Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tijd voor een nieuw zadel - Forum Wereldfietser

tijd voor een nieuw zadel

Langzaam maar zeker ben ik mijn nieuwe fiets aan het "finetunen" en daar hoort uiteraard ook een goed zadel bij ;-)
Nu merk ik echt dat wanneer ik langer dan 45 minuten op het huidige zadel zit deze niet meer prettig aanvoelt en een en ander verkrampt begint aan te voelen... (er zit nu een Koga plastic zadel met leren afwerking op)

Mijn 1e keus valt uiteraard op de veelbesproken Brooks B17 maar twijfel toch nog een beetje...
Heb dus een Koga Lightspeed wat een licht hybride fiets is en het stuur zit ongeveer gelijk of iets hoger dan het zadel, ik zit dus een beetje naar voren a semi sportief.
Heb mijn zitbotjes net met een stuk karton eens opgemeten en de afstand van het hart van beide botjes is ongeveer 11 a 12 cm.
De Brooks B17 is dus 17 cm breed, maar dit lijkt me dan weer zo breed of vergis ik me daar in ?
Eventueel zat ik ook te kijken naar de Brooks Swift of de Brooks B17 Narrow met 15 cm breedte.

Graag hoor ik weer wat advies.
Ik heb het wel gehad met Brooks. Mijn laatste twee waren gemaakt van inferieur leer. Het biologische zadel van hun zal wel goed zijn. Zelf ik nu een Gilles Berthoud, fijn zadel!
zitbotjes op 120mm is aan de lage kant. Je kunt alle zadels van 135-155mm kiezen. Brooks?....breek me de bek niet open.. :( Kun je gratis komen halen, zeer kort gebruikt.
Ik heb zowel een Swift al ook een Professional in gebruik. De Swift vind ik erg mooi, door de lage flanken begon deze echter na 5 jaar intensief gebruik een beetje door te zakken. Met een veter bij elkaar getrokken doet hij nu goede diensten op mijn fitnessfiets. 2 jaar geleden een Professional gekocht voor op mijn trekkingfiets en nu heb ik eindelijk het idee dat ik er een beetje lekker op zit, van dit zadel ga ik nog erg lang plezier hebben.
sjefke schreef:zitbotjes op 120mm is aan de lage kant. Je kunt alle zadels van 135-155mm kiezen. Brooks?....breek me de bek niet open.. :( Kun je gratis komen halen, zeer kort gebruikt.
Ik heb wel belang hoor, welk model en kleur heb je ;-) ?

Wat mij beter bevalt tov de Gilles zadels is ten 1e de prijs, ten 2e de zeer lange inrijperiode en dat deze nogal aflaat (zwart ).
Een Brooks is sneller ingereden waarschijnlijk door het dunnere leer en stuk betaalbaarder, € 59,- of een B17 special voor € 75,-
Surprise! Kleur is zwart of er een modelnaam/nummer opstaat, moet ik opzoeken. Je krijgt pb.
Inmiddels een nieuwe Brooks B17 special in zwart gemonteerd op de fiets ;-)

Het zwarte zadel met de koperen nagels maakt de fiets toch wel af, het staat erg mooi al zeg ik het zelf, al gaat het daar uiteraard niet om.

Na zadel weer afgesteld te hebben op mijn specifieke maten eventjes erop gezeten maar oh my god haha, wel ff wennen.
Heb het zadel ietsje met de punt omhoog gemonteerd na diverse berichten hier en daar gelezen te hebben i.v.m. het wegschuiven.
Ik merk nu al dat mijn zitbotjes erg zoekende zijn waar ze heen moeten (schuif schuif), dus nu maar hopen dat er snel 2 kuiltjes voor ze inkomen ;-)

Ps heb alleen de proofide aan de onderkant ingevet, bovenkant heb ik ongemoeid gelaten.
bios schreef:Ps heb alleen de proofide aan de onderkant ingevet, bovenkant heb ik ongemoeid gelaten.
Bovenkant wil ook ingevet worden. Maar wees zuinig met het vet. Een paar keer per jaar een klein beetje is voldoende. Te veel vet laat het zadel te veel rekken.

Als het zadel nat is beter niet erop fietsen. Als ik in de regen fiets heb ik meestal twee plastic zakken als bescherming.

En trouwens het oog mag best wel wat willen :wink:.
bikelike schreef:Een paar keer per jaar een klein beetje is voldoende.
Afhankelijk van wat je vind dat een klein beetje is kan een paar keer per jaar ook heel erg veel zijn.
Zelf hou ik het op maximaal een keer per jaar een beetje, maar meestal vergeet ik dat en wordt het een keer in de paar jaar.
Leon
Mijn B17 ging pas écht lekker zitten na een dag in de regen te hebben gereden, van dez omer in Engeland... Dat was volgens mij het beste inrijden wat je kunt hebben:).

Hij geeft nog niet af, en nu, naar schatting 2500 km verder sinds aanschaf, heb ik nog steeds het idee alsof ik hem nog aan het inrijden ben. Dus ik denk dat het alleen nog maar beter wordt. En nu ik een andere baan heb gebruik ik de Travelmaster dagelijks voor woon-werkverkeer. 35 km op een dag, dus dat inrijden gaat nu hard:)!
Hallo Bios,
Evenals bikelike heb ik al twee nare ervaringen met het Brooksleer. Heb een Brooks pre-aged B17 op mijn singlespeed die lekker zit en niet doorzakt. Op mijn vakantiefiets een flyerspecial gemonteerd, evenals een eerder Brookszadel zakte het leer vlug door,opspannen lukt niet a.g.v. mechanisch disfunctioneren. Ik heb het idee dat de kwaliteit van Brookszadels allesbehalve consistent is.

Wilde een wat breder zadel en rij nu ruim een half jaar op een Gilles Berthoud Menthe. Conclusie, wil op deze fiets nooit meer een ander, het is een erg fijn zadel. Voorgaande Brookszadels komen er qua kwaliteit en zitcomfort niet in de buurt.

Jammer is wel dat meneer Berthoud niet het prachtige torxboutjessysteem van de Aspin in de Menthe heeft opgenomen. Waarom? Een paar tientjes meer voor een zadel maakt voor kopers in deze nichemarkt niet uit.

Zou met klem aanraden om een keer om een Berthoud uit te testen. (Wijziging: ojee je hebt al een zadel , succes ermee, dan voor andere lezers, doe je voordeel ermee).
Gr