimano cross remmen voor STI, een setje cx50 kost net zoveel als een TA, de cx70 is iets duurder.

Er bestaan ook verkorte v-brakes voor STI, BR-R573 (105), BR-R463 (Tiagra), BR-R353 (Sora). De eenvoudigste is maar iets duurder per set dan een TA, om het even in perspectief te plaatsen. Of dat gaat passen met dikke banden en spatborden is deel 2.
Ik heb er geen ervaring mee (wel met sti's op woodchipper en tektro v-brake icm dura ace barend shifters).

Het ziet er op het oog goed uit; de CX2v zou je dan moeten hebben omdat die op v-brakes past zonder adapter (die weer stuk kunnen). Ik lees niks over derailleur compatibiliteit, ik zou dat vooral even nagaan!!

De suggesties om voor STI's icm travel adapters te gaan lijken mij onlogisch complex (bovendien: beiden kunnen stuk).
Matthie9001 schreef: Ik lees niks over derailleur compatibiliteit, ik zou dat vooral even nagaan!!
Wat bedoel je? Welke derailleurs zouden niet samenwerken? Die zijn toch bekend: SRAM ESP en Shimano mtb 10v! Zelfs Campa zal in de meeste gevallen verdraagzaam zijn. :)
Beste allemaal,
bedankt voor jullie reacties.
Ik vond de prijs van deze mooie Retro shifters ook nogal aan de prijs, helaas heeft er nog geen ervaringsdeskundige zich gemeld. Maar, misschien komt dat nog. Om een dergelijke uitgave te doen op de gok vind ik toch een beetje te gortig.
Ik denk toch dat ik de Tektro remgrepen ga bestellen samen met bare end shifters.
Toch nog even een vraag over de bare end shifters: zijn deze compatible voor alle achter-derailleurs? Of moet ik ook een nieuwe achter derailleur kopen?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groet
Geerhard
G.Lubbi schreef:Beste allemaal,
bedankt voor jullie reacties.
Ik vond de prijs van deze mooie Retro shifters ook nogal aan de prijs, helaas heeft er nog geen ervaringsdeskundige zich gemeld. Maar, misschien komt dat nog. Om een dergelijke uitgave te doen op de gok vind ik toch een beetje te gortig.
Ik denk toch dat ik de Tektro remgrepen ga bestellen samen met bare end shifters.
Toch nog even een vraag over de bar end shifters: zijn deze compatible voor alle achter-derailleurs? Of moet ik ook een nieuwe achter derailleur kopen?
Ik denk dat ik toch duidelijk genoeg ben geweest!
Matthie9001 schreef:Ik heb er geen ervaring mee (wel met sti's op woodchipper en tektro v-brake icm dura ace barend shifters).
Mag ik vragen met welke groep je rijdt?
Ik probeer om een XT-groep (triple) te combineren met sti's, maar 't is moeilijk om ze compatibel te maken. Een shiftmate zou helpen (ivm de voorderailleur) maar het is moeilijk te krijgen en vanuit het buitenland wordt het ding al redelijk duur.

Die retroshifters zijn inderdaad knap. Prijzig maar een set shimano 105 sti verschilt niet veel van prijs.
Heuvellander schreef: Ik probeer om een XT-groep (triple) te combineren met sti's, maar 't is moeilijk om ze compatibel te maken.
Hoezo? Is absoluut geen probleem, behalve bij 10v derailleurs, maar dat had ik al uitgelegd.
Lees zonodig: http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... imitstart=
Heuvellander schreef:Een shiftmate zou helpen (ivm de voorderailleur) maar het is moeilijk te krijgen en vanuit het buitenland wordt het ding al redelijk duur.
Voor welke voorderailleur ook, is geen shiftmate nodig en dus ook niet verkrijgbaar. Ook al monteer je SRAM of Campa , het werkt gewoon allemaal, ik laat 11v even buiten beschouwing.
Heuvellander schreef: Die retroshifters zijn inderdaad knap. Prijzig maar een set shimano 105 sti verschilt niet veel van prijs.
Waar moet aan denken qua prijs bij retroshift? Ik kan het nergens vinden.
G.Lubbi schreef:Ik denk toch dat ik de Tektro remgrepen ga bestellen samen met bare end shifters.
Toch nog even een vraag over de bare end shifters: zijn deze compatible voor alle achter-derailleurs? Of moet ik ook een nieuwe achter derailleur kopen?
De tektro's werken prima met V-brakes al vind ik ze wat smal. Zeker smaller dan wat je misschien kent van STI grepen. Dezelfde grepen worden verkocht door CaneCreek. Volgens mij net zo smal maar duurder.

De bar end shifters gaan probleemloos samen mijn LX/XT 3x9 groep. Op de voorbladen is de shifter niet geïndexeerd, dat gaat altijd goed. Achter heb ik er voor de zekerheid zo'n klein schroef verstellertje tussen gezet, er is verder geen verstelmogelijkheid.

Als je geen races hoeft te winnen is schakelen met bar end shifters goed te doen. Alleen wanneer ik ga staan stoot ik soms met m'n knie tegen de versteller, kies het stuur niet te te lang.

Frank
Kijk, en klik hier even verder. http://www.bikerumor.com/?s=retro+shifter

Prijzen vanaf ongeveer $170,- met verzendkosten en inklaring denk ik ongeveer hetzelfde in euri's.

Peter
Ik probeer om een XT-groep (triple) te combineren met sti's, maar 't is moeilijk om ze compatibel te maken
Wij hebben 10s XT met STIs op onze randonneurs. Dat houdt in dat achter een 10s XT cassette zit met een 9s XT deraillieur, voor zit een XT Trekking triple crankstel met een Ultegra triple derailieur, Ultegra 3x10 handels, KMC 10s ketting, CX cross cantilevers, alles zonder converters en met index, zonnetje. Met alle plezier pak ik nog even de typenummers erbij als dat helpt.
LHTJoost schreef:Waar moet aan denken qua prijs bij retroshift? Ik kan het nergens vinden.
Op de site zelf kun je de prijs nagaan wanneer je een bestelling invoert in de shopping cart.
http://www.retroshift.com/store/products/shifters/
OmeGerrit schreef:Wij hebben 10s XT met STIs op onze randonneurs. Dat houdt in dat achter een 10s XT cassette zit met een 9s XT deraillieur, voor zit een XT Trekking triple crankstel met een Ultegra triple derailieur, Ultegra 3x10 handels, KMC 10s ketting, CX cross cantilevers, alles zonder converters en met index, zonnetje. Met alle plezier pak ik nog even de typenummers erbij als dat helpt.
Ja, ik probeer hetzelfde alleen met een XT voorderailleur, maar dat zou moeilijk gaan door het verschil in getrokken kabellengte door sti of mtb shifters. Daar zou die shiftmate het probleem kunnen oplossen. Of een road derailleur zoals jij hebt gedaan.
Ik vraag me alleen af of die offroad ook zo duurzaam is, al probeer ik wel modder te vermijden.
sjefke schreef:Voor welke voorderailleur ook, is geen shiftmate nodig en dus ook niet verkrijgbaar. Ook al monteer je SRAM of Campa , het werkt gewoon allemaal, ik laat 11v even buiten beschouwing.
Dus met mijn 105sti kan ik probleemloos mijn XT voorderailleur bedienen in een setup zoals die van OmeGerrit?
Heuvellander schreef:Ik vraag me alleen af of die offroad ook zo duurzaam is, al probeer ik wel modder te vermijden.
Ter overweging, hoe duurzaam/modderbestendig is de combi van een XT voorderaillieur met shiftmate versus een kale Ultegra deraillieur? En als die Ultegra versleten is dan is een nieuwe ook niet het einde van de wereld, tenzij je natuurlijk net op het einde van de wereld zit. En Ultegra hoeft ook niet per se.
OmeGerrit schreef:
Heuvellander schreef:Ik vraag me alleen af of die offroad ook zo duurzaam is, al probeer ik wel modder te vermijden.
Ter overweging, hoe duurzaam/modderbestendig is de combi van een XT voorderaillieur met shiftmate versus een kale Ultegra deraillieur? En als die Ultegra versleten dan is een nieuwe ook niet het einde van de wereld, tenzij je natuurlijk net op het einde van de wereld zit. En Ultegra hoeft ook niet per se.
Ja, je hebt wel een punt. Anderzijds die shiftmate hoeft niet onderaan vlakbij de derailleur te zitten, hoger kan ook. Maar die shiftmate is me te duur om eraan te geraken, dus wordt of een road FD of iets retroshifterachtigs. Ik zoek alvast verder.