Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand ervanring met aanhanger tandem??? - Forum Wereldfietser

Iemand ervanring met aanhanger tandem???

Hallo, wij 49/60 willen volgend jaar met een tandem Explorer Performance Mountain / Trekking vanuit NL naar Turkije fietsen. Wij twijfelen nog of wij een aanhanger moeten kopen omdat wij maar 4 fietstassen voor twee personen hebben. Heeft iemand ervaring met het fietsen van een tandem met aanhanger? Welke aanhanger is beter een of twee wielen, hoe fietst het in de bergen.... graag meer info

Alvast bedankt
Angela
Wij hebben jaren met een Vittorio tandem en een Burley d'Lite voor de kids gereden. Eerst met 1, daarna met 2 kids plus een complete 'poop-deck' uitrusting en picknick spullen, maar dan dagtochten dus. Dat is natuurlijk wel wat anders dan trektochten met bagage maar ons aanhanggewicht kon al gauw oplopen tot 40+ kg. Bestemmingen waren hoofdzakelijk de Dordogne en de Provence en daar hebben we ook heel veel geklommen maar dat zijn geen Alpen natuurlijk.

Klimmen op een tandem met kar is goed te doen zolang je hetzelfde ritme en dezelfde manier van aantrappen hebt, het duurde bij ons wel even voordat we dat hadden aangeleerd. Op het vlakke komt dat niet zo nauw, bergop wel. Zorg even dat je beneden schakelt want bergop stilvallen is al gauw afstappen. Door de lengte van de combinatie kun je ook niet even zigzaggen om weer op gang te komen op een bergweggetje. Het is heel prettig om een piepklein oma-verzetje te monteren zodat je wel zolang mogelijk kunt blijven fietsen, lopen met een bepakte solo-fiets is al geen pretje bergop, met een beladen tandem helemaal niet. Bij de afdaling geeft die 40+ kg behoorlijk wat druk en hangt het leven van de hele familie af van 2 paar cantilevers en een sleeprem in ons geval.

Ik denk dat er trouwens vele forummers zullen zijn die in den verre met een tandem met bagage hebben rondgetrokken en die kunnen vast nog veel meer ervaringen delen. Die kunnen ook vast wel vertellen of je toch zou moeten proberen het in 4 tassen te proppen of toch een kar erachter te hangen.
Vier tassen is in gematigd of warm klimaat naar onze mening voldoende, zeker als je die nog aanvult met een topzak ('kanozak') bovenop je bagagedrager:

Afbeelding

Zoals je ziet hangen er ook 'achter'tassen aan het voorwiel. Als je daar lichte spullen in stopt rijdt dat prima, vind ik althans. Wij hebben jarenlang alle bagage voor gewone fietsvakanties (Frankrijk, Duitsland, dus gematigd klimaat) op deze manier meegenomen. Pas toen we een teckel mee wilden nemen kwam er een Bob Yak en moesten we constateren dat we *minder* ruimte hadden. Maar ja, alles wat je thuislaat is meegenomen :)

We rijden nu met een Bob Yak en dat werkt ook prima. Wij voelen niet de kar zelf, je voelt alleen het gewicht dat je moet verplaatsen. Bergop gaat prima, bergaf ook (ook bij 78 km/u geeft de combinatie geen krimp). Alleen parkeren en omdraaien met de fiets aan de hand is wat lastig. Hoe een tweewieler rijdt zou ik niet weten maar die doen het vast ook prima.

Suggestie: als jullie Explorer een verende vork heeft zou ik die (laten) vervangen door een vaste vork. Dat kost weinig en levert een meer stabiele besturing op. Na de vakantie kan de geveerde vork er weer in voor extra comfort.
Hi Gerrit,

Wij fietsen op een Santos Tandem, tot vorig jaar met een BOB Yak aanhanger, die heel goed meerijdt, maar wel een behoorlijk snelheidsverschil oplevert.
Met 4 fietstassen en een Rack Pack (boventas achter) van Ortlieb hebben we genoeg bagageruimte. De ruimte is gewonnen door een lichtgewicht tent voor 2 pp van Hilleberg en twee lichtgewicht donzen slaapzakken en slaapmatten, waardoor weinig pakruimte nodig is. In een voortas past een slaapzak, slaapmat en kussentje, met nog wat klein spul.
Zonder aanhanger scheelt ons behoorlijk in snelheid en manoeuvreerruimte.
Op het smalle pad en in het bos overigens geen moment last gehad van de Bob Yak.
Het totaalgewicht zal zeker toenemen als je iets minder kritisch hoeft te zijn met de mee te nemen bagage en dat merk je natuurlijk goed in de bergen. Bij het klimmen is de tandem geen probleem, tenzij je zou gaan staan, dat wordt lastig samen met de cadans. Zorg dat je wat over houdt, want stilstaan berg op met zo'n trein is niet aangenaam. Wel gaaf samen!

Jan Willem
Erg bedankt. :)
Wij nemen sowieso een lichtgewicht tent, slaapzakken, matten mee. Maar ook spulletjes om te koken voor trekkers. In ieder geval gaan wij in de bouwvak eerst eens proefvakantie houden, dus 3 weken met het tandem en alle spulletjes. Om te kijken , hebben wij alles mee, of toch teveel....
Maar ja wat zijn drie weekjes..
Oh ja @ Recumbent snelheid is bij ons niet zo belangrijk. De niveau verschil is sowieso al groot, waarvoor nu al aan het trainen zijn( mijn vriend wielrenner ik niet) . Wij willen genieten en doen wij als het moet ook 3 maanden over de goed 4000 km. Daar gaat het toch ook om, genieten :)

Wij dachten alleen dat het qua sturen fijner zou kunnen zijn ipv voortassen een Bob Yak te gebruiken. Maar als het niet zo is hoor ik het graag.
Wij hebben door nieuw-zeeland gereisd met een tandem zonder tassen en een bob trailer erachter (de versie zonder vering). De hoofdreden was dat een trailer huren goedkoper was dan tassen huren. Ging eigenlijk prima, in het stuur voelde ik minder reactie dan met voortassen.
Inmiddels hebben we thuis twee tandems, op de ene maken voortassen een wereld van verschil (in de negatieve zin), op de andere ligt het stuur wat stabieler in de hand. Ik denk dus dat de geometrie van de voorbouw en de stijfheid van de drager een erg groot verschil kunnen maken.
Ik zou wel liever afdalen met een eenwielige trailer dan met een tweewieler: tweewielers willen wel eens gaan dansen en ik heb die bob een paar keer bewust proberen onstabiel te krijgen en dat is me nooit gelukt. (Wat wel duidelijk voelbaar is, is als de trailer loskomt van de grond op bv een erg hobelig parcours, maar toen reden we misschien wat te hard :-)).
wij hebben jaren met tassen getandemd en dat ging goed
nu hebben we ook al weer jaren een hond en die gaat in de bob
dus wij gaan nu met tassen en bob op vakantie
zou ik geen hond meer mee nemen dan ging er nu alleen nog een bob achter de tandem
als je voor een trailer gaat zo ik echt voor een 1 wieler gaan alla bob
met afdalen en slingerwegen is het echt de trailer
en je hebt 50 procent minder kans op lekrijden van je trailer :wink: