Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagedrager - Forum Wereldfietser

Bagagedrager

Afbeelding

Hallo,
Ik heb een bagagedrager van bontrager gemonteerd op mijn MTB, en deze zit rechtstreeks op de as. Nu ben een aantal keren weggeweest met bagage en heb toch af en toe het idee dat er op deze manier toch behoorlijk wat druk op die as komt te staan. Over het algemeen zit een bagagedrager op het frame gemonteerd. Verder heb ik het geheel met een boutje aan de zadelpen bevestigd. Is dit wel vertrouwd of kan ik gewoon twintig kilo op deze manier meenemen? :D

Groet, Tom
Met dat boutje aan je zadelpen is de bagagedrager zeker onvoldoende stevig om met twintig kilo erop een langere tocht mee te maken. Een blokje om zal net lukken...
Nou, ik heb al wat tochten gemaakt op deze manier, waaronder een van 1000km met bepakking. Dan heb ik dus gewoon geluk gehad. 8) het ging me eigenlijk om de druk op de snelspanner. Ik vroeg me af of nog meer mensen een dergelijke bagagedrager hebben, met welke ervaringen. Ik ben nu van plan om een lange tocht te maken en ben in dubio of ik een nieuwe fiets aanschaf.
Ik heb een Tubus drager gemonteerd gehad op de snelspanner. Daarvoor had ik een special extra brede snelspanner van Tubus gekocht. Ik kan mij herinneren dat de drager tot 25 kg kon worden belast maar de snelspanner maar tot 10 kg. Ik heb ook drie weken lang zonder enige problemen gefietst met ongeveer 10 kg aan bepakking.
wimmo17 schreef:Met dat boutje aan je zadelpen is de bagagedrager zeker onvoldoende stevig om met twintig kilo erop een langere tocht mee te maken. Een blokje om zal net lukken...
Zoveel krachten komen er niet op dat boutje.
Old Man Mountain monteert ook dragers op de as, maar daar zit dan wel een speciale snelspanner bij. Ik weet niet wat je bedoelt met een langere tocht, maar als het echt om een verre lange tocht gaat zou ik een andere drager kopen. Dragers zijn van die dingen die kapot gaan, en Bontrager is nu niet een topmerk. In dit geval zou ik kijken naar Old Man Mountain.
Wim
plato schreef:Ik heb een bagagedrager van bontrager gemonteerd op mijn MTB, en deze zit rechtstreeks op de as. Nu ben een aantal keren weggeweest met bagage en heb toch af en toe het idee dat er op deze manier toch behoorlijk wat druk op die as komt te staan.
Euh, als de drager op het frame zou zitten denk je dan dat de kracht uiteindelijk niet op de as komt?.....
Dat is hetzelfde als de wielrenner die tijdens de klim de bidon in zijn truitje stopt omdat de fiets dan lichter is.
Leon
Het gewicht is uiteraard hetzelfde, ik heb alleen het idee dat de belasting op dat kleine schroefje anders is omdat de drager zelf ook nog erachter zit en je minder schroefdraad overhoudt. Volgens de fietsenmaker is er geen langere pen. Maar ik ben er al uit, als de tocht doorgaat, ruil ik deze in voor een travelmaster. :) bedankt voor de reacties.
gios schreef:
wimmo17 schreef:Met dat boutje aan je zadelpen is de bagagedrager zeker onvoldoende stevig om met twintig kilo erop een langere tocht mee te maken. Een blokje om zal net lukken...
Zoveel krachten komen er niet op dat boutje.
Dat dacht ik ook. De foto is me wel wat klein om te zien wat er op staat.
Leon
Het gaat niet zozeer om het boutje zelf, maar om het probleem dat de beide 'poten' van de bagagedrager ipv op enige afstand van elkaar, samen op één punt bevestigd worden, dat ook nog eens een stuk hoger ligt dan de gebruikelijke plaatsen op het frame. De hefboomwerking van de beladen tassen is volgens mij dan een stuk groter, waardoor de drager uiteindelijk veel sneller zal losraken of bezwijken.
Die steunen aan de zadelbuis/pen hoeven niet veel te dragen, en dienen eigenlijk alleen ter stabilisatie. Het gewicht wordt aan de onderkant gedragen.
Wim
Je kunt nog overwegen om een nieuwe drager te kopen voordat je een complete fiets gaat kopen omdat deze drager misschien niet de meest stabiele is: een nieuwe drager van racktime of blackburn kost paar tientjes. Een tubus 50-80
@Wim
Inderdaad dienen de 'voorpoten' vooral ter stabilisatie. En juist dat doen ze op deze wijze gemonteerd nauwelijks... Ze vangen zijwaartse belasting van de bagagedrager een stuk minder goed op dan wanneer ze lager op het frame zijn bevestigd en een grotere onderlinge afstand hebben.
Ik zou met deze drager geen lange tocht maken.
Ik meen vaag op het kleine fotootje te zien dat de voorste verticale poot meer een driehoeksvorm heeft a la de achterste poot van de Tubus Cargo. Daarmee is deze drager al stijver dan de meeste dragers.
Kennelijk is de foto bij de anderen veel duidelijker want de antwoorden zijn erg stellig.
Leon
Los van de overall kwaliteit van de drager zou een goede snelspanner toch best wat belasting moeten kunnen verdragen. Mijn voordrager zit zo vast, maar daar heb ik nooit twijfels gehad over belastbaarheid. Ik snap wel dat dat achter anders is. Wellicht geeft de fabrikant ergens marges aan? Zonder proefritje zou ik in elk geval niet met 20 kilo op pad gaan. Een zwabberende lading is ook irritant, zelfs als het veilig is. Als er zoveel gewicht mee moet zou ik overigens altijd ook een voordrager gebruiken.
wimmo17 schreef:Het gaat niet zozeer om het boutje zelf, maar om het probleem dat de beide 'poten' van de bagagedrager ipv op enige afstand van elkaar, samen op één punt bevestigd worden, ..
Inderdaad, ik denk dat deze drager zowel boven als onder te slecht geconstrueerd is voor belastingen van 20 kg, behalve misschien op verharde wegen.

Boven : door de éénpuntsbevestiging heeft hij een slechte zijdelingse stijfheid. Bij schokken en in bochten zal de drager met belasting gaan zwabberen en slingeren. Dit zal het stuurgedrag in bochten nadelig beïnvloeden.

Onder : een gewone snelspanner is niet gemaakt om verticale krachten op te vangen. Hij vult de holle as ook niet volledig op. Het gaat niet zozeer om de statische last, maar om de dynamische krachten. Een normale quick release is ontworpen op een laag gewicht en op een trekbelasting bij dichtgeklapte spanner. Hij is meestal van aluminium. Bij schokken met zware bagage komen er zeer grote krachten op de steunpunten. Dat zal tot vervorming en mogelijk breuk leiden. Ik heb dat zelf gemerkt op de Great Divide route bij de QR van een BOB trailer, die halverwege in de midden verbogen bleek. Dat was een QR van CrMo-staal, speciaal ontworpen voor de BOB. Aluminium kan veel minder hebben (fracture toughness is een-derde tot de helft van die van staal bij gelijke diameter). Niet voor niets levert Tubus een stalen QR voor dragers die op de QR steunen met de specificatie dat het maximale draaggewicht 25 kg ipv 40 kg is (zie http://www.tubus.com/product.php?xn=33 ).
Ik vermoed dat ook de QR van een Old Man Mountain drager van staal is.
@Leon,
Die driehoeken zijn niet met elkaar te vergelijken. De voorste driehoek heeft juist een negatief effect omdat hij, zoals Math aangeeft, nauwelijks weerstand biedt tegen zijdelingse belasting van slingerende bewegingen van de bagage. De bevestiging is op de 'voorste' punt van de driehoek, de slingerende massa zit op de 'basis' en heeft daar een grote hefboomwerking. Als de voorpoten uit elkaar lopen ontstaat een trapeziumvorm in de bevestiging en die is veel sterker. Simpele toegepaste fysica/wiskunde/mechanica. Niet goed opgelet op school :wink: ?
Leon schreef:... dat de voorste verticale poot meer een driehoeksvorm heeft a la de achterste poot van de Tubus Cargo.
wimmo17 schreef:De bevestiging is op de 'voorste' punt van de driehoek, de slingerende massa zit op de 'basis' en heeft daar een grote hefboomwerking.
Hoe kan een verticale driehoek een voorste punt hebben? Volgens mij hebben we het over andere driehoeken.
Leon

Plaatje Tubus Cargo: de achterste verticale poot van de twee steunende poten (de meest rechtse is alleen een tasafhouder) is net als een verticale poot van een smalle drager. Die vormt een driehoeksconstructie die de zjidelingse beweging van de bagage sterk tegengaat. Daardoor is dit een van de stjifste dragers op de markt.
Afbeelding
Een normale quick release is ontworpen op een laag gewicht en op een trekbelasting bij dichtgeklapte spanner. Hij is meestal van aluminium.
Ik denk dat je je vergist. Ik heb er nog nooit een van aluminium gezien.

Ik heb ook een BoB met speciale qr-as, die ook krom is. De oorzaak is meestal dat bij het afkoppelen de kar omvalt terwijl hij nog aan een kant aan de as hangt.
Ik durf het risico wel aan om hem te blijven gebruiken.
Jan Eleveld schreef:
Een normale quick release is ontworpen op een laag gewicht en op een trekbelasting bij dichtgeklapte spanner. Hij is meestal van aluminium.
Ik denk dat je je vergist. Ik heb er nog nooit een van aluminium gezien.
Oei! Ik was op afgegaan op de diameter van de as van een XT snelspanner die duidelijk groter was dan van de stalen snelspanner van de Tubus set.
Maar je hebt gelijk! De asjes van alle snelspanners die ik heb liggen zijn magnetisch en dat sluit uit dat ze van aluminium zijn.